Wie heeft er een lekker recept met venkel?

Ik heb van mijn buurvrouw hun biologische groentenpakket gekregen omdat hun op vakantie zijn.

Nu zitten daar vaak groenten in die ik niet vaak maak of nog nooit gegeten heb…zoals dit keer een venkel.



Wie heeft er een lekker recept voor mij? :slight_smile:

Venkelsoep :drool: !

Je kunt het gewoon op dezelfde manier klaarmaken als dat je gewend bent groentesoep te maken, alleen dan met alleen venkel :shifty: . Echt heel lekker als je er dan ook wat soepvlees indoet. :drool:

Venkel heel dun snijden, op een groot plat bord leggen met partjes citroen en sinasappel, beetje olijf olie zout en peper erover. Als Salade.





Verse makreel op een bed van gesneden venkel op een groot vel folie leggen. Zout, peper erover, folie dichtvouwen, kleine opening houden witte wijn erbij en een klontje boter. Goed afsluiten, op bakplaat in de oven op 180 graden voor ongeveer 25 minuten.



Venkel in partjes snijden, olijf olie, zout en peper erover, in ovenvaste schaal roosten in de oven tot beet gaar. Serveren met olie-rijke vis zoals zalm of makreel.



In een ruime koekepan stoven met witte wijn, zout en peper.

Venkel-tomaten risotto! :drool:



pb maar even als je het recept wilt hebben :slight_smile:

@elisaatje wrote:

Venkel-tomaten risotto! :drool:



pb maar even als je het recept wilt hebben :slight_smile:




Recepten mogen gepost worden hoor!! :drool:

Thnx dames, lijken me allemaal lekkere recepten :drool:

het risotto-recept wordt vanavond netjes door mij overgetypt :wink:



(ben een beetje ziekjes dus had geen zin een heel recept over te typen als toch niemand er zin in heeft, maar hij is echt lekker :thumbup: )

Tomatensoep met venkel!



300 gr venkel (of wat je ook maar hebt,wel even het harde hart eruit snijden)

ca. 300 ml water

300 ml gezeefde tomaten

1 gesnipperd uitje

scheutje olijfolie

1 bouillonblokje (groente)

1 laurierblaadje

snufje kruidnagelpoeder

vers gemalen zwarte peper

zout

evt. 2 eetl. (zure) room



Fruit de ui in de olijfolie, voeg fijngesneden venkel toe maar bewaar de groene topjes voor garnering. Laat alles een paar minuten bakken. Voeg water, het bouillonblokje, tomatensap, kruidnagelpoeder en laurierblad toe. Breng de soep aan de kook en laat 15 min. op een laag pitje doorkoken. Maak op smaak met peper en zout.



Hou je van vlees, doe er dan 100-150 gr. geruld gehakt door. Op smaak gemaakt met peper,zout.



Serveren met een lepel (zure) room en stokbrood



:drool:

venkel in helft snijden, koken, met kaas bestrooien, pijnboompitjes er over heen en dan in de oven. lekker met puree oid

sorry, mijn recept duurt wat langer, het is echt migraine geworden :wall: :frowning:

Venkel met room, uien en kaas uit de oven:



Venkel doormidden snijden en 8 minuten koken. Dan de helften in 3-en snijden en kort bakken met wat ui. Slagroom erdoor doen en wat peper en zout. In een ovenschaal leggen, kaas ( parmezaanse ofzo ) erover strooien en dan de oven in.

ik zou niet verder komen dan venkelthee… :oops: :lol:

Wat heb je er mee gemaakt Niekje ?



Wij hebben gisteren een vispotje met courgette, venkel en ui gehad. Erg lekker!

Heb er tomaten-venkelsoep van gemaakt…jouw recept dus was erg lekker!

Ben gek op soep vandaar deze keuze.

Maar ga de andere recepten ook uitproberen, weer eens wat anders dan het standaard aard. groente, vlees :wink:

@elisaatje wrote:

het risotto-recept wordt vanavond netjes door mij overgetypt :wink:



(ben een beetje ziekjes dus had geen zin een heel recept over te typen als toch niemand er zin in heeft, maar hij is echt lekker :thumbup: )




Als je je wat beter voelt :hug: , ben ik erg benieuwd naar je recept!



& Niekje, ik ben ook gek op soep en heb dit recept ooit eens van mijn buurvrouwtje gekregen die vroeger een groentenwinkel had met biologische tassen :D.

Mijn buurvrouw heeft elke week een biologische groentepakket, vaak zitten er ook “vergeten groenten” in best leuk maar vind het wel prijzig biologische produkten.

Dus als zij op vakantie gaan zorg ik voor hun planten, kippen en konijn en dan mag ik dus dat groentepakket hebben :slight_smile:



Tsja en zo eet je nog eens iets aparts :wink:



Elisaatje hoop dat je van je migraine af bent :thumbup:

En ben nog steeds benieuwd naar je recept :smiley:

het gonst nog na hier :roll: maar hier komt het recept:



Ingrediënten voor 4p.

1 blik gepelde tomaten

5 dl groentenbouillon

2,5 dl rode wijn

2 el olijfolie

2 uien, fijngesnipperd

2 teentjes knoflook, geperst

3 kleine venkelknollen, in schijven

2 koppen risotto of arboriorijst

1/2 kop parmazaanse kaas

grofgemalen zwarte peper



verhit de tomaten uit blik met de wijn en de bouillon in een pan en laat het mengsel zachtjes koken. verhit de olie in een pan met een zware bodem. fruit daarin de ui en de knoflook 3 minuten. Voeg de venkelschijven toe en bak ze in 8-10 min. gaar. voeg de rijst toe en laat de rijst al roerend glanzend worden. voeg het bouillonmengsel kopje voor kopje toe. roer steeds totdat al het vocht is opgenomen voordat je een nieuw kopje toevoegt. herhaal tot de rijst gaar maar stevig is. roer de kaas en de peper erdoor.



lekker met een groene salade en/of gegrilde tomaat.

of heel simpel: een stamppot maken met aardappelen (evt. koken in groentenboillon), venkel, (magere) creme fraiche, wat geraspte kaas en peper en zout :thumbup:

@Karin2 wrote:

Wat heb je er mee gemaakt Niekje ?



Wij hebben gisteren een vispotje met courgette, venkel en ui gehad. Erg lekker!




ik ben dan weer benieuwd naar dat recept :smiley:

Bedankt Elisaatje voor het recept…lijkt me lekker :drool: