Ik ben even benieuwd naar veiligheidseisen van speeltoestellen. Is daar iemand bekend mee?
Onze dochter is een tante die wel van klimmen en dergelijke houdt, graag alles nadoet wat andere kinderen doen enz. Ze is gister dus weer (vorige zomer ook al) van de 2 meter hoge glijbaan trap gevallen hier in de speeltuin. Ze heeft alleen een paar schrammetjes en verder was de glijbaan vandaag alweer volop in trek! Ik stond er niet bij, ik zat erbij en keek ernaar. Ze kan het prima en moet haar toch eens los laten. (vorige zomer stonden we ernaast en hadden haar zelf deels vast :oops: ) Deze keer wilde ze dus bovenin weer gekke dingen doen dus daar ging madammetje. Mama hartverzakking maar niks aan het handje dus. (en nu sta ik er dus weer bij, al slaat het nergens op, want ik mag niet eens iets doen :mrgreen: )
Maar goed, ze zal wel vaker vallen, want ze houdt wel van een uitdaging. Nu vraag ik me dus wel dit af omdat bij de gastouder een glijbaan staat van zo’n 1,5 meter hoog. Daar ging ze eerst onder begeleiding af, maar tegenwoordig zonder. Gaat ook prima, maar wat als ze elkaar eens duwen of ook gekke dingen doen bovenop? Die glijbaan staat namelijk op gewone tegels… Er ligt wel een groene dunne speelmat of zoiets, maar dat remt echt geen val. Ik weet dat altijd iets kan gebeuren ook al sta je er bovenop, maar vraag me dus af, ben ik nu een pietlut dat ik dat niet veilig vindt, of is er niets aan de hand zo? Op school leggen we namelijk, zelfs met bijv groep 5 matten onder balanceervlakken, klimtoestellen enz omdat we dat risico gewoon niet mogen nemen. 1,5 meter vind ik namelijk vrij hoog voor een gewone stoeptegelvloer. Het zit me niet helemaal lekker omdat ons dametje gewoon capriolen uithaalt.
Ik heb dit nog niet aangekaart bij de gastouder, toevallig vandaag iemand van het bureau aan de lijn gehad waaraan ik heb gevraagd welke eisen zij hanteren, maar vraag me dus af of er hier iemand is die er meer van weet?
Bedankt!
Ik weet zeker dat er regels voor zijn. Ik ga even voor je googlen. :mrgreen:
Dit lijkt me er ook eentje voor de gastouders en de regels van het gastouderbureau?
Ik zet je daar in ieder geval even neer, denk dat je daar sneller een deskundig antwoord hebt.
Je kunt de VWA Voedsel en Waren Autoriteit misschien een mail sturen,
zij keuren speeltoestellen en hebben daar als enige bevoegdheid toe.
Dat kan ze doen maar wat ik bedoel is dat een gastouder qua huis, tuin en speelgelegenheid aan bepaalde eisen moet voldoen, als het goed is is dat huis bezocht en is er verteld wat wel en niet mag.
Is dit niet het geval dan kan de gastouder het zó veranderen, dat gaat sneller dan via de vwa
Thanks voor de reacties!
Het is niet zozeer dat ik er meteen mensen op af wil sturen ofzo hoor, vraag me gewoon af of daar regels voor zijn en in hoeverre dat dus wel of niet “mag” zo. Ik ga er vanuit dat er bij controle op gelet is, aangezien ze al miepen over deuren en dat daar deur stoppers tussen moeten (wat ik de grootste onzin vindt) en haar eigen kind groeit daar ook op, dus echt niet zo dat t super onveilig is. Maar ik zie E nu dus daar ook al vallen bij wijze van.
Ik heb vandaag wel even gezegd dat ze weer van de glijbaan is gevallen en dat ze gewoon kunsten uithaalt. Of ze haar dus extra goed in de gaten wil houden op de glijbaan. Dat geeft me alweer een gerust gevoel, dat er extra op gelet wordt.
Ik heb zelf trouwens ook wel gegoogled, maar kom op soorten ondergronden en max valhoogtes en ondergrond, niet zozeer hoe dat bij mensen thuis of gastouders wettelijk geregeld zou zijn.
Volgende week hebben we evaluatie gesprek en zou dit ook aangekaart worden. Ben benieuwd of dat daar dus iets over vaststaat.
misschien kan je de ggd bellen?
of het GO bureau…
ben zelf gastouder
neem aan dat door de nieuwe regegeving de GGD daar wel op let,heb er nog geen ervaring mee GGD moet nog komen.
Wel gisteren RI van GOB gehad die letten er wel op,nu heb ik rubbertegels onder en rondom klimtoestelliggen omdat ik het zelf veiliger vind. zou er niet aan moeten denken dat kinderen eraf vallen en er niet voldoende demping onder ligt.
zou het zeker met je gastouder bespreken ,komen jullie vast wel uit.
Mijn topic floept ineens weer omhoog :mrgreen:
Het is inmiddels al opgelost. Ik heb aangegeven het zo niet veilig te vinden en daar was het gastouderbureau het mee eens. Voorlopig is de glijbaan buiten gebruik als mijn kinderen er zijn. Voor haar eigen dochter blijft ze hem wel zo gebruiken, ik hoop van harte dat die niet een keer uitglijdt bovenaan…dan is de vloer enorm hard.
Bedankt voor de reacties!
fijn dat het naar tevredenheid is opgelost
Ja idd, er waren een heleboel meer struikelblokken, qua veiligheid maar ook gewoon qua opvoeding en gewoontes. Alles is nu besproken en weer vastgelegd, gelukkig!
zo zie je maar weer goed gesprek doet wonderen hopelijk blijft het nu prettig verlopen
@maritkollau wrote:
ben zelf gastouder
neem aan dat door de nieuwe regegeving de GGD daar wel op let,heb er nog geen ervaring mee GGD moet nog komen.
Wel gisteren RI van GOB gehad die letten er wel op,nu heb ik rubbertegels onder en rondom klimtoestelliggen omdat ik het zelf veiliger vind. zou er niet aan moeten denken dat kinderen eraf vallen en er niet voldoende demping onder ligt.
zou het zeker met je gastouder bespreken ,komen jullie vast wel uit.
Even off topic, hartstikke goed dat je aan de veiligheod denkt, maar bij ons op het kdv mogen we geen rubberen tegels gebruiken ivm brandwonden die daar van kunnen komen bij een val. Wij mogen onder de glijbaan dus alleen gras (in ons geval) of zand hebben van de GGD
bedankt voor de tip,maar brandwonden van rubbertegels nog nooit van gehoort of gemerkt. heb de rubbertegels nu 3 jaar liggen moet zeggen dat de meeste van mijn gastrkindjes niet van die brokkenpiloten zijn :lol:
ben benieuwd dan krijg de GGD ook nog keer over de vloer,maar is spraken van dat dit jaar alleen de papieren gecontrolleerd gaan worden,en volgend jaar veiligheid vanwege gebrek aan controleurs.maar zal er zeker naar vragen hoe hun voor gastouderopvang mee omgaan.
Ik vind het ook grote kolder, denk dat kdv’s toch aan een iets uitgebreidere eisenpakket moeten voldoen als een gastouder? :think:
Als ik sommige dingen lees dan denk ik er echt het mijne van 100% veilig krijg je het nergens.
even bij mijn man nagevragen is thuis in de bisnis van rubbertegels,bij gewoon van hoogte vallen geen gevaar voor brandwonden.maar bij sliding maken (rennen en uitglijden) dan zou het evt kunnen gebeuren.
Dat is an waarschijnlijk de reden waarom wij het niet mogen.
Ik verdiep mij er niet zo in, dat is aan mijn leidinggevende Wij hebben al jaren problemen met het gras (altijd nat en dus elk jaar kapot) en ik opperde dus rubberen tegels en toen zei zij dat dat niet mocht ivm brandwonden die kinderen er mee op kunnen lopen.
Verder zoals ik al zei, verdiep ik mij er niet echt in, ik die lekker mijn werk en als die rompslomp met isntanties is voor m ijn LG
Heel goed dat je dochter niet meer op de glijbaan gaat die op tegels staat…Wij hebben van de week hier (door mijn onnadenkendheid :wall: ) gehad dat mijn jongste van 3 van de glijbaan valt en met zijn hoofd op de vloertegels valt en tegen de rand van de biels aan die het gras scheid van de tegels. Een hele dikke buil en diverse schaafwondjes zijn het gevolg.
Normaal staat de glijbaan op het gras, maar omdat hij dan ook gebruikt wordt om op de trampoline te klimmen, heb ik hem weggezet op de tegels en laten staan. Want in het net van de trampoline zit een scheur dus daar wilde ik hem niet op hebben…