Wie heeft er een graniet/composiet aanrechtblad? (vraagje)

Onze keuken is deze week geplaatst, en erg mooi al zeg ik het zelf.

We hebben een mooi zwart composiet aanrechtblad, met glimmers erin.

Alleen, nu heeft de persoon die de keuken heeft gezet (van de keukenzaak zelf, geen mannetje zwart ingehuurd ofzo), er wasbenzine op gebruikt, en nu heb ik vlekken.

Hij heeft met die wasbenzine de kitresten weggehaald bij de opstaande rand (hebben een 10 cm opstaand randje), en bij de naden waar de bladen aansluiten (hebben een L-vorm keuken), en waar de spoelbak zit.

Hij heeft de (doorzichtige) kitresten dus met wasbenzine weggeveegd, maar nu heb ik dus een hele waas van die kit met wasbenzine.

Vandaag is hij even terug gekomen, omdat er water lekte onder de spoelbak, en hebben we meteen gevraagd hoe we dat weg kregen.

We hebben namelijk een setje erbij gehad, een reiningsmiddel, en een impregneermiddel.

Ik wil graag mijn blad impregneren, voordat er straks vuil intrekt.

Ik heb mijn blad dus gereinigd met dat reiningsspul, maar die waas gaat niet weg.

Volgens hem kunnen we daar gewoon overheen impregneren.

Maar ik ben dus bang dat je er dan een ‘laagje’ overheen legt, die waas daaronder gewoon zichtbaar blijft en je er dan helemaal niet meer bij kunt.

Heb al op internet gezocht maar de combi graniet/composiet en wasbenzine levert geen resultaat op.

Mijn man vind dat ik het er gewoon op moet smeren, blijft het zichtbaar dan moeten ze maar een nieuw blad komen plaatsen.

Ja, leuk gezegd, maar dat vind ik nogal kort door de bocht…

Als ik dat kan voorkomen, dan graag natuurlijk.

Dus nu eigenlijk mijn vraag, heeft iemand misschien een tip om de wasbenzine weg te krijgen, en moet ik het wel of niet impregneren ookal is het nog zichtbaar?

(En mag dat eigenlijk wel, wasbenzine op zo’n blad??)

Ik bel sowieso morgen die zaak op, maar hoor graag ook andere ervaringen.

Nog niets zelf smeren, eerst keukenboer bellen voor advies. Het is hun graniet en hun mannetje die het gedaan heeft neem ik aan. Dus leg het probleem bij hun voordat je dadelijk in hun ogen het zelf verkloot.

Succes, Petri

Die man is dus van die zaak, vandaar dat manlief ook zoiets heeft van, gewoon smeren.

In de zaak zelf zitten alleen die verkopers natuurlijk.

Al bel ik toch nog voor de zekerheid.

Zit er ook over te denken om een natuursteenboer hier in de buurt te bellen, en het die eens te vragen.

Manlief is niet zo happy dat ik daar allemaal moeite voor moet doen, en denkt dus veel simpeler. En als het mislukt hebben zij het ons zo verteld, hun probleem dus.

Daarbij hebben we het totale bedrag nog niet betaald, pas bij volledige tevredenheid, dus hij vind het allemaal maar moeilijk doen… (van mij).

Hij vind het niet zo prettig dat dat blad nog niet geimpregneerd is.

het kan zijn dat de wabenzine nog niet helemaal is uitgedroogd of de kit nog niet geheel heeft weggeveegd, ik zou dus op een goed nat wasbenzinewatje een stukje uitproberen of je het laatste uitgeveegde restje kitwaas ermee wegkrijgt en een dag afwachten of het misschien nog wat extra moet drogen?

Keukenboer bellen nu heb je er namelijk zelf nog niks aangedaan en zijn hun nog volledig aansprakelijk ervoor doen hoor, heb namelijk net zoiets meegemaakt met mijn aanrechtblad.

wasbezine is binnen een minuut opgedroogt want dat vervliegt gelijk…

ik zou ook gewoon dat reinigingsmiddel er op smeren en kijken wat er gebeurt hoor…ohhh probeer anders eens met azijnwater…azijn haalt de waas wel weg…azijn kan geen kwaad neem ik aan toch :think:

ho niet gewoon reinigingsmiddel erop smeren hoor!!

in heel vele reinigingsmiddelen zitten zuren, die tasten je bald aan omdat deze nog niet geimpregneerd is.

Ik zou lekker eigenwijs gewoon die zaak bellen, kijken wat ze zeggen en dan hun adviesen opvolgen op hun risico

of het hun zelf laten doen…dan heb je helemaal schone handen zeg maar… :smiley:

geen azijn hoor, dat is ook zuur. Die bladen kunnen daar niet tegen dacht ik (onbehandeld dan he).

Gewoon de zaak bellen, en zeggen dat zij het op mogen knappen, omdat het anders zogenaamd eigen schuld is.

Ik heb ook sinds kort een granieten aanrechtblad kleur nero zimbabwe. Die is antracietgrijs, bijna zwart. Heel mooi, maar alles blijf je zien. Zelfs watervlekken. Ik heb de hele collectie van HG voor graniet er al opgesmeerd, geinpregneerd na plaatsing, enz, enz maar het blijft vlekkerig.

Ik heb contact gezocht met de man van HG en hij zei dat ik waarschijnlijk te veel heb gepoetst. Het inpregneermiddel is een soort olie en nu is mijn blad er min of meer mee verzadigd. Dat slijt er door gebruik wel weer af en dan zou het ook goed komen met de vlekken.

Wasbenzine is een middel wat veilig gebruikt kan worden op graniet. Het tast het materiaal niet aan.

Ik vind de suggestie om de mensen van de winkel te laten inpregneren een goed idee.

Succes

Wij hebben een zwart gebrand granieten blad, het lijkt wat op geruwt geen hoogglans dus. Ons is geadviseerd niks van die “rommel” te gebruiken.

Wij maken als onderhoud 1x per 3 maanden schoon met glassex, vervolgens insmeren met groen zeep uit een pot, 1 nacht in laten trekken en met water schoonmaken. We hebben al ruim 5 jaar geen vlekken plekken of wat dan ook.

@marijke79 wrote:

ho niet gewoon reinigingsmiddel erop smeren hoor!!

in heel vele reinigingsmiddelen zitten zuren, die tasten je bald aan omdat deze nog niet geimpregneerd is.

Ik zou lekker eigenwijs gewoon die zaak bellen, kijken wat ze zeggen en dan hun adviesen opvolgen op hun risico

Dat is het hem dus, zij zeggen, reinigen met het spul uit het setje, en dan impregneren met het spul uit hetzelfde setje.

Dat is hun advies, maar ik durf het alleen niet echt…

Wij hebben overigens een hoogglans blad Ruud. Ik denk dat dat ook anders behandeld moet worden dan een ruwer/matter blad?

Bij het RVS is het overigens net zo.

Zitten allemaal vingerafdrukken op van die werklui (kookplaat, achterwand, afzuigkap), en ik heb al met 3 verschillende merken RVS reinger gepoetst maar het blijft zichtbaar.

Leuk zo’n keuken… :shifty:

Laat iemand van de keukenzaak het komen voordoen… :wink:

Ook voor het RVS…

Je beroept je op een stukje service… en hopla…jij hebt het niet aangeraakt…

Ik heb ook een mat zwart granieten aanrecht/ tafel gehad in mijn oude huis… Het was een oud huis en ik vond het geleefde van het aanrechtblad juist mooi en ik heb het dus niet anders behandeld dan de rest…

Maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt hoor!! De eerste kras…de eerste vlek… die zijn altijd het ergst!!

Trouwens tomaat heb ik nooit rechtstreeks gesneden op het blad gehad… Dat kan ook behoorlijk bijtend zijn…

Wij hebben ook een composieten (helemaal zwart :silenced: ) blad en ik zou als er vlekken op zouden zitten die door de werklui zou komen echt niet zelf proberen weg te halen.

Hun zijn verantwoordelijk voor hoe de keuken geplaatst is, als je zelf wat gaat proberen kan het zijn dat het erger wordt en dan heb je geen garantie meer. Gewoon even bellen met het bedrijf waar je de keuken gekocht hebt en eisen dat zij die vlekken weg halen. Gaan ze dan niet weg dan zijn zij verplicht om een nieuwe te regelen want dat valt onder de garantie.

ik zou hun bellen, dat je de verantwoording iet neemt en dat ze zelf mogen poetsen. Zijn tenslotte vlekken die zij hebben gemaakt he

foto is altijd leuk en errug welkom :wink:

Wij hebben een keukenblad van Cesarstone. Weet niet of dat helemaal hetzelfde is, maar ik maak deze altijd schoon met Cif en een schuursponsje. Staat ook in de handleiding bij het blad. Werkt echt super :thumbup: Als ik het niet doe blijf je zelfs watervlekken zien.

En heb je gebeld???

Ik hou het topic in de gaten, want volgend jaar krijgen wij ook zo’n zelfde blad (composiet met glitters).

Ja, had gebeld.

Het advies was om eerst de resten kit weg te halen met wasbenzine, of terpentine (dat had ik in huis).

Ik vond het doodeng, maar toch maar gedaan.

Op die plekken zag je naderhand ook niks meer, kit eraf, geen vlekken en plekken.

We hadden alleen 1 grote vlek, door de wasbenzine van die man.

Daar ook nog een keer overheen gegaan, maar die plek bleef donkerder.

Blad goed gereingd en toen geimpregneerd.

Glans is nu echt véél mooier, het is alleen nog niet droog.

Heb het er gisteravond om 19.00 opgedaan en het is nog meer nat dan dat het droog is.

Dus even afwachten hoe het eruit komt te zien.

En werkt het niet dan moet er toch iemand naar komen kijken, en moeten zij het oplossen.

Wat ik uiteraard niet hoop. Het fijnste is het natuurlijk als alles gewoon goed verloopt.

De oven word over een aantal weken ook al omgewisseld want daar zat een klein deukje in aan de onderkant. Waarschijnlijk met het transport of verpakking toch een stootje gehad.

Voor de liefhebbers, ik zal even kijken of ik een foto kan plaatsen.

Ik maak het blad met groene zeep schoon. Gaat super goed, is niet chemisch (je eten ligt toch ook op het aanrecht) en kost geen cent.

Het is intussen vast droog, is het weer mooi?