Wie weet dit ? No-claim zorgverzekeraar

Dit jaar heb ik veel kosten gemaakt ivm het fertiliteitsonderzoek en de operaties die daarbij zijn gekomen . Eerst kreeg ik dec 2005 € 250 gestort op mijn rekening en 2 maanden terug heb ik een brief gekregen waarin stond dat ik dat bedrag terug moest betalen ivm de kosten die zijn gemaakt. Dat bedrag heb ik overgemaakt maar toch zit het mij niet lekker .



Heb ik wel of niet recht op dat bedrag en waar zou ik daar wat meer over kunnen vinden ? Gisteren bij kassa zag ik een laatste stukje over dat onderwerp maar heb het helaas niet helemaal gevolgd .



Iemand die hier wat meer over weet ?



Daniëlle

Daantje ik heb hetzelfde probleem en weet ook al niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Dus ben benieuwd naar de reacties.

Zowel mijn vriend als ik moeten nu een flink bedrag terugbetalen. :?

Invoering no claim regeling

De voormalige ziekenfondsverzekerden hebben in 2005 al kennis gemaakt met de no claim regeling. Met de invoering van de nieuwe zorgverzekering gaat de no claim regeling voor iedereen gelden.



Het bedrag van de no-claimkorting bedraagt per jaar € 255 per verzekerde. Dit bedrag van € 255 betaalt iedere verzekerde vooraf, als voorschot, aan de zorgverzekeraar via de premie. Verzekerden die in een jaar minder dan € 255 aan zorgkosten maken, krijgen het overgebleven deel na afloop van het verzekeringsjaar terug (de no claim regeling).



Wat valt er onder de regeling

De no claim regeling heeft alleen betrekking op ziekenhuiszorg, medicijnen, paramedische zorg en het zittend ziekenvervoer. De zorg die verzekerd is in de aanvullende verzekering, de zorg voor kinderen onder de 18 jaar, kraamzorg, verloskundige zorg en huisartsenzorg vallen dus niet onder de no claim regeling



Ik kreeg helemaal niks, teveel kosten ziekenhuis en mijn partner heeft het wel terug gehad.

Hier ook geen recht ivm teveel ziekenhuiskosten vanwege de IVF behandelingen. Ditzelfde geldt dus voor manlief aangezien zaadonderzoek etc op ‘zijn conto’ komt. Helaas pindakaas dit jaar zal het wel weer hetzelfde zijn sterker nog mijn verzekeraar is al zo netjes geweest mij voor 2 maand geleden een brief te sturen incl kostenlijst/beschrijving waarin ze aangeven dat mijn recht voor komend jaar reeds vervallen is.

Netjes gespecificeerd en geen onduidelijkheid over mogelijk. :?

Sja Rhiannon ik zou willen dat mijn verzekeraar zo duidelijk was :slight_smile:

Maargoed ik heb dus van vorig jaar een deel no claim teruggekregen.

(wat ik al gek vond door alle onderzoeken die ik gehad had… maarja)

En nu 3 kwart jaar later komen ze het geld weer terugvorderen.

Beetje gek. Maargoed ik kijk onderhand nergens meer van op met die

verzekeraars :?

Leuk dat het allemaal zo duidelijk is :? Heb gisteren dat stukje van kassa gekeken en dat ging over het dbc systeem nu heb ik een factuur van mijn verzekeraar ontvangen en jawel daarop staat een kostenpost dbc gynaecologie € 4214,73 Geeeeen idee wat het inhoud de ivf, operaties, medicijnen ? ze gooien alles onder 1 noemer …

Klopt hoor ze maken het zeker niet leuker. Die DBC’s worden de ziekenhuizen ook ‘gek’ van want ze hebben nog nooit zoveel mensen gehad die belden over een rekening (en verzekeraars!) het factureren doen ze in het ene ziekenhuis per maand, het andere per 3 maand, en heel soms zelfs per jaar!! :shock: Mede een reden waarom sommige mensen eerst de no-claim terug krijgen en daarna alsnog weer terug moeten betalen (had mijn vriend bv!) om helemaal beroerd van te worden. Ben dan ook ernstig blij dat ik dit jaar iig al voor mezelf duidelijkheid heb, want ik had me al vast voorgenomen dat wanneer ik in april weer no-claim zou terugkrijgen dit op de spaarrekening zou blijven staan… :oops:

Toevallig heb ik het van de week aan mijn zorgverzekeraar gevraagd hoe het met mijn noclaim stond. Ik bleek 100 euro verbruikt te hebben voor een consult bij de gyn. Dit was een nacontrole na een miskraam. Heb toen zelf contact opgenomen met het ziekenhuis omdat ik dacht, dat het bij een zwangerschap hoorde en dus niet van de noclaim afgetrokken wordt. Ze hebben het uitgezocht en dit was zo. Mijn noclaim is nu weer erug gebracht naar het volledige bedrag. Onderzoeken die gdann worden om zwanger te worden worden helaas wel verrekend met je no claim.