Wie helpt mij? Ik zoek een peuterversie van Hans en Grietje!

Hallo allemaal,



'k Ben bezig met Isabels verjaardagsfeestje (eh… ja… nou ja… da’s over vier maanden “al” tenslotte hihi) en nu wil ik een snoephuis van hans en grietje maken en daar dan kleinere traktaties in verstoppen voor de kindjes op haar schooltje. Nu leek het me ook grappig als de juf dan het verhaal van Hans en Grietje voor zou willen lezen, alleen… ik kan geen geschikte versie vinden voor peuters!



Het zijn allemaal versies van het ellenlange verhaal waarin de heks ook nog eens verbrand en morsdood is. :shock: 'k Wil die kindertjes ook weer geen trauma bezorgen… :wink:



Weet iemand of er een peuterversie van dit sprookje bestaat en waar ik die dan kan vinden?

Je hebt toch nog 4 maanden :mrgreen: waarom maak je er geen eigen hans en grietje verhaal bij :think:

@prinsjeJason wrote:

Je hebt toch nog 4 maanden :mrgreen: waarom maak je er geen eigen hans en grietje verhaal bij :think:




Ja, da’s plan B… :stuck_out_tongue:

ok :lol: :lol:

Misschien een leuk einde :think:



Omdat hans niet snel genoeg dik werd ging de heks eten van haar snoephuisje,ze at zoveel dat ze een hele dikke buik kreeg,ze kiepte om en kon niet meer overeind komen door haar dikke buik.

Grietje rende snel naar Hans en bevrijde hem.





WHAHAHAHAH :mrgreen: even snel uit mijn duim gezogen :lol:

Er is maar één versie en dat is de versie van Hans en Grietje zoals deze is, maar inderdaad gewoon een eigen draai aan geven. Hoewel ik Hans en Grietje in het algemeen al niet zo geschikt vind voor peuters … alleen het feit al dat ze Hans vetmest om hem op te gaan peuzelen :think:

@prinsjeJason wrote:

Misschien een leuk einde :think:



Omdat hans niet snel genoeg dik werd ging de heks eten van haar snoephuisje,ze at zoveel dat ze een hele dikke buik kreeg,ze kiepte om en kon niet meer overeind komen door haar dikke buik.

Grietje rende snel naar Hans en bevrijde hem.





WHAHAHAHAH :mrgreen: even snel uit mijn duim gezogen :lol:






:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nou jongens, ik heb wat gevonden en dat nog een beetje extra aangepast… :mrgreen:


Er was eens (lang, lang geleden) een houthakker. Hij was heel arm. Hij had twee kinderen: Hans en Grietje. Hans en Grietje moesten hun vader en moeder elke dag helpen. Op een dag vroeg hun moeder: “Willen jullie voor mij wat bessen gaan plukken in het bos?� Dat wilden Hans en Grietje wel. “Maar ga niet verder dan het hek!� zei moeder. Hans en Grietje gingen het bos in en plukten wel honderd bessen. En nog eens honderd. Ze plukten net zo lang tot ze geen bessen meer konden vinden. Maar hun mandje zat nog steeds niet vol. Aan de andere kant van het hek zag Grietje nog een heleboel bessen. Ze klom erover heen. “Nee, Grietje!� riep Hans. “Je weet wat mama heeft gezegd! Niet over het hek klimmen!� “Dat weet ik wel,� zei Grietje, “maar kijk eens hoeveel mooie bessen daar nog zijn! Mama zal heus blij zijn.� Hans keek en dacht: “Vooruit dan maar.� Ook hij klom over het hek. In zijn zak zaten wat broodkruimels. Hij strooide ze onderweg op de grond. Zo konden ze straks de weg terug nog vinden! Maar… toen ze terug wilden gaan waren alle kruimeltjes door de vogels opgegeten! Ze wisten de weg terug niet meer… ze waren verdwaald!

Hans en Grietje liepen maar wat rond. Ineens zagen ze een huisje. Een huisje van snoep! “Dat is lekker!� riep Grietje en ze nam een grote hap van de chocolademuur. “Zou je dat nu wel doen?� vroeg Hans. “Wees nou maar niet zo bang,� zei Grietje, “neem ook wat lekkers!� En toen snoepte ook Hans van het huisje. Hij nam een hap van de deur van koek. En een hap van het raam van suikerwerk. En een hap van het dak van wafels…

Ineens klonk er: “Knibbel, knabbel, knuisje wie snoept er van mijn huisje?�

Er kwam een mevrouw uit het huis. “Wij, mevrouw!� zeiden Hans en Grietje. “Oh, kom maar binnen, lieve kindjes!� zei de vrouw lief. Maar toen Hans en Grietje binnen waren, deed ze gauw de deur dicht. Het was een heks! Ze stopte Hans in een kooi en Grietje moest heel hard voor haar werken. Zo gingen de dagen voorbij… en op een goede dag vroeg de heks aan Grietje of ze de oven open wilde maken. “Hoe moet dat dan?� vroeg Grietje slim. Toen de heks liet zien hoe het moest, duwde Grietje haar snel de oven in en deed de deur dicht. Grietje pakte vlug de sleutel van de kooi en haalde Hans eruit.

In het huis van de heks lagen een hoop gouden munten. Die namen ze allemaal mee en ze renden naar buiten. Daar waren een hoop vogeltjes bij elkaar gekomen. Het waren de vogels die de kruimels opgegeten hadden! Zij hielpen Hans en Grietje de weg terug naar huis te vinden.

Hun vader en moeder waren heel blij dat ze weer thuis waren en ze leefden nog lang en gelukkig!

Is toch prima zo? :smiley:

dick bruna heeft toch ook een boekje erover gemaakt?



als ik me niet vergis…