Wie kan mij helpen

Mijn oudste is een erg slechte eter.Ze is totaal niet geintreseert in eten.

Nu heb ik dit met mijn w. verpleegkundige besproken voor de zoveelste keer en nu zei ze dat er in utrecht een kliniek is die kinder helpt met een eet probleem.Ze dacht dat deze kliniek mischien wel een site had waar op tips zouden staan maar ik kan het niet vinden.



Weet iemand deze site?

Bedoelen ze misschien http://www.mesos.nl?

Ik kan daar niet echt eet problemen vinden.

Ik heb wel wat gevonden, maar klinkt allemaal best heftig, ik weet niet pprecies wat je zoekt maar zet even de link voor je neer



http://www.sabn.nl/index.html?http://www.sabn.nl/centra.htm



( stuk naar beneden scrollen dan heb je utrecht is niet op alfabetische volgorde)

En wat ik tegenkom is dat ze in het zkh UMC ook behandelingstechnieken hebben, maar dit is niet wat je vraagt,



ik wil je iig heel veel succes en sterkte wensen en hopelijk komt het goed met het eetgedrag van je dochter,



groetjes bianca

Nee wat ik zoek is iets over kinderen die weigeren te eten.Maa4r ien ieder geval bedankt voor het mee zoeken.

voor zover ik weet, zijn er maar 2 of 3 klinieken in heel nederland die zich bezig houden met het eet gedrag van kinderen.

het is heel heftig dat weet ik.

maar ene link oid heb ik helaas niet voor je

Nee eten heet dat. http://www.nee-eten.nl/

Op die site staan alle ziekenhuizen en adressen die hulp bieden bij dit probleem. Verder is er ook een forum.

Merlin eet al ruim 4 jaar slecht. Iedere dag is het zelfde liedje. Ik geef er nu geen aandacht meer aan. Maar om nu naar zo’n kliniek te gaan. Ze zijn dan echt probleemeters als ze daar terrecht komen.



Maar m@@ike, mag ik vragen wat jij onder “slecht” verstaat? Merlin weigert het eten niet, maar eet ieni mini beetjes…





jen

Ik ga ook niet naar die kliniek maar mijn w.v. dacht dat er mischien tips op hun site stonden.



Amy eet vaak ook geen kleine beetjes ,als ze zo’n bui heeft weigert ze alles en negegeren intreseert haar niets .Nu zetten we haar boven als ze niet wil eten want ze verpest op zo’n moment echt de sfeer.

Eh niet lullig bedoeld hoor, maar zo doet onze dochter ook met grote regelmaat…

En ze is verder goed gezond, dus ik doe net of er niks is.

Ja dat doe ik eigenlijk ook negeren maar ze eet nog steeds niet zelf ,wij voeren haar dus en als we dat niet doen dan eet ze niet en dat houd ze dus weken vol.

Even een paar vraagjes.



Hoe is dit gedrag ontstaan, wilde ze ineens geen eten meer of is dat er geleidelijk ingeslopen?

Eet ze de hele dag niet of nauwelijks of is het alleen op de vaste eettijden aan tafel??

Eigenlijk begon het al toen ik met 8 maanden stopte met bv ze weigerde toen ook al de fles en met 1.5 wilde ze al vaak sávonds niet eten.

Eet ze wel fruit, koekjes en andere tussendoortjes als het dus niet aan tafel eten is?

Ik heb namelijk op mijn werk ook zo met een kindje gewerkt die absoluut weigerde om aan tafel te eten.

Om haar toch iets binnen te laten krijgen zijn we haar gaan voeren tijdens een spel.

Dus samen met iets spelen waarvan je weet dat ze dat heel leuk vind en daar eten bij betrekken.

Bv auto’s met een laadbak en daar een stukje appel in leggen, pop met een koekje laten spelen, blokken bouwen en met soepstengels het mooi afmaken enz enz enz.

Spelenderwijs wilde ze zo nog weleens wat naar binnen peuzelen.

Eten moet weer leuk worden en geen afkeer oproepen.



Hou er rekening mee dat eten 1 van de machtigste middelen is voor je kind om te gebruiken.

Ze is nu op een leeftijd waarbij dit 1 van de weinige dingen is waarmee ze macht kan uitoefenen en waar heel veel kinderen gebruik van maken om controle over hun kleine leventje te houden.

Ze weten dat dit altijd een reactie zal uitlokken bij de ouders daarom moet je iets met eten gaan doen wat ze helemaal niet verwachten.

Probeer zo min mogelijk druk op het eten te leggen, haar boven zetten zorgt alleen maar voor meer spanning rond het eten.

Behalve het spelen met eten om zo voedsel een ander rol te geven kun je nog meer doen eten leuker te maken.

Laat haar helpen met koken, laat haar helpen met de tafel dekken, laat ze helpen met haar broertje of zusje voeren, laat ze jouw bord opscheppen en vergeet niet om bij dit alles de nadruk te leggen op complimenteren van goed gedrag en negeren van slecht gedrag.

Je schept gewoon voor haar op of laat haar zelf opscheppen, je vraagt haar 2x om iets te eten, eet ze niet,…prima geen woorden aan vuil maken en de volgende maatlijd weer proberen.

Wees gerust kinderen zullen zich niet laten verhongeren!!!

Dit is iets wat je dus allemaal samen zult moeten uitvoeren dus het spel, de nadruk leggen op positief gedrag rond eten en alles wat daar bijhoort zoals bv tafel dekken enz.

Dit is iets wat veel tijd kost en dus niet van de ene op de andere dag zal overgaan maar het werkt vaak wel als je consquent volhoudt.



Nog 1 tip:

Ga met haar eens naar een logopediste als ze helemaal niks wil eten want niet wil eten kan te maken hebben met de stand van de mond en het vermogen om goed te slikken.

Het kan best zijn dat dit bij haar niet zo lekker werkt en daardoor weigering van eten kan opleveren en dit is met simpele oefeningen van een logopediste op te lossen.

Hou er rekening mee dat eten 1 van de machtigste middelen is voor je kind om te gebruiken



Helemaal mee eens!!!

M@@ike; Mij is altijd gezegd dat het op de kamer zetten van je kindje, totaal geen nut heeft. De gang of trap met duidelijke uitleg en kalmte.
Ik moet zeggen dat t hier de laatste 2 wkn super gaat. Sinds ik oa deze tips heb gekregen en haar negeer, gaat t perfect.

succes he

Maaike hoe gaat het ermee?

Ja het gaat op zich weer wat beter,ik heb het sticker plakken maar weer ingeschakkelt en dat werkt wel aardig.Is is over het algemeen erg dwars dus het zal wel weer een fase zijn,hoewel haar eet fase 's nooit helemaal over gaan.

heb je wat aan mijn tips gehad of kun je ze niet toepassen bij jullie thuis?

Wij probeerde ook altijd wat anders te doen bij het eten zodat ze niet door had dat ze at maar daar trapt ze nu niet meer in.Ja het negeren dat werkt het beste en har van de tafel weg halen want anders gaat ze lopen vervelen.Dus niet eten is bij ons dus in de gang staan tot dat wij klaar zijn.Zo kan ze ook de boel niet verpesten.