Wie heeft er groene vingers?

Oke, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin… en dan ook meteen een flinke lap. De tuin zelf is 7 x 14 en zit aan de zijkant van het huis, dus over de lengte van ons huis, aangrenzend aan een parkeerhof.

We hebben vorig jaar de helft laten bestraten met afgrijselijke grindtegels, maar dat ligt en is een zorg voor later.

Mijn grootste zorg op dit moment is het “gras” veld… of eigenlijk ons onkruidveld. :oops:

Het stond torenhoog met prikplanten, rare hoge grassoorten en paardenbloemen… (lekker pluizig).

Nu willen we natuurlijk van al die vreselijke onkruid troep af en er uiteindelijk een mooi stukje gras hebben voor de kinderen, maar hoe doe ik dat?

We willen ook een stukje kruiden/groente/fruit tuintje maar ook daarvoor moet eerst de tuin onkruidvrij (voor zover dat mogelijk is) maken.

Wie heeft er wel groene vingers en kan mij virtueel een beetje op weg helpen :lol: Ik ben echt zo’n een enorme muts in de tuin! hahaha

ik heb niet van die hele groene vingers maar ik zou zeggen eerst worteldoek neerleggen en dan een grasmatje plaatsen (misschien ook eerst nog een dun laagje verse aarde voor de grasmat :think: )

toen wij dit huis kochten was het ook 1 grote oerwoud in de tuin van onkruid ik heb gewoon alles eruit getrokken wat ik niet mooi vond :shifty: :lol:

toen overal worteldoek neergelegd grootste gedeelte betegeld

en zelf een plantenbak in elkaar getimmerd daar staat nu vooral bamboo in en wat mooie plantjes (bamboo staat afgescheiden want dat is nog erger dan onkruid :lol: :lol: :oops: )

Ik zou ook zeggen omspitten (optioneel) , worteldoek en grasmat.

Hier ook een oerwoud en bestrijden, zonder verwijderen kan haast niet.

Worteldoek is niet de oplossing,maar kan wel schelen. Nieuwe zaadjes vallen er gewoon bovenop en de ellende begint opnieuw,maar nu kan je het bijhouden…

Wij hebben hier flink wat gras verwijderd, deels tegel, deels tuin. Het komt nog steeds terug, ook op plekken waar het nooit heeft gelegen,maar het is bij te houden.

Tussen de tegels ga ik een dezer dagen een lading azijn (schoonmaak) gooien om de wildgroei tussen de voegen door voor deze zomer in te dammen. Zo’n rotklus met tegels van 21 cm bij 21 cm en een tuin lengte van 15 meter…al werkt het maar op de helft.

Van gras heb ik geen verstand. Ik kan je vertellen wat wij hebben gedaan:

wij hebben een mannetje ingehuurd die eerst alle “troep” eruit heeft gehaald met een shovel en vervolgens de weggehaalde troep+aarde heeft vervangen door schone tuingrond. Dit hebben wij ingezaaid.

Nu is het aardig gras maar wel met mos erdoorheen (wij wonen in het bos, dus daar ontkomt je niet aan, maar je merkt er niks van hoor. De kids kunnen lekker spelen)

Maar als je geen ervaring hebt en wel wat groente wil verbouwen, ga dan voor een vierkante meterbak! Zie ook: hierhttp://kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=104827. Hiermee doe je jezelf een enorm plezier :mrgreen:

Oja… staat er ook zevenblad in je tuin?

Geen idee of er zevenblad in stond… (we hebben vandaag alles kort gemaakt) Maar er staat van alles in.

Pff ik was er al bang voor dat het niet even zo gedaan was hahahaha

Er zit niets anders op dan…

Voor het inhuren van een mannetje hebben we even geen potje voor.

Ik doe alles zelf… al dan niet in een hele week, alle vrije uurtjes en/of samen met de kids zoals vandaag :wink:

We gaan eerst maar eens een plan bedenken. :smiley:

Wat je ook kan doen is het kort wieken zoals je gedaan . En het zo leuk mogelijk te maken en volgend jaar een mener huren die het leeg trek.

En zeven blad is echt naar dat krijg je niet weg tenzij je het een stuk afgraaft. Maar 1 ding scheelt je kan er soep van maken hihi.

Nee, geen zevenblad gelukkig gezien!

Onze tuin staat wel vol met:

Akkerdistel

Paardenbloem

Verschillende grassoorten waaronder deze:

we gaan nu bedenken wat we moeten doen… :slight_smile:

Dan pas verdere actie ondernemen. Sowieso moet de boel worden geëgaliseerd.

Wij hebben de enorme wildernistuin voor en naast ons huis omgetoverd tot grasveld.

Eerst alle bomen, struiken, planten en onkruid eruit gehaald. De boel om geploegd en toen graszaad gestrooid. Ik wil niks anders meer.

Geen idee waar jij woont? Mocht je hulp nodig hebben pb anders maar even.

Oeh, die akkerdistel lijkt me echt vreselijk!

Wij hebben (mede sinds het plaatsen van de schutting) eindelijk de brandnetels onder controle (d.w.z. ze zijn weg,maar blijven waakzaam in die hoek).

De heren (en wij) hebben er hele gezellige middagen van gehad (not).

Ik zou het grondig aanpakken. Misschien voor dit jaar een beetje rommelig (alles omspitten),maar je hebt er op lange termijn profijt van.

Wij zijn nu na bijna 5 jaar (huis stond ruim 2 jaar leeg,voordat wij het kochten) zo goed als klaar om de tuin te gaan inrichten/opleuken en bijhouden i.p.v. bikkelen…Hadden het meteen in de kiem moeten smoren…

gelukkig geen zevenblad dus. Daar is echte nare troep, als schijnt het inderdaad best gezond te zijn.

Ik heb het op bepaalde plekken in de tuin en trek het maar steeds uit de grond, want ik heb geen zin om de hele boel ondersteboven te halen.

Wat je ook kan doen als tussenoplossing is gewoon gras zaaien tussen de “troep” door en dat gewoon zodra het hoog genoeg is, braaf gaan maaien. Het onkruid blijft dan ook kort.

Ohhh dit is ons tweede jaar we zijn Maart 2010 hier komen wonen.

Ik heb op internet ook iets anders gevonden, beetje rommelig en raar, maar het schijnt wel heel goed te werken.

Onkruid platmaken, dan grote stukken karton erover, goed laten overlappen, zodat het er ook niet tussendoor komt, verzwaren met stenen en dat een seizoen zo laten liggen.

Doordat het geen lucht en licht krijgt gaat alles onder het karton dood.

Bespaard me een hoop rugpijn… maar of het echt werkt… en waar vind ik voor 50m2 meter karton :lol:

Denk dat wij de boel sowieso moeten omspitten omdat het ook allemaal geëgaliseerd moet worden er moet ook nog flink wat aarde bij.

Maar eens op marktplaats kijken of er mensen zijn die nog wat over hebben :smiley:

Kun je geen grote dozen uit elkaar halen en dan aan elkaar verbinden? :oops:

@Broekie wrote:

Ohhh dit is ons tweede jaar we zijn Maart 2010 hier komen wonen.

Ik heb op internet ook iets anders gevonden, beetje rommelig en raar, maar het schijnt wel heel goed te werken.

Onkruid platmaken, dan grote stukken karton erover, goed laten overlappen, zodat het er ook niet tussendoor komt, verzwaren met stenen en dat een seizoen zo laten liggen.

Doordat het geen lucht en licht krijgt gaat alles onder het karton dood.

Bespaard me een hoop rugpijn… maar of het echt werkt… en waar vind ik voor 50m2 meter karton :lol:

Denk dat wij de boel sowieso moeten omspitten omdat het ook allemaal geëgaliseerd moet worden er moet ook nog flink wat aarde bij.

Maar eens op marktplaats kijken of er mensen zijn die nog wat over hebben :smiley:

In plaats van kartoen kan je ook plastic gebruiken. Als de boel maar verstikt. Gaat lekker broeien. Duurt ook ongeveer een jaar geloof ik. Ik misschien wat makkelijker aan te komen dan aan zoveel karton. Ziet er alleen niet erg gezellig uit.

Persoonlijk zou ik toch een mannetje inhuren. Met zo’n wagentje duurt dat mischien maar 1 a 1,5 uur. als je een freelancer inhuurt dan hoeft dat niet zo veel te kosten.

Daarnaast moet je mogelijk ook nog betalen voor het afvoeren. Geen idee wat dat kost.

Ik kan niet in je portomonee kijken, maar ik zou wat offertes laten maken. Dan kan je altijd nog overwegen er voor te sparen voor volgend jaar, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Om kosten te sparen kan je zelf de schone aarde neerleggen. Je kan dan schone aarde in bigbags laten afleveren.

bij tuincentra hebben ze een middel wat onkruid uit gras verwijderd en het gras niet aantast.

verder is goedkope graszaad zoals action echt troep daar komen veel paardebloemen en ander rommel uit!

Kijk ook even bij de buren wat zij hebben. Slaat gras goed aan? Sommige grond “pakt” gras niet goed en dan kun je na een paar jaar weer opnieuw beginnen…

Ik vind gras overigens wel fijn, vooral met kinderen. We hebben nu een tuin met daarin een cirkel van kiezels. Kunnen ze lekkeren met gooien en het loopt ook zo lekker :wall:

Bedankt voor de tips!

Wij hebben het nu 50/50 De helft grindtegels (verschrikkelijk vind ik het, maargoed) en de andere helft onkruid. :lol:

Daar willen we dus gras van maken.

De indeling van ons huis is gewoon heel erg raar.

Zal eens kijken of ik er via google een foto van kan maken.

Ik heb een streep over het dak getrokken. De hoekwoning is dus van ons (dit is trouwens een hele oude foto als ik het zo zie, toen woonde wij er nog niet).

Het grijze zijn de grindtegels en het groene is het onkruidveldje. :smiley:

We wilden eigenlijk dot jaar een nieuwe schutting laten plaatsen en het stukje “voortuin” erbij trekken.

Aan de rechter (lange) zijde zit er een laag hekje waar iedereen die langsloopt overheen kan kijken, ook is het hekje open, dus voel me altijd bekeken.

Ik zou ook echt niet weten hoe je zo’n tuin in zou moeten delen.

Het ligt dus op het oosten, in de ochtend volle zon en 's avonds snel koud.

ik heb wel eens iemand gehoord die ook grindtegels had, maar dat was niet prettig voor de kids (dat waren echt hele scherpe grindtegels) en die heeft alles omgedraaid, de tegels er dus op z’n kop ingelegd.

Onkruid spuiten of eruit trekken werkt meestal op lange termijn het beste. Dat karton of plastic zal ook best wel werken, maar dan heb je nu nog voorlopig niets…

Worteldoek is ook prettig. Onkruid wat er dan nog opkomt trek je er heel makkelijk uit omdat het niet diep wortelt.

Gras zaaien ben je nu misschien ook al wel wat te laat mee, of het moet een rotzomer worden met veel regen…

Succes!

Als het een hete zomer wordt is landbouwplastic wel een goeie optie. Dat gooien boeren over het kuilvoer en houdt prima onkruid tegen. Platwalsen de handel, plastic erover, alles eronder laten verstikken. Dan een stuk omploegen volgend voorjaar zodat je de evt zaden ed diep onder de grond krijgt. Mocht je een gedeelte van het zand ruller en losser willen krijgen is 1 jaar aardappels poten een mooie optie. Eind van het aardappelseizoen heb je een flinke oogst maar als mooiste een fijne ‘ondergrond’ om daarna het gras op te zaaien. Wanneer je gras wilt zaaien laat je goed voorlichten mbt dus op welke kant je stuk grond ligt (voor jou oosten) en wat het dus aan zon krijgt en dat het kindvriendelijk moet zijn. Vaak kom je dan toch op een wat duurdere grassoort uit (speelgazon) maar dat is zijn geld dubbel en dwars waard. Het staat vaak dichter op elkaar (veel klein gras op een vierkante meter) waardoor dus onkruid ook minder kans heeft. :thumbup: Paardebloem is overigens ook niet lief want die moet je eigenlijk ook helemaal uitsteken om de wortel te pakken te krijgen. Maar is een klus die je evt ook kunt doen wanneer er al gras inligt. Kijk ook even vanaf wanneer je gras kunt zaaien. Misschien is het zelfs zo dat je een gedeelte van je tuin al dit najaar zou kunnen inzaaien. Hoe meer warme/hete zon je stuk plastic krijgt hoe sneller het onkruid daaronder kapot is. Juist omdat je er daarna gras en evt moestuin van wilt maken zou ik niet werken met onkruidverdelger. Daarmee verarm je je grond en vergiftig je het voor alles wat je er daarna mee wilt doen.

Mbt je moestuin, ik weet niet of je een kinderboerderij in de buurt hebt? Soms kun je daar relatief voordelig aan mest komen waar zij vanaf willen dat is wel mooi om voor je gaat zaaien (volgend voorjaar op zijn vroegst dus omdat je nog veel onkruid weg wilt werken en je eigenlijk nu voor veel groente en fruit al laat/te laat bent) de grond dus te verrijkken.

En kijk vast naar wat je volgend jaar wilt gaan planten in je moestuin. Zaadjes zijn nu vollop te krijgen vaak zelfs in supermarkten en je kunt dus al gaan plannen wanneer je volgend jaar binnen kunt gaan opkweken. Dat bespaart je ook flink want de zaadjes zijn veel voordeliger dan wanneer je voorgekweekte plantjes koopt. En je kunt heel rustig kijken naar de indeling van je moestuin. Wat tegels om paadjes te maken evt tussen je rijen. Dat scheelt ook weer in het onkruid. Verhoogde bedden maken? Een mooie composthoop in een hoek maken? Een (tweedehands) regenton op de kop tikken?

Heb zelf welliswaar een onderhoudsvrije tuin laten maken vorig jaar maar ooit wanneer Floris volgend jaar groot genoeg is mogen we een stuk grond van de buren gaan gebruiken als moestuin dus ik begin me langzaam ook te verdiepen in wat we ermee willen. En mijn man heeft altijd moestuinen gehad vroeger en we hebben nu dus ook wat eetbaar spul in onze tuin staan. We hebben aan de randen van het terras grond gelaten, daar met betonblokken (passend bij de terrastegels) hoge bakken gemaakt zodat de kids niet teveel gaan slepen met zand. Daarin staan een wijnstok van de vorige bewoners nog. Hebben 2 frambozenstruiken (die doen het echt goed), en een heleboel aardbeien die zichzelf dus uitbreiden en verjongen. Wat kruiden in potten omdat ze het daarin beter doen en niet gaan woekeren. En sinds kort hebben we een komkommerplant en paprikaplant van de AH uit de aanbieding. Daarvoor had ik een stukje onderin mijn tuin waarin ik meestal sla had staan (wat de slakken helaas te vaak te pakken kregen :silenced: ), ui deed het ook redelijk en met kids is wortel vaak wel leuk. Paprika kun je evt ook al voorbereiden door wat zaden te drogen voor volgend jaar om te zaaien. Al het zaaien bereid je binnen in huis voor. Dat kan in van die kweekbakjes (Action heeft ze geloof ik nu weer!) maar het kan nog goedkoper in potten met plastic erover waar je wat stokjes onder zet om het plastic omhoog te houden.

En ik meen dat er veel soorten plantjes zijn die bepaald ongedierte weghoudt. Een goed boek uit de bieb kan je een heel eind op weg helpen. :thumbup:

Succes!