WHO zegt vroeger bijvoeding?

Zoals de titel al zegt: heb vanmorgen gelezen in het nieuws dat de WHO zegt om vanaf vier maanden al bij te voeden om risicos op allergieen te verminderen… Het staat dus haaks op wat ze tot nu toe steeds zegden… :think:

Weet iemand er meer over?

Ik moet straks naar Kind en Gezin (consultatiebureau, benieuwd wat ze daarover te zeggen hebben…)

hierover staat een artikel op borstvoeding.com en op de site van LLL is er ook iets over te lezen.

(nieuwsbrief van 16-02)

Gewoon lekker tot 6 maanden uitsluitend de borst en daarna pas bijvoeding intro; is wat de bv organisaties adviseren en het advies vd WHO is hierin dacht ik wat uit het verband gehaald.

Oftewel de oude gegevens van het onderzoek zijn opnieuw bekeken, maar dan wel door mensen met economische banden met, jawel: de kv/potjes industrie…

Er is dus geen nieuw onderzoek maar een nieuwe uitleg…

oh ik zie nu dit topic, heb net een ander geopend :oops:

Zal het hier ook even neer zetten, staat op telegraaf.nl

Half jaar borstvoeding toch niet goed AMSTERDAM - Het geven van exclusieve borstvoeding (zonder toevoeging van flesvoeding) tot de leeftijd van zes maanden is toch niet het beste voor je kind. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de meeste moeders niet genoeg melk produceren om de energiebehoeften van zuigelingen tot het einde van de zesde levensmaand te dekken.

Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts op gezag van het British Medical Journal. Recentere studies bevestigen ook dat spenen na zes maanden aanleiding geeft tot een verhoogd risico van bloedarmoede bij het kind.

Allergie

Enige tijd ging men ervan uit dat exclusieve borstvoeding tot zes maanden geen verhoogd voorkomen van allergie veroorzaakte. Maar westerse landen tellen steeds meer gevallen van voedingsallergie.

Richtlijnen bevelen aan om bij kinderen de blootstelling aan allerlei voedingsmiddelen uit te stellen, zoals koemelk, eieren, vis, gluten en pinda. Maar landen waar pinda vaak wordt gegeven als de borstvoeding afneemt, hebben juist een pinda-allergie voorkomen bij een groep baby’s. Dat zou kunnen betekenen dat kinderen een immuuntolerantie voor sommige voedingsmiddelen ontwikkelen, wat inhoudt dat ze er op dat ogenblik aan moeten worden blootgesteld. Ook voor tarwe is aangetoond dat een late introductie met dit voedingsmiddel de kans op allergie doet toenemen.

The systematic review's findings suggest that exclusive breastfeeding of infants with only breast milk, and no other foods or liquids, for six months has several advantages over exclusive breastfeeding for 3-4 months followed by mixed breastfeeding.

Dit haal ik vd site van WHO. van 15 februari. T advies staat dus nog steeds.

Telegraaf heeft ook vast niet veel op met bv, ivm hoog iq enzo :silenced:

De WHO heeft de aanbeveling om de eerste zes maanden exclusief borstvoeding te geven niet herzien. Britse onderzoekers hebben slechts de basis van deze aanbeveling ter discussie gesteld. In dit artikel op bv.com wordt e.e.a. uiteengezet: klik. Daar kun je ook de officiële reactie van o.a. UNICEF lezen. De conclusie van beide organisaties is in ieder geval dat de aanbeveling om de eerste zes maanden exclusief borstvoeding te geven wereldwijd gerechtvaardigd is en dus ook wereldwijd gehandhaafd blijft.

Ik had al een ‘pittige’ opmerking (met de strekking dat ik het slecht vind dat de Telegraaf oud en achterhaald nieuws plaatst…) ingediend bij de Telegraaf, maar deze werd natuurlijk afgewezen :wink: Ik heb het nogmaals geprobeerd, ben benieuwd of ze mijn iets mildere reactie wél accepteren…[/i]

Fijn van zulke berichten wordt je toch doodmoe :frowning:

Zal inderdaad wel te maken hebben met de industrie van babyvoeding… en ze noemen ook dingen op als koemelk en tarwe. Precies 2 dingen die bij voorbaat als niet gezond zijn voor mensen… zucht

Ik wordt er soms zo moedeloos van dat moeders zo onzeker gemaakt worden. Borstvoeding begint net weer een beetje terrein te winnen en komen ze weer met zoiets :doh: GGrrr

Ik had al een ‘pittige’ opmerking (met de strekking dat ik het slecht vind dat de Telegraaf oud en achterhaald nieuws plaatst…) ingediend bij de Telegraaf, maar deze werd natuurlijk afgewezen Ik heb het nogmaals geprobeerd, ben benieuwd of ze mijn iets mildere reactie wél accepteren…[/

oh ik hoop het!