Wie heeft de gouden tip???

Mijn zoon van 2,5 heeft totaal geen behoefte aan het plassen op de wc of het potje!!! Hij vind het totaal niet interressant. De wc is stom!!!

Onze oudste daarentegen was met 2,5 al helemaal zindelijk.



Wie heeft er een gouden tip om het interressant te maken voor hem?



Groetjes Angelina

Mijn vriendin heeft ook problemen gehad met haar oudste :wink: en de volgende tips hebben haar geholpen



Zindelijk maken

Hoe maak je je kind zindelijk?

Het woord zindelijkheidstraining is niet zo’n gelukkig gekozen woord. Een peuter moet het zelf leren en zal dat pas kunnen als hij er klaar voor is. Je kunt hem natuurlijk wel helpen bij het leren zindelijk worden.



Pak het rustig aan. Probeer niks te forceren. Ieder kind zal het in zijn eigen tempo doen. Laat hem bijvoorbeeld beginnen met kennis te maken met het potje. Vertel hem waarvoor het dient en wanneer hij het zou moeten gebruiken. Doe dit niet te vroeg. Pas als hij er klaar voor is geef je hem het potje. Als je te vroeg begint heb je kans, dat als hij er later aan toe is, geen interesse meer toont voor het potje.



Observeer je kind goed. Als je ziet dat hij moet poepen of plassen vraag hem dan of hij op het potje wil zitten. Op die manier gaat hij het verband zien tussen het potje en zijn aandrang.



Ook kan je zelf het goede voorbeeld geven door te laten zien wat jij op het toilet doet. Leg hem uit dat de WC hetzelfde is als het potje en dat hij later ook naar de WC zal gaan. Laat hem kijken naar alles wat je op het toilet doet en laat hem helpen met doorspoelen, dat vindt hij vast geweldig.



Je kan ze bewust maken van hun plasser en billetjes wanneer ze in badje zitten. Zo leren ze hun lichaam beter kennen en weten ze waar de plas en poep vandaan komt. Het is een goed moment om uit te leggen dat ze eigenlijk op het potje moeten plassen of poepen en als ze groter zijn op de WC.



Probeer daarna niks te forceren. Laat je kind zelf bepalen wanneer hij op het potje en/of de WC wil zitten. Als hij op de WC wil zorg dan wel voor een kinderbril of brilverkleiner. Laat hemzelf zijn broek uittrekken en gaan zitten. Als hij er om vraagt mag je hem natuurlijk best helpen. Als hij wat doet op het potje, prijs hem dan op een rustige manier en als hij niks doet is er niks aan de hand. Als er een ongelukje gebeurt maak er dan geen punt van, ruim de rommel gewoon op en ga gewoon over tot de orde van de dag. Zindelijk worden is een natuurlijk proces, dat je zo natuurlijk mogelijk moet proberen te benaderen. Bedenk maar dat bijna alle dieren hun nest of hol ook schoon houden en hun uitwerpselen buiten houden. Geloof ons, jouw kind heeft dat zelfde instinct. Uiteindelijk zijn bijna alle kinderen tussen hun derde en vierde jaar zindelijk.

Mijn jongste zoon leek er ook geen zin in te hebben, een stickerposter stimuleerde niet, maar door veel te prijzen en gewoon een onderbroek aan te trekken, is het na een maandje dweilen en poeponderbroeken uitspoelen in de wc (soms wel 3 foutjes per dag) uiteindelijk toch gelukt. Mijn zoon was echter al 3 jaar en 3 maanden toen we begonnen, dus wel ff later, dus of het vergelijkbaar is… Ik vind zindelijk met 2,5 jaar hartstikke goed want dat is toch wel aan de vroege kant voor een jongen en ik snap dat je vergelijkt met je oudste (deed ik ook, die was met dezelfde leeftijd in 2 dagen overdag zindelijk, met een week 's nachts en mijn jongste deed er dus een maand over voor overdag en is 's nachts nog niet zindelijk), maar realiseer je ook dat ieder kind zijn eigen tempo heeft. Ik hoop dat mijn jongste zoon ook gauw 's nachts zindelijk is, maar ik heb me er al bij neergelegd dat dat waarschijnlijk eerstkomende tijd niet gaat gebeuren.



Succes!