Momenteel ben ik verzekerd bij Menzis, extra uitgebreid pakket 2. Daarbij dacht ik dat medicijnen voor 100% vergoed worden.
Heb vorig jaar een machtiging gekregen, voor de duur van 1 jaar. Pasgeleden kreeg ik echter van hen een brief dat zij maar eenmalig een machtiging accepteren en dat ik daarna maar zelf moest betalen. Bij de apotheek waren ze op de hoogte van het moeilijk doen van Menzis en hebben mij geadviseerd over te stappen.
Maar ik had niet gedacht dat dat maar eenmalig geaccepteerd wordt. Het ziet er naar uit dat ik na dat ene jaar MMM nog niet zwanger ben, en dus nog meer van de MMM gebruik moet maken, zelfs verdere stappen.
Wie heeft ook deze problemen met een zorgverzekeraar?
Wie heeft deze problemen juist niet, wie kan dus onbeperkt gebruik maken van de vruchtbaarheidsbehandelingen en de bijbehorende medicijnen?
Groetjes, Esther
Hoi Esther,
Ik heb inderdaad ook erg vervelende verhalen over Menzis gehoord. Zelf zitten we bij CZ en hebben de goedkoopste aanvullende verzekering. Bij ons werd IUI met alle bijbehorende hormonen onbeperkt vergoed. Met IVF en ICSI is het een ander verhaal, zoals bij vrijwel de meeste zorgverzekeraars wordt er maar 3x IVF/ICSI vergoed, wel met alle bijbehorende hormonen. Je hebt geen eigen risico, hoeft niks bij te betalen.
Alleen is CZ wel vrij streng qua telling. Wij hebben bij de eerste IVF geen terugplaatsing gehad, want er was geen bevruchting. CZ telt dit helaas wel als een volledige behandeling, dus een kans kwijt. Veel zorgverzekeraars tellen die dan niet mee en dan mag je nog een keer extra. Maar bij CZ telt een behandeling als je met de hormonen bent begonnen, ookal wordt de poging op welk moment dan ook afgebroken. Ik vind dat zelf niet helemaal kloppen! Want je moet wel het volle pond betalen! Dus op zulk soort dingen zou ik wel letten, als ik jou was. Je moet er ook op letten of je kosten meteen na aanmelding bij een zorgverzekeraar vergoed worden. Soms moet je eerst minimaal een jaar ergens verzekerd zijn en kom je dan pas in aanmerking voor vergoeding. Bij CZ is dit meteen na aanmelding. Er zijn verder ook verzekeraars die meer dan drie keer IVF/ICSI vergoeden, maar dan moet je vaak een hele dure aanvullende verzekering nemen. Maar dat is misschien ook nog een optie?
Succes ermee!
Groetjes,
Jippie
Jippie, geen tp is bij menzis ook 1 poging.
Heb pakket 3 bij menzis gehad, inmiddels vanwege collectief overgestapt naar achmea, was nooit een probleem met de kosten.
Krijg 3 pogingen vergoed.
Ze zijn wel een beetje zeikerig aangaande invullen van formuliertjes en handtekeningen enzo…
Ik zit bijn menzis en vanaf jan 2007 is het 6 iui en 3 ivf vergoed hooor.
Bianca: de IUI wordt ook wel vergoed, maar haar hormonen niet. Dat is ook een flinke kostenpost.
Wij zijn verzekerd bij VGZ en daar heb ik nog helemaal geen problemen gehad. Alles wordt vergoed (meest uitgebreid verzekerd)
Hoe het gaat met IVF weet ik nog niet…
Dames, bedankt voor de reacties tot zover.
Het probleem bij mij is, denk ik nu, dat er bij ons geen sprake is van IUI of nog verder. Ik heb een machtiging gekregen voor de hormooninjecties (puregon en pregnyl).
Jippie; bedankt voor de tip van CZ, ga ik me zeker even in verdiepen.
Angelbaby; VGZ is dus ook goed, bedankt ook voor de tip.
Al met al is Menzis nog niet klaar met ons, ik hou jullie wel op de hoogte.
Kusss, Es
Hoi hoi,
Ik ben zelf bij Menzis, en eigenlijk heb ik me nog niet zo verdiept in het vergoedingenoverzicht… Ik weet wel dat Menzis 3 x IVF vergoed, maar er zit wel een kleine eigen bijdrage aan volgens mij…
Maar mijn buurvrouwtje heeft zich er beter in verdiept en zij zegt dat Univé 4 x IVF vergoedt…
Dus… succes…
ook mijn hormonen bij menzis worden vergoed… bedoelde ik
Unive heeft een pakket waar ze poging 4 en 5 ook vergoeden voor iui weet ik niet hoe dat zit.
Het gaat mij nu alleen om de medicijnen. Dus Bianca, hoe bedoel jij dat jouw medicijnen vergoed worden?! Om welke medicijnen gaat het en heb je daar ook een machtiging voor moeten overleggen?! En welk pakket heb jij bij Menzis?!
Daantje; Unive is ook wel goed dus, nou ga ik me ook maar eens in verdiepen.
Ik heb gisteren VGZ en CZ een mailtje gestuurd met de vraag welk pakket van hen in mijn situatie geschikt is, of er dan een medische selectie plaatsvindt en of ik meteen gebruik kan maken van de verzekering of eerst een jaar verzekerd moet zijn. Dezelfde mail zal ik ook naar Unive sturen, Daantje bedankt voor de tip. Ik houd jullie wel op de hoogte.
Kusss, Esther
Es, moeilijk he, maar wel heel goed van je dat je het alvast aan het uitzoeken bent.
moet zeggen dat het mij ook wel goed in de oren klinkt dat Univé tot 5 IVFbehandelingen vergoed…
Bianca: heb jij ook al langer dan een jaar hormonen vergoed? Dacht tenminste dat daar het probleem van Es zat. (als ik het goed begrepen had)
Volgens mij vergoedt CZ ook alleen de hormonen als er geen behandeling op volgt, dit heet ovulatie-inductie. Met IUI waren er geen beperkingen aan het aantal behandelingen en de hoeveelheid medicijnen, dus ik denk dat dat ook zeker niet het geval is als je alleen hormonen nodig hebt om je cyclus te reguleren!
Groetjes,
Jippie