Sinds een week of 2 slik ik melatonine, vanwege mijn slechte slapen. Tot nu toe met wisselend succes. De ene keer ben ik nog duf als ik uit bed kom, de andere keer word ik kiplekker om ongeveer half zeven wakker en de volgende nacht lijkt het wel of ik dat pilletje helemaal niet heb ingenomen. (Helaas overheersen die nachten nog het meest).
Nu ben ik helemaal niet ongeduldig :liar: en wil ik eigenlijk gewoon dat het meteen goed werkt. Na bijna 20 jaar slecht slapen, wil ik eindelijk ook wel eens af van die enorme wallen :roll:
Dus…wat zijn jullie ervaringen met melatonine? Werkte het direct als een speer of duurt dat eventjes? Of werkte het misschien wel helemaal niet?
Ik heb wel valdispert MET melatonine en ik word er vaak zweverig van net of ik veel gezopen heb, ik vind het een vervelend gevoel.
dus ik gebruik het echt in uiterste noodzaak.
maar over het algemeen word ik wel kiplekker wakker.
Ik slik het zelf niet, maar wat ik er vanuit mijn werk over weet:
Melatonine hoort direct te werken. Het is een lichaamseigen stof die je normaal gesproken aanmaakt als het gaat schemeren ofzo. Deze stof maakt je slaperig.
Je voegt dus in feite die stof via een pil toe aan je lichaam en dan zou je gewoon slaperig moeten worden en beter in slaap moeten kunnen komen.
Als het, zoals bij jou, niet werkt, dan is de dosering misschien verkeerd. Sommige mensen slikken behoorlijk wat milligrammen om in slaap te komen.
Grote kans dat de dosering het ‘probleem’ is.
Ik slik het sinds een maand of twee oid…heb niet het idee dat het heel veel doet helaas,
Ik neem het ook,niet elke avond maar als mijn rustelozen benen de kop teveel op steken…bij mij werkt het gelijk…en ook geen last de volgende dag…
slik je op recept of van die melatoninepreparatie die je zonder recept kan halen.
In groep nr 2 zit nl 0,1 mg melatonine per tablet
Op recept kun je 2,0 of 3,0 mg per tablet krijgen; 20x of 30x zoveel dus.
@blue_fairy wrote:
slik je op recept of van die melatoninepreparatie die je zonder recept kan halen.
Ik slik de vrij verkrijgbare melatonine. Hmmm, wist niet dat er ook tabletje met hogere doseringen waren. Heeft de ha mooi niet tegen mij gezegd…
Probleem bij mij is misschien ook dat ik geen moeite heb met inslapen, maar met doorslapen. Ik heb op dit moment een slaapspulletje eigenlijk pas nodig na 4 uur 's nachts.
Nou ja, we blijven het nog maar een poosje proberen. Ik was gewoon even nieuwsgierig!
hoeveel pilletjes slik je dan per keer? Wat ik begreep is het in het begin ook even aftasten
welke dosering je nodig hebt.
@Chrissy wrote:
Probleem bij mij is misschien ook dat ik geen moeite heb met inslapen, maar met doorslapen. Ik heb op dit moment een slaapspulletje eigenlijk pas nodig na 4 uur 's nachts.
Melatonine voor doorslapen :think: . Nog nooit van gehoord, ik heb er mijn twijfels bij (maar ja, ik ben de arts niet). Voor zover ik weet, werkt het maar een korte tijd namelijk. Ik hoop dat je met sleutelen aan de dosering er toch uit komt.
Er bestaat een pilletje die gedurende een bepaalde periode steeds iets ‘loslaat’, die zou bij doorslapen moeten helpen… Maar ik merk er weinig van (slik het ook ivm doorslaapproblemen).
Ik slik ook melatonine ivm niet doorslapen. Ik slik 6 tabletjes, dat is 0,6 milligram. Ik heb even gezocht naar de juiste dosering, maar dit werkt voor mij. De nachten met 4 a 5 keer wakker worden zijn nu grotendeels verleden tijd.
Ik slik ook melatonine ivm niet doorslapen. Ik slik 6 tabletjes, dat is 0,6 milligram. Ik heb even gezocht naar de juiste dosering, maar dit werkt voor mij. De nachten met 4 a 5 keer wakker worden zijn nu grotendeels verleden tijd.
@mereltje85 wrote:
@Chrissy wrote:Probleem bij mij is misschien ook dat ik geen moeite heb met inslapen, maar met doorslapen. Ik heb op dit moment een slaapspulletje eigenlijk pas nodig na 4 uur 's nachts.
Melatonine voor doorslapen :think: . Nog nooit van gehoord, ik heb er mijn twijfels bij (maar ja, ik ben de arts niet). Voor zover ik weet, werkt het maar een korte tijd namelijk. Ik hoop dat je met sleutelen aan de dosering er toch uit komt.
't Is ook maar gewoon uitproberen, je moet toch wat. Ik neem het ook pas in vlak voordat ik naar bed ga, dit staat op de gebruiksaanwijzing. Als je moeite hebt met inslapen, moet je het 1 tot 2 uur voor je naar bed gaat, innemen.
@Nienke123 wrote:
Er bestaat een pilletje die gedurende een bepaalde periode steeds iets ‘loslaat’, die zou bij doorslapen moeten helpen… Maar ik merk er weinig van (slik het ook ivm doorslaapproblemen).
Wat voor een pilletje is dat? Ook melatonine of iets anders?
@Soleil wrote:
Hmmm, misschien moet ik dus ook wat meer slikken. Tja, ik volg keurig de gebruiksaanwijzing op het potje en daar staat 1 tabletje.
Vannacht ging het trouwens weer redelijk, om half zes wakker. :dance: Dat is toch al heel wat anders dan om 4 uur wakker worden en niet meer kunnen slapen. Gisternacht was ook al zo, ik begin het misschien nog eens te leren!
hey toevallig
gisteren had ik met een kennisje erover dat ik zo slecht slaap en die had het ook over melatonine
ze zou voor mij meenemen zodat ik het kon uitproberen of het voor mij werkt
ik hoop dat het werkt inslaap vallen is vaak een probleem en doorslapen ook vaak zie ik elk uur de klok wel :thumbdown: (maar goed heb hier ook ergens gelezen dat dat te maken kan hebben met narcose…)
@Chrissy wrote:
@blue_fairy wrote:slik je op recept of van die melatoninepreparatie die je zonder recept kan halen.
Ik slik de vrij verkrijgbare melatonine. Hmmm, wist niet dat er ook tabletje met hogere doseringen waren. Heeft de ha mooi niet tegen mij gezegd…
Nou ja, we blijven het nog maar een poosje proberen. Ik was gewoon even nieuwsgierig!
Ja ik heb melatonine via de huisarts. Maar groot nadeel is dat met zulk hoge melatonine gehalte je geen BV mag geven… Zo raar met willekeurig welke -pam mag het wel, maar slaapmiddelen kunnen weer verslavend zijn…
3 mg was bij mij veel te hoog, dan sliep ik klokje rond en was niet wakker te krijgen binnen die tijd. Dus toen deed ik een half pilletje, 1,5 mg, dat was weer te laag. Dus nu doe ik 3/4 pilletje, dat is wel de goeie dosis. Dat zal ongeveer 2,2 mg zijn.
Maar goed, na 1 week was mijn BV zo gekelderd, met kolven zelfs. En dat heb ik er dan weer niet voor over…
@blue_fairy wrote:
@Chrissy wrote:@blue_fairy wrote:slik je op recept of van die melatoninepreparatie die je zonder recept kan halen.
Ja ik heb melatonine via de huisarts. Maar groot nadeel is dat met zulk hoge melatonine gehalte je geen BV mag geven… Zo raar met willekeurig welke -pam mag het wel, maar slaapmiddelen kunnen weer verslavend zijn…
3 mg was bij mij veel te hoog, dan sliep ik klokje rond en was niet wakker te krijgen binnen die tijd. Dus toen deed ik een half pilletje, 1,5 mg, dat was weer te laag. Dus nu doe ik 3/4 pilletje, dat is wel de goeie dosis. Dat zal ongeveer 2,2 mg zijn.
Maar goed, na 1 week was mijn BV zo gekelderd, met kolven zelfs. En dat heb ik er dan weer niet voor over…
Balen hè, dat het niet kan in combi met bv. Ik geef geen bv meer, dus dat scheelt

Ik neem melatonine voor inslapen,maar je kunt ook kopen voor doorslapen hoor…van Sl**pz…
Ik gebruik melatomine tabletjes. Ik ben er een maand of twee mee begonnen, omdat ik bijna niet meer kon inslapen. Het werkt heel goed bij mij. Ik denk dat continuiteit belangrijk is bij dit soort pilletjes. Dus na een langere periode kan je het beste over resultaat spreken.
Slaap lekker !
Ik kan op melatomine ook niet doorslapen hoor. Word altijd een paar keer wakker 's nachts, maar val wel sneller weer in slaap als voorheen. Ik heb ook wel eens gehoord dat je het bedrijf kan bellen waar je je tabletjes van hebt en ze dan afhankelijk van je gewicht en lengte een grotere dosering voorschrijven. Ik neem stiekem wel eens een extra tabletje in…