Wie heeft er tips om de mond gesloten te houden??

Een poosje geleden is Sem gescreend (net als alle kinderen uit zijn klas) door de logopediste.

Ik had vooraf al een lijst ingevuld met vragen, waarop ik had aangegeven dat Sem vrij vaak met zijn mond open zit (bij spelen, tv kijken, voorlezen etc etc).

Hij scoorde op alle onderdelen prima, maar ook de logopediste viel het op dat hij zijn mond veel open had hangen.

Nu heeft hij oefeningetjes meegekregen die we thuis kunnen doen. Eerst om de lippen sterker te maken, daarna neusademhalingsoefeningen.

Dat gaat op zich oke (hoewel het er te vaak bij inschiet) en ik kan ook echt wel merken dat die lippen verslapt zijn. (Als je ziet hoeveel moeite hij heeft met de oefeningen…)

Maar tussendoor hangt zijn mond toch nog heel vaak open.

Wie heeft er tips om hem zijn mond gesloten te laten houden wanneer hij speelt/televisie kijkt, bij het voorlezen, in de kring etc etc… Want dan vergeet hij het.

Ik heb al wel een ijslollystokje voor tussen zijn lippen voor als hij voor de tv zit, maar hij vindt het verschrikkelijk (doet hem er telkens tussen en er weer tussenuit er tussen en weer tussenuit…en vaak merk je ook dat hij expres dingen gaat zeggen, want als je praat hoeven je lippenn niet op elkaar te blijven… 8) )en bovendien denk ik er ook niet altijd aan…



Hij is ook redelijk doof (bij de KNO arts getest, aan één kant 20% en de andere kant 25% gehoorverlies), vermoedelijk door vocht achter zijn trommevliezen. Hij heeft nooit last gehad van oorontstekingen of andere oor-ellende, dus waarschijnlijk komt het van het openhangen van de mond (als je mond open hangt droogt hij wat uit, waardoor je minder vaak slikt en dus ook minder vaak je oren “klaart”, waardoor het vocht blijft zitten) en ws. door dat vocht achter zijn trommelvliezen is zijn evenwicht ook niet je van het…

Dus er is echt wel reden om die gesloten mond goed voor elkaar te krijgen!



Iemand ervaring hiermee en/of goede tips ervoor?

Je kan hem door een ritje laten drinken.



Of een blaasspelletje doen door een rietje en dan ergens in proberen te blazen. (blaasvoetbal met een pingpong balletje ofzo).

Bellenblazen, kan in de zomer lekker buiten en nu in bad.

Hem laten oefenen om te leren fluiten.



Op school zou ik ook vragen of de juf of meester wil helpen door hem eraan te helpen herinneren door bijvoorbeeld een teken af te spreken zodat hij geholpen wordt ook als jij er niet bij bent.

Ik heb de juf inderdaad gevraagd ook mee op te letten, dus dat gebeurt al (tenminste, dat hoop ik dan maar… :wink: )



Qua oefeningetjes heb ik een hele lijst meegekregen van de logopediste dus die kunnen we gewoon doen.

Maar het gaat meer om de tijd dat we niet met oefeningetjes ofzo bezig zijn, als hij gewoon zelf speelt of tv kijkt ofzo…dan hangt zijn mond steeds open…

Ducktape

:mrgreen: Sorry… ben in een melige bui…



Ik heb geen tips voor je. Dit was het eerste en enige wat in mij opkwam.



Succes ermee (met het probleem dan he… niet met de ducktape :mrgreen:)



:-*

en als je ipv het ijsstokje nu eens vraagt of er bijvoorbeeld een dropveter, zoute stengel, koekje of iets dergelijks tussen te klemmen.

Dan een wekkertje zetten, na 3 minuten lippen klemmen mag het worden opgegeten

De keer erna kan je de tijd natuurlijk verlengen!

De tips heb je al gekregen van de logo, wat je er aan toe kan voegen is blaasstiften (is hier een grote hit), altijd door een dun rietje drinken, toetjes als vla en yoghurt met een rietje drinken.



En wat bij mijn oudste eht heel erg heeft geholpen is een ‘bitje’. Mijn dochter heeft heel slappe mondspieren en mede daardoor duimde ze ontzettend. Nu heeft ze 2 maanden een bitje en het duimen is eht ontzettend verminderd. Ze heeft het bitje ongeveer 2x 20 minuten per dag in (op shool onder schrijfles en thuis als ze tv mag kijken. :thumbup:

@Maxime wrote:

En wat bij mijn oudste eht heel erg heeft geholpen is een ‘bitje’. Mijn dochter heeft heel slappe mondspieren en mede daardoor duimde ze ontzettend. Nu heeft ze 2 maanden een bitje en het duimen is eht ontzettend verminderd. Ze heeft het bitje ongeveer 2x 20 minuten per dag in (op shool onder schrijfles en thuis als ze tv mag kijken. :thumbup:




Versterkt zo’n bitje de lipspieren, of is het meer zodat de duim er niet in kan? Want duimen doet hij namelijk niet…

En waar haal je zo’n bitje dan?

wij hebben de t4k (trainer for kids) via de logopediste. Hij kost 35 euro. Heb even een stukje gekopieerd over ‘open mond gedrag’



Open mondgedrag

Bij kinderen die als gewoonte door de mond ademen verslappen de mondspieren (lippen en kaakspieren). Vaak zien we ook een lage tongligging: een ‘luie’ tong. Doordat de tong niet in de bovenkaak ligt (wat normaal en wenselijk is), kan de bovenkaak te smal blijven, waardoor er onvoldoende ruimte is voor het ‘grote’ gebit. Bij het slikken wordt de tong dan vaak tussen of tegen de tanden geperst. Hierdoor kan het gebit scheef gaan staan. Bij mondademen droogt de mond uit, waardoor er minder geslikt hoeft te worden. Dit heeft tot gevolg dat de buis van Eustachius, die de neusholte met het oor verbindt, te weinig wordt gereinigd. De kans op oorontstekingen neemt hierdoor toe.




De t4k is een siliconen apparaatje dat 's nachts en een uur overdag gedragen kan worden. Het traint de mondspieren (voornamelijk de tong) de juiste positie in rust. Het gebruik van de Trainer kan een waardevolle aanvulling op de actieve OMFT-oefeningen zijn.



Ik zou er eens navraag bij doen bij je logopedist en/of je tandarts.

Dank je voor de tip, ik ga hierover zeker even op nader onderzoek uit! :thumbup: :smiley: