Wie moet zwaarder trappen??

Wij hebben sinds oktober geen auto meer en doen nu bijna alles op de fiets.

Voor ritjes van 40/50 kilometer draaien we onze hand niet meer om…



Maar mijn man fietst elke dag nu 20 kilometer, dus bouwt lekker conditie op. Ik blijf meer hier in het dorp en fiets alleen de weekeindes en woensdagmiddag.



Nu fietsten we laatst samen, hij op zijn fiets, B’Elanna op haar fiets en Benthe bij mij achterop.

Hub fietste voor mij met B’Elanna en ze hadden er vreselijk de spurt in.



Toen kwamen we in discussie: Wie moest er zwaarder fietsen?



Hub weegt 130 kilo (sttt, niet tegen hem zeggen dat ik dat vertelde) Dat zeult hij dus altijd mee.

Ik weeg inmiddels 100 kilo (ja, ik ben er inmiddels 8 kwijt!! :dance: )

Maar, ik heb natuurlijk Benthe achterop en dat is 20 kilo extra! Plus dat ik in mijn kratje altijd 4 halve literflesjes water/drinken bij me.



Dus ik zeg altijd dat ik het zwaarder heb en dus moeier word…

Hij zegt dus dat hij zwaarder moet fietsen vanwege zijn 130 kg…



Dus???

Maar ongeacht het gewicht waarmee je op de fiets zit… mannen hebben meer spiermassa dan vrouwen. (is een feit)

Bovendien heeft je man volgens jouw verhaal een betere conditie.

Dus het zou schappelijk van hem zijn als hij Benthe achterop zou nemen. :wink:

Dan is de kans het grootst dat jullie allemaal in hetzelfde tempo kunnen fietsen en dat ook volhouden.



Trouwens wel top dat jullie alles met de fiets doen nu!



Ik merk ook een duidelijk verschil in wel of geen kindje op de fiets.

Het trapt meteen een stuk zwaarder.

Jij hebt het zwaarder omdat het zwaartepunt voor jou anders ligt met nog apart extra gewicht achterop… Benthe geeft als het ware extra rolweerstand op je achterband en dat merk je. Dat heeft niets te maken met jouw gewicht of dat van je man.



Zorgen dat je achterband goed hard blijft scheelt iets, maar hij moet gewoon niet zeuren en een beetje rekening met jou houden :wink:

Jeetje, ik heb geen idee wie zwaarder moet trappen, ik zou eerlijk gezegd zeggen…degene met die fiets die het zwaarst trapt! Ongeacht het gewicht wat er op zit, de fiets zelf speelt ook een hele grote rol!!! Geen idee dus…

Anders zou ik zeggen, degene die hem in de zwaarste versnelling heeft…hoewel, dan moet je per versnelling misschien zwaarder,maar minder trappen…heft elkaar ook weer op.



Wel stoer van jullie trouwens!

En dan speelt ook nog mee: Hoe zwaarder iemand is, hoe meer energie er bij beweging vrijkomt. Dus: in theorie hoeft jou man minder vaak te trappen om van a naar b te komen dan jij. Er zijn natuurlijk wel maar afhankelijkheden die hierbij een rol spelen: wielmaat, weerstand, drukverdeling etc, maar in principe heeft een zwaarder persoon het dus ‘makkelijker’ :wink:

Volgens mij heb je je antwoord al :wink: Ik wilde ook zeggen dat het soort/merk fiets ook heel erg uitmaakt. Dat samen met spiermassa en conditie en natuurlijk ook de gewichtsverdeling die bij jou met een kind achterop het zwaarder maakt.



Ik heb zelf een fiets die naar mijn idee een stuk zwaarder trapt dan die van mijn man (en dat vindt mijn man ook). Daarnaast merk ik dat ik gewoon minder spierkracht heb dan een gemiddeld mens, zelfs oma’s halen mij in :think: Dus bij mijn volgende fiets ga ik er zeker op letten dat ie licht fietst :thumbup:

volgens mij maakt eigen gewicht niet zo uit toch? Dat ligt denk ik aan conditie, iemand van 130 kilo kan soms heel simpel de heuvel op, terwijl iemand van 60 kilo die nooit fiets niet eens bovenop aan komt.



Ik fiets altijd met 2 kids en een mand met transportrek, en weet wel zeker dat ik zwaarder moet trappen, zelfs nu ik meer versnellingen heb dan mijn man. Nu weegt mijn man ook minder dan ik (en ik heb een prima gewicht, hij weegt gewoon weinig :wink: ), dus ik klaag altijd dat ik het het zwaarst heb :slight_smile: Maar dan zegt hij dat ik eens moeite moet gaan doen om een stoeltje voor achterop voor zijn fiets te kopen, dan kan hij de oudste achterop nemen als we met zijn vieren fietsen :smiley:

Ik zou niet weten wie zwaarder trapt, maar de gene met de beste conditie, ongeacht gewicht en fiets (tenzij echt een barrel togenover een superlichtgewicht nieuwe fiest) trapt het lichtst, dus daar zou ik de bagage en jullie kindje op zetten.



Of koop een tandem, dan is het probleem opgelost :wink: