Sinds 18 november heb ik een nieuwe baan en nu hoor ik iedereen over we gaan weer wichtelen en wie zn wichtelmannetje ben jij?
Nu heb ik natuurlijk gevraagd wat het inhoud en globaal weet ik het nu maar ben nieuwsgierig of er hier ook mensen zijn die hier bekend mee zijn.
En hebben jullie nog ideeen voor mij als beginnend wichtelmannetje?
Wat is wichtelen? :shifty:
Heb het even ergens van internet geplukt maar dit is het idee
Zo werkt het: je maakt lootjes met de namen van alle collega’s en die leg je dichtgevouwen in een kom/mand. Iedereen trekt een lootje.
En dan word je zelf een “wichtelmannetje” voor degene op je kaartje. Je ruimt eens wat op voor diegene, legt wat lekkers in het postvak of laat een kleincadeautje in diens tas/jaszak glijden. Ja, zo is het net of de kaboutertjes allerlei goede werkjes verrichten.
Jaaaaaa Wichtelen is leuk!
Klein “cadeautje” (mooie steen bijvoorbeeld) stiekem in de jas zak doen.
Als de kinderen groter zijn en het magische van Sinterklaas af is, ga ik dit ook zeker doen. En eigelijk doe je met Sinterklaas hetzelfde, alleen is het dan Sinterklaas en niet het Wichtelmannetje.
Ik wichtel nu trouwens bij mn moeder, maak de wc schoon, stop wat moois in haar jaszak, en nog meer van die dingen (iemand nog een tip?).
Werkelijk nog nooooit van gehoord…
Oh, ik doe al die dingen wel eens. Nooit geweten dat ik aan het wichtelen was :roll:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij leuk! Gewoon onzelfzuchtig iets voor een ander doen!
Even van een ander forum afgehaalt:oops:.
Daar (op dat forum) wichtelen ze ook, je kan je aanmelden als Wichtelmannetje en dan een berichtje/iets liefs voor iemand achterlaten.
Echt leuk!
Het wichtelmannetje
Wat zou je ervan vinden als er, als je je jas aantrekt, plotseling een roos in je knoopsgat zit? Of als je 's morgens vroeg je bed uitstapt, je schoenen klaar staan en glanzend gepoetst zijn? Als…er een zalig warme kruik in je bed ligt, wanneer je 's avonds tussen de lakens glijdt…als…er een kaarsje vredig en stil staat te branden als je de kamer binnenkomt, kleren netjes opgevouwen in de kast, terwijl ze een uurtje geleden nog overal door het huis slingerden, een gedichtje tussen je papieren als je aan het werk gaat, een opgemaakt bed, een bloem op tafel, een versierde noot of een mooie steen in je jaszak?
Komen ze nog voor deze bijzondere momenten van opvonkende blijheid, van weldadige warmte en dankbaarheid voor kleine attenties? Of denken wij dat wij elkaar alleen maar plezier kunnen doen met steeds duurder wordende cadeau’s?
In Skandinavische landen wist het wichtelmannetje, de huiskabouter wel dat de mensen in de koude donkere dagen van de adventstijd extra verlangen naar wat lichtpuntjes en dat de belevenis:‘er is aan me gedacht’ warmte en licht aan de mensen geeft.
Kabouters leven in ons allemaal. 's Nachts in onze slaap herstellen zij wat er overdag is afgebroken. Veel fantasie en werkkracht moeten zij wel hebben, gezien het wonder dat ze elke nacht verrichten: een vesleten gevoel omtoveren in levenslust. Maar overdag kunnen wij voor elkaar kabouters zijn. In de daad! Geef je huisgenoot eens een kleine kik door een grapje, door wat echte vreugde, door wat warmte door wat liefde en dat allemaal verpakt in een tovermiddel.
Wat voor tovermiddel? Een eenvoudige verrassing uit het hart, te hooi en te gras door de week heen gestrooid.
Het gaat zo:
Trek op Sint Maartensdag (het begin van de grote adventstijd) of op de eerste adventszondag lootjes met de leden van het gezin, je klas, je huis, of wie dan ook waar je een wichtelafspraak mee maakt. Je bent dan tot kerstmis het geheimzinnige onzichtbare onbekende wichtelmannetje voor de persoon die je loot.
Elke wichtelman of wichtelvrouw gebruikt natuurlijk zijn of haar originaliteit bij het brengen van kleine vreugdevonkjes aan de ander en wordt zelf ook weer verwend! Het voelt zalig om verwend te worden en om te verwennen…
En zo spookt het in de adventtijd vrolijk en liefdevol in een wichtelmannetjeshuis.
Ik voel eerder een allergie opkomen dan dat ik denk goh wat leuk :shifty:
@Bella wrote:
:lol: :lol: :lol:
Dus gewoon aardig doen , behulpzaam zijn, elkaar waarderen, enz is wichtelen?
hm denk dat ik het dan ook eig wel doe… volgens mij is dat gewoon elkaar lief hebben hoor.
Of heb ik het mis? ik vind de naam er voor wel eig gek :shifty: ihih
Maar ik wichtel dus ook…zowel hier op het forum ( vb Marite) dmv lieve berichtjes aan mensen die je het gunt of die er iets mee kunnen als thuis bij bijv mijn zus wendy mijn vriends zoontje of bij de buurvrouw…
Ik vind het leuk…
Mensen denken tegenwoordig sowieso al veel te veel aan zich zelf dus die kleine attenties moeten er voor zorgen dat je het weer een beetje gaat waarderen. En dat het ook leuk is om voor iemand anders iets kleins moet gaan bedenken.
Ja, ik ben voor :thumbup:
Al vind ik de naam een beetje :shifty:
Ik heb er nog nooit van gehoord maar vind het idee wel wat hebben :thumbup:
Ik heb een Wichtel-slachtoffer gevonden, :mrgreen: de juffie van Thomas.
Vandaag stiekem een kaart met een afbeelding van het sprookje dat juffie nu voorleest, in de klas neer gezet :mrgreen: .
En morgen wou ik nog stiekem wat lekkers in haar tas “mikken” :lol: .
Volgende keer eens een mooi steentje in dr jaszak stoppen… Echt grappig om te doen, en het voelt ook wel spannend, omdat je het stiekem moet doen .
Enneh…hoelang duurt die periode dat je het wichtelvrouwtje bent?
Want er is een periode van lootjes trekken en stoppen, neem ik aan?
Hm…ik vind het nogal vergezocht, eerlijk gezegd. Prima om eens wat voor een ander te doen e.d. maar om kadootjes te gaan kopen, al is het nog zo klein…neh…ik doe het liever spontaan voor iemand die ik graag mag.
Ik had deze topic al eerder zien staan, maar dacht dat 't om een wichelroede ging… :doh:
@Bella wrote:
Whaha, ik eigenlijk ook maar als ik verder denk heeft het ook wel weer wat liefs, alleen zou ik er dus echt geen zin in hebben op m’n werk, sorry :? . Wie is het wat voor thuis ofzo, als een soort van spelletje om te duidelijk te maken dat mensen vaak heel blij zijn met hele kleine dingetjes. Of op school, in het kader van sociale vaardigheden?
Stel dat je er nou helemaal geen zin in hebt op je werk, en de rest doet het wél, dan ben je meteen de antiwichtel ofzo, of de één doet meer dan de ander, niet iedereen is handig in dit soort dingen, krijg je weer scheve gezichten, kweenie, lijkt me niks, of ben ik nu heel erg negatief doemdenkerig?
Precies ik voelde ook gelijk een beetje opkomen dat er dan allerlei verwachten geschept of geschapen worden en dat je verplicht dingen moet leuk vinden.
Of dat iemand denkt laat ik eens leuk haar buro opruimen ofzo en dat dit helemaal niet moet.
En inderdaad hoe lang duurt dit - gewoon allemaal een keertje iets doen voor een ander voor de grap ok.
Stel de nieuwe collega die graag aardig gevonden wil worden moet jou bewichelen en doet constant van alles voor je - brrr ik moet er niet aan denken.
Sorrie als ik een beetje allergisch reageer - ik ben echt niet anti attent ofzo maar een beetje voorzichting geloof ik.
Wat wij op het werk doen is dat we na vandaag tot aan de kerst wichtelen.
En je mag zelf weten hoe vaak en wat. Maar het gaat om kleine dingetjes.
Lijkt me leuk ben benieuwd.
Nog nooit van gehoord, maar ik vind het een leuk idee hoor. Het lijkt me vooral iets voor een gezin waarin kinderen al zoveel krijgen en hebben moeten. Om te leren beseffen dat het leven en geluk niet om materialistische dingen gaat, maar om het goed doen.