Lang verhaal:
Mijn zoontje gaat sinds half januari naar de psz. De opstartfase was beroerd, veel huilen als ik wegging en het buitenspelen vond hij niets.
Vanaf half maart ging het echt goed en ik had tot aan de zomervakantie het idee dat hij het echt leuk vond.
na de zomervakantie:
Bijna iedere dag zodra hij uit bed komt, ik moet niet naar de speel zaal he? De dagen dat hij niet gaat , zeg ik nee vandaag niet het is … en ik noem de dag ( hij gaat 2 ochtenden) en dan zeg ik donderdag/ maandag mag je weer. Verder ga ik er niet op in.
De dag dat ik zeg, ja vandaag wel naar de speel zaal he? Leuk knutselen/met de kindjes spelen etc etc.
Meestal blijft hij wat roepen dat hij dat allemaal niet leuk vind, ik negeer het en benadruk dan terloops de leuke dingen van de psz terwijl ik hem in zijn jas en schoenen worstel…
Afgelopen tijd ben ik door de juf benadert dat hij veel kattekwaad uit haalt en slecht luisterd. Hij speelt weinig met de andere kindjes. Als ik hem ga halen zie ik of een ontdeugend jongetje of iemand die het duidelijk niet naar zijn zin heeft.
Ik heb haar aangegeven dat hij thuis ook niet … mag (een aantal dingen die ze opnoemde bv op de kasten klimmen oid).
Vandaag ga ik hem halen, vraag ik: ging het goed? (foute gesloten vraag ik weet het , moet zijn hoe ging het??) ze hummt wat… op zich wel. Ik zeg, nou op zich wel vind ik niet echt positief is er iets?
Ja nou hij is echt wel heel erg ontdeugend, zoekt de hele ochtend grenzen op…
Ja zeg ik, dat is vaak he op die leeftijd? Jaja zegt ze en verder zegt ze niets…
Wat moet ik hier nu mee???
Ik wil maandag nog even met haar praten maar zelf denk ik dat Niels gewoon negatief gedrag vertoont omdat hij het echt niet leuk vindt.
Ik vind het gewoon dubbel…
Zit zelf ook nog eens megaslecht in mijn vel en dan til je hier ook nog eens zo zwaar aan.
Wie heeft tips??
en alvast bedankt voor het lezen want het opschrijven lucht al op!
natas
Hey Natas
Jeetje, wat vervelend allemaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet leuk is voor je en zeker niet nu je slecht in je vel zit :hug:
Ik zat even te denken wat ik zou doen: ik denk Niels van school afhalen en kijken hoe het over een tijdje gaat en dan weer eens proberen. Je wilt ook niet dat hij een antipatie krijgt tegen school, want dan ben je verder van huis. Misschien is er daar iets gebeurt waardoor hij nu een hekel aan de psz heeft?
Heb je hem trouwens al een keer gezegd dat jullie bijv. iets leuks gaan doen wanneer hij terugkomt van school? Dan heeft hij iets om naar uit te kijken… Misschien gedraagt hij zich dan anders?
In ieder geval heel veel succes meid en volg je gevoel. Doe wat jij denkt dat het beste voor Niels is.
:-*
Ik zou hem een poosje er weg halen en daarna weer proberen
Lieve Natas, wat rot voor je meid, dit kun je er eigenlijk niet bij hebben als je al niet lekker in je vel zit he? :hug:
Ik zou denk ik mijn zoontje er niet zo snel weghalen. Wie weet is de drempel om de volgende keer naar psz/school te gaan nog hoger. Wel zou ik een gesprek met de juf aanvragen, niet even na het halen als er andere ouders bij zijn, maar echt even apart gaan zitten. Wellicht komen jullie er dan achter waarom Niels zich er niet lekker voelt. Er moet toch een oorzaak voor zijn dat hij daar heel ander gedrag vertoont dan thuis. Als jullie er echt niet uit komen dan zou ik misschien een andere psz proberen of andere dagen gaan als er een andere juf is, misschien dat hij deze gewoon niet zo aardig vindt.
Heel veel sterkte ermee! :-*
heeft hij hetzelfde gedrag thuis ook? of is het thuis zelden een echt peuterpubertje?
Ik zou, zeker gezien zijn leeftijd, hem misschien eventjes eraf halen, en het weer vol goede moed proberen als ie 3 is. Als hij er echt zoveel tegenzin in heeft, dan lijkt me dat niet iets wat je moet blijven pushen.
jeetje natas… wat een vervelende situatie zeg!
enerzijds denk ik ‘eraf halen’, maar ja, wat houd je dan over?
wat zijn de redenen dat je niels uberhaupt naar de psz brengt?
als hij echt zo erg vind… ja misschien is het gewoon geen veilige plek voor hem, te groot, of is die juf gewoon niet aardig…
zijn er andere opties? ander psz?
muziek op schoot in de buurt of iets anders waarmee je de doelen haalt die je voor ogen had toen je hem in het begin naar de psz bracht?
dat gesprek buitem de breng en haal tijden lijkt m zowiezo erg wijs… zou je echt moeten doen hoor!
en doorzetten… ik vind het heel lastig… :think:
ben benieuwd wat je verder kunt vertellen…
ik sluit me aan bij Winnie. Wat me nog een goede vraag lijkt voor de leidster: zie je verschil in Niels gedrag van voor de vakantie (toen hij het leuk vond) en daarna?
Sterkte :hug:
Of mag je niet eens helpen als hulpmama? Zodat je zelf ook ziet wat zijn gedrag daar is, en hoe hij daar is. Dan kun je gericht met de leidster praten.
Vraag anders even een 10 minuten gesprekje aan met de leidster voor schooltijd. Dan kun je even aangeven wat er aan de hand is zonder dat ze 10 andere kinderen om zich heen heeft.
Thuis zoekt hij ook goed zijn grenzen op hoor, maar ik( we) ben daar erg duidelijk in en we hebben het eigenlijk vooral erg leuk.
Het probleem is mss niet eens zo groot hoor… :roll:
Als je hem namelijk vraagt of het leuk geweest is zegt hij wel ja, hij vertelt ook wat hij er doet en wat hij wel of niet leuk vindt.
Maar vooraf zegt hij dat hij het niet leuk vindt en de negatieve aandacht moet toch ergens vandaan komen.
Heb net met mijn man ook afgesproken dat ik maandag iets eerder naar de speelzaal ga voor een gesprek. Maar dat is altijd erg moeilijk. Om 11.15 gaan ze naar buiten en blijft 1 juf binnen, met die juf kun je dan een gesprek hebben. Alleen als ik daar op die tijd binnen kom wil hij echt niet meer verder spelen en hangt hij alleen maar aan mijn been. Ik wil dan niet over hem gaan praten. Ik ga nu voor een andere dag proberen even wat af te spreken zodat ik hem dan even thuis kan laten.
Niels vindt het leuk zolang hij “opdrachten” krijgt, hij ruimt bv alles netjes op als ze dat vragen, zijn gedrag in de kring en tijdens het knutselen is ook goed. Het probleem zit hem vooral in het vrij spelen, zowel binnen als buiten. Hij heeft weinig aansluiting met andere kindjes omdat de groep zo klein is heeft hij ook weinig keus. Hij voelt zich denk ik dan heel alleen als iedereen samen aan het spelen is en hij kan niet mee doen.
Het zit hem dan ook in: hij kan niet mee doen. Want als hij met iets wil spelen gaat hij dat heel lief en netjes vragen en daar zijn de meeste kinderen nog te klein voor, dus die spelen gewoon verder. Dan staat hij er daarna een beetje verloren bij en gaat negatief gedrag vertonen. Hij lijkt zich ook erg te vervelen en daar wil ik het wel met ze over hebben. Hij heeft veel uitdaging nodig, is bv bezig met cijfers en het alfabet, die uitdaging biedt ik hem thuis wel maar op de psz is dat te weinig denk ik.
Dit herken ik van Niels als we bv in een speeltuin zijn. Hij laat zich door leeftijdsgenoten en jongere kinderen snel ondersneeuwen als hij ze niet kent. Oudere kinderen speelt hij erg leuk mee en als hij kinderen > half jaar kent dan doet hij ook echt leuk mee en geniet zicht baar.
Zygoot, ik zit met Niels ook al op peuterzwemmen (doen we al heel lang!) en ik vind het gewoon goed dat hij leert met andere kinderen spelen met name omdat hij zich zo snel onder laat sneeuwen.
Hij is heel veel bij mij gaat niet naar opvang en dan vind ik de psz echt een aanvulling op zijn opvoeding. Met name in de contacten naar andere kinderen, groepsgedrag etc. Dat leert hij later ook heus wel maar ik vindt die psz echt wel goed, ook dat hij leert dat ik er niet altijd voor hem kan zijn en dat aandacht verdeelt moet worden. Ik heb wel een oppaskindje dus hij weet het wel maar op de psz moet hij toch vaker langer op zijn beurt wachten dan thuis. En zo kan ik nog wel een boel dingen noemen wat ik als toegevoegde waarde zie van een psz.
Beetje lang van stof he? Maar dat is gebruikelijk van me…
Ik vind het moeilijk om dit aan jullie uit te leggen als je hem niet kent zeg maar.
natas
ik meot eigenlijk heel hard voor mijn theorie gaan leren, maar heel even snel nog:
ik denk dat van te voren zeggen dat ze ergens niet heen willen heel erg bij de leeftijd hoort. nano doet dat ook. bijna standaard. dan wil ie niet naar het kdv, dan wil ie niet naar de go. ik heb me daar ook wel eens druk over gemaakt, maar uiteindelijk is het denk ik alleen een manier van hem om te zeggen dat ie mij het aller aller leukste vindt (en terecht natuurlijk 8) ), want hij vindt het uiteindelijk altijd heel erg leuk.
sorry, dat even tussendoor.
zoef.
Persoonlijk zou ik hem eraf halen. Hij heeft het er niet fijn. Ik snap dat het belangrijk is dat hij met andere kinderen leert spelen maar je kunt dat niet afdwingen. En op dit moment leert hij het daar dus niet. En als hij emotioneel voorloopt zal hij zowieso makkelijker aansluiten met oudere kindjes. Dat probleem trekt vanzelf bij: uiteindelijk worden we allemaal volwassen
:mrgreen:
OK
ik zou met de leidster gaan praten…en dan aangeven waar jij denkt waar de schoen wrikt…
nl geen uitdaging genoeg en niet samen met andere kinderen kunnen spelen…
dan kun je een plan opstellen om te kijken of ze daar extra aandacht voor kunnen geven.
in de hoop dat Niels zo leert samen spelen ook met leeftijdgenootjes en jonger…
en dat ze hem moeilijkere uitdagingen geeft.
het klinkt nl als vervelen…waardoor hij nu baldadig is…( heel logisch)
doordat hij zich daar verveelt en weinig aansluiting vind bij de andere kinderen wilt hij daar niet meer spelen…( ook logisch)
dus met hulp van de juffies moet dat recht te trekken zijn :thumbup:
ik zou hem er niet van af halen…daar bereik je nl niets mee…
want ondanks zijn tegen sputteren op weg er naar toe…vind hij het wel leuk zegt hij.
ik denk dat als hij weer aansluiting vind met de andere kinderen, hij ook meer zin krijgt meer gaat spelen ipv baldig gedrag tonen…
en als de juffies hem meer gaan uitdagen dat het vervelen ook verdwijnt.
zijn er na de vakantie veel oudere kinderen naar school gegaan???
in dat geval is hij gewoon zijn plekje in de groep kwijt…die moet hij hervinden…want hij wordt steeds ouder ( klinkt even raar)…en er komen steeds jongere kinderen bij…waardoor hij voor zijn gevoel steeds minder speelmaatjes ( waar hij wel mee klikt, doordat ze op zijn uitdagingniveau zitten) overhoudt…
heb je hier iets aan??? anders pb je maar hoor :-*
Ik zou me trouwens ook niet teveel focussen op het “samen” spelen hoor. Als ik hier kijk op de peuter (wij draaien als hulpmoeder mee eens in de zoveel tijd), dan zie ik ze nooit samenspelen. Alleen de wat oudere kindjes van echt bijna 4 jr die verzinnen iets dat ze dan gaan doen, maar de rest fietst/speelt/rent een beetje achter elkaar aan. Een beetje doelloos en zonder pardon word er geruild van fiets en gaat er weer iemand iets anders doen. Als hij buiten niet zelf kan spelen moet de juf hem misschien eens op een fietsje zetten, of hem het plein laten vegen oid.
Ik zou zelf als het mijn kind was stoppen met de PSZ.
Hij heeft het duidelijk niet zijn zin en is er misschien nog niet aan toe.
Ik heb het zelf ook bij de hand gehad met mijn zoontje hij wilde duidelijk niet en vond het niet leuk.
Ik ben toen gestopt met de PSZ
Toen hij eenmaal 4 jaar was ging hij met plezier naar de basisschool.
Hij kon goed mee met de groep en speelde daar met veel kinderen.
Naar mijngevoel heeft hij dus niks gemist.
Ze moeten nog zo lang…hou hem lekker thuis als dat gaat.
Colle, jouw verhaal is wel herkenbaar, na de vakantie zijn er idd een boel kindjes naar de basisschool gegaan en wat nieuwe kleintjes bijgekomen. De enige oudere kindjes die er nu nog zijn daar komt Niels niet tussen omdat dat echt al vriendjes zijn die elkaar ook buiten om de speelzaal zien.
Ik ben idd ook niet zomaar van plan hem eraf te halen, maandag vraag ik een gesprek aan, ik ga alleen niet direct zelf aangeven waar ik denk dat de schoen wringt, bij deze dames is het beter om net te doen alsof zij met het idee komen, dan zal de oplossing ook gemakkelijker worden nagestreeft…
Het samen spelen op de leeftijd van ruim 2,5 zie ik toch echt genoeg hoor, ook hier op de psz heb ik al een paar keer meegeholpen en dan zie ik een boel andere kindjes samen in een keukentje/werkbank/winkeltje echt samen spelen. Mijn zoontje doet het bv met mijn oppaskindje van 2,5 ook echt heel veel. Vooral bv in de zandbak en met vormendoosjes, puzzels en zo, die van mij vind het dan heerlijk om dat die andere te leren…en corrigeert dan waar hij het fout doet, ja dat is eigenlijk mss ook geen samen spelen…
PUk, het probleem is dat Niels fietsen enzo ook helemaal niet zo leuk vindt, hij wil in de zandbak spelen of tekenen met stoepkrijt, hij wil echt spelen, dat doelloos rondrijden achter elkaar vindt hij stom…(echt hoor dat zie je aan heel zijn houding).
En ja ze zijn op deze psz gewoon superouderwets in hun denkwijze en stoepkrijt en zandbak, nou dat komt echt niet al te vaak voor …
Fiep, ik denk in ieder geval wel dat ik idd niet zwaar moet tillen aan Niels zijn zeggen dat hij niet wil. Maar ik til er wel zwaar aan dat hij 1 van de juffen niet lief zegt te vinden en ook dat ik merk aan zijn gedrag dat hij de dagen van de psz gewoon thuis ook niet te genieten is.
Wordt vervolgd dus…
Trix, er nog niet aan toe zijn is zeker niet het geval in de zin van de uitdagingen, zoals colle al aangaf, hij wordt eigenlijk onvoldoende uitgedaagd.
natas
Tja je kent je eigen kind het beste, succes maandag met het gesprek.
Hoi Natas,
Was erg benieuwd hoe het nu met je zoontje gaat…
Heb namelijk met mijn zoontje een ‘soortgelijk iets’ …
Groetjes !
Elsevier, ik pb je even.
Hier gaat het heel goed op de psz, maar ben wel erg benieuwd hoe het nu bij jou gaat Natas.