Wie werkt er vandaag ook voor niets?

Dag meer werken voor zelfde salaris

Vrijdag 29 februari 2008 - Een extra dag in het jaar heeft ook financiële gevolgen. Een gemiddeld gezin is dit jaar 15 euro duurder uit, heeft het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) berekend.

Vandaag wordt door gemiddelde gezinnen (twee kinderen, netto maandinkomen 2500 euro) ongeveer 47 euro extra uitgegeven aan onder meer boodschappen, elektriciteit en telefoneren. Daar staat volgens het Nibud tegenover dat een dag gratis wordt gewoond, de verzekering zonder extra kosten doorloopt en een dagje gratis tv kan worden gekeken. Volgens het instituut levert dit weer 32 euro voordeel op.

Uit berekeningen van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek blijkt dat de extra dag de verzekeraars ongeveer zeventien miljoen euro kost. Schade aan motorvoertuigen is met 7,9 miljoen euro de grootste kostenpost. Aan brandschade wordt dagelijks ruim vier miljoen euro uitgekeerd. Overigens is dit geen onverwachte kostenpost voor de verzekeraars. Bij het bepalen van de hoogte van de premies wordt er rekening mee gehouden dat er eens in de vier jaar een extra schadedag is.

De schrikkeldag heeft ook gevolgen voor de economie. Door de extra dag kunnen bedrijven meer produceren en verkopen en dat zorgt voor een extra economische groei. Maar die groei moet ook niet worden overdreven, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vanaf 1970 gerekend ligt de gemiddelde economische groei in schrikkeljaren op 3,1 procent. Dat is 0,4 procent hoger dan de groei in niet-schrikkeljaren. De conclusie dat de extra dag in een schrikkeljaar de oorzaak is van de extra economische groei is wat voorbarig. Het CBS wijst er op dat in een schrikkeljaar ook de Olympische Spelen worden gehouden. Het effect van de Spelen op de economische groei is niet bekend. Daarnaast wordt het aantal werkdagen in een jaar vooral bepaald door de dagen waarop Kerstmis valt. Als kerst midden in de week valt, leidt dat tot minder werkdagen. Als die dagen in het weekeinde vallen is het gunstig voor de werkgever en daarom wordt er in die gevallen wel gesproken van een 'werkgeversjaar'.

De lonen worden niet gecorrigeerd in een schrikkelmaand. De meeste mensen ontvangen een maandloon en maandlonen worden niet aangepast aan de lengte van de maand. Dat betekent dus dat de meeste mensen deze maand een extra dag werken zonder extra loon te krijgen. Maar het leuke voor hen is dan weer dat de maand februari al de minste werkdagen telt. Zelfs in een schrikkeljaar.

Liefs,
Winnie

ik ben gelukkig vrij op vrijdag :mrgreen:

ships heb gewekrt

hier gewoon betaald werken … L. dan … daar word uitbetaald op de uren die gedraaid worden

ik werk niet :slight_smile:

Ik dacht, ter compensatie mag ik vast wel even KOKken van de baas :mrgreen:

Liefs,

Winnie

Ben ook aan het werk, maar het is erg rustig dus kan gewoon kokken in de baas zijn tijd :mrgreen:

ben nog met verlof

Ben ik even blij dat ik 13 x een 4-weken loon krijg :angel:

@Winnie11 wrote:

Ik dacht, ter compensatie mag ik vast wel even KOKken van de baas :mrgreen:

:mrgreen:

HIer ook gewoon per uur betaald…

ik krijg ook gewoon betaald gelukkig

Ik kreeg ook gewoon betaald, gelukkig wel :wink: