Wie psycholoog?

En iets waar ik geen kaas van gegeten heb:



wie gaat er naar een psycholoog (of is daar geweest)? Om welke reden? Moet je een goede reden hebben? Gaat dat via de ha? Wordt het vergoed door ziekenfonds?



Raar om te zeggen, maar het lijkt me gewoon heerlijk om eens in de zoveel tijd met zo iemand te praten. Dat er als het ware “doorgelicht” wordt hoe je qua denken in elkaar steekt. En op die manier helder te krijgen waarom je op een bepaalde manier reageert.



Of ga je daar pas heen als je het echt niet meer ziet zitten?



:think:

Als je het uit eigen zak betaalt, hoef je geen goede reden te hebben om naar een psycholoog te gaan. Er zijn zat mensen die het gewoon fijn vinden even een luisterend oor te hebben en om die reden een psycholoog hebben.



Voor een vergoeding moet je (naar ik aanneem) een verwijzing van je ha hebben, en dat zal je denk ik niet krijgen als je ‘gewoon zin hebt om zo nu en dan eens te kletsen over hoe je over dingen denkt’.



Dus ja je kan altijd bij een psycholoog terecht, als je maar betaalt…en goedkoop is het niet volgens mij.

Ik heb jarenlang bij een psycholoog gelopen, dit was een eerstelijnspsycholoog en ik werd doorverwezen door de HA. In hoeverre dit vergoed wordt ligt aan je verzekering, een gesprek van 1 uur kostte toen 75,- (waarvan ik tot 500,- per jaar vergoed kreeg… reken maar eens uit, dat zijn niet zo gek veel gesprekken, zeker niet als je ze écht nodig hebt).



Voor een verwijzing van je HA hoef je absoluut geen reden op te geven, als jij aangeeft dat je daar behoefte aan hebt krijg je een verwijzing. Tenminste, zo ging het bij mij en ik kan me niet voorstellen dat je tegenover een HA moet gaan bewijzen dat je er ‘recht’ op hebt, ofzo.



Waarom zet ik hier liever niet neer, heb ik besloten nadat ik 26 keer een zin tikte en 'm weer delete :angel:

Anders zou je misschien ook eens kunnen kijken naar AMW (Algemeen Maatschappelijk Werk)? Zij werken natuurlijk wel wat anders dan een psycholoog, maar AMW is in de meeste (alle?) steden wel gratis…wat natuurlijk een hoop scheelt.



Ik ben ook een tijdje naar een psycholoog gegaan, omdat ik niet goed in m’n vel zat, maar het was niet echt nuttig, want wat hij me probeerde aan te leren (dmv cognitieve gedragstherapie), deed ik al… Ben daar dus vrij snel mee gestopt.

Tegenwoordig wordt psycholoog vergoed uit de basisverzekering. Volgens mij zitten daar geen beperkingen aan qua aantal keer gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een rekening gezien zelf :angel: Je zal alleen denk ik wel een verwijzing moeten hebben :think:



Maar ik ga dus ook en ik heb wel een verwijzing van de huisarts.

@Danielle77 wrote:

Tegenwoordig wordt psycholoog vergoed uit de basisverzekering. Volgens mij zitten daar geen beperkingen aan qua aantal keer gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een rekening gezien zelf :angel: Je zal alleen denk ik wel een verwijzing moeten hebben :think:


Dat kan goed hoor, mijn laatste keer is iets van 4 jaar geleden, er zal in de tussentijd wellicht het eea veranderd zijn.

@Danielle77 wrote:

Tegenwoordig wordt psycholoog vergoed uit de basisverzekering. Volgens mij zitten daar geen beperkingen aan qua aantal keer gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een rekening gezien zelf :angel: Je zal alleen denk ik wel een verwijzing moeten hebben :think:





Maar ik ga dus ook en ik heb wel een verwijzing van de huisarts.






Ik loop sinds kort bij een psycholog.

Worden 8 behandelingen vergoed vanuit de basis verzekering, je moet alleen 10,= per keer zelf betalen dit kan direct bij de psych zijn of je verz verekend dat achteraf.



Na de 8e behandeling kun je aanspraak maken op je aanvullende verz ik zit bij menzis in 3 en heb dan dus nog 6 behandelingen.

Per kalender jaar is dit dus als je nu zou starten dan heb je in jan weer nieuwe 8 behanderlingen.

@pooh wrote:

@Danielle77 wrote:
Tegenwoordig wordt psycholoog vergoed uit de basisverzekering. Volgens mij zitten daar geen beperkingen aan qua aantal keer gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een rekening gezien zelf :angel: Je zal alleen denk ik wel een verwijzing moeten hebben :think:





Maar ik ga dus ook en ik heb wel een verwijzing van de huisarts.






Ik loop sinds kort bij een psycholog.

Worden 8 behandelingen vergoed vanuit de basis verzekering, je moet alleen 10,= per keer zelf betalen dit kan direct bij de psych zijn of je verz verekend dat achteraf.



Na de 8e behandeling kun je aanspraak maken op je aanvullende verz ik zit bij menzis in 3 en heb dan dus nog 6 behandelingen.

Per kalender jaar is dit dus als je nu zou starten dan heb je in jan weer nieuwe 8 behanderlingen.




Ja ik zat erop te googlen en toen las ik dit ook inderdaad, dus wat ik zei klopt niet helemaal. Het gekke is dat ik nooit iets betaal.

Zou dat komen doordat ik mijn eigen risico al helemaal betaald heb aan medicijnen?

@Danielle77 wrote:

@pooh wrote:
@Danielle77 wrote:
Tegenwoordig wordt psycholoog vergoed uit de basisverzekering. Volgens mij zitten daar geen beperkingen aan qua aantal keer gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een rekening gezien zelf :angel: Je zal alleen denk ik wel een verwijzing moeten hebben :think:





Maar ik ga dus ook en ik heb wel een verwijzing van de huisarts.






Ik loop sinds kort bij een psycholog.

Worden 8 behandelingen vergoed vanuit de basis verzekering, je moet alleen 10,= per keer zelf betalen dit kan direct bij de psych zijn of je verz verekend dat achteraf.



Na de 8e behandeling kun je aanspraak maken op je aanvullende verz ik zit bij menzis in 3 en heb dan dus nog 6 behandelingen.

Per kalender jaar is dit dus als je nu zou starten dan heb je in jan weer nieuwe 8 behanderlingen.




Ja ik zat erop te googlen en toen las ik dit ook inderdaad, dus wat ik zei klopt niet helemaal. Het gekke is dat ik nooit iets betaal.

Zou dat komen doordat ik mijn eigen risico al helemaal betaald heb aan medicijnen?




Nee dit staat daar los van, waarschijnlijk verrekend je verzekering dat met jer aan het einde van het kalender jaar.



Voor psych is een wettelijke eigen bijdrage per keer van 10,=

naast de 150 die je al betaald

Het ligt er ook aan of je een eerstelijns of tweedelijns psycholoog hebt.



Ik geloof dat eerstelijns alleen voor 10 keer is met eigen bijdrage en een tweedelijns gratis is voor alle keren dat je hem nodig hebt.



Liefs Suzanne

AMW wordt geloof ik vanuit de AWBZ vergoed. Het enige wat ik zeker weet is dat ze niet zomaar wat ‘aanrommelen’ oid als je daar voor gesprekken komt. Ze zijn een soort ‘eerste opvang’ en kunnen doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater mochten ze dat nodig vinden door iets wat ze tijdens gesprekken signaleren. En er staan ook psychologen en/of psychiaters achter de schermen mee te kijken en gespreksnotities te lezen om dus te kunnen signaleren. :thumbup:

Heb zelf nooit een psycholoog gezien in de tijd dat ik via het GGZ/Riagg gesprekken had, maar mij is iig wel verteld dat ze op de achtergrond meekeken en na de intake de test beoordeelden in een teamverband.

(daar kreeg ik ook pillen aangeboden en die heb ik indertijd afgewezen)