Hallo,
Ik had een vraag over kolven. Elke dag krijgt Amy 1 flesje, op dat moment kolf ik. Ik haal er alleen altijd minder uit dan zij drinkt.
Zij drinkt meestal zo’n 110 a 125 cc en ik haal er de ene keer 100 uit, de andere keer 70, soms zelfs maar 50 cc. Het gebeurt niet heel vaak dat ik de hoeveelheid die zij drinkt ook daadwerkelijk kolf, vaak is het minder. Nu vroeg ik me dus af of dat kwaad kon voor de productie.
Ook zat ik me te bedenken, dat als ik weer ga werken, dus nooit aan de hoeveelheid kom die zij drinkt. Ik heb een voorraad in de koelkast, dus dat is het probleem niet, maar vroeg me af of het niet erg was voor mijn productie.
Ook vroeg ik me af of de hoeveelheid die je kolft na verloop van tijd moet gaan toenemen. Ik heb namelijk nog niet het idee dat dit aan het gebeuren is, terwijl ik toch wel al een poos aan kolven ben, enkele weken al. Amy drinkt s’morgens 1 borst, dan kolf ik beide borsten na het drinken en haal ik de ene keer 100 cc, andere keer 150cc, soms iets meer. In het begin kon ik er soms wel 200 cc uithalen s’morgens, dat lukt me nu dus niet meer. Kan dit een teken zijn dat de voeding terug loopt?? Ik gebruik nu voor het kolfen syncotine ofzo, om de melkklieren te openen, anders haal ik er helemaal niks uit.
Zou het kunnen dat ik in het algemeen gewoon te weinig melk heb?? Amy groeit namelijk vanaf het begin dat ik borstvoeding geef al minimaal. De ene keer 90 per week, de andere keer iets meer. Ik voed met een tepelhoedje, omdat het dus echt niet lukt om af te bouwen. Dat is echt een dramma. Maar met de hoeveelheid die ze nu groeit doet ze het wel perfect. Ze heeft meer dan 4 echt goede plasluiers, is heel alert en wakker, komt netjes om de 3 a 4 uur om te eten, slaapt de nacht al door. Is totaal niet duf ofzo, maar toch maak ik me weleens zorgen, dit vooral omdat ik zo weinig kolf. Als ik Amy overigens een flesje geef, drinkt ze altijd maar max 125 cc. Ze weegt nu 4885, zou dus ± 750 cc aan voeding binnen moeten krijgen. Vraag me af of ze dat red, drinkt 5 a 6 keer per dag. Omdat ze wel heel alert is en het goed doet, maak ik me om haar groei niet al te veel zorgen meer. Ze doet het goed en heeft voldoende plasluiers. Ben soms alleen bang dat mijn voeding langzaam aan terug lopen is.
Het is een beetje een lang stukje geworden. Kan iemand mijn vraagjes beantwoorden??
Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar wilde je wel even zeggen dat ik ook niet megaveel kolfde. Ik moest 2x kolven voor 1 voeding. Maar de produktie is daardoor niet teruggelopen. (Dat kwam pas toen ik een maand aan het werk was en ik het heel druk had.)
De dagen dat ik thuis was legde ik haar gewoon vaak genoeg aan waardoor het volgens mij werd gecompenseerd met de kolfdagen. Het is vrij normaal dat je met je kolf er minder uit krijgt dan er zit. Je kindje drinkt echt véél meer hoor.
En als je kindje alert is en genoeg plasluiers heeft, geen zorgen. Maar dat zei je al. Ik heb ook een klein ding hier. Ze is nu bijna een jaar, weegt 7,6 kilo en is 71 cm. Klein dus. Is nooit met enorme sprongen gegroeid. Maar, oeh, wat is ze druk, blij en alert. :inlove:
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Hoe kwam jij erachter dat je voeding achteruit ging lopen?? heb je dat nog opgekrikt gekregen??
Hallo Tammy
Zo te horen groeit Amy prima (90gr per week is keurig hoor!) en voelt ze zich kiplekker. Fijn dat je alvast een voorraadje hebt voor het dagverblijf! Inderdaad wat vaker kolven om aan de 125cc voeding per keer te komen. Als je maar weinig kolft overdag wordt er ook minder aangemaakt en loopt voeding terug. Dat kun je voorkomen door vaker te kolven of (zoals mamalena ook al voorstelde) door op dagen dat je niet kolft Amy wat vaker aan te leggen. Omdat ze zo’n mooi ritme heeft zou ik voor het vaker kolven gaan, bijvoorbeeld na de ochtendvoeding voordat je naar je werk gaat, dan heb je meestal nog wat over, en dan 2x op je werk…
Heb je trouwens een fijne kolf? Ik had eerst een handkolf maar kolfde veel meer toen ik overging op electrische kolf (en meer ontspannen want kon gewoon wat computeren ofzo, zat er niet zo op te letten) duurde best lang, in het begin zat ik er wel 2x 15 minuten aan, later werd dat korter (heb doorgekolfd tot zoontje ruim 1 jaar was)
Lukt het niet om het tepelhoedje af te bouwen? Aantal van mijn medemaandmoeders voedden ook met hoedje maar toen baby wat groter werd en sterker lukte het opeens toch zonder. Blijven proberen dus. Het schijnt dat zonder tepelhoed de borst/kliertjes extra gestimuleerd worden en de productie gemakkelijker op gang blijft. Drinken gaat dan vaak ook wat sneller.
groetjes!
ZO te horen doet AMy het goed hoor. En het is heel normaal dat je minder kolft dan dat zij drinkt. Je kunt ook proberen tegelijk als zij drinkt de andere borst te kolven, vergt beetje oefening maar dan zorgt Amy voor het tsr en wellicht kolf je dan wat meer. Die neusspray heb ik ook een tijdje gebruikt tijdens het kolven op het werk en hielp inderddaad best goed.
Waarom kolf je overigens iedere dag als je nu nog thuis bent? Als Amy goed uit de fles drintk is 1 x per week om het niet te verleren voldoende hoor. Misschien focus je je nu teveel op de hoeveelheden en dan lukt het vaak ook niet. En inderdaad zoek afleiding tijdens het kolven. Ik kolf ook electrisch en kijk dan tv/ of computer wat of ff boekje lezen maar niet teveel naar die flesjes staren want anders komt er bijmij ook niets. :eh:
Dat je overigens nu sochtends minder kolft komt ws omdat de productie nu beter afgestemd is om de behoefte van AMy. Je schrijft zelf al dat ze doorslaapt dus hetgeen wat je eerst nodig had voor nachtvoedingen is langzaam aan minder aanhet worden en dan kolf je dus vaak ook wat minder.
Succes ermee.
Hoi Tammy,
Mijn dochter was op de leeftijd van jouw dochter ook ongeveer zo zwaar en groeide ook ongeveer zoveel. Het is echt genoeg hoor, zolang ze alert is en genoeg plasluiers heeft.
Mijn dochter is inmiddels 2 1/2 en hartstikke gezond. Nog steeds een beetje klein, maar dat ben ik ook…
Als ze honger heeft komt ze vanzelf vaker… Ik heb best wel productiedips gehad (anderhalf jaar gevoed), maar heb ze altijd opgekrikt door mijn dochter veel aan te leggen en wanneer nodig (bij ongesteld zijn bijv.) een keer extra te kolven.
O en mijn dochter heeft nooit meer dan 150 cc uit een flesje gedronken (ok, een heel enkele keer 180 cc). Tot aan 6 maanden dronk ze tussen de 100 en 120 cc per flesje. 2 a 3 flesjes per dag (ik werkte)). En ik heb altijd 3x moeten kolven voor 2 voedingen.
En na de ochtendvoeding kolf ik niks hoor. Daar ben ik altijd jaloers op geweest, dat sommige vrouwen al 's ochtends net na een voeding kunnen kolven.
Liesbeth