Wie heeft hier ervaring mee? (afwasbare verf keuken)*Update*

Het was een te lange zin om in 1 keer te maken, dus misschien een beetje onduidelijk.



Maar over 2 weken komt onze nieuwe keuken.

Wij hebben er eentje gekozen in vanille kleur, en een zwart granieten blad, met een 10 cm opstaande rand.

Achter de afzuigkap hebben we een RVS achterwand.



Tijdens het uitkiezen hadden we het met meneer de verkoper al over wat dan mooi zou passen om tegen de muur te doen. Tegeltjes (wat voor tegeltjes dan?), een glazen plaat, enz.



Ik ben namelijk niet zo van de tegeltjes, en heb er zelden gezien die ik mooi vind.



Nu kwam hij met het idee om gewoon te schilderen met speciale verf.

Er schijnt een verf te zijn waarin een soort olie of was in is verwerkt, zodat je een vuilafstotend laagje krijgt.

Daardoor blijft het afwasbaar.





Ik ben dus heel erg bang dat die verf heel leuk een aardig is, maar dat je bijv na een half jaar toch lelijke plekken gaat zien.

Als ik een blik tomatensoep opentrek, dan zitten er al rode spetters op de muur.

Dus leuk dat afwasbare, maar voor hoelang?



Nu komt volgende week de stucadoor, en laten we de keuken toch stuccen voor de zekerheid. Zo kunnen we altijd nog kiezen wat we willen.

Zo kan hij geschilderd worden (want nu de oude tegels eraf zijn moet je óf opnieuw tegelen, en als we gaan schilderen dan moet er dus eerst gestuct worden), en als het niks is kunnen we altijd nog gaan tegelen.



Maar wie heeft er dus ervaring met die verf?

Onze buren hebben de keukenachterwand glad gestuct en daarna in hoogglans laten lakken met speciale muurverf die schrobvast is.

Een hele mooi kiezelkleur (grijs dus) zit er op. Nu alweer een jaar ofzo, maar het blijft prachtig hoor.



Dus ik denk dat het wel kan, een goede stucadoor of schilder zou dan wel moeten weten wat de mogelijkheden zijn.



Ik ben meer van de tegels, om de simpele reden dat ik tijdens het koken altijd alles onder kledder… dus hier zou de muur een overdosis krijgen en ik wil er dan gewoon een schuurspons over kunnen halen :mrgreen:

Geen ervaring, maar ik denk eigenlijk dat die verf niet eeuwig dat vuilafstotende blijft houden.

Want vlekbehandeling van meubels blijft ook niet eeuwig, en scotchguarden van allerlei zaken moet je ook opnieuw behandelen.

Ik las op de site van Schilders in opleiding. (aan elkaar plakken zonder hoofdletters en dan .nl erachter) dat je heel veel verschillende producten hebt, dus je moet je goed laten voorlichten.

Er is handvet bestendige lak, die levert een strak en glanzend resultaat en waterafstotende verf waarbij vuil MINDER hecht aan het oppervlak. Er staat dus duidelijk MINDER en niet dat het vuilafstotend is.

Succes met je keuze

hmm niet speciaal met die verf ervaring, maar mijn moeder heeft glas laten verven, en dan met de verfkant tegen de muur aan laten plakken. Dat is heel mooi, en stoer vind ik. Lekker strak, geen vieze voegen. Glas is heel makkelijk te reinigen, en omdat het gelijmd tegen de muur zit is het ook niet kindonveilig.



Het is maar een idee. Bij een goede glashandel kunnen ze je voorlichten.

(mijn moeder heeft trouwens dat glas gebruikt wat je in schuurdeuren ziet, met dat staaldraad erin, maar als je van strakker houd, dan neem je gewoon neutraler glas)

Ik vind het best lastig.



Waar ik ook mee zit is dat 10 cm opstaande randje.



Als je gaat tegelen of bijv een glasplaat gebruikt dan is dat randje breder zeg maar, en komen je tegels echt op dat randje te staan waardoor je weer verschil in diepte gaat krijgen, en dat lijkt me ook minder mooi.



Het is opzich geen probleem als we om de 2/3 jaar even opnieuw zouden moeten schilderen, maar niet na een half jaar/jaar ofzo al.



Ook omdat wij gewoon wit willen namelijk, en dondergrijs lijkt me ook mooi (en zie je ook minder op), maar die kleuren hebben we al in de woonkamer, en word een beetje teveel dan, denk ik.

Ik verf iedere 2 jaar mijn keuken en doe er dan gewoon parketlak overheen :mrgreen: Aanrader geweest van de schilder, welke me vertelda dat dat evengoed waterafstotend was, maar stukken goedkoper! Werkt prima! Neem hem gewoon nat af e.d. Heb wel echt kleuren gebruikt altijd, rood, oranje en binnenkort wordt hij heeeeeeeeeeeeeel donkergrijs. Ik hou persoonlijk ook niet van tegels :oops: In onze volgende keuken (zijn voor nieuw huis aan het kijken) wil ik graag draadglas, met de kleur erachter…

Ik had in mijn oude huis een roomwitte keuken met een zwart granieten blad… :thumbup:



Voor de achterwand stonden kleine zwarte mozaiktegeltjes gepland met een witte voeg… Daarin kwam het zwarte van het blad terug…het “witte” van de keuken en de rest van de muren…en omdat het niet helemaal pikzwarte tegeltjes zijn is het qua tint ook erg mooi met het rvs.



Ik zelf heb altijd het idee dat een echt achterwandje…(en of dat nu glas is, tegeltjes of hout) net wat meer kan hebben als je er eens tegenaan tikt dan als je het verft…



Met verf heb ik niet echt ervaring…het lijkt me dat je daarvoor het beste naar een speciaalzaak kan gaan voor advies…

Ik zou gaan voor verf of dat glas wat iemand hier ook zegt. Prachtig! En zo’n groot oppervlakte is het meestal niet toch? Best over te verven eens in de 2 jr. (wel even extra verf inslaan en in de kelder zetten qua kleur…)

Ik ga deze vakantie blanke lak over de verf heen spuiten/rollen!



Dat zag ik ergens en ik vond het een super idee :smiley: .

Dat geeft ook een mooiere glans als die watervaste verf (die je ook kunt kopen :wink: ).

Zag in het foldertje van de Gamm* verf staan van Histor, was nieuwe en speciaal voor badkamer en keuken omdat hij afneembaar was.

Stond bij dat hij mat bleef.



Dat matte hoeft voor mij eigenlijk ook niet, vind dat glimmende mooier denk ik.



We gaan het sowieso dan bij een schilder halen.

Leggen het gewoon voor en maar kijken wat hij zegt.



Ben in ieder geval blij te horen dat er toch goede ervaringen mee zijn.





Miekse, ik had ook al aan 2 kleurige tegels gedacht, en dan inderdaad wit en zwart, maar vind het ook zo moeilijk om dan een motief te bepalen.



We willen eigenlijk het blad als blikvanger (zitten van die mooie glimmertjes in), en ben bang dat het met aparte tegeltjes dan te druk word, of minder opvalt.



Ik zou dus voor wit-achtige tegels gaan, melkglas of dus een wit geschilderde muur.



En dan denk ik omdat ik niet zo van tegeltjes hou (of ze moeten inderdaad leuk gezet zijn), verven de beste optie is.



Moeilijk hoor…

Het is ook een nogal dure keuken en ik wil hem niet verpesten door een verkeerde achterwand te kiezen…

En dat telt dus ook voor de verf, niet dat ik vlekken en vegen heb.

Die verf bedoel ik maar vind ik niet zo mooi.

Het is eigenlijk gewoon latex.



Wij hebben ook een glimmende keuken dus daarom denk ik ook dat lak er over het mooier maakt.

Stond een keer in de 101woonideeen en dat heb ik altijd onthouden. Die mensen hadden het overal van de grond tot 1,50 m gedaan voor de kinderhandjes en morsende hond enz. MAar dan zie je wel een rand dus helemaal doen lijkt me dan mooier.

We hebben een L-keuken in een soort U-hoek zeg maar.



We willen dan alles doen, tussen de bovenkastjes en het blad in ieder geval, en aan de zijkanten omdat daar de handdoeken hangen (is spetteren), en aan de andere kant de oven zit.



Verder loopt 1 muur (die van de handdoeken) door naar de woonkamer maar die wand is wit, dus denk dat dat wel goedkomt.



Maar wel iets om even over na te denken.

Hier hebben we de tegeltjes van onze keuken geschildert. :wink: En dat is al vier jaar geleden. De verf zit er nog steeds op en de tegeltjes zijn niet vuil of zo. Alles is mooi af te wassen. Ik ben er super tevreden over. :dance: :dance: :dance:

We hadden van die oranje tegels met groot bloemenmotief :wall: :wall: Ik wilde ze eraf, maar me nicht zei dat je dat kon schilderen.

Naar de Gamma geweest en als grondlaag verf voor tegels gekocht. :wink: Die grondlaag is heel belangrijk want die moet ervoor zorgen dat de uiteindelijke verf wel enkele jaren op je tegels blijft zitten. :wink:

De grondlaag koste ons iets van zo’n 25 euro. En als toplaag konden we dan zelf kiezen welke verf we wilden. Hoefde niet persé tegelverf (al heb je dat nu wel al volgens mij) :think:

We hebben dan een gewone zalmkleurige satijn verf gekozen ook merk Gamma.

En ik zeg het … ze worden heel vaak afgewassen en ik heb er nog steeds geen klachten over. Zou het zo weer opnieuw doen. :wink:



Ga anders eens effe wat foto’s zoeken, heb je een ideetje. :wink:

Anneke… Het waren echt zwarte mozaiktegeltjes… Die matjes met die kleine vierkante tegeltjes…



(die vaak in badkamers worden gebruikt…)



En door die wit te voegen krijg je een mooi geheel… Dus niet witte en zwarte tegels door elkaar…maar gewoon die zwarte mozaikmatjes…



Overigens zou ik bij een vanillekeuken geen witte tegels plaatsen…dus ook niet wit verven…maar dan echt voor een vanilleachtige tint kiezen…

Dat is inderdaad een hele verbetering!

Mooi! :thumbup:



Waren die oranje tegels van de vorige bewoners?

Ja klopt en eraf halen was bijna niet te doen omdat ze achter de keuken geplaatst waren en zo. Ook was de muur niet egaal achter de tegels en het ging ons veel te veel centjes kosten om te vernieuwen. :wall: :wall:

En zeg nu zelf … niemand kan toch jaren kijken op zo’n oranje tegels. :shock: :wall: :wall:

Ik lees ergens dat iemand het glas heeft laten verven en dan met de verfkant tegen de muur. Waarom dan niet gewoon de muur verven en glas ervoor. Dat geeft toch hetzelfde effect of niet.

Ik denk dat afwasbare verven van tegenwoordig van een goede kwaliteit zijn, dus prima voor in een keuken.

Yes!



We hebben verf gevonden!



Hij was nogal prijzig (250 euro voor 10 liter auw), maar als je gaat tegelen ben je ook zat kwijt. :shifty:



Ze hadden ook nog een goedkopere variant en die was ook goed zeiden ze, maar als we echt super verf wilden, dan was die wel aan te raden.

En omdat we een nogal dure keuken hebben, en de ruimte van de keuken vandaag erg mooi strak gestuct is, ga ik niet bezuinigen op verf.

Of dat we het steeds bij moeten werken want dat word ook lelijk op den duur.



Het is een mat glanzende, maarja dat glans betekent wel dat hij makkelijker afneembaar is natuurlijk. Met mat zie ik dat niet snel gebeuren.

Al ben ik niet echt kapot van glans…

Maargoed, eerst maar eens zien hoe het staat, misschien valt het wel mee.



Vind het alleen zonde om op mijn mooie spekgladde muren te schilderen, haha. :wink:

Stucwerk moet ook eerst nog goed drogen.



Maar ben in ieder geval erg blij. :dance:



Oja, we hebben toch gewoon witte genomen.

Eerst kijken hoe dat bevalt, kleurtje kan altijd nog een keer.

Manlief trok een beetje wit weg toen ik dat zei :angel:

Super!! :thumbup:



(wel duur…)



En glans is wel mooi hoor in een keuken!! Het weerspiegelt meer waardoor het wat levendiger oogt, je krijgt meer diepte!! En…poetsen moet je in een keuken toch…of je nu tegels, verf of rvs hebt…



Wel alle oneffenheden wegstucen…pas dan is het volgens mij mooi… :wink: