Wie ook aan de progesteron?

Hoi,



eindelijk na een jaar proberen zonder resultaat zijn wij naar de gyn gestapt.

?k heb een vrij regelmatige cyclus. Heb diverse maanden een temp.lijst bijgehouden. Daar is ook altijd een mooie stijging op te zien.

Wel heb ik ook altijd een dag of vier voordat de echte ongi komt bruinverlies.



Bij de gyn hebben ze bloed afgenomen om de hormoonwaarden te controleren. En ze heeft ook diverse follikelmetingen gedaan. Had een hele mooie eisprong gehad. Alleen was mijn baarmoederslijmvlies niet optimaal.

Dat komt dus waarschijnlijk doordat ik niet genoeg progesteron aanmaak. (en vandaar misschien ook altijd dat bruinverlies?)



Heb nu een kuur progestan gekregen en daarvan moet ik tien dagen 2 capsules per dag innemen.



Wie o wie heeft er ook ervaring mee?



Groetjes Guusje

Hoi Guusje,



ik zie dat er nog geen reacties zijn op je stukje. Zelf heb ik er ook geen ervaring mee alleen op het vlak van IVF. En daarbij hoef ik ze niet te slikken maar moet ik ze vaginaal inbrengen. De dosering is ook stukken hoger met 3 x daags 2 pilletjes inbrengen.

Soms wordt het ook voorgeschreven bij bv vroege miskramen en om zoals bij jou alles optimaal voor een innestelling te krijgen.

Helaas kan ik je dus niet helpen met een ervaringsverhaal maar ben wel benieuwd of het voor jullie positieve effecten heeft!



Heel veel succes!

Hoi Rhiannon,



Bedankt voor je reactie. Was er al bang voor hoor dat ik weinig respons zou krijgen. Je leest er zo weinig over. Lees wel heel veel over Clomid maar ja dat is bij mij niet het geval.



Er zijn natuurlijk wel dames die progesteron gebruiken maar die zijn al verder in de MMM dan wij. Die zijn net als jij bezig met iui of ivf. Wij staan nog maar aan het begin.



Hoelang zit jij al in de MMM? En is dit voor je eerste kindje? Begrijp dat jullie met ivf bezig zijn? Hoop dat het snel lukt.



Wij zijn al de trotse ouders van een engeltje. Geboren met 27 weken.

Waarschijnlijk door een zwakke baarmoederhals. Maar dat is pas te controleren bij een volgende zwangerschap. Dus ben al wel eens zwanger geweest. Toen was het snel raak. De tweede cyclus.

Dus snap totaal niet waarom het nu zolang duurt.



Maar gelukkig word er nu naar gekeken en dat geeft een heleboel rust.



Misschien weet je toch een antwoord op 1 van mijn vragen. Weet jij of de progesteron invloed kan hebben op je temperatuur. Vanaf de derde dag progesteron is mijn temp namelijk omhoog gegaan naar de 37.3 en daar zit hij nu al een paar dagen op. Normaal zonder progesteron zit ik altijd rond de 37.0.



Groetjes Guusje



Oh ja je zei dat jij de tabletten vaginaal gebruikt. Dat klopt. Maar ik mocht kiezen van de gyn. Dus heb ik voor oraal gekozen.

Zie ineens dat er moderator bij je foto staat. Dus ben een beetje rond gaan neuzen. Weet nog steeds niet wat het betekend.(maar het zal wel iets met de site te maken hebben)



Heb ook het een en ander over je gelezen. Meid wat heb jij ook al veel meegemaakt. Misschien had ik beter eerst kunnen lezen in plaats van al die vragen op je af te vuren.

Vergeef me mijn nieuwsgierigheid. Je hoeft er dus ook niet op te antwoorden. (tenzij je dat wilt natuurlijk)



Je begrijpt dat ik nieuw ben op deze site. Tenminste sta al een tijdje geregistreerd en heb een keer mijn verhaal gedaan bij vlinderpraat. Maar verder ben ik nooit gekomen.



Groetjes Guusje

Guusje heb jeen pb gestuurd :wink:

Hoi Juudje,



ik heb je een pbtje terug gestuurd.



groetjes Guusje

Hoi Guusje,



moderator betekend dat ik stukjes kan verplaatsen en wat knopjes heb die gebruikers niet hebben, niets meer hoor.

Jeetje dat is zeker niet nix waardoor je de molen in bent gekomen en dat jullie ook al ouders zijn. 27 weken is al zo af zeg dan is je kindje zo compleet. En ja een vrouwenlichaam is zo bijzonder, sterk genoeg om een kindje te maken, voldragen en baren maar dan soms opeens weer zwak en dan verlies je een kind. Vooral ook oneerlijk.

Maar geen problemen met je vragen hoor. De progestan zorg in veel gevallen wel voor een hogere basale temperatuur. De vraag daarna is natuurlijk of het ook hoog blijft wanneer je zou stoppen met de pilletjes. Dan weet je dat je lichaam niet wordt gefopt door de progestan. En natuurlijk zorgt je eisprong ook voor een verhoging dus ik weet niet of je je temperatuur met 37 graden bedoeld na je eisprong en dan nog 0,3 extra verhoging?



Wij zitten nu sinds eind 2002 in de medische molen en zijn begonnen met wat simpele bloedtesten en echo en uitstrijkje. Daaruit bleek eigenlijk dat mijn lichaam prima functioneerde maar met een kijkoperatie in maart van het jaar daarop bleken mijn eileiders door een ernstige infectie toen ik 15 was niet meer te werken. Plus nog wat verklevingen erbij en dan werkt het niet meer zoals het zou moeten doen. Vandaar de IVF als optie.

Aan komende donderdag ga ik weer onder het mes en dan halen ze mijn eileiders eruit want tijdens de vorige 2 (eig 3 ivm overstimulatie van de eerste keer) pogingen kwamen we erachter dat er veel vocht inzit wat een evt innestelling kan tegenwerken. Wellicht ook een verklaring voor onze miskraam van eind augustus dit jaar. En dan gaan we volgend jaar weer starten met onze derde poging.

Ik hoop wel dat dat voor jullie niet nodig wordt en dat de progestan het zetje is wat je lichaam nodig heeft. Wanneer kunnen ze controleren of je een cerclage nodig hebt bij een volgende zwangerschap?



Succes alvast!

Hoi Rhiannon,



tjeetje wat zijn jullie ook al lang bezig dan. 3 jaar ik vond dit jaar van ons al zo lang duren. Dus eigenlijk mag ik nog niet klagen.



Lijkt me wel een ingrijpende operatie hoor die je moet ondergaan.

Maar misschien heb je zelf wel het gevoel dat het weer een stapje dichterbij is omdat dat het het zwanger worden op dit moment waarschijnlijk tegenhoud.

Maar hoe zit het dan met je eitjes. Kan je lichaam daarna nog wel eitjes aanmaken? Of heb je eitjes in laten vriezen.

Nou ik hoop dat dit goed uitpakt en dat de volgende ivf de laatste mag zijn. Drie keer is scheeprecht.



Wil je heel veel sterkte wensen voor morgen in ieder geval.



Ja een kindje van 27 weken is inderdaad heel erg compleet. Gewoon al een mensje met alles erop en eraan. En een hele bos met haar ook nog. Sommige mensen hebben dat volgens mij niet eens in de gaten. Dat merk ik aan sommige reakties. Maar ja die kunnen het ook niet weten. Dat wist ik zelf ook niet eens. Dus ik neem het ze niet kwalijk. Maar pijn doet het wel. Je weet het pas als je het zelf hebt meegemaakt.

En inderdaad wat je zegd is het heel oneerlijk. Je mag zwanger worden, je mag eraan ruiken, je mag het voelen en dan is het ineens afgelopen.

Het heeft me ook zeker een jaar gekost om er een beetje overheen te komen. Voor zover je er ooit overheen komt dan. Begin nu net weer een beetje de draad op te pakken. Maar met sommige dingen heb ik nog heel veel moeite.



ik hoop ook met heel mijn hart dat de progestan dat laatste zetje geeft.

Maar ik ga er maar niet al teveel vanuit. Anders valt het weer zo tegen.

En het zou ook te mooi zijn als ik nu direct na de eerste kuur zwanger zou zijn. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit zullen we maar denken.



De volgende zwangerschap blijf ik onder controle van de gyn. En gaan ze met echo’s de baarmoederhals in de gaten houden. Ze kunnen zo al vrij vroeg in de zwangeschap zien of daar verandering in zit. Of die korter word. Als het er dus op lijkt dat het inderdaad een zwakke baarmoederhals is dan gaan ze tussen week 12 en week 16 een cerclage plaatsen. Dus afwachten maar. Moet eerst nog maar eens zwanger worden.



Over die temp verhoging bedoelde ik dat ik normaal voor de eisprong tussende 36.5 en de 36.7 zit en erna tussen de 36.9 en de 37.1 maar nu met de progestan is mijn temp na drie dagen nog een keer omhoog gegaan naar de 37.3. Zelf ga ik er maar vanuit dat dat een reactie is op de progestan.



Nou meid heel veel sterkte voor morgen.



Groetjes Guusje

Hoi Guusje,



iedere maand in die molen is al veel hoor. En zelfs de drie jaar dat wij er inzitten is snel gegaan en terugkijkend is het ook een proces en je groeit erin. Af en toe kon het me niet snel genoeg gaan, en sommige dagen was ik blij dat het zo rustig ging. Maar het kan niet snel genoeg resultaat opleveren :mrgreen:



De operatie valt waarschijnlijk wel mee want als het goed is kan het met kijkbuisjes en ben ik ook zo weer op de been. Maar dat is altijd even afwachten. Dus dat doe ik dan ook maar. En mijn eitjes worden gelukkig gespaard want mijn eierstokken blijven zitten waar ze zitten, dus de volgende IVF wordt niet anders dan anders. En misschien willen ze wel beter groeien als straks mijn eileiders eruit zijn. Afwachten ook maar weer, lijkt soms wel of een mensenleven uit wachten bestaat.



Ja mensen die niet zwanger zijn geweest of daar nog nooit mee bezig zijn geweest snappen niet dat kindjes met 20 weken eigenlijk ‘af’ zijn en alleen nog maar hoeven groeien en de longetjes nog moeten rijpen.

En met 27 weken ben je eigenlijk nee dat zeg ik verkeerd, zou je alleen nog maar bezig hoeven zijn met de kinderkamer en het aankomende verlof. En kan me ook best voorstellen dat je een heel zwaar jaar hebt gehad. Ik had al moeite met onze miskraam maar wij waren nog lang niet zo ver als jullie. Wat ik wel weet is dat de eerste pijn milder wordt met de tijd, maar vergeten kun je het nooit en echt weg gaat de pijn ook nooit. Het enige wat je kunt is het verwerken en ermee leren omgaan. Dat gaat zeker niet van vandaag op morgen.

Goed dat je jezelf indekt voor een teleurstelling maar wat je al schrijft de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wie weet groeit er een nieuw wondertje! Je temperatuur is dan idd behoorlijk hoger spannend! Tot wanneer moet je de pilletjes nog gebruiken?



Zodra ik weer thuis ben en het internet op kan kom ik zeker kijken hoe het is gegaan! Bedankt ook voor je wensen en voor jou/jullie geldt hetzelfde hopelijk is het deze ronde toch raak!

Hoi Rhiannon,



Goh wat goed zeg dat je eierstokken kunnen blijven zitten. Kun je toch nog zelf eitjes aanmaken. Hoelang duurt nu de herstelperiode? Wanneer mag je dan voor de derde ivf poging gaan?

Hoop dat het snel beter met je gaat.



Ja het is wat je zegd hoor. Wachten duurt lang. Maar achteraf gezien is een jaar toch ook weer zo voorbij.

Gelukkig gaat het hier ook snel met die malle molen.

Ik woon in het buitenland dus ik ben onder controle bij een prive-kliniek.

Waarschijnlijk krijg ik de volgende cyclus al een HSG.

Dus begin van het jaar.

Want het zit er dik in dat ik volgende week weer bij de gyn op de stoep sta.

Heb alweer bruinverlies ondanks de progesteron. Dacht dat dat niet zou moeten kunnen. Maar ja. Heb nog twee dagen te gaan met de progesteron. Mijn temp was ook naar beneden vanmorgen.

Nou ja op naar een goed begin van 2006 zullen we maar denken.



Groetjes Guusje

Jeetje zeg bruinverlies dwars door de progestan heen. Dat is mij ook nooit gelukt maar ik was dan ook altijd overtijd door de IVF pogingen. Een dalende temp beloofd helaas meestal ook niet veel goeds. Wel fijn dat je vooraf al weet dat er geen getreuzel is in al het medische gebeuren. In Nederland zit er vaak helaas veel tijd tussen de pogingen of dat nu IUI of IVF is of onderzoeken. Wij hebben telkens geluk gehad dat we na een poging weer gelijk door konden. Nu horen we 19 januari weer meer. Dan hebben we nacontrole en bespreking bij onze eigen gyn.



Voor het herstel staat niet echt een periode. Als je je goed voelt mag je weer langzaam dingen gaan doen. Ipv een zwaardere operatie is het zelfs lichter geworden en heeft de gyn alleen clipjes geplaatst op het uiteinde van eileiders aan de kant van de baarmoeder. Dan kan het vocht niet meer mijn baarmoeder in en zou een embryootje rustig moeten kunnen innestellen. We wachten de 19e maar af en horen dan wel meer.



Jij succes met je HSG en schrijf je nog hoe het is gegaan?

Goh wat goed zeg je bent alweer thuis. Wat snel! Hoe gaat het met je? Kun je een beetje uit de voeten?



En je eileiders toch niet verwijdert. Is er een speciale reden voor dat ze ipv je eileiders te verwijderen nu de clipjes hebben geplaats?

Nou het zal je herstel in ieder geval wel sneller doen gaan denk ik. En nu maar hopen dat de tijd een beetje snel gaat en dat je gauw aan de volgende IVF poging mag beginnen. Met het gewenste resultaat.



Ja ik vind dat bruinverlies ook heel raar hoor. Is ook de vraag die boven aan mijn lijstje staat als ik volgende week naar de gyn ga. Ben benieuwd wat ze daarvan zegd. Maar even afwachten nog.



Ik laat het je zeker weten.



Groetjes Guusje

Ging ook echt snel hoor. Sprak de gyn vanmorgen en die was ook redelijk verbaasd :mrgreen:

Ze kunnen ze bij mij niet weghalen aangezien ze verkleefd zitten. En vaak zijn het kleine verklevingen die je zo door zou kunnen knippen maar de mijne zitten vast aan mijn darmen en daarmee krijg je een groot infectierisico als je de verklevingen verwijderd. Daarom is gekozen voor de clips want het gaat erom dat het vocht niet uit de eileiders in de baarmoeder komt en dat is hiermee bereikt.



Ben ook zeker erg benieuwd wat de gyn ervan zegt. Als je bij het sticky onderwerp hier kijkt wat gaat over IVF/ICSI zul je als laatste toevoeging een stukje zien met een link naar een site wat gaat over progestan gebruik. Misschien heb je daar nog wat aan of kun je er nog wat vragen uithalen voor de gyn. Ik ga weer even naar mijn stoofvlees kijken iets waar ik nooit aantoe kom maar nu ik toch thuis ben. Alle tijd en kan tussendoor lekker slapen :smiley:

Hoi Rhiannon,



Hoe gaat het nu met je? Kun je lekker uit de voeten?



Effe een up date van mij.



Ben dus gewoon ongi geworden. Al was het maar 1 dag. Nou ja volgens de gyn kon dat allemaal met de progestan te maken hebben. Ook dat bruinverlies. Heb weer een echo gehad en alles ziet er goed uit.

Vandaag mag mijn man zijn zwemmers inleveren en dan krijgen we vanmiddag de uitslag.

Aan de hand daarvan gaan we verder kijken. Als het zaad goed is dan krijg ik volgende week een HSG. Is het niet goed dan gaan we kijken hoe we verder gaan. Ben stiknerveus voor de uitslag.



Je hoort nog van mij.



Groetjes Guusje.

Hoi Guusje,



telkens weer spannend die zaadonderzoeken. Herken het wel want voor iedere IVF onderzoeken ze het bij ons ook weer.

Ik kan alweer aardig rondhobbelen. Gister was een beetje teveel van het goeie met een sollicitatie en inkopen doen voor oud en nieuw maar daarna kon ik lekker op de bank hangen en slapen :mrgreen:



Hoelang moeten jullie wachten op de uitslag? Ik zal iig duimen dat de zaadjes goed zijn, dat scheelt weer een zorg als de zwemmers goed zijn.

Fijne jaarwisseling alvast en hopelijk een heel vruchtbaar 2006!

Hoi Rhiannon,



Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Heel veel succes met de sollicitatie, zal voor je duimen.



Wij hebben gister de uitslag gehad. Ik hoef (voorlopig) geen HSG.

Het zaad was prima. Alleen kwamen er antistoffen in voor. Heb dat even opgezocht op internet natuurlijk. Het komt er dus op neer denk ik dat mijn man en ik niet samen gaan hihi. Zijn zaad maakt dus antistoffen aan waardoor de zwemmers hun vooruitzwemmende beweging verliezen. Dat veranderd in een beweging op de plaats dus ze kunnen nooit de eileiders bereiken.



Ben al wel zwanger geweest dus dat vond ik een beetje raar. Dat komt waarschijnlijk omdat we voordat ik zwanger werd een aantal maanden condooms hebben gebruikt. Waardoor er even geen antistoffen aanwezig waren. En daarna dus erg veel geluk gehad blijkbaar dat ik zo snel zwanger werd.



Voorstel van de gyn was om het weer op die manier te proberen. Dus een aantal maanden aan de condooms. Maar dat zag ik niet zitten. Nu mag ik nog iedere maand een beetje hoop hebben maar als we daaraan beginnen en dan de wetenschap dat je zeker niet zwanger word dat kan ik niet hoor. Plus het feit dat we misschien niet zoveel geluk hebben als de vorige keer en dan zijn we weer bij af en een half jaar verder.



Nu hebben we in overleg besloten dat we deze cyclus IUI gaan doen.

In de eigen cyclus. Ik heb een hele mooie eisprong van mezelf. Alleen rijpt er steeds maar 1 eitje. De gyn wilde eerst hormonen geven om meer eitjes te laten rijpen maar dat heb ik afgewezen. Je hebt dan weliswaar meer kans op zwangerschap maar ook meer kans op een meerling. En daar ben ik een beetje bang voor. Gezien onze achtergrond.

Moet eerst maar zien of ik 1 kindje kan voldragen.



Aanstaande donderdag mag ik voor een follikelmeting om te kijken hoever we staan. En denk dan de inseminatie op vrijdag. Ben nu best wel blij dat ik een hele regelmatige cyclus heb. Ik verwacht de eisprong ook op vrijdag.



Nou ik laat het je weer weten.



Een hele fijne jaarwisseling. En een heel gezond, gelukkig en voorspoedig nieuw jaar.



Groetjes Guusje

Hoi Guusje



IUI op die manier hebben wij ook de afgelopen cyclussen gehad. Ook had ik een goede cyclus van mezelf en rijpte er een eitje. Volgens mij is dat ook gebruikelijk dat er maar een eitje vrijkomt.



Wij hebben aankomende maandag een gesprek met de gyn. en waarschijnlijk gaan wij wel aan de hormonen.r



Heel veel succes