Wie kijkt even mee?

Sinds half september geef ik bv aan mijn zoontje. Omdat hij niet aankwam is er een lactatiekundige geweest en zij concludeerde een tekort tongriempje. Deze zat tot op het puntje van zijn tong. De LK heeft deze toen geknipt en inderdaad… het drinken ging beter en mijn zoontje kwam aan.



We zijn nu ruim 3 weken verder maar het voeden blijft een gedoe: Hij laat er hooguit 1,5 uur tussen. Hij valt steeds in slaap en hij komt 's nachts ook elke 2 uur voor een voeding. Hij komt wel aan, al is het niet heel veel en hij heeft plasluiers en poept goed. Elke voeding duurt minstens 45 minuten, soms zelfs 1,5 uur. Daarbij komt dat mijn linkerborst nauwelijks melk produceert. Mijn zoontje drinkt daar hooguit 30 seconde en daarna valt hij in slaap of wordt onrustig. Er is wel gewoon een toeschietreflex. Rechts komt absoluut meer melk uit. Maar ook hier dronk hij maar heel kort effectief.



Nu heb ik een Lk gebeld en zij denkt dat mijn zoontje niet goed aangelegd is en dat ik gewoon te weinig melk heb… Ik heb vandaag extra goed opgelet bij het aanleggen en vanmiddag dronk hij voor het eerst wat langer en liet er ook 2,5 uur tussen met de volgende voeding. Maarrr… hij “gromde” zo aan de borst, had ik het idee. Ook vraag ik mij af of hij wel de juiste drinkbewegingen maakt. Hij verslikte zich verder niet. Ik heb een filmpje gemaakt. Zouden jullie eens willen kijken of het er goed uitziet en of de geluiden “normaal” zijn? Zo drinkt hij trouwens op links niet. Dan hoor je hem pas slikken na 10 keer zuigen ofzo. Ik overweeg om de Lk nog langs te laten komen. Wel stuurt ze mij een slangetje toe om daarmee te voeden op links zodat hij wel door blijft drinken.En iemand een tip over mijn lage productie links? Ik leg nu altijd eerst links aan, dan rechts en dan nog even links, als hij dat wil. Ik heb een paar keer extra gekolfd links maar dan komen er hooguit enkele druppels.



Het filmpje:



http://m.youtube.com/#/watch?feature=youtube_gdata_player&v=HcfG9fjYdc8&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DHcfG9fjYdc8%26feature%3Dyoutube_gdata_player&gl=NL



Alvast bedankt! _

Filmpje doet het hier niet… :frowning:

Wat vreemd. Hier wel :think:

Ik heb net het filmpje gezien en ik vroeg me af of zijn bovenlip wel omhoogkrult. Zit de tepel ver genoeg achter in zijn mond? Want anders is het moeilijker om de melk uit de borst te krijgen. Maar ik zie het dus niet zo goed. Als de lactatiekundige langs wil komen zou ik daar wel gebruik van maken. Ik hoop van harte voor je dat het snel beter gaat.

Wat mij opvalt is eigenlijk wat ik zelf ook gezien heb na de geboorte van Floris. Klein mensje grote borst. Het is zo lastig voor kleine ukkepukjes om genoeg tepelhof (dus niet eens zozeer tepel zelf) in dat kleine mondje te krijgen om effectief te drinken. Kan ook lastig zien of zijn onderlipje wel goed gekruld is kun je dat zelf voelen met je vinger als hij aangelegd ligt?

Wat ook kan helpen en wat mijzelf wel geholpen heeft is het kinnetje zelf zachtjes naar achteren doen tijdens het drinken. Dan krijgt hij zijn mondje verder open en meer tepelhof in zijn mondje. Dus niet teveel kracht maar zachtjes aanduwen dat kinnetje. De productie kan slechter op gang gekomen zijn door zijn opstartproblemen waardoor links minder produceert en nog wat opgekrikt moet worden. Merk je niet snel (een dag of 2) verschil dan toch de LK laten komen want het zou zo zonde zijn als het door de opstartproblemen alsnog straks stokt. Je kunt zelf ook nog tussentijds (lastig te mikken wanneer hij nog zo vaak komt en zo lang drinkt) te kolven om je productie op te krikken. Met het slangetje kun je dan wat je kolft bijgeven als hij links aangelegd ligt. Hopelijk merk je gauw verbetering en wordt je mannetje tevreden. :-*

Selena de niet mobiele pagina:

Het lijkt er op, wat ik zie , of juist niet… zit zijn mondje goed gekrult om je tepel?

tja ben geen expert, wel redelijk wat eigen ervaring, maar ik zie een vrij kleine hap/ weinig tepelhof in het mondje.



Als hij meer borst pakt stimuleert hij weer.



En wat Rhi al zegt… de start was zeker niet optimaal, dus ik denk dat hij sowieso nu bezig is met produktie proberen op te krikken.

Ik zou ook denken dat hij misschien iets beter zou ‘moeten’ aanhappen.

Verder zou je kunnen denken aan wisselvoeden: direct wisselen van borst zodra het zuig-slik ritme overgaat in zuig-zuig-slik, is goed voor de productie.



Over het productieverschil weet ik niet zoveel te zeggen. Ik had/heb dat ook, zag geen reden om het aan te pakken. In theorie zou je vaker met links kunnen gaan voeden om die te stimuleren, maar ik vraag me af of dat verstandig is als je bv sowieso al niet zo ruim is, dan zou ik niet gaan experimenteren om het gelijk op proberen te krijgen.



Vaak komen lijkt me met name een methode om meer melk te regelen, op zich niet bezwaarlijk… hier heel lang heel vaak gevoed, dat is eigenlijk ook wel normaal voor zo’n jonge baby (niet dat het makkelijk is voor je, maar het komt echt veel voor hoor).

Ik krijg spontaan een tsr van zo’n hummeltje met van die lieve geluidjes :inlove:

Lijkt mij idd ook een beetje een zuinige hap. Bij mij was de truc daarvoor mn borsteen beetje te vormen; je pakt je rechterborst vast eigenlijk met je duim aan de rechterkant en je wijsvinger links, dan een beetje knijpen zodat hij smaller wordt zeg maar, en dus makkelijker dieper in t mondje komt.

Bedankt voor de reacties. Ik ga vanavond even rustig lezen en overal op reageren.



Ik denk dat het toch het aanleggen/aanhappen is. Zijn bovenlip en onderlip krijg ik heel lastig gekruld. Misschien ook een te strak lipbandje? Als dat zo is, moet ik dan weer in mijn kind laten knippen? :?



Ik heb namelijk zojuist 200 cc gekolfd :shock: dus dat lijkt me het probleem niet (meer).

Wow, dat is idd een goede oogst. Als het aanhappen het probleem is, dan is het hopelijk wel goed op te lossen. Volgens mij worden ze daar sowieso iets beter in als ze ouder zijn. Succes!

Ik heb even gekeken naar Sepp en tegelijk naar Stijn toen hij dezelfde borst dronk.

Kon ik ze mooi vergelijken.



Het ziet er wel vergelijkbaar uit qua hoe ze aangelegd zijn.

Alleen zie ik dat Stijn met grotere ‘teugen’ drinkt.

Het onderkaakje/kinnetje van Stijn gaat verder omlaag tijdens het drinken als dat van Sepp.

En ik zie bij Stijn het wangetje wat meer opbollen tijdens het slikken.



Ik vermoed dat Sepp wel goed aangelegd is, maar niet zo heel krachtig drinkt.

Is dit filmpje gemaakt aan het begin van de voeding? Of terwijl hij al een tijdje lag te drinken? (dat kan uitmaken natuurlijk)



Maar of ik het juist heb, weet ik niet.

En wat je er aan kunt doen weet ik ook niet.

Ik hoop dat de lk je verder kan helpen.

Afgaande op je verhaal en filmpje en zijn geschiedenis zou ik de lactatiekundige langs laten komen. Die kan dan direct zien hoe je aanlegt, hoe hij aanhapt. Of het nodig is het lipriempje te knippen (kan ook echt het verschil maken).

Ik heb nog weleens de tip gekregen (al was dat bij dreumesleeftijd van M.) om een hamburger van mijn borst te maken en dan aan te laten happen. Dan schijnen ze meer borst in de mond te krijgen.



Te weinig melk is gelukkig nog wel op te krikken. En van het kolven moet je niet uit gaan hè. Dat is een hele andere manier van melk te voor schijn krijgen dan daadwerkelijk drinken.



Hoop dat je er achter komt wat het nou is. Met Aukje heb je toch ook lang gevoed dus zou het fijn zijn als het nu weer kan :slight_smile: