Wie kent een goed opvoedboek?

Ik ben op zoek naar een goed opvoedboek. En dan met name 1 die ingaat op de wisselende emoties van een dreumes / peuter en methodes om ermee om te gaan. Wie heeft er een suggestie voor mij?

Ik heb:

Het peuter-opvoedboek over : Slapen, eten en luisteren

en

Opvoeden kun je leren.

Maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet veel in gekeken :slight_smile:

how2talk2your kids.

wil m zelf ook… voornamelijk voor onze drama peuter… :wink:

het geheim van de blije opvoeding

was voor mij een echte topper, en nog steeds. je leert je kind anders te benaderen en daardoor word de situatie makelijker.

ip dat je zegt, wil je dat opruimen ( dan hebben ze een keuze, namelijk nee zeggen) zeg je, ik wil dat je dat nu opruimt.

of als je kind bv in een boom zit zou je meteen willen zeggen, pas op je valt, en vaak valt het dan vaak ook. ip daarvan zeg je, houd je goed vast, en kom uit die boom.

succes

Net als Pitje How2talk2kids. Dit is vooral voor kinderen vanaf het moment dat ze kunnen praten.

Ook veel gehad aan Baby en Kind van Penelope Leach (gekregen bij de geboorte van 1e dochter) vooral als de babytijd.

Ik heb peuterpuberteit van Marga Schiet. Het boek gaat ook een beetje in op de ontwikkeling die een kind vanaf 1,5 doormaakt waardoor je begrijpt waarom ze iets doet en dat scheelt een hele hoop frustaties. Verder heb ik ook how2talk2kids en daar heb ik ook veel aan.

Het is idd niet gek om wat te lezen over de ontwikkeling van je kind, het is zoveel makkelijker om uit je dak te gaan als je denkt dat je kind je uit zit te proberen…

Zen mama heb ik heel veel aan gehad. Prachtig boek met veel concrete en herkenbare situaties.

Op http://www.kiind.nl staan ook wel wat interessante dingen voor een peutermama!

Linksboven staan labels en als je dan op bijv opgroeien klikt krijg je allerlei artkelen; informatieve, opinie, maar ook columns enzo. Ik zou zeggen snuffel daar ook eens rond! Er stond er laatst een over reageren op bepaald gedrag en deze maand over straffen en belonen, erg leuk!

Wij hebben dit boek (zie plaatje). Auteurs zijn Hilde Marx, Hanneke Molenaar en Magteld Westpalm.

Het is niet een echt specifiek opvoedboek, maar ik ben mijn peuter er wel beter door gaan begrijpen. Het beschrijft een aantal onderwerpen “voeding en verzorging”, “ontwikkeling”, “spelen”, “het gezin”.

Er staan allerlei onderwerpen in. En tips (slapen, organisatie van je gezin) Ook wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling besproken.

Ik vind het een echte aanrader.

Verder hebben we ook How2talk2kids.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat heel snel had doorgebladerd en de essentie daar al snel van snapte.

Jah, baby en kind van die Penelope!

En boek van de Super Nanny.

Het eerste wat ouderwets, maar veel nuttige informatie. De tweede leuk, vlot. Uit allebei heel veel dingen gehaald!

Jah, baby en kind van die Penelope!

En boek van de Super Nanny.

Het eerste wat ouderwets, maar veel nuttige informatie. De tweede leuk, vlot. Uit allebei heel veel dingen gehaald!

Heb inmiddels how2talk2kids gevraagd als cadeautje voor mijn verjaardag van mijn zusje. Krijg ik dan eind augustus. Heb hele goede recenties gelezen op internet!

Het geheim van de blije opvoeding ga ik zelf maar bestellen. Altijd goed om meerdere boeken te lezen.

Matsjo, is een goed teken als je de boeken nog niet nodig hebt gehad toch?

Bedankt allemaal voor de tips!!

Sopje, Lune en Pe… ook bedankt!

Ik ga echt flink lezen over de peuterpuberteit, want die is hier al flink losgebarsten. Bedankt ook voor de link, zag een aantal nuttige dingen staan.