Wie overtuigt mij

Mijn man en ik hebben een discussie over het nut van een aanhangfiets.

Hij heeft er een op marktplaats gezien en wil hem aanschaffen en ik zie er het nut niet van in.

Zijn reden voor aankoop is om Tim hiermee te leren fietsen.

Ik zie persoonlijk niet in hoe Tim hiermee kan leren fietsen. Je maakt hem immers aan je eigen fiets vast. Sturen kunnen ze er niet mee en als ze moe zijn hoeven ze niet eens te trappen.

Daarbij ben ik ook nog niet overtuigd van de veiligheid ervan.

M.i. koop je zo’n ding voornamelijk om je kinderen door een drukke stad te vervoeren of voor fietsvakanties als ze nog niet hele lange stukken kunnen fietsen.

Dus ben ik benieuwd hoe jullie dit zien. Een aanhangfiets om te leren fietsen, ja of te nee. En waarom dan wel of niet.

Edit beheer: ouder/kindgerelateerd—>mama/papavragen

nee nietom te leren fietsen, maar wel handig voor lange afstanden.

leren fietsen doen ze gewoon naast je op een weg waar het rustig is.

Om te leren fietsen? Nee… Denk het niet…Hier op een fiets met zijwieltjes gereden en in de vakantie 3 dagen met haar aan het oefenen geweest en ze doet alles los en zelf :clap:

Zou het een beetje zonde van het geld vinden om hem daarvoor te kopen…

En of het nou handig is, zo’n lange fiets? Past niet in het fietsenrek, neemt veel ruimte in beslag…

Ik zou het niet doen…

Zijn doel is dus echt om hem daarmee te leren fietsen.

M.i. leert ie dat beter door de zijwieltjes iets omhoog te doen en vooral veel te oefenen.

Fietsen leren zonder steunwieltjes lijkt mij een kwestie van evenwicht vinden en vertrouwen in jezelf krijgen dat je het kunt. Ik zie niet hoe je op zo’n aanhaakfiets zelf voor je evenwicht moet zorgen als kind :think: .

Hier zijn we bezig met oefenen zonder steunwieltjes. Hij durft nog niet te fietsen, maar is wel zover dat hij vaart maakt en dan zijn voeten van de grond omhoog trekt om zo de fiets uit te laten rollen (zonder te vallen). Fietshelm aan hem geven deed hier trouwens ook wonderen :slight_smile: . Dat gaf hem net dat duwtje om zelf te willen oefenen.

eh dan sta ik toch ook aan jouw kant hihi.

Van een aanahangfiets leer je mijns inziens niet los fietsen en als ik even kijk naar de overburen met een tweeling… je leert er ook geen verkeersinzicht door, want je kan lekker ladiela om je heen kijken en iedereen groeten :lol:

Voor hun is het puur praktisch dat ze op langere afstanden niet op 2 tegelijk hoeft te letten die los door het verkeer manouvreren.

Hier is het los fietsen pas gelukt toen de oudste zelf zei: mama de wieltjes mogen er wel af, ik kan het wel. En hij stapte dat weekend idd op en reed binnen 10 minuten zelf. In totaal een halfuur geoefend met wegrijden en vooral REMMEN!!! Maar vanaf dat moment ging het dus helemaal goed en zijn we hem eerst op rustige momenten en later op wat drukkere tijden mee het verkeer in gaan nemen.

Hij was toen overigens wel ruim 5 toen hij dat besloot, eerder was hij doodsbang om los te fietsen, dus was het voor ons gewoon niet aan de orde om dan die zijwieltjes er maar onder weg te halen (wij wilden liever dat hij lol hield in het fietsen dan dat hij los zou fietsen).

@mamaMarije wrote:

Hij was toen overigens wel ruim 5 toen hij dat besloot, eerder was hij doodsbang om los te fietsen, dus was het voor ons gewoon niet aan de orde om dan die zijwieltjes er maar onder weg te halen (wij wilden liever dat hij lol hield in het fietsen dan dat hij los zou fietsen).

Daarom hebben wij dus de wieltjes aan zijn grote fiets laten zitten en de wieltjes van de fiets van zijn broertje eraf gehaald voor hem. Kan hij zelf kiezen wat hij wil :slight_smile: .

@belle wrote:

@mamaMarije wrote:

Daarom hebben wij dus de wieltjes aan zijn grote fiets laten zitten en de wieltjes van de fiets van zijn broertje eraf gehaald voor hem. Kan hij zelf kiezen wat hij wil :slight_smile: .

die optie hadden wij niet hihi, de 12 inch fiets kon hij tegen die tijd met geen mogelijkheid veilig meer op fietsen :lol:

Wij willen ook graag zo’n ding, maar de reden is dat onze jongste dochter niet de kracht heeft om zelf te fietsen. En ik wil mettertijd ook met haar graag fietsen, net zoals ik met de oudste doe. Maar om te leren fietsen lijkt mij een gewone fiets nog altijd de beste oplossing.

wij hebben er ooit 1 gekregen…

ijn oom en tante gebruikte hem voor fietsvakantie en dan is hij denk ik erg handig. Wij hebben hem nooit gebruikt!

als je iets wil om te leren fietsen zou ik een loopfiets aanschaffen met 2 wielen. als ze dat door hebben en ze kunnen trappen op een driewieler bijv. fietsen ze zo weg. Onze kids fietste dus al voor hun 4e verjaardag los :thumbup:

@mamaMarije wrote:

eh dan sta ik toch ook aan jouw kant hihi.

Van een aanahangfiets leer je mijns inziens niet los fietsen en als ik even kijk naar de overburen met een tweeling… je leert er ook geen verkeersinzicht door, want je kan lekker ladiela om je heen kijken en iedereen groeten :lol:

Voor hun is het puur praktisch dat ze op langere afstanden niet op 2 tegelijk hoeft te letten die los door het verkeer manouvreren.

Hier is het los fietsen pas gelukt toen de oudste zelf zei: mama de wieltjes mogen er wel af, ik kan het wel. En hij stapte dat weekend idd op en reed binnen 10 minuten zelf. In totaal een halfuur geoefend met wegrijden en vooral REMMEN!!! Maar vanaf dat moment ging het dus helemaal goed en zijn we hem eerst op rustige momenten en later op wat drukkere tijden mee het verkeer in gaan nemen.

Nou, hier staat dus letterlijk hoe ik er over denk :thumbup:

Tim is een paar keer met fiets en al omgedonderd en nu is hij bang. Maar nu zijn we laatst al weer een paar keer met hem gaan oefenen en hij vindt het alweer leuk. En een tempo dat hij er in heeft!!

Hij moet alleen nog zijn angst voor het los fietsen kwijt. En dat komt, wat mij betreft, vanzelf wel.

Met een aanhangfiets leer je wel degelijk fietsen hoor, want het kind moet zeker zijn evenwicht wel bewaren. Het is niet zo dat je als ouder wegfietst, en dat die fiets , met kind erop, zo meefiets. Ze moeten echt wel in evenwicht blijven…

Onze oudste kon niet zonder zijwielen fietsen, maar na een vakantie op de aanhangfiets lukte het wel.

Ik vind het persoonlijk veel beter dan een fiets met zijwielen. :slight_smile:

Leren fietsen is meer dan alleen evenwicht bewaren he.

Dus ook: leren kijken, leren remmen, positie op de weg bepalen, snelheid inschatten, sturen…. dat leer je allemaal wel op een fiets met zijwieltjes, maar niet als je achter de fiets van papa of mama hangt.

Ik zou zeggen, zolang hij die zijwieltjes nog heeft, vooral concentreren op tijdig remmen en verkeersinzicht, en dat evenwicht en fietsen zonder zijwieltjes komt later vanzelf wel.

Hier trouwens ook eentje die van de ene op de andere dag zo wegfietste zonder zijwieltjes (met 4,5 jaar).

Is inderdaad meer dan alleen evenwicht.

Je kunt op zo’n aanhangfiets ook niet sturen.

En Tim kennende gaat hij op zo’n aanhangfiets zich lekker laten vervoeren en om zich heen loeren 8)

@Mejis wrote:

Leren fietsen is meer dan alleen evenwicht bewaren he.

Dus ook: leren kijken, leren remmen, positie op de weg bepalen, snelheid inschatten, sturen…. dat leer je allemaal wel op een fiets met zijwieltjes, maar niet als je achter de fiets van papa of mama hangt.

Ik zou zeggen, zolang hij die zijwieltjes nog heeft, vooral concentreren op tijdig remmen en verkeersinzicht, en dat evenwicht en fietsen zonder zijwieltjes komt later vanzelf wel.

Hier trouwens ook eentje die van de ene op de andere dag zo wegfietste zonder zijwieltjes (met 4,5 jaar).

De zijwieltjes zijn er toch echt alleen voor het evenwicht hoor :wink:

Natuurlijk komt er bij leren fietsen veel meer kijken, maar of de zijwieltjes er af kunnen of niet heeft alleen te maken met het kunnen bewaren van het evenwicht. Een kind kan nog zo goed om zich heen kijken, op tijd remmen etc., wanneer hij zijn evenwicht niet kan bewaren, dan kunnen de zijwielen er niet af.

Ik neem aan dat Tim op deze leeftijd al een fietsje heeft…Dus dat leren anticiperen kan hij daarop leren. HEt echte losse fietsen niet. Bij de meeste kinderen moet er de eerste dagen toch echt naast gerend worden wanneer de zijwielen er af zijn (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Wanneer ze een aanhangfiets gewend zijn is de stap echt minder groot.

En ik begreep dat de aanhangfiets er kwam naast zijn gewone fiets toch???Ik zou het altijd doen :thumbup: (ook vanwege mijn ervaring ermee)

@hanneke wrote:

Natuurlijk komt er bij leren fietsen veel meer kijken, maar of de zijwieltjes er af kunnen of niet heeft alleen te maken met het kunnen bewaren van het evenwicht. Een kind kan nog zo goed om zich heen kijken, op tijd remmen etc., wanneer hij zijn evenwicht niet kan bewaren, dan kunnen de zijwielen er niet af.

Natuurlijk zijn de zijwieltjes er voor het evenwicht, helemaal mee eens. Ik bedoel alleen dat je kind op een fiets met zijwieltjes ook heel veel dingen kan leren, eigenlijk alles behalve het evenwicht dus.

En misschien leren ze dan wel meer dan op een aanhangfiets.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn hub ervan weten te overtuigen dat zo’n aanhangfiets niet nodig is om Tim te leren fietsen.

Hij kan al heel goed fietsen met zijn zijwieltjes, heeft een behoorlijke snelheid ook :lol:

En voor de rest is het gewoon een stukje zelfvertrouwen en extra durf wat hij nodig heeft. We gaan gewoon flink met hem oefenen en dan komt het vanzelf goed. :thumbup:

evenwicht leren ze vaak ook beheersen met een loopfiets, misschien die aanschaffen

mischa sjeeste op zijn loopfiets overal heen, en had er een goed evenwicht mee. Nou kon hij ook al zonder zijwieltjes fietsen, maar wel slingerend en nog niet op en af stappen…

Maar sinds vorige week fietst hij los! Ik ben er voor 90% zeker van dat hij het al zo snel kan doordat hij zo goed zijn evenwicht kon bewaren door zijn loopfiets

@Mejis wrote:

@hanneke wrote:

Natuurlijk zijn de zijwieltjes er voor het evenwicht, helemaal mee eens. Ik bedoel alleen dat je kind op een fiets met zijwieltjes ook heel veel dingen kan leren, eigenlijk alles behalve het evenwicht dus.

En misschien leren ze dan wel meer dan op een aanhangfiets.

Ja dat is zo, maar die gewone fiets heeft hij al. De aanhangfiets is dus voor erbij (begreep ik)

@marijke79 wrote:

evenwicht leren ze vaak ook beheersen met een loopfiets, misschien die aanschaffen

mischa sjeeste op zijn loopfiets overal heen, en had er een goed evenwicht mee. Nou kon hij ook al zonder zijwieltjes fietsen, maar wel slingerend en nog niet op en af stappen…

Maar sinds vorige week fietst hij los! Ik ben er voor 90% zeker van dat hij het al zo snel kan doordat hij zo goed zijn evenwicht kon bewaren door zijn loopfiets

Klopt hoor, de loopfiets en de aanhangfiets (maar vooral de loopfiets) zijn echt heel goed daarvoor :thumbup:

Maar goed, iedereen moet dat voor zich weten natuurlijk. Ik ben een luie ouder die geen zin heeft om steeds maar mee te moeten rennen in een onmogelijke houding, :oops: dus dit soort fietsen zijn voor ons echt een uitkomst :thumbup: