wie heeft een batavus mambo de luxe?

Ik heb sinds een kleine maand een batavus mambo de luxe.

Maar ik kan er dus maar niet aan wennen. Hij fietst gewoon stukken zwaarder dan mijn sparta amazone classic.

We snappen er niets van. Beide fietsen zijn evenredig zwaar van eigen gewicht, ik heb er nog steeds 2 kinderen op en net als de sparta 7 versnellingen.

Het enige verschil is dat mijn sparta 26 inch wielen had en de batavus 28 inch wielen.



Toch trap ik mijn oude sparta zo in zijn 5 weg en zit ik met de batavus meer in zijn 3 dan in zijn 4 en dan trap ik me te bagger om mijn man bij te kunnen houden.

Ik heb zo dus geen schik van mijn nieuwe fiets.



Hoe zijn de ervaringen van andere mambo de luxe eigenaresses?

zoals ik altijd heb gehoord (en zelf ervaren met proefrijden) rijd deze juist licht



achteraf denk ik juist had ik de batavus maar gekocht.





zou anders teruggaan naar de fietswinkel waar je m hebt gekocht. misschien iets verkeerd afgesteld?



omdat er 28 inch banden op zitten zou deze juist lichter moeten fietsen dan met een 26 inch

ik heb ook een batavus mambo…en ook de mijne fietste een stuk zwaarder dan verwacht…inmiddels heb ik hem nu al 3 jaar en ben er wel blij mee hoor! maar ik kies de volgende keer toch voor een iets lichtere fiets, want ik moet nu wel eerst de versnelling op minmaal 3 of 4 zetten voor ik weg kan trappen…dus ik snap je gevoel

toch wel he… :think:



Het wegtrappen vind ik nog niet zo’n punt, Dat deed ik op mijn sparta ook in zijn 3. Maar daar eenmaal op rijdend, ook met wind tegen, fietste ik lekker door in zijn 4 en ook 5 en dan zonder het idee te hebben dat ik echt kracht moet zetten met mijn benen…

Nu trap ik weg in 3, schakel over naar 4 en dat is het dan wel en dan nog ver voor de stad heb ik al spierpijn in mijn bovenbenen van het harde trappen, moet echt op de pedalen staan zeg maar.

En lui ben ik niet, ik fiets altijd alles. Dus het is ook niet dat ik niet gewend ben te fietsen.



Zo heb ik er dus geen schik van he… ik zit er hard over te denken terug te gaan en om te wisselen voor een ander, ook als dit betekent dat ik bij moet betalen, heb zo de balen hiervan… :oops:

Volgens mijn fietsenverkoper ligt het zwaar/licht trappen aan de kwaliteit van de versnellingen. Heb je die al vergeleken? Bijv. Shimano vs Batavus eigen merk?

Ik herken het juist weer helemaal niet.

Ik heb hem ook en vind hem echt heerlijk fietsen.

Ik zeg hier juist wel eens ik wou dat ik deze fiets al had gehad voor dat ik kids had, ik vindt hem geweldig :slight_smile:

Hier ook de batavus.

Volgens mij ligt he gewoon aan he merk fiets. Voor de mambo had ik een gewone batavus fiets en die fietste ook wel zwaar.

Ik denk dat je er aan moet wennen.



Maar als je veel last heb van spierpijn zou ik eens naar de fietsenzaak gaan. Even laten checken of je zadel wel goed staat.

Want verkeerd afgesteld zadel kan ook zorgen voor spierpijn in bovenbeen.

ik heb deze fiets dus ook, vind hem gewoon lekker fietsen, niet speciaal zwaar ofzo… wegfietsen doe ik sowieso altijd in zijn 1 haha, schakel daarna snel door naar 3 of 4. in de 6 of 7 doe ik alleen bij windstil haha, en anders zonder Jayden achterop, anders gaat het te zwaar :wink:



maar zou ook niets anders meer willen hoor! Ik ben juist ook heel benieuwd hoe het gaat fietsen met voor- én achterzitje, en dan beiden gevuld :stuck_out_tongue:

hmm ik heb nu een sparta amazone classic en vind hem enorm zwaar fietsen. Ik zat ook te denken aan de mambo, maar krabbel me nu achter de oren.

Ik heb zo’n sparta Cell en pfoe… ik vind mama-fietsen zowiezo ontzettend zwaar fietsen! Liefste ga ik lekker op mijn “gewone” fiets weg, maar ja… daar heb ik geen zitje op.