Wie heeft een auto met (min.) 7 zitplaatsen?

Wij rijden momenteel een Opel Astra en dat gaat prima met 2 autostoeltjes op de achterbank. Voor een enkele keer en niet al te lange afstanden, kan er zelfs nog iemand (lees ik :? ) zich tussen de 2 stoeltjes in persen. Maar… over een half jaartje zullen we 3 autostoeltjes in gebruik hebben :dance: en dan is de Astra definitief te krap…

Er zal dus een grotere auto moeten komen, maar de vraag is natuurlijk wà t voor één? :think:

Aangezien m’n moeder met enige regelmaat een weekje bij ons logeert, openbaar vervoer hier eigenlijk nooit een (goede) optie is èn de toekomst qua verdere ‘familyplanning’ nog open ligt :mrgreen:, willen we iig min. 7 zitplaatsen ter beschikking hebben.

Dan blijft de keuze tussen ‘midi-MPV’s’ (zoals de Opel Zafira), auto’s als de Fiat Dobló en Ford Tourneo Connect, ‘grote(re) MPV’s’ (zoals de Renault (Grande) Espace) - alles met tot 7 zitplaatsen - en kleine busjes (zoals de Citroên Jumpy met tot 9 zitplaatsen).

Mijn vraag dus: wie heeft er hier een 7-, 8-, of zelfs 9-zitter, welk merk/model en wat zijn de voor- en nadelen daarvan?

Wij hebben ervaring in rijden met de seat Alhambra, die rijdt eigelijk hetzelfde als de VW Sharan of de ford Galaxy… Het rijdt wel oke, maar hoe hoger de auto, hoe meer wind hij vangt bij hoge snelheden. Bij 130 op de snelweg kun je het stuur dan al niet met 1 hand houden.

Vonden wij een enorm nadeel.

Uiteindelijk zijn wij nu uitgekomen op een toyota Avensis verso 7 seater.

We wilden eigelijk het liefst een vw touran omdat deze laag is en echt een hele goede wegligging heeft. Je kunt er pittig mee rijden en hebt er een goede auto aan.

Nadeel was echter dat ze occasion bijna niet met een 2e zitrij te vinden zijn en dat er met een 2e zitrij achterin GEEN overige bagageruimte over blijft. De achterste passagiers zitten echt tegen het raampje aan.

Met 3 kinderen zou het echter nog prima gaan want je hebt wel breedte en 3 volwaardige stoelen achterin. Van proppen is zeker geen sprake.

Dus voor jullie zou hij wel kunnen, voor ons met 4 kids dus niet.

De avensis heeft 7 seat en als die er allemaal instaan heb ik daarachter ook nog best een stuk bagageruimte. Hij is lekker lang.

Iets minder hoog als de Sharan/galaxy of alhambra en dan nog vind ik hem best windgevoelig.

Maar wij vinden Toyota gewoon fijn, veel auto voor een goede prijs en degelijk. In de praktijk rijden we er superfijn mee, ook in de bergen (hoewel we benzine rijden) en de variabel plaatsbare stoelen vind ik super fijn. Ze kunnen er alle 5 uit, dus bij dingen ophalen heb je gewoon een bestelauto, maar je kan dus elke stoel individueel plaatsen of weglaten en dat is echt super.

Dus hier een Toyota Avensis verso, benzine, luna versie.

@Cell wrote:

Wij hebben ervaring in rijden met de seat Alhambra, die rijdt eigelijk hetzelfde als de VW Sharan of de ford Galaxy… Het rijdt wel oke, maar hoe hoger de auto, hoe meer wind hij vangt bij hoge snelheden. Bij 130 op de snelweg kun je het stuur dan al niet met 1 hand houden.

Vonden wij een enorm nadeel.

1 hand aan het stuur als je 130 rijdt?:naughty: :wink:

Hier een zafira…we gebruiken hem met 6 personen, als je alle stoelen gebruikt heb je weinig bagage-ruimte, een kleine strook waar 2 smalle koffers naar elkaar passen, maar een wandelwagen gaat dan niet meer. Voor de vakantie vorig jaar hebben we er dus een dakkoffer bij gekocht.

We hebben een diesel van 10 jaar oud, maakt veel herrie, maar verder helemaal tevreden. Ideaal ook de hoogte met het vastzetten van kindjes in de stoelen…nadeel vind ik wel dat de achterstoelen lastig te bereiken zijn, als je op de 1e achterrij een autostoeltje hebt staan: de bank kan dan niet naar voren klappen, dus in- en uitstappen via de achterklep, maar als je dan beide stoelen omhoog hebt staan, komen de kids er bijna niet tussen.

De achterste 2 stoelen, schuiven als je ze niet nodig hebt onder de 1e bank, dus indien nodig heb je snel die stoelen rechtop gezet (en grijp je niet mis omdat je de stoelen eruit gehaald hebt en ze thuis in de garage staan bijv.)

die van ons gaan dan niet de bodem in, maar de rug kan wel plat. Dus wij hebben ze ook nooit er helemaal uit,(nouja, 1 wel, die ligt al een jaar op zolder) tenzij we verbouw zooi naar de rova brengen :mrgreen:

En ja… ik rijdt vaker 130 dan 120 en laat ook wel eens een hand los om bijvoorbeeld iets te geven aan de kinderen of om even de radio harder/zachter te zetten.

En dan had ik bij de seat echt het gevoel dat de auto er alleen vandoor ging.

Dus proefritten en dan ook wat langere stukken zijn we aan te bevelen. Want wat de 1 fijn vind, vind de ander naar.

Wij hebben bewust nu 4 stoelen erin staan en dan 1 er wel uit zodat de kinderwagen makkelijk mee kan. Op de achterste stoel zitten Peter en Aniek om beurten omdat zij zelf de riem vast kunnen maken en ik dus niet de bak in hoef.

De andere 2 zitten op de bank ervoor en daar gaat de baby straks ook bij.

Ik vind het wel een pre dat stoelen individueel naar achter en naar voren geschoven kunnen worden, hierdoor kan je nog beter bij de riemsluitingen en kan je ook bijvoorbeeld ons mies naar voren schuiven zodat hij minder goed bij broer of zus kan komen… aangezien hij nog al van het duwen is in de auto :mrgreen:

niet dat ik zelf een auto heb. maar mijn pa heeft dus wel een flinke bak.

hij reed altijd een VW touran. heerlijke auto vond ik dat. lekker ruimte en de hele familie kon mee als wij ook langs kwamen.

nu heeft hij een Ford, die is iets groter en luxer maar ben ff vergeten wat voor eentje dat ook alweer was. dze heeft iig iets meer ruimte achterin.

Hoi,

Wij hebben een ford windstar gereden ook 7 zitplaatsen, ideale auto :thumbup: rijd echt super lekker.

echt nadelen ja, hij slurpt meer en wegen belasting is best duur, maar rijden , echt alsof je in een luië stoel zit :wink:

Ik lees even mee want wij zitten met het zelfde vraagstuk, momenteel gaat de voorkeur uit naar een Renault (grand) espace.

Wij hadden de renault Espace, tot een maand geleden toen ik hem in de prak heb gereden, GEWELDIGE auto, ik was er helemaal lyrisch over. Maar ik rijd dan ook graag grotere auto’s.

Ik vond de auto relaxed rijden, ruimtelijk en stabiel. Ook achterin is er plenty beenruimte.

Alle stoelen zijn verwijderbaar en deelbaar.

Nadeel is dat de achterste stoelen moeilijk bereikbaar zijn, via de kofferbak of het vooruit klappen van de middelste stoel.

Verder een TIP: Kijk op het kentekenbewijs of je zo’n auto (iedere 7 zitter) ook als 7 zits mag gebruiken. Niet alle auto’s die de optie hebben voor extra stoelen, MOGEN ook daadwerkelijk zoveel mensen vervoeren. Het is idioot, maar echt waar.

De espace is een solide, fijne auto. Zeker de moeite waard om te bekijken en te overwegen.

Succes met jullie keuze.

@kaboutertje…goede tip over het checken…vooral ook checken of je inzittenden-verzekering alle zitplaatsen dekt! Heb je verhaal toen gelezen en de foto’s gezien…pffff heftig!

Hier de Renault Grande Espace die is nog een stukje langer de de gewone Espace dus nog wat meer kofferruimte, ik vind het een super auto, wij hadden hem vorig jaar gekocht omdat we naar Spanje op vakantie gingen (mijn vader woont daar) en daar heb je echt een auto nodig in zo’n klein dorpje (bijna geen ov) maar ik vind hem echt fijn rijden enzo, een zee aan ruimte, alleen is nu bij ons de pomp van de gastank kapot (kost ongeveer 500 euro en schijnt bijna noot kapot te gaan, hebben wij weer :? ) maar we wilden hem toch al wegdoen omdat we toch maar met zijn 4 en zijn (en er voorlopig geen 3de bij komt hier)en we dus eigenlijk niet zo’n grote nodig hebben, nu we alleen op benzine kunnen rijden issie gewoon te duur voor ons elke maand.maar als je een grote auto zoekt kan ik je de Espace zeker aanraden !!!

Succes met zoeken !!!

hier ook een hele tevreden Toyota Avensis Verso gebruiker. Ruim en hij rijdt goed. Top auto

Wij willen ook een 7 zitter hebben (ook voor mn werk eigenlijk want anders kan ik al de kids niet bergen in de auto haha) maar onze voorkeur gaat uit naar een renault Espace.

Lijkt mij een erg fijne auto toe :thumbup:

Lees even mee. Wij ‘moeten’ ook een andere auto.

Hoe zit het eigenlijk met de bagageruimte in de grotere auto’s? Vaak zie je dat er nog maar een smal strookje overblijft, en eigenlijk wil ik wel een fatsoenlijke kofferbak :oops: .

@Boerinnetje82 wrote:

Lees even mee. Wij ‘moeten’ ook een andere auto.

Hoe zit het eigenlijk met de bagageruimte in de grotere auto’s? Vaak zie je dat er nog maar een smal strookje overblijft, en eigenlijk wil ik wel een fatsoenlijke kofferbak :oops: .

Daarom dus hier de avensis verso… ik kan echt nog wel boodschappen kwijt achter de achterste stoelen rij, dit kon bij de touran niet.

Een franse auto komt er bij ons niet in… ik kan niet overweg met het franse soepele veren weg gedrag… word zelf wagenziek en heb er ook 2 van de kids bij die wagenziek worden. Dat gaat niet samen met een soepel geveerde franse auto…

Dus hier geen renault of peugeot of citroen…

@Rivella wrote:

Ik lees even mee want wij zitten met het zelfde vraagstuk, momenteel gaat de voorkeur uit naar een Renault (grand) espace.

Ik lees ook even mee: zijn ook voorzichtig aan het kijken… Ook met name voor de heerlijk hoge zit, das makkelijk voor mij met mn versleten heupen met in en uitstappen… :mrgreen:

een chrysler voyager.

rijdt heerlijk en heeft een goede wegligging.

@snips wrote:

een chrysler voyager.

rijdt heerlijk en heeft een goede wegligging.

Die heeft mijn vriendin ook en is er erg tevreden over.

Groot voordeel: schuifdeuren, lekker makkelijk op parkeerplaatsen! ZEKER als je er een maxi-cosi uit moet toveren en er een auto te dicht op jou staat geparkeerd.

Wij hebben net afgelopen dinsdag onze nieuwe auto opgehaald; de opel zafira. Eigenlijk wilden we ook de toyota avensis, maar we waren eerlijk tegen onszelf en concudeerden dat deze auto qua kosten een maatje te groot voor ons was; hij is zwaarder dus duurder in de belasting en de verzekering. En hij verbruikt ook meer en de onderhoudskosten liggen hoger. En aangezien ik maar geen vaste baan kan krijgen…is het de zafira geworden. Ook een prima auto, wel een 1.8 gekozen want de 1.6 krijg je niet vooruit :wink: Gister een lang stuk gereden en hij rijdt eigenlijk echt lekker :slight_smile: Maar de genoemde nadelen zijn er wel; met stoeltjes op de bank kan ie niet goed naar voren. Maar wij hebben nu ook nog niet de twee achterste stoelen in gebruik, dat scheelt. Hij is trouwens net zo breed als onze oude auto (skoda octavia) maar de bank is plat aan de zijkanten waardoor de stoeltjes beter staan. Eigenlijk wilden we onze oudste in het midden hebben (met een stoel voor kids vanaf 15 kg) maar dan past de maxicosi er niet naast :? en het gaat dus wel met de middelste in het midden (de stoel vanaf 9 maanden). Ik ga nog wel even proberen of ik een andere oplossing kan vinden hoor, want onze middelste wil toch wel stiekum oogjeprik spelen met de baby :roll:

maar euh…om een lang verhaal kort te maken…als je portemonnaie het toestaat zou ik voor de toyota avensis gaan. Zoniet, dan de zafira :wink:

Erg leuk om al deze reacties te lezen!

Heb me natuurlijk al aardig georienteerd, maar wilde eerste wat ‘onbevangen’ reacties afwachten. :slight_smile:

@ Cell

Eigenlijk was de Toyota Previa (slagje groter dan de Avensis Verso en met schuifdeuren) mijn favoriet, maar blijkt dat alleen de modellen vanaf 2003 overal 3-puntsgordel hebben en die zijn helaas zo goed als niet te vinden binnen ons budget.

Toyota Avensis Verso lijkt me ook heel aardig, maar toch wat aan de kleine kant denk ik en geen schuifdeuren (wat toch niet zo verkeerd is in een (oudere) parkeergarage - krijg nu, met smallere auto, al altijd maar aan één kant de deuren enigszins open).

VW Touran heb ik ook naar gekeken en is hier nog wel met 7 zitplaatsen te krijgen, maar niet binnen ons budget (VW is relatief duur, duurder dan b.v. Toyota)

Dat van apart verstelbare stoelen lijkt mij idd ook erg praktisch, precies om de al door jouw genoemde redenen (al zijn ze hier altijd heel lief voor elkaar, maar zit nu natuurlijk nog een stukje lucht tussen…).

@ mandela

Ken de Opel Zafira, rijdt familie van me in, met 5 kinderen :mrgreen: , dus weet dat daar verder niet veel plaats overblijft. Bovendien hebben daar pas de modellen van na 2005 overal een 3-puntsgordel (wat voor mij echt een MUST is).

@ Rivella en kabouterje

Dit vind ik dus erg grappig, want de Renault Espace staat bij ons zo’n beetje helemaal onderaan het lijstje (wel nog voor de Fiat Dobló en Ford Tourneo Connect ;)), omdat je eigenlijk overal vrijwel uitsluitend negatieve kritiek leest/hoort wat betreft de betrouwbaarheid van Renault, vooral bij de (Grande) Espace… :think:

Maar fijn reacties als die van jullie te krijgen, want dat stemt dan toch weer ietwat positiever voor de grande Espace (is vooral qua ruimte èn aanschafprijs natuurlijk erg interessant, al hebben ook hier alleen de latere modellen overal 3-punts-gordel).

Één van de lastigste dingen is idd een auto te vinden met al 7 (of 8/9) zitplaatsen erin. Heel veel van de te koop aangeboden MPV’s en ook busjes zijn blijkbaar ooit voor te grote bagageruimte gekocht en hebben maar 5 zitplaatsen.

@ marloes

En vooral dà à r zit em (iig voor ons/mij) nu juist de kneep…

Ben op mijn zoektocht op een crashtestfilmpje met een midi-MPV (sorry voor de Zafira-rijders onder ons, maar de testauto was dus een Zafira :silenced: ), waarbij 2 dummy’s (vergelijkbaar met wat oudere kinderen) helemaal achterin zaten en waar ze vervolgens een kleine LKW met 40km/h achterop lieten knallen… nou… dat filmpje wil je dus eigenlijk nìet zien… :silenced:

En dan ga je twijfelen of een busje - hoewel overdreven knots voor ons gezin, iig de komende paar jaar - dan misschien niet tòch beter c.q veiliger is. Maar dan kom je volgens mij wel gelijk uit bij de busjes met langere wielbasis, anders zitten de achterste pagagieren alsnog vrij dicht op de achterruit… :think:

@ boerinnetje

Bij de grotere MPV’s (zoals Toyota Previa, VW Sharan, Ford Galaxy, Renault Espace) heb je wel wat meer bagageruimte over achter de 3e rij dan bij de zgn. midi-MPV (zoals dus Opel Zafira, maar ook VW Touran, Renault Grand Scenic, Toyota Avensis/Corolla Verso), maar je moet je er toch niet al te veel van voorstellen.

Voordeel van de grotere varianten is vaak trouwens ook dat de stoelen op de achterste rij iets uit elkaar geplaatst staan, waardoor kinderen via de achterklep tussen deze stoelen door (zouden moeten) kunnen.

Voor ècht wat bagageruimte (ook bij ‘volle bezetting’) biedt zich volgens mij in de kleinere klasse alleen de Renault Grande Espace aan, anders moet je toch naar een echt busje kijken.

Nou, ben benieuwd naar nog meer reacties… :slight_smile:

Tot slot - omdat er meer ‘zoekers’ blijken te zijn :slight_smile: -, onze/mijn ‘favoriete’ busjes op dit moment (die ik dus nog nader wil onderzoeken op funkties, verbruik, etc. en natuurlijk of ze hier ergens niet al te ver bij ons vandaan te koop worden aangeboden - ook niet geheel onbelangrijk 8) ):

• Citroên Jumpy (personenuitvoering - korte wielbasis?)
  • VW Caddy Maxi Life of evt. Caravelle (korte wielbasis?)
  • Peugeot Partner Tepee of evt. Espert Tepee
  • Nissan NV200 (personenuitvoering)
  • Ford Transit Variobus (korte wielbasis)

Favorieten onder de grotere MPV’s:
  • Citroên C8 (stoelen van de 3e rij kunnen (verticaal) tegen 2e rij aangeklapt :thumbup: )
  • Peugeout 807 (3e rij net als bij de C8 wegklapbaar :thumbup: )
  • Toyota Previa (3e rij blijft als ‘tafeltjes’ op de bodem liggen :thumbdown:, maar natuurlijk zeer degelijk merk :thumbup: )
  • Ford Galaxy (3e rij kan in de bodem verzenkt worden :thumbup: , maar geen schuifdeuren :thumbdown: )

En misschien dus toch ook de Renault Grande Espace nog eens verder onder de loep nemen… :think:

ik rijd met veel plezier in een hyundai trajet met 7 zitplaatsen

ik heb er 1 stoel uitgehaald om wat meer kofferbakruimte te hebben zo kan ik mn kinderwagen zonder inklappen zo in de auto zetten

we rijden op gas en het is een automaat ik ben ontzettend blij met deze auto hij bevalt geweldig goed