Wie heeft een auto met (min.) 7 zitplaatsen?

@ snips

Maar de Chrysler Voyager zuipt wel en waar wij wonen (niet NL dus :wink: ), gaat de wegenbelasting niet naar gewicht, maar naar aantal PK en aangezien de Voyager behoorlijk wat PK heeft, niet haalbaar dus voor ons (had me anders ook wel wat geleken :))…

@ WoLa

Dat vind ik in principe dus ook (dat de portomonnaie een heel belangrijke faktor is) en er rijden overal zat midi-MPV’s en grotere MPV’s rond, velen toch ook met 3e rij bezet, dus zòòòò slecht/gevaarlijk kan het nu ook weer niet zijn, maar aan de andere kant, nu ik dat filmpje met de Opel Zafira heb gezien, zoek ik denk ik toch liever een manier om de grootte van m’n portomonnaie nog een weinig op te rekken…

Maar als de beelden straks weer wat verder zijn weggezakt, word ik wellicht toch weer meer praktisch/realistisch en gaat de voorkeur toch weer naar een Citroên C8 ofzo. :lol:

@Mandala wrote:

@kaboutertje…goede tip over het checken…vooral ook checken of je inzittenden-verzekering alle zitplaatsen dekt! Heb je verhaal toen gelezen en de foto’s gezien…pffff heftig!

Ja weer een voordeel van de espace hahaha, ik heb er een uur op de kop gehangen en al die tijd heeft er een brandweerman bij mij gezeten, hij gaf aan blij te zijn met die extra ruimte :mrgreen: Ik was dat zeker ook op dat moment!

Over die kofferbakruimte hoe je je ook geen zorgen te maken, wij hadden de grand eespace en daar kon je ruim spullen in meenemen achterin!

Dat van dat bij een achteraanrijding de achteropkomende bij de achterste stoelenrij op schoot ligt, dat hadden wij dus heel erg bij de touran…

Bij de avensis verso heb je dus toch nog iets meer ruimte.

Ik vind zelf schuifdeuren weer niets, maar kan me voorstellen dat in een ander land dit wel een pre kan zijn.

vrienden van ons hebben 4 meiden en die rijden in een oudere Chevrolet Astro van… ook grote bak hoor… maar ik zie me daar nog niet in rijden :mrgreen:

Wij hebben sins gisteren een Renault Espace

en mijn man is er heel erg happy mee

Ik vindt hem mooi :mrgreen:

(maar kan dan ook verder niets zeggen,.want heb geen rijbewijs)

wij hebben de renault variant van de peugeot partner.

De Renault Kangoo.

3 volwaardige zitplaatsen, geen irritante bobbel op de grond bij de middelste zitplaatst… ook 3 grote kinderen/ volwassenen kunnen daar goed inzitten :thumbup:

Wij zijn tevreden gebruikers van de auto, hij is echt heel praktisch (lekker veel bergruimte oa ook van die vliegtuigkastjes boven de bank haha). Achteraf had ik alleen wel een 2e zitrij gewild dat er dan iemand mee zou kunnen… keer een vriendje, keertje oma als we een dagje weg gaan etc etc.

Nou ja, wie weet dat dat ooit nog komt, voor nu rijden we hier prima in :thumbup:

oh ja buren hier hebben een citroen C4 en dat is ook een 7 zitter.

Stoelen gaan helemaal plat in de boven van de achterste rij, dus als ze die niet gebruiken dan passen daar de duowagen en de hond nog met gemak.

Hier een trotste bezitter van een mitsubishi spacewagon

Een 7 persoons wagen, hebben achterin een bank die verschoven kan worden en achterin 2 losse grote stoelen die er evt. ook it kunnen.

Daarnaast staat mitsubishi voot degelijkheid en wij rijden dus ook met veel plezier en zonder problemen in onze auto.

De Peugeot 307 SW kan ook uitgebreid worden tot een 7-zitter. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar onze auto heeft wel 7 gordels. Volgens mij kun je extra stoelen kopen en die erin klikken.

(We hebben hem pas een weekje en niet gekocht vanwege een groot gezin, maar goed)

wij hebben een opel zafira en zijn er erg blij mee!

Vind het best grappig te lezen dat er toch ook aardig wat NL-ers zijn met een (kleinere) MPV, met 5 zitpaatsen of 7 ‘voor het geval dat’. Zie je hier ook heel veel (al zie je hier in de buurt vooral de grotere variant Sharan met 5 zitplaatsen), maar had het in NL eigenlijk niet verwacht. :slight_smile:

Zag gisteren toevallig een Peugeot Partner in het dorp staan en ff snel naar binnen gespiekt :mrgreen: , maar volgens mij is daar niet echt veel plaats voor 7 stoelen… :think:

Heel stom trouwens ook: let al langer op wat voor auto’s er zoals bij ons in de buurt rondrijden, maar sinds ik me speciefiek in de grotere MPV’s en kleine busjes heb verdiept, zie ik opeens ook MPV’s/busjes rijden, die ik daarvoor nog niet op de weg was tegen gekomen. :lol:

Heb zo in de afgelopen dagen van een heel klein afstandje kunnen bekijken:

• Citroên Jumpy (beviel me erg goed)
  • Citroên Jumper (is me echt veel te ‘knots’)
  • VW Transporter (valt qua grootte eigenlijk ook heel erg mee)
  • VW Caddy Maxi (ook niet verkeerd)
  • VW Caravelle (bevalt me ‘zo op de 1e blik’ beter dan de Transporter)
  • Peugeot Expert

En zo langzaam maar zeker begin ik dan toch steeds meer naar een dergelijk busje te nijgen… Zouden alleen moeten kijken hoe die met wat minder PK rijden (wegenbelasting gaat hier niet op gewicht, maar op PK en 150PK of zelfs meer wordt toch ècht te duur voor ons)…

Hub wil trouwens heel erg graag een automaat (is een beetje lui, o.a. wat betreft schakelen :silenced: ), maar buiten dat je die hier nauwelijks vindt, weet ik het niet, hoor…

Heb nog nooit met een automaat gereden, wellicht daarom… :think:

Op gas vind je hier ook nauwelijks, ws omdat dat hier niet zo praktisch is aangezien lang niet alle benzinepompen gas hebben. Volgens mij moet je dan trouwens ook verplicht nog een andere tank (diesel/benzine) hebben, wat weer extra ruimte inneemt. En je mag hier natuurlijk veel parkeergarages niet in met een gastank… Anders zou mijn eerste keus ook zeker gas geweest zijn!

Ik heb de andere reacties niet gelezen, maar geef even onze eigen ervaring.

Ik wilde absoluut geen Espace. Vindt ze niet mooi en - belangrijker - vrienden hebben er een en hebben niets anders dan gedoe ermee. We hoorden en lazen meer negatiefs, dus die viel al snel af. Opties voor ons waren een Ford S-Max of een VOlvo V70 station met derde zitrij. Die laatste is het geworden en wij vinden hem super! De kinderen zitten nu naast elkaar op de achterbank (3 stoeltjes naast elkaar, past prima) en achterin is plek voor vriendjes etc. De derde zitrij is niet ideaal voor volwassenen, omdat je dus geen ‘voetendiepte’ hebt. Maar er zitten wel gewoon driepuntsgordels in en het zijn ook echte stoelen, dus voor kinderen tot circa 130 is het perfect :thumbup: .

Wij waren ook al een flinke tijd op zoek naar een grotere auto.

En zojuist hebben wij een VW Sharan 7 peroons uitvoering gekocht.

Vrijdag gaan we hem ophalen en de ervaringen zullen dan vanzelf komen.

Ik ben nu al erg blij met onze aankoop en ik hoop er heel lang veel plezier van te kunnen hebben.

Hopelijk vinden jullie ook snel de auto die bij jullie past!!

Nadeel van VW is dat die erg prijzig is en het grote nadeel van de Sharan vind ik persoonlijk dat de 3e rij niet verzenkt of verticaal opgeklapt kan worden, maar alleen horizontaal (houdt dan altijd een ‘tafeltje’ over - of je moet de stoel(en) er helemaal uithalen, maar dan kan er weer niemand op zitten…)

Mijn voorkeur is ook nooit naar de (Grande) Espace uitgegaan, idd omdat je toch vooral negatieve geluiden over Renault (en vooral over de Espace) hoort, maar heb vanmiddag poos met buren zitten praten en zij rijden dus een Grande Espace uit 1998, hebben inmiddels 280.000km op de teller (rijden zo’n 20.000-25.000km per jaar) en nog nooit noemenswaardige problemen gehad…

Maar of wij die gok (op een ‘goede’ Grande Espace) durfen te nemen (verder lijkt me de wagen zeker niet slecht)…?

Ik heb er geen ervaring mee, maar de Dacia Logan heeft ook mogelijkheid tot 7 zitplaatsen.

Misschien een optie voor jullie!

Wij zijn op zoek (nog niet heel actief hoor) naar een auto die, gezien we met onze lengte de stoelen vrij ver naar achter moeten zetten, meer beenruimte tussen de achterbank en de rugleuning van de voorstoelen heeft en deze leek ons wel oke.

Ik moet wel zeggen dat de espace ons wel goed gezind is geweest, maar ook zeker geld heeft gekost hoor. Iedere auto heeft wel iets, maar ik ken ook de verhalen over de espace. Ik geloof ze ook wel,… Je meot altijd geluk hebben met auto’s.

Kijk of de auto ook een NAP heeft.

dealer onderhouden is,… vraag rapporten op.

EN vooral,… ga op je gevoel af, als de espace voor jullie onderaan het lijstje staat,… dan gaat iedere reparatie of probleem, jullie harder aankomen als anders.

@ sneeze

Dan moet je wel de Dacia Logan MCW (of zoiets, iig met lange wielbasis) hebben, hoor.

Heb daar ook wel even naar gekeken, maar is echt een hele ‘basic’ auto, dus echt basiscarosserie zeg maar (= (ook) ècht belangrijke onderdelen slijten veel sneller) en geen luxe (zoals bij een gemiddelde auto) binnenin - maar ja, wat wil je ook voor die prijs!

Valt dus iig voor ons zowieso af…

Denk dat wij uiteindelijk toch voor een Citroen C8/Peugeot 807 gaan (al heb ik daar inmiddels ook verschillende dingen over (het ontbreken van) betrouwbaarheid gevonden :roll: ) of evt. van deze merken de ietwat grotere varianten, Jumpy/Expert…

Maar hebben iig besloten zowieso toch tot volgend voorjaar te wachten met kopen. Kunnen we net nog ff wat sparen en hebben we nog wat langer om te overleggen/proefritten te maken. :slight_smile:

@ kaboutertje

Daar zit ik dan idd het meeste mee: dan neem je de gok met een auto die je eigenlijk al niet zo bevalt, blijken er idd wat dingetjes mee te zijn en zit je steeds van ‘hadden we toch maar iets anders genomen…’

Volgens mij heb ik nog niet de Mazda 5 executive langs zien komen. Vrienden van ons hebben die, hij heeft echt 7 volwaardige zitplaatsen en ook schuifdeuren. Van pk’s weet ik niets, maar zo te lezen ben jij daar handig genoeg in :wink:

Een hyundai trajet.

Wij hebben zelf 5 jaar trajet gereden. Met 7 echte stoelen dus ook voor grote pubers (zoals hier) genoeg ruimte.

Alleen er blijft bijna geen bagageruimte over. 2 tassen achterin en hij was vol.

Begin dit jaar hebben wij hem, met pijn in ons hart, ingeruild omdat wij nu nog maar met 3 kinderen erin reden. En daar zijn grote auto’s wel heel erg duur.

Dus nu een klein hyundai getz. Die ook heel erg goed bevalt.

Groet miranda

Wij hebben nu ruim 2 jaar een Toyota Picnic.

Ook 7 volwaardige zitplaatsen, maar net als bij zovelen blijft er niet heel veel kofferruimte over. Ik kan de buggy er nog wel achterin leggen, en zelfs de duowagen past met een beetje geweld ook nét… :shifty:

De achterste 2 stoelen kunnen er helemaal uit, of neergeklapt, maar ze verzinken niet in de bodem ofzo. De middelste bank kan ook ingeklapt, en dan heb je wel een énorme laadruimte. :thumbup:

Enig nadeel vind ik het verbruik.

1 op 9 gemiddeld… (als we geluk hebben)

Hij zuipt dus bij het leven.

We wisten natuurlijk dat zo’n grote auto duur zou zijn, maar met dit verbruik is het wel érg duur.

Da’s ook gelijk de belangrijkste reden dat we erover denken 'm in te ruilen.

Hoe ligt het verbruik bij jullie auto’s?

Hier rijden we nu een paar weken een zafira. Prima auto :thumbup:

Wij hebben de 6 + 7e zitplaats (nog) niet nodig. Ze zijn dus altijd naar beneden en gelijk met de kofferbak.

Maar het valt mij eigenlijk mee hoeveel ruimte je nog hebt als volwassenen.

Nu ben ik niet zo heel erg groot, maar het valt mij mee.

Verbruik is erg zuinig (wel diesel) ik rij ongeveer 1 op 17 :thumbup: