Ik ben nu bijna 11 weken zwanger en bij een extra echo ivm pijnklachten in mn liezen bleek dat deze pijn wordt veroorzaakt door een naar acher gekantelde baarmoeder.
Vlgs de gyn komt het voor bij 1 op de 10 vrouwen en zou het vanzelf weer goed moeten komen. Als de zwangerschap zich vordert moet de baarmoeder zich op gaan richten vertelde hij me. Hij kende niemand waarbij dit niet gebeurde, maar raadde me aan om te proberen op m’n buik te slapen 's nachts. Dit, om de natuur een handje te helpen. Toch ben ik wel benieuwd of er hier meiden zitten die hier ervaring mee hebben, en konden ze bij jullie de 12 weken echo wel uitwendig doen? M.a.w., was er wel duidelijk wat te zien?
groetjes
Mar
Ik heb een gekantelde baarmoeder, en tijdens de zwangerschap groeide hij vanzelf goed. Heb er ook geen last van gehad en bij de pretecho met 13 weken konden we het allemaal prima zien.
Bij mij ook gekanteld, maar geen last ervan, wel pas met 12 weken een uitwendige echo mogelijk.
Vroeg nog of het kwaad kon. Maar dat was niet. Ik kon later weleens lastkrijgen van mijn rug, maar daar heb ik tot nu toe geen last van!
Ik heb ook een gekantelde baarmoeder. Rond 10 weken kon ik daardoor een keer niet meer plassen, heel raar. Duurde gelukkig maar 5 minuutjes, maar toch. De 12 weken echo was goed, konden alles goed zien. Ik heb er dus geen last van, bij de 1e wist ik het zelfs niet eens, toen had ik bij 10 weken een inwendige echo en zien ze de stand van de bm niet. Nu kwam ik er met de 12 weken echo achter, maar het kan idd geen kwaad. Dus maak je maar niet te druk :thumbup:
Bedankt voor jullie reacties :-*
Wola, wat jij zegt over het moeilijk kunnen plassen, dat heb ik ook een paar dagen gehad, echt zo’n gevoel dat er behoorlijk druk op je blaas staat.
Ben erg benieuwd hoor of het bij mij vlgde week dinsdag ook allemaal duidelijk te zien is!!
Hier ook een gekantelde baarmoeder. maar heb helemaal nergens last van qua zwangerchap.
met vrijen doet het wel pijn, schijnt er mee te maken te hebben
Hoi Mar,
Mijn baarmoeder staat voorover gekanteld, dit schijnt in de meeste gevallen voor te komen ipv achterover wat jij dus hebt. Ik heb ook al vanaf 5 dagen na de terugplaatsing last van mijn liezen. Ik weet niet of er verschillen in klachten zijn, of het wat uitmaakt welke kant hij opgekanteld staat. Maar sommige klachten herken ik dus wel. Alleen ben jij dus wat langer zwanger en is het voor mij nog even afwachten wat de consequenties zullen zijn… Ik hoop in elk geval dat je snel minder last hebt! :-*
Liefs,
Jippie
Ook ik heb een naar achter gekantelde baarmoeder. Inderdaad de hele zwangerschap wel wat moeite met plassen maar niet ernstig ofzo. De echo’s waren goed te zien allemaal.
Inmiddels staat mijn buik recht naar voren. Een enorme buik wel te verstaan en de grapjes over de bowlingballen die ik gejat zou hebben zijn aan de orde van de dag. Dat mijn baarmoeder naar achter zou staan is niet meer voor te stellen nu.
Mijn vriendin had dit ook…wel gewoon een echo gehad,duidelijk…alleen kon zij niet normaal bevallen…en heeft ze een keizersnede gehad…bij haar bleef het moeijlijk voor de baby om de normale weg te kunnen gaan…
Lees dit topic net pas…
Ik blijk dus ook een naar achteren gekantelde baarmoeder te hebben.
Bij mijn vorige zwangerschap, heb ik met ca 6 weken een inwendige echo gehad en met ca 12 weken een uitwendige. De gyn. heeft toen met geen woord gerept over een naar achterliggende baarmoeder (maar was ook een vreselijke hork). Ben daarna overgestapt naar een andere gyn. en die heeft het er verder ook nooit over gehad (maar misschien was m’n baarmoeder toen alweer recht gekanteld ?). Nu weer bij deze 2e gyn. geweest met ca 8 weken en toen zei hij dus ineens dat hij niet aan m’n buik kon voelen hoe ver ik was, omdat m’n baarmoeder dus naar achteren gekanteld ligt (heb dus inwendige echo gehad). Had er vlak daarvoor toevallig wat op dit forum over gelezen, dus heb verder niets gevraagd.
Maar nu vraag ik me dus af of je altijd een naar achteren gekantelde baarmoeder hebt, of dat dat ook ‘spontaan’ kan veranderen…?
Heb nooit buikpijn (behalve van m’n chronische darmontsteking), maar wèl vaak pijn bij sex en tijdens m’n vorige zwangerschap vanaf ca week 20 ofzo lage rugpijn gehad (deze keer trouwens nu al af en toe een dag).
Heb ook geen moeite met plassen en hoef ook niet overdreven vaak.
Ons zoontje is 5 weken te vroeg geboren (vliezen spontaan gebroken), kan dit daar idd ook mee te maken hebben?
Hoop dat er nog iemand dit topic leest en me antwoord kan geven!
ik had bij de eerste een normale stand van de baarmoeder maar bij de overige drie een naar achter gekantelde baarmoeder, idd. een trekkend gevoel in mijn rug en onderbuik, en ze konden in het begin van de zwangerschappen niet voelen aan de buik hoever ik was, maar nu staat mijn baarmoeder weer normaal, en verder geen klachten meer, heb ook bij alledrie geen problemen daardoor gehad met bevallen.
Ik heb ook een gekantelde baarmoeder (achter gekomen bij het uitstrijkje voor het bevolkingsonderzoek). Alleen staat de mijne niet naar achteren maar naar links gekanteld. Heb er verder tijdens diverse echo’s niets over gehoord en ook de VK heeft het volgens mij niet gemerkt met het voelen van mijn buik. Neem dus maar aan dat het meestal vanzelf rechttrekt.
Maar nu ik erover nadenk zal ik het toch eens melden, wie weet heeft het toch nog gevolgen voor de bevalling.
Ik had giga last van ‘bandenpijn’, en dat bleek te komen door een verstopping waardoor mijn baarmoeder gekanteld was (opzij). Dit is gelukkig vanzelf weer goed gekomen (na de nodige laxerende middelen ) maar die pijn? Die was nog erger dan de weeën!
Maargoed, iets anders dus…
Bij mij staat hij ook naar achteren, maar dat heeft niks met zwanger zijn te maken, zo staat hij normaal ook. De gyn heeft mij verteld dat bij 10% de baarmoeder gewoon wat naar achteren staat, zwanger of niet en het zou ook helemaal niks uitmaken bij een zwangerschap. Juist met een zwangerschap gaat ie wel weer recht staan op den duur. Hij zoekt alle ruimte die je hebt in je buik. Bij mij drukte hij in het begin ook zwaar op mijn blaas, maar dat kan ook als je baarmoeder naar voren staat. Volgens deze gyn staat bij bijna niemand e baarmoeder rechtop. Of wat naar achteren, of wat naar links etc. Na mij eerste zwangerschap stond hij gewoon weer in zijn oude stand, naar achteren dus.