Wie heeft ervaring met de Safe T Sleep?

Mijn dochter van bijna 4 maanden heeft een enorme afplatting op haar achterhoofd. Om een helmpje te voorkomen willen ze van de kinderfysio dat ik haar s’nachts ook op haar zij laat slapen. Ze ligt nu overdag in een zijligkussen (2 rollen), maar omdat dat s’nachts niet mag, ligt ze dan weer 9 uur op haar achterhoofd.

Wie heeft er ervaring met de Safe T Sleep s’nachts te gebruiken? Is dit écht veilig? Kunnen ze zich niet alsnog weer op de rug wurmen? Bewegen ze niet te weinig? Kortom; ik hoor graag jullie ervaring!!

:-* Karin

ps; met de Safe T Sleep bedoelen ze bij de kinderfysio doeken die je onder de matras doorhaalt, tussen de beentjes van de baby door, etc. Niet van die rollen waartussen ze liggen!

Mijn fysio is heel erg op dit soort dingen tegen, die wilde dat bij Jim dus echt niet en die had ook een ernstige afplatting. Zijn hoofdje is nog steeds niet mooi rond, maar acceptabel. Ik wilde hoe dan ook een redressiehelmpje voorkomen en dat is dus wel gelukt.

Jim had achter en op links een afplatting, voor hem ben ik destijds een back to sleep gaan gebruiken; twee rolletjes met klittenband op een matje waar ze tussen liggen en een kussentje voor het hoofdje, dit is ook om (verdere) afplatting te voorkomen. Mijn fysio had er nog niet van gehoord, maar ik mocht het wel gebruiken (omdat Jim bij ons op de kamer sliep) en dat hielp echt goed! De afplatting werd niet erger.

Even off topic, maar zij heeft Jim en mij oefeningen gegeven om het omrollen te versnellen, als ze meer op de buik liggen verdwijnt de druk op het hoofdje en dus ook de afplatting, Lies heeft nu de leeftijd om te gaan rollen (Sem doet het inmiddels zelf) dus als ze nog niet echt aanstalten maakt is dat misschien ook wel goed?

Hoi Suus,

Met Lies zijn we idd ook het omrollen aan het oefenen en ze moet ook overdag in de box/ op het speelkleed zoveel mogelijk in de zijslaper liggen of op haar buik liggen om de afplatting tegen te gaan.

Maar Lies is heeeeel sterk, ze wurmt nét zolang totdat ze weer op haar rug ligt, ook bij de slaapjes overdag. En ze weet niet hoe ze van rug naar buik moet, maar wél hoe ze van buik naar rug terug moet :mrgreen: .

Haar voorkeur voor op de rug/ achterhoofd liggen is zo ontzettend sterk!!

Ik vrees dan ook dat wij die redressiehelm niet kunnen voorkomen, in het weekend ben ik gaan kijken hier op het forum én bij het redressiehelm forum om me te oriënteren. En als ik foto’s van de andere beebs zie, dan zijn ze vergelijkbaar met Lies dus ik vrees dat dat er tóch wel aan zit te komen :? .

Ben er niet zo gerust op om haar s’nachts op de zij te laten slapen, dus daarom vroeg ik hier ook advies. Zucht… moeilijke beslissingen allemaal, hoor!

:-* Karin

Onze oudste heeft in zijn 1e levensweek een diepe lijn gehad in de linkerkant van zijn hoofdje en kon daardoor niet lekker op die kant liggen, hij kreeg hierdoor een voorkeurshouding. Gelukkig hebben ze dit in het ziekenhuis toen na een week de lijn eruit mocht goed opgevangen en zijn ze gelijk met wigjes begonnen (kleine 3-hoekige gelkussentjes). Thuis heb ik hem dus in een zijslaper gehad, ook 's nachts :shifty: Ons ventje was erg klein, maar toch erg sterk in zijn rug en ik heb op een gegeven moment nog een extra handdoek opgerold en die vanaf zijn onderrug tot aan zijn voetjes tussen hem en het achterste deel van de zijslaper gelegd :thumbup: Zo lag hij echt goed klem en kon hij niet meer draaien…

Ik heb verder geen ervaring met die T-doek, dus kan je daarover ook geen advies geven. Succes in elk geval met wat de uitkomst ook gaat zijn :thumbup:

Hoi Karin,

Ik heb geen ervaring met afgeplatte hoofdjes, echter wel met de Safe T Sleep.

Ik ben die voor mijn dochter gaan gebruiken doordat ze steeds op haar buik en door het hele bed ging draaien en slapen ho maar. Zij ligt er op haar rug in en slaapt er prima mee. Er is volgens mijn ervaring niets gevaarlijks aan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat is met kinderen die een wat afgeplat hoofdje hebben.

Hier slaapt ze in ieder geval als een roosje en ligt heelrijk op één plek

@Debbie wrote:

Ik ben die voor mijn dochter gaan gebruiken doordat ze steeds op haar buik en door het hele bed ging draaien en slapen ho maar. Zij ligt er op haar rug in en slaapt er prima mee.

Hier precies hetzelfde. We hebben hem bij Djanel tot de 6de maand gebruikt vanwege het rollen maar ook vanwege een plat achterhoofdje. Het werkt wel maar wij hebben hem van de fysio weg moeten halen omdat hij er ook niet enthousiast over was. Het schijnt niet goed te zijn als een kind niet kan draaien en bewegen en door de safety sleep word het ewegen natuurlijk wel beperkt..

wij hebben hem voor Tara ook gebruikt.

Maar zij trok hem los en wurmde net zolang tot ze er uit was, dus niet echt veilig voor haar.

Ook legde Tara in de safe T sleep haar hoofd een kant op. dus kreeg een voorkeur en dat was niet de bedoeling

ze slaapt wel een stuk minder nu, maar alles boven veiligheid.

Wij hadden de safe t sleep als vervolg op de pacco doek.