wie beslist???

Hallo meiden!



Onze oudste zoon Tycho is al jong gediagnostiseerd met ADHD.

We hebben er zelf ouderbegeleiding voor (gehad) om zo goed mogelijk met hem om te gaan zodat ons gezin zo prettig mogelijk is voor iedereen in het gezin.

Nou staan we voor de keuze regulier (traditioneel) onderwijs of speciaal onderwijs?



In eerste instantie hebben we gekozen voor regulier basisonderwijs, maar nu kreeg ik vandaag op de peuterspeelzaal te horen dat het er niet zo goed gaat… :frowning: Hij is een ongeleid projectiel, duwt en slaat kinderen, heeft een heeeeele korte inspanningsboog en zijn taal is nog niet zoals het hoort te zijn. Ook stopt hij alles nog in zijn mond. Aldus de woorden van de peuter juf.

-zucht- Is onze keuze nu wel de juiste?

Het is nu al de 4e peuter/opvang waar het niet goed gaat :frowning: (dit is de 3e peuterspeelzaal ivm verhuizingen en op de kinderopvang gat het ook niet goed)



Wie bepaald nou wat het aller beste is voor Tycho?

Ik zou het erg sneu vinden dat hij na een half jaar alsnog weer van school moet veranderen.



In mei moeten we weer naar Groninen voor ouderbegeleiding en wil het er met hun ook nog eens over hebben.



Hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor je kind?

Hoi hoi,



Even snel want ben aan t koken tussendoor :wink:



Herken t een beetje, van mijn stiefzoon… kwam niet mee op het basisonderwijs (dat lees ik bij jou niet, dat hij qua niveau achterloopt?). Maar ook veel instructie nodig, 1 op 1 begeleiding, druk druk druk in gedrag (en in zn hoofd), slecht praten en zo nog wat dingen. Hij is uiteindelijk getest en daar kwam uit dat hij beter zou functioneren op het speciaal onderwijs. Hij zit daar nu een jaar en het is voor hem veel beter. Alleen al omdat de groepjes veel kleiner zijn, dus veel meer begeleiding en rust. Dat doet hem erg goed. En dat is uiteindelijk het belangrijkst denk ik :slight_smile:



Misschien later meer, nu weer naar mn gehaktballen :mrgreen:

Poeh meid, wat ontzettend moeilijk zeg… :hug:



ik heb gelukkig geen ervaring wat betreft eigen kids (duh… mijn 1e jochie is nog geen 4 maanden) maar heb wel veel speciale kindjes gezien op mijn werk natuurlijk. En het kan 2 kanten op. Sommige kinderen hebben veel baat bij een ‘gewone’ school, die leren ervan, trekken zich op aan andere kinderen. Bij de hogere klassen dan de peuterspeelzaal is er vaak ook gewoon minder mogelijkheid om een ‘ongeleid projectiel’ te zijn.



Aan de andere kant blijkt het voor sommige kids echter echt teveel, wordt het kind echt overvraagd… en dat is natuurlijk ook niet goed.



Dus ja, heel moeilijk wat je dan moet…

Wat was de reden dat jullie in principe kozen voor regulier onderwijs?



:hug: voor jou…

Oh nog even een korte aanvulling: bij stief heeft het te lang geduurd voordat hij naar speciaal onderwijs ging. Dat was pas in groep 3, daarvoor is er veel te veel (en te lang) aangeklooid met hem. Daardoor heeft hij nu wel veel achterstand, wat m.i. voorkomen had kunnen worden wanneer hij eerder over was gegaan…



Succes met je beslissing iig!

We weten niet of hij een ontwikkelingsachterstand heeft i.o.d, dat was (destijds) niet te testen (wilde niet mee werken). Voor zijn spraak krijgt hij logopedie.

Hij is erg druk in zijn doen en laten en in zijn hoofdje. Hij is erg prikkelgevoelig en heeft een korte inspanningsboog/ concentratie.



Tijdnes de ouderbegeleiding hebben we het er ook over gehad en zei vonden het de moeite waard om Tycho te laten starten in het reguliere basisonderwijs, omdat het thuis erg goed ging.

Maar ik begin nu toch wel erg te twijfelen… als het op 4 groepen (a 16 kids) al niet goed gaat, dan denk ik dat een ’ gewone’ klas te groot voor hem is en dat er teveel prikkels zijn voor hem.



4 mei moeten we weer naar Gronigen voor een herhaal ’ sessie’ van de ouderbegeleiding en daar wil ik het ook ff uitvoerig met ze over hebben.

Ik wil gewoon heel graag dat Tycho vanaf het begin op z’n plaats is op school, welke of wat voor school ook!



Puma, jammer dat je bij je stiefzoontje zoalng hebben aangemodderd… moeilijke tijd lijkt me :hug: Fijn dat hij nu goed op zijn plaats zit :thumbup:

Het zal lastig zijn om hem meteen naar so te laten gaan, de hele REC4 (of 3) indicatie is vaak gebaseerd op wat een reguliere school al heeft gedaan om het kind in kwestie goed te helpen.

Ryan heeft een indicatie voor een cluster4 (gedragsproblematiek, hij heeft pdd-nos en adhd) maar als je ziet wat een papierwerk daar aan vooraf gaat:

Diagnoses moeten mee, allerhande verslagen van gesprekken en observaties van school, school heeft een zéér uitgebreid handelingsplan moeten maken voor Ryan en zelfs die werd teruggestuurd…

Ze hebben de regels aangescherpt door de bezuinigingen die er nu zijn voor scholen, ze proberen nu zo lang mogelijk kinderen op het reguliere onderwijs te laten :frowning:

Hier zijn wij vanaf 2008 al bezig met de hulpverlening voor Ryan, ook binnen school, dat is om je een beetje een beeld te geven van hoe het kán gaan :hug:



Staar je in ieder geval niet blind op bovenstaande, dit is onze ervaring (al zijn die bezuinigingen heel recent) ik ga duimen dat het voor jullie een stuk makkelijker gaat :-*

Mijn zoon zit ook op regulier onderwijs, groep twee en daar is sinds vorige maand een “rugzakje” voor aangevraagd waar ze sinds gisteren een positief besluit over hebben genomen. :dance:

(Cluster 3 aanvraag, maar rapport sterk aangedikt anders word het voortaan snel afgekeurd)



Een rugzakje houdt in dat mijn zoon nu dus recht heeft op een leerlinggebonden budget of toelaatbaar is tot het onderwijs voor lichamelijk gehandicapte kinderen.



Mijn zoontje heeft een achterstand in zijn grove en fijne motoriek.

Daar krijgt hij nu sinds kort kinderfysio voor.

Ook heeft hij spraakproblemen en volgt al twee jaar logopedie.

Ik aanvaard dus nu het rugzakje en hij blijft op de school waar hij nu zit, ik kijk het aan tot halverwege volgend schooljaar, mocht het niet vooruit gaan, gaat hij alsnog naar speciaal onderwijs.



Maar wat ik wilde zeggen is, laat hem in ieder geval PROBEREN op een reguliere school… En mocht het niet zo lukken, kijk of je met het rugzakje verder komt op die school.

Het is altijd aan JOU wat er gebeurd met je kind.

In overleg met en natuurlijk met het juiste advies.

@Memmie wrote:

We weten niet of hij een ontwikkelingsachterstand heeft i.o.d, dat was (destijds) niet te testen (wilde niet mee werken). Voor zijn spraak krijgt hij logopedie.

Hij is erg druk in zijn doen en laten en in zijn hoofdje. Hij is erg prikkelgevoelig en heeft een korte inspanningsboog/ concentratie.



Tijdnes de ouderbegeleiding hebben we het er ook over gehad en zei vonden het de moeite waard om Tycho te laten starten in het reguliere basisonderwijs, omdat het thuis erg goed ging.

Maar ik begin nu toch wel erg te twijfelen… als het op 4 groepen (a 16 kids) al niet goed gaat, dan denk ik dat een ’ gewone’ klas te groot voor hem is en dat er teveel prikkels zijn voor hem.



4 mei moeten we weer naar Gronigen voor een herhaal ’ sessie’ van de ouderbegeleiding en daar wil ik het ook ff uitvoerig met ze over hebben.

Ik wil gewoon heel graag dat Tycho vanaf het begin op z’n plaats is op school, welke of wat voor school ook!



Puma, jammer dat je bij je stiefzoontje zoalng hebben aangemodderd… moeilijke tijd lijkt me :hug: Fijn dat hij nu goed op zijn plaats zit :thumbup:




Even een vraagje omdat het thuis erg goed ging willen ze hem op regulier basis onderwijs laten starten, MAAR als het niet lukt wat dan ?

thuis is er een andere situatie als op school met meer dan 15 kinderen!



Rooike een kind met rugzakje op de reguliere school is vaak niet makkelijk over te plaatsen naar speciaal onderwijs… school ontvangt voor deze kindjes best veel geld , dus willen ze vaak in eigen handen houden…





Memmie volg je hart en je gevoel waar denk je dat jou kindje het best mee af is…kindjes die zich niet goed duidelijk kunnen maken worden snel links gelaten door leeftijdsgenootjes met als gevolg een gefrustreerd en verdrietig kindje .



Als je eventueel voor speciaal onderwijs gaat en het is op een gegeven moment zo dat hij wel naar regulair onderwijs kan zullen ze dat ook doen.



KNUFF mellie :hug:

@melanie wrote:





Rooike een kind met rugzakje op de reguliere school is vaak niet makkelijk over te plaatsen naar speciaal onderwijs… school ontvangt voor deze kindjes best veel geld , dus willen ze vaak in eigen handen houden…



Nou, hier bij ons wel hoor.
Dat geld houden ze dan ook in eigen hand alleen kind gaat gewoon naar een andere school.
Dit rugzakje is 3 jaar geldig, ik ga toch zeker niet 3 jaar aanklooien als het niet lekker meer loopt op school?
Met dit rugzakje heb ik eigelijk al een plaatsje "gereserveerd" zeg maar op een speciaal onderwijs, dus als ik zeg en zie dat Luuk het niet lekker meer gaat, gaat hij mooi naar die andere school.

Rooike, ik val je niet aan hierop hoor :wink:



Maar plekje gereserveerd, ik hoop het dan voor je, moet ook maar net een plekje beschikbaar zijn natuurlijk als je een bepaalde school voor ogen hebt .



Met alle bezuinigingen word het alsmaar alleen maar moeilijker ook helaas :?

Voel me ook niet aangevallen hoor :-* , maar zo gaat het hier bij ons in elks geval.

Luuks plekje is gegarandeerd gereserveerd dus hij kan á la minute naar die school. Gelukkig!

@Rooike wrote:

Voel me ook niet aangevallen hoor :-* , maar zo gaat het hier bij ons in elks geval.

Luuks plekje is gegarandeerd gereserveerd dus hij kan á la minute naar die school. Gelukkig!




Gelukkig :wink:



Nou dat is in elk geval wel erg fijn te weten en een hele geruststelling ook .



hoop dat het met rugzakje voor jullie al veel verschil gaat maken :thumbup:

Misschien kun je nu alvast eens met de school die je gekozen hebt overleggen? Ik heb eigenlijk geen ervaring hoe het werkt met kinderen die direct naar speciaal onderwijs gaan, maar je kunt als ouders niet je kind opgeven voor speciaal onderwijs, daar zit meer achter dan jouw keuze.



Verder is er meer dan speciaal onderwijs in de zin van REC 4 etc, je zou ook kunnen kijken richting SBO, eens vragen aan de basisschool van je keuze of je t er nu al eens over kunt hebben. Of probeer eens langs te gaan bij een SBO-school in de omgeving, daar wordt je allicht ook wijzer van en het geeft je een idee of je denkt dat je zoon daar beter af is.

Dames, bedankt voor jullie antwoorden! :-*



We hebben straks alweer 2 observaties erbij in zijn ‘dossier’. De peuter laat hem observeren en het kdv ook (mijn werk). We lopen er nu tegenaan dat het in groepsverband erg moeizaam gaat met hem. Hij krijgt dan zoveel prikkels binnen… Je ziet ook aan zijn koppie dat hij erg druk is in zijn hoofdje.

Begin mei moeten we weer naar Groningen en daar wil ik het ook nog eens over de basisschool hebben.



Deze week gaan we nog een reguliere basisschool bekijken en dan moet er wel een keuze uitkomen. We hebben nu al een basisschool op[ 't oog, maar willen deze school ook nog even bekijken/horen wat zij te bieden hebben.



Mennn, moeilijk hoor! Ik wil zoooo graag dat hij zich happy voelt op school straks en dat we niet een ‘hoopje ellende’ straks thuis hebben omdat het niet gaat… Alles voor 't geluk van mijn kind!

Memmie, ik kan me voorstellen dat dit een lastig besluit is voor jullie. Zeker omdat het thuis zo goed gaat. Maar… thuis is een bekende, veilige en vertrouwde basis voor hem. Deze basis is, denk ik, aangepast op zijn problematiek. In het gewoon basisonderwijs is er een algemene basis, die de meeste kinderen aanspreken. Afhankelijk van de school, de leerkracht en de kinderen zullen er dingen aangepast en opgepakt kunnen worden. Daar ben je dus van afhankelijk.



In het speciaal onderwijs, zal denk ik het huidige cluster 3 of 4 worden, zijn de groepen een aanzienlijk stuk kleiner. Is er voor elk kind een apart handelingsplan, straks profiel. Daar spelen leerkrachten en ondersteunend personeel op in. Tevens is er meer expertise en begrip voor de onmacht van jouw zoontje op het moment dat hij grenzen overschrijdt (slaan, schoppen, verkeerd reageren).



Daarbij ben ik van mening dat lang niet elke school op zo’n manier met een rugzakje omgaat, zoals wenselijk is. Het is niet voor niets dat men er binnen de overheid op een andere mee om wenst te gaan.

Tevens valt straks de persoonlijke begeleiding binnen een school weg, omdat alle AB’ers wegbezuinigd worden.



Vind je echter een (reguliere) basisschool, waar ze een goed plan hebben om jouw zoontje te stimuleren, en waarin ze hebben bedacht hoe ze om kunnen gaan met zijn prikkels, dan zou ik het toch proberen. Over het algemeen vaart een kind het best op een omgeving met veel andere kinderen. Kinderen in het gewoon onderwijs kan ook geleerd worden, dat ze met jouw zoontje anders om moeten gaan.



Wel wil je adviseren alle mogelijkheden langs te gaan en te bedenken wat zowel op korte termijn als op langere termijn beter is voor je zoontje. Het is nu al lastig om naar so te gaan. Straks met de bezuinigingen nog lastiger.



Succes met deze moeilijke keuze!

Maria, erg mooi omschreven :thumbup:



ben het er helemaal mee eens :wink:

Dank je! Ben zelf werkzaam in het so, maar besef mij ook dat dat niet voor elk kind de oplossing is. =)

@~*_Maria wrote:

Dank je! Ben zelf werkzaam in het so, maar besef mij ook dat dat niet voor elk kind de oplossing is. =)




Mag ik vragen wat voor school cluster enz ?

:angel:



mag ook in PB :wink:

Maria, jij ook bedankt voor je antwoord! :-*



Tycho is net geobserveerd bij de peuterspeelzaal en daar hebben we volgende week woensdag een gesprek over. Zij kan ons ook adviseren. Accare Groningen, waar we met hem lopen, kan ons hierin ook niet echt adviseren omdat zij tycho niet kennen. We hebben ouderbegeleiding gehad en hij is niet behandeld. Observaties zijn nodig om te kunnen adviseren.

We wachten woensdag nog even af…

Het is nu duidelijk geworden dat Tycho ook nog niet naar het speciaal onderwijs kan… :frowning:

Ze raden aan om hem eerst op het M.O.D. (medisch orthopedagogisch dagverblijf) te plaatsen. Tycho is toch wel een ‘heftig geval’. Ook raden ze medicatie aan voor Tycho. Hij is wel heel erg druk in zijn hoofdje (arm ventje :cry: ).

Ze denken dat medicatie in combinatie met behandeling het beste effect zal hebben.

Dit eerst een jaar aan kijken en dan wederom kijken of hij daar nog blijft (kan t/m 7 jaar) of door kan stromen naar speciaal basisonderwijs.



's Ochtends wordt er op het MOD gewerkt aan de hulpvragen en 's middags gaan ze naar een kleuterklasje. Het is voor (zover ze dat kunnen beoordelen) normaal begaafde kinderen.

Het balletje rolt weer…