wie heeft tips mbt gaan slapen???

Hallo,

Mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden, sinds 4 weken slaapt hij op zijn “nieuwe kamer” in een 1 persoonsbed. De 1e week ging het op zich wel redelijk met in slaap vallen en als hij slaapt dan slaapt hij ook goed. Maar de afgelopen 2,5 week is het 2 keer per dag een drama. Het duurt zeker 30 min. voordat hij het opgeeft en gaat slapen, en 's avonds soms nog langer…Ons ritueel is als volgt:

we gaan naar boven, in bad / douche, tanden poetsen, pyama aan, vit. D. druppels, boekje lezen en dan begint het…hij gaat niet in bed liggen, wat we ook zeggen en wat we ook doen het helpt niet. En dan blijft hij wel zeuren dat hij onder de dekens wil (of hij blijft zeggen van niet)dit kan zomaar 10 min. duren…(dat hij achter elkaar zegt: ik wil onder de dekens, ik wil onder de dekens, ik wil onder de dekens.)Zolang we geen reactie geven gaat hij hier mee door en zal ook zeker niet gaan slapen.

We hebben ook geprobeerd om iets leuks in het vooruitzicht te stellen, zo van als je goed gaat slapen dan doen we morgen (of vanmiddag) dit of dat, maar helaas helpt dat ook niet.

mmmm is het verhaal nog te snappen?

Heeft iemand misschien een goede tip voor ons? Ik ben er namelijk een beetje klaar mee!

Lotte heeft de afgelopen tijd regelmatig heftige dromen en daardoor moeite met in slaap komen (want als ze gaat slapen dan komen ook de dromen).

We hebben nu voor het slapen gaan een kort 1 op 1 gesprekje met haar over wat ze allemaal leuk vond die dag, wat ze allemaal minder leuk vond etc. Soms komt ze zelf met dingen, soms vertel ik over de dag en voegt zij dingen toe, beaamt het of juist niet. In dit gesprek vertel ik haar ook wat mij trots op haar heeft gemaakt die dag en waar ik blij van werd. Op die manier gaat ze met een heel positief gevoel de nacht in. Voor ik weg ga zeg ik ook tegen haar dat ik in de woonkamer ben en dat ik zometeen nog even bij haar kom kijken (doe ik ook altijd!).

Sindsdien kan ze veel beter in slaap komen, gaat liggen met een lachje op haar gezicht. Hoe raar het misschien ook klinkt maar het werkt echt.

Doe dit nu ook bij de jongste, een verkorte versie waarin ik de dag voor haar doorneem en vertel. Ook zij reageert hier erg goed op.

Misschien heb je er wat aan?

die tip zal ik ook eens onthouden, onze kleine meid heeft er soms ook last van, dromen en dan wakker worden…

dat is inderdaad wel een goede tip. Als ik zeg dat ik nog even kom kijken na bijv. 10 min. dan doe ik dat ook, wil wel dat hij erop kan vertrouwen.

vanmiddag heb ik hem in bed gelegd, verhaaltje voorgelezen enz. Toen ik van de kamer af wilde gaan begon het weer zoals altijd…heb gezegd dat ik na 10 min. weer zou komen en zou kijken of hij zou slapen. Na 10 min. slipe hij niet, heb toen gezegd dat ik na een half uurtje weer zou komen en ja hoor toen lag hij zelf onder de deken te slapen, weliswaar weer met de lamp aangemaakt, maar goed hij was zelf weer in bed gaan liggen en gaan slapen. (dat idee had ik al, want het was erg stil)

:thumbup: wat fijn zeg !!! nou hopen dat het nu goed gaat he :wink:

ja ik denk dat we het vanavond maar op precies dezelfde manier gaan doen.

wij hebben ook zo een probleem met ons jongste maar niks helpt er zelfs dit niet en dat is al zo een twee maanden aan de gang ,ik weet mij echt geen raad meer, ik ben gewoon op!! en aagje ook!!

kan iemand soms helpen… :cry:

vanavond heb ik het hetzelfde aangepakt als vanmiddag, na het ritueel gezegd dat we naar beneden gingen en na 10 min. weer terug zouden komen. Hij bleef wat roepen en op de deur kloppen, maar heb geen reactie gegeven. na 10 min. gevraagd of ik hem in moest stoppen en zijn antwoord was Ja. Ingestopt en afgesproken dat ik na 30 min. weer zou komen, toen ik toen ging kijken sliep hij net!!! :dance: :dance:

Wie weet hoe het morgen gaat.

Goed zeg! Nu inderdaad hopen dat het blijft doorwerken! :thumbup:

Het is zo iets kleins maar op een of andere manier geeft het een gevoel van rust en veiligheid denk ik, om te weten dat je (mama/ papa) er bent voor ze.

Lotte gaat ook nog wel eens haar bed uit hoor, dan kom ik na 10 minuten en heeft ze de nachtlamp van Barbapapa in bed, of zoals vandaag; een aantal leesboekjes erbij. Heb daar absoluut geen probleem mee. ze is rustig, niet gestrest en heeft blijkbaar gewoon even tijd nodig om in slaap te komen :slight_smile:

niemand? :cry:

ik wou dat ik het juiste antwoord wist trezeken…ik denk wel dat consequenter zijn bij ons nodig is.(bij zoontje)

hier heeft mischa ook zo’n fase gehad.

Wat bij hem iig niet hielp was zeggen dat we de middag of dag erna wat leuks gingen doen. Tijdsbesef had hij niet goed, en daardoor ging hij smiddags dan maar een half uurtje slapen, en kwam dan vertellen dat we wat leuks zouden gaan doen.

Doorzetten is vaak het enigste wat helpt

@Trezeken; misschien helpt het als je hier beschrijft hoe je het nu doet, hoe zij reageert en wat ervoor zorgt dat ze niet naar bed wil?

Is het angst voor enge dromen (zoals op dit moment bij onze Lotte? Is ze boos? Verdrietig? Gaat ze huilen? Wat geeft ze zelf aan als reden waarom ze niet wil gaan slapen? Heb je al met haar gepraat over hoe zij zelf het liefst zou zien dat het zou gaan?

Je kan pas aan een oplossing werken als je weet wat het probleem is. Ik zie dat Aagje wat ouder is als Lotte, misschien kan zij nog beter onder woorden brengen waarom ze niet wil slapen?

even een korte update…het gaat hier best goed met het gaan slapen :dance: :dance: :dance: gisteravond al na 5 min.!

's middags blijft iets lastiger, maar dat geeft niet, ben allang blij dat het 's avonds beter gaat.