Whaaaa, ik word gek af en toe!!! (puber in huis???)

Hoi,

Mijn oudste zoon is ruim 11 en volgens mijn herinnering heeft ie normaal gesproken een tamelijk ‘makkelijk’ karakter. Het laatste laten we zeggen jaar, word ik af en toe helemaal stapelgek van 'm, echt!

Als ik alleen ben met hem is er niks aan de hand, meestal is het de combinatie met z’n zus die de boel doet exploderen hier. Ik weet het af en toe niet meer hoor, hij kan zooooo sarren :shock: . Niet zo dat ik hem constant de schuld geef want ik zie ook wat zij doet maar hij kan af en toe helemaal niks meer hebben. En dan de beledigde onschuld spelen, zwaarrrrr irritant; ik doe helemaal niks (terwijl ik via de keuken en het buitenraam zie dat ie haar zit aan te tikken en bekken trekt ofzo). Dat soort dingen kan ik dus echt helemaal op flippen he. Of gewoon weglopen als ik tegen hem aan het praten ben. Reden; ik heb geen zin om naar jouw gezeur te luisteren, je bent altijd aan het zeiken, whaaaaagrrrrrr :wall:

Het vreemde is dat ie dit soort dingen dus voornamelijk doet als ik erbij ben. Als ik even boodschappen ga doen ofzo zijn ze poeslief samen, zo ook als ik naar m’n werk ben, dan mogen ze samen thuis eten, staat ie haar boterhammetje te smeren af en toe wat helemaal niet nodig is want ze kan het ook zelf. Als ik dat dan hoor denk ik, ach, het komt wel weer goed neem ik aan…

Maarrehhh, moet ik dit scharen onder pubergedrag? Het lijkt er wel heel erg op namelijk, kan me niet herinneren dat ik zo was met 11 jaar, volgens mij vond ik toen barbies nog wel interessant enzo…

Ik baal zo ontzettend van de ruzies steeds, vooral als ze rond bedtijd zijn zoals nu dus, getverdemme!



Yvonne

heb neit het idee dat je dit moet scharen onder puber gedrag. Puber gedrag is ten slotte meer het afzetten tegen de ouders en daarin kunnen broer/zus soms juist een goede bondgenoot zijn.

De oudste 3 zijn hier 14, 13 en 11 jaar en naar mijn gevoel nog niet echt duidelijk aan het puberen. Wel is er al sinds jaar en dag met regelmaat een opbloeiende irritatie en het nodige etter gedrag tussen de ene broer van nu 13 en de nu 11 jaarige dochter. Opvallend daarin is dat zodra de oudste van 14 niet aanwezig is die twee juist geweldig door een deur kunnen.

De ruzies/ kleine pesterijen tussen broers en zussen onderling hoort er denk ik gewoon uit. Alleen op sommige periodes bepaald het de sfeer in huis en dan is het minder leuk.

Merk wel dat bij spanningen (overgang naar de middelbare school ed) vaak gepaard gaan met een dergelijke sfeer in huis. Zie het dus ook een beetje als afreageren van frustraties.