Wie heeft er cavia's?

We denken erover om een cavia (of 2, want dat is schijnbaar beter voor de beestjes) te nemen. Ik wil de kinderen graag laten opgroeien met een huisdier en ze vinden beiden cavia’s helemaal geweldig. Een konijn hebben we al gehad, maar dat was het niet. Vissen is ook nog een overweging, maar dat vind ik toch minder knuffelig :wink:



Ik heb zelf vroeger 2 cavia’s gehad. 1 vanaf dat ik een jaar of 8 was denk ik, dol was ik op dat beestje! En daarna nog 1, maar dat had ik nooit moeten doen, werd puber en had geen zin meer in zo’n knuffeldier en vooral het schoonmaken.



Nu vraag ik me dus af van ervaren houders. Voordelen, nadelen, waar op letten enz. Plus onze jongste is natuurlijk nog vrij jong, maar op de kinderboerderij onder begeleiding gaat het ook goed. Ik wil het liefst 2 jonge vrouwtjes dan, met van die kuifjes, wat ruw harigen dus.



Dus kom maar op!

Wij hebben een cavia gehad, helaas is deze vorig jaar overleden.



Heb er veel plezier aan gehad.

We hadden ook konijnen maar die hebben altijd buiten gezeten en heb vroeger een hamster gehad maar die zie je overdag bijna niet. 8)



Dus wat dat betreft vind ik een cavia een leuk, gezellig huisdier voor een kind.



Ze zijn wel kwetsbaar, dus hier mochten ze wel op schoot, maar wij zetten ze erop en halen ze eraf, er werd niet zelf opgetild.

Regelmatig uit de kooi om in de kamer te wandelen (let op kabels).



Onze was echt een punkie met een hanenkam op zijn rug. :mrgreen:

zelf vind ik cavia’s vooral geschikt voor wat grotere/ oudere kindjes.

Cavia’s zijn nogal stressgevoelig en ik denk dat de gemiddelde peuter nogal hoog op de stresslijst van cavia’s staat :wink: .



Wij hadden een konijn en een cavia samen in 1 kooi, later ging het konijn apart en kwam er een 2e cavia bij.



Toen de kinderen mobiel werden durfden de cavia’s niet meer buiten de kooi te lopen. Als het rustig ging wilden ze wel op schoot en dan geaaid worden door de kinderen.

Zo jammer dat ze gewoon echt niet meer uit hun kooi durfden… ook niet als de kids op bed lagen… en dan waren onze kinderen als dreumes dus erg rustig en niet wild in het rennen en doen…

Hoi,



ja ik heb er 12 :mrgreen: waarvan 2 zwanger :inlove:



Ik heb 2 mannen en de rest zijn dames… en nee ik heb ze niet laten dekken, heb ze uit de opvange gehaald.

mijn dochter is ouder als jou kindjes als ik het zo vlug zag, ze mag van mij ze niet optillen , alleen op schoot met mij erbij en anders alleen aaiën en op de pootjes laten staan!!!



als je een cavia laat vallen kan er geheid wat breken .

ook tralie kooiën zijn niet echt goed geschikt, ivm tralie bijten dit kan gebeuren waardoor de kaak onwricht of breekt meestal einde verhaal.



ja vrowuen of mannen maakt niet echt uit, als ze elkaar niet moeten vechten ze toch wel.

ook vrouwen en dat zie ik hier ook en steek dan je vingers er niet in dan kun je een tetanus prik gaan halen een cavia bijtwond is een vuile wond .



een cavia is een groepsdier dus minimaal met zijn tweeën, ik had er even een alleen vanwege vechten :wink: die piepte me de oren gek :wink:



goed voer aanbieden ik heb van selective of hope farm en veel hooi en fruit.groentes geven.





als je vragen hebt stel ze gerust… :angel:

@mamaMarije wrote:

zelf vind ik cavia’s vooral geschikt voor wat grotere/ oudere kindjes.

Cavia’s zijn nogal stressgevoelig en ik denk dat de gemiddelde peuter nogal hoog op de stresslijst van cavia’s staat :wink: .



Wij hadden een konijn en een cavia samen in 1 kooi, later ging het konijn apart en kwam er een 2e cavia bij.



Toen de kinderen mobiel werden durfden de cavia’s niet meer buiten de kooi te lopen. Als het rustig ging wilden ze wel op schoot en dan geaaid worden door de kinderen.

Zo jammer dat ze gewoon echt niet meer uit hun kooi durfden… ook niet als de kids op bed lagen… en dan waren onze kinderen als dreumes dus erg rustig en niet wild in het rennen en doen…




Cavia,s zijn vluchtdieren , ze kunnen zelfs als ze barende zijn ,het jong inhouden en vluchten :wink:





Ik haal die van mij er allemaal regelmatig uit en zet ze lekker in de ren :thumbup:





de mannen zijn nog niet geholpen dus die gaan even apart :wink:

Hoezo waren konijnen het niet? Zou eerder konijn doen dan cavia bij deze leeftijd.

@Cariska wrote:

Hoezo waren konijnen het niet? Zou eerder konijn doen dan cavia bij deze leeftijd.




Konijnen zijn vaak ook nieuwschierig naar kinderen toe… in dat geval ik dus ook, alleen zou ik wel voor een knuffel konijn gaan als de teddy wilder of zo, die staan erom bekent van kroelen te houden, als ik hem aai blijft hij zitten en zit echt zichtbaar te genieten, dan heb ik een bruin konijn die vind dat ook fijn, maarhupst wel weer weg en die grijse is een ware boef, beetje achter zijn oortjes en dan zoef is ie weer weg, is ook geen schoot konijn .



cavia en konijn gaat alleen in uitzonderlijke gevallen goed samen, maar hebben een heel andere lichaamstaal, dus dat kan ook finaal fout gaan zou ik dus niet voor kiezen.



Ik heb hier een hoop afstandbeestjes en zou zeggen bedenk wel wat je gaat doen als de kinderen er niet naar omkijken,dan meestal mag het dier weer verhuizen :?

met kleine kinderen zou ik ook liever een konijn pakken dan een cavia,

cavia’s zijn zoooo breekbaar, stressvol…



als je het doet echt toezicht houden dat je kids ze niet zelf oppakken,

of in een bui op de grond gooien…



het zijn echt super diertjes,

maar persoonlijk meer voor oudere kindjes…



miss. dat je ze ergens op een apparte kamer neer kan zetten ???

@Gab wrote:

met kleine kinderen zou ik ook liever een konijn pakken dan een cavia,

cavia’s zijn zoooo breekbaar, stressvol…



als je het doet echt toezicht houden dat je kids ze niet zelf oppakken,

of in een bui op de grond gooien…



het zijn echt super diertjes,

maar persoonlijk meer voor oudere kindjes…



miss. dat je ze ergens op een apparte kamer neer kan zetten ???




Een aparte kamer is ook zielig toch ?

t, is juist leuk, dat ze alles kunnen zien en erop reageren… vind ik dan.



Ik heb de cavia,s voor mezelf en I,lona is dus dus nu ook bekent met ze en andere dieren die is niet snel bang voor dieren wat ik tegenwoordig wel erg merk bij kinderen…jammer is dat…



en de hele kleintjes ze weet dat dat baby cavia,s zijn/worden, laat haar haar handje op de buik leggen en voelen… :inlove: gewoon zachtjes, knijpenof drukken hoeft niet we voelen ze zo ook wel :thumbup:

Hier bij de kleindiervereninging hebben we eens per jaar een weekend met shows en dan ook een knuffelhoek…

Dan staan er houten bakjes waar je een konijn of cavia in kan zetten en zo aaien en op schoot houden…

Veel minder stress voor zo´n beestje…



Verder vind ik cavia´s geweldig, maar je moet er geluk mee hebben. Veel cavia´s blijven schuw en willen bijna nooit geaaid worden.



Daarom gaat hier de voorkeur uit naar konijnen en KIPPEN!!! :mrgreen:

Die zijn leuk om te knuffelen en aaien en gezellig… Alleen tja, moet je wel buiten houden…

melanie, idd op een apparte kamer is zielig,

maar ik bedoel voor eventjes, zodat de kinderen kunnen wennen,

vaak is de nieuwigheid snel weg…



ik weet helaas uit ervaring dat de beestje vaak in een soort shok kunnen raken, cavia’s zijn zo tastbaar…

daarom denk ik zeker met jonge kinderen eerst een konijntje,

die kunnen veel meer hebben, en kinderen kunnen echt wennen…



Het is natuurlijk super leuk om te knuffelen, en te aaien ect. :inlove:

Hier stond vanmiddag de bull terriër met zijn kop in het hok te kijken :mrgreen:



Ik maak ze handtam, ik heb ook hele grote 2 die komen ook echt naar je toe hoor, als je je hand in die kooi steekt en je hebt groenvoer, moet je uitkijken, van de week schampte die met zijn tanden, de boef!





Ze zijn super lief…konijnen heb ik er ook 3 is wel wat handiger voor deze leeftijd dat klopt :wink:

wij hadden dus ook 2 handtamme cavia’s… vonden het heerlijk om te kroelen, als ze door de kamer liepen kwamen ze ook echt even bij je aanwippen leek het wel.

De 1 was wel iets socialer als de ander.

Als je idd eten kwam doen etc dan zat die al achter het deurtje en tegen je hand aan te duwen enzo. De ander had iets meer tijd nodig, maar kwam dan ook gewoon aanlopen.



Maar toen de kids dus mobiel werden was dat over… ook als die op bed lagen… en dat vond ik zo jammer.

En ze zijn er vanaf baby mee opgegroeid, hebben nooit druk staan doen voor de kooi of de cavia’s zelf mogen pakken oid… en toch waren de cavia’s not amused.