Ik ga van baan veranderen, omdat mijn vorige werk erg veel spanningen opleverde (werkdruk en samenwerking met collega wat niet lekker liep). Nu heb ik de keuze tussen 2 dingen.
Ik werkte altijd 18 uur, nl op dinsdag- en woensdagavond van 16.00 uur tot 23.00 uur en om de zondag van 09.00-15.30 uur. Heb dit goed kunnen combineren met thuis qua oppas.
Nu heb ik dus de keuze tussen twee dingen:
Nr 1: Een andere werkplek (= nieuwe clienten (verstandelijk gehandicapten) en nieuwe collega’s) maar dan moet ik waarschijnlijk 3 avonden van 16.00-22.00 uur werken en om de week een weekenddienst. Ik kan wel vragen of ik 2 avonden kan werken waarvan ik dus 1 eerder begin, maar weet niet of dat mogelijk is. Krijg daar volgende week ws meer over te horen.
Nr. 2: Dagbesteding (= mijn eigen werkplek, maar dan aktiviteiten ipv zorg) Ik zou dan de maandag en vrijdag van 09.00-16.00 uur werken en de woensdag van 09.00-12.00 uur. Dan ben ik dus weekenden, avonden en feestdagen vrij.
Mijn oudste zoon gaat al naar school. Als ik voor nr 1 kies, heb ik bijna geen oppas nodig, mijn man en ik lossen elkaar dan af. Als ik voor nr 2 kies, dan zou mijn schoonmams op willen passen op de maandag, mijn vader op de woensdagochtend en mijn mams op de vrijdag. Het gaat dan voornamelijk om de jongste, want de oudste zit op school en moet alleen om 15.00 uur opgehaald worden door een van hen.
Mijn jongste gaat over 1.5 jaar ook naar school en dan zou ik in principe helemaal weinig oppas nodig hebben, maar…wij hebben nog een wens voor een derde kindje… Dus dan alsnog oppas. Mijn schoonmams (die de maandag op wil passen) heeft kanker en haar levensverwachting is nog ong. 2 jaar
Buiten dat dit heel verdrietig is, is het ook praktisch dan dus een probleem.
Ik heb jaren 's avonds gewerkt en het lijkt me heerlijk om dat niet meer te hoeven en ook geen weekenddiensten meer. Gewoon elke avond met mijn gezin eten en de kids naar bed doen. Maar het is ook meer “gedoe” met oppas…wat als er iemand ziek word, mijn moeder bijv? Hoe moet ik dat dan regelen?
Ook ga ik er 225 euro op achteruit wb onregelmatigheidstoeslag…maar goed, geen avonden meer, geen weekenden meer en geen feestdagen meer!
Ik neig dus naar nr 2, maar ben bang dat het een gedoe wordt met oppas.
Wat vinden jullie?
Ik zou zeker weten voor dagbesteding gaan! Echt voor de volle 200%. Ik werk nu zelf onregelmatig (ook in verst. gehandicaptenzorg) en wil er ZO graag vanaf! En ja, er is meer oppas nodig maar dat is altijd wel te regelen toch? In vorm van gastouders, kdv of gewoon mensen in je dorp die op willen passen.
Lijkt me heerlijk om geen weekenden en feestdagen meer te hoeven werken!
Ik zou voor keuze 1 gaan!
Met oog op dat je nog een derde kindje wil, straks valt je schoonmoeder weg ( he wat een nare gedachte ) en zo kun je je kindjes veelal zelf opoeden!
Ik werk ook in de zorg alleen nachten, zo heb ik eigenlijk bijna tot geen oppas nodig!
ideaal :thumbup:
en weekenden en feestdagen , maakt mij niet zoveel uit!
nu zit ikdit jaar met oud en nieuw in de nacht goed is wat minder leuk, maar goed, het hoort erbij.
Echt ik zou voor keuze 1 gaan :thumbup:
Persoonlijk zou ik voor keuze 1 gaan.
Ben het liefste graag thuis voor me kinderen.
Werk ook in de zorg werk eigelijk iedere dinsdag meestal een dagdienst kinderen gaan dan naar de bso en kdv.
Woensdag een avonddienst, mijn man is er altijd woensdag middag thuis voor ze.
En dan om het weekend. Wij vinden het erg fijn dat we weinig gebruik hoeven te maken van kinderopvang.
Keuze 2! :thumbup:
Als je voor optie 1 gaat dan ga je dus nog een avond meer gaan werken dan je nu gewend bent?
Op zich is het wel handig dat je dan overdag thuis bent voor de kids, maar 's avonds dus niet voor je man.
Naast ouders en schoonouders zijn er nog andere mogelijkheden voor opvang, zoals kinderdagverblijf en gastouders?
Mijn man heeft elke maandagavond zijn hobby en gaat straks weer avonddiensten draaien (zit nu gedeeltelijk in de ziektewet) maar ik baal er altijd van als hij meer dan 2 avonden niet thuis is.
Vanuit het oogpunt van de partner gezien, zou ik optie 1 niet zo leuk vinden.
Ik zou dus voor optie 2 gaan.
Eerst je schoonma op maandag lasten oppassen, zodat jij kan kijken of deze baan wat is en dan eventueel inschrijven bij het kdv, voor als het straks slechter zal gaan met je schoonma.
Sterkte voor je schoonma en succes met je keuze maken.
ik zou voor keuze 2 gaan.
kom ook uit de zorg (oa gehandicapten) en was die avonden/weekenden zo enorm beu!!
en dan dus ook altijd een feestdag en als je 3 avonden weg bent, en om de week een weekend, moet je dus ook best veelw erken.
ik zou dus zeker weten voor optie 2 gaan. Goed, iets meer oppas nodig, maar wel elk weekend vrij en tijd voor je gezin om als gezin iets te doen. Ook geen feestdagen meer dus ook elke feestdag is voor jullie als gezin.
Ik denk dat je echt voor jezelf de voor- en nadelen af moet strepen.
Wat weegt meer, alle weekenden, avonden en feestdagen thuis zijn, maar minder toeslagen en eventueel extra kosten voor opvang, of weer de avonden werken, maar dan 1 extra en een heel weekend ipv alleen de zondag, maar waar wel meer salaris tegenover staat…?
Ik denk dat je sowieso naar je gevoel moet kijken, maar ook naar je financiële status bijvoorbeeld.
Kun je dat extra geld missen, en kun je eventueel kinderopvang betalen?
Wil je wel kinderopvang, ipv familieleden?
Ik werk nu ook in het weekend (ma en vrij, en wo en zat om en om) en ik persoonlijk zou er heel wat voor over hebben om niet meer op zaterdag te hoeven werken (mijn man werkt van ma t/m vrij).
Daarbij werk ik vrij lange dagen 07.30/08.00 tot 18.00.
Al zou het me geld kosten, dan zou ik persoonlijk toch voor een andere baan gaan met betere werktijden/dagen.
Ik zou ook voor optie 2 gaan, maar ik ben sowieso geen avonden gewend en heb nu ook gewoon kinderopvang.
Dank jullie voor de reacties!
Ik denk dat ik toch voor de dagbesteding ga.
Ik wil nl ook erg graag bij mijn kinderen zijn en op deze manier merkt mijn oudste er bijna niets van:
Ma: tussen de middag overblijven en oma haalt hem op. Ik ben dan om 16.15 uur thuis
Di: mama (ik dus) haalt en brengt en is er 's middags ook, ben er dus de hele dag voor ze.
Wo: mama brengt en haalt van school en is er 's middags ook (werk nl van 09.00-11.45 uur) Kan 's middags dus bij een vriendje spelen of vriendje bij ons en kan ook naar zwemles
Do: mama haalt en brengt en is 's middags ook, ben er dus de hele dag voor ze.
vrij: Tussen de middag haalt oma hem op en ook 's middags. (op vrije dag de hele dag bij oma) Ik ben er dan weer om 16.15 uur
Weekenden: papa en mama
Als ik voor het andere zou kiezen en ik dus 's avonds zou werken, dan zou ik mijn oudste ophalen van school en moet ik daarna meteen door naar mijn werk. Nu haalt op maandag en vrijdag de oma’s hem op en een uur later ben ik al weer thuis. Ik kan dus elke avond samen met mijn gezin eten, elke avond mijn kinderen naar bed brengen, ik vind dat wel veel waard!
Daarbij gaf mijn schoonma aan dat ze het leuk vind om lekker te “kottel’n” met haar kleinkind (de jongste) en dan kan ze 's middags (als zoonlief in bed ligt en de oudste nog op school zit) skypen met haar dochter die op Curacao woont.
Op woensdagochtend wil mijn vader wel een paar uurtjes oppassen op de jongste. Ik ben er dan weer om 12.15 uur en daarom kan mijn oudste dus gewoon bij een vriendje spelen of een vriendje bij ons op woensdagmiddag. Ik kan ook gewoon zonder problemen met hem naar zwemles op woensdagmiddag.
En op vrijdag wil mijn moeder de hele dag oppassen. De ene week is mijn oudste de hele dag vrij en de andere week moet hij de hele dag naar school. Mijn moeder is een type die met ze naar de kinderboerderij gaat, koekjes met ze bakt, spelletjes met ze doet etc. Als mijn oudste op school is, wil ze met de jongste gaan zwemmen. Al met al dus een hele leuke dag voor zowel oma als kleinzoons!
Alleen voor de jongste is het dus heel anders dan nu. Hij is op maandag bij oma, op dinsdagmiddag PSZ, woensdagochtend opa, donderdagochtend PSZ en vrijdag de hele dag oma. Maar daarin tegen ben ik er dus wel 's middags om 16.15 uur, dus als hij uit bed komt van middagslaapje, dan ben ik er (bijna)
Enige nadeel: wat als er iemand ziek wordt? Dan moet ik dus snel voor een andere oplossing zorgen…maar ook dan denk ik dat misschien wel op te kunnen lossen met een vriendin.
En qua mijn schoonmams: mocht het minder met haar gaan, of ze komt te overlijden, dan zou ik denk ik een gastouder zoeken voor de jongste. Maar misschien gaat hij dan inmiddels ook wel naar school. Mocht ik dan weer een baby’tje hebben, dan zou ik alleen voor de maandag een gastouder nodig hebben voor hem/haar, want mijn vader kan op maandag de jongens dan wel uit school halen en een uurtje opvangen.
Al met al dus erg fijn denk ik! :dance:
Weten jullie trouwens of je wat vergoed krijgt als je voor een gastouder gaat?
Ik lees van iedereen dat ze de weekenden en feestdagen zo beu zijn of niet leuk vinden, maar waarom ben je dan dat werk gaan doen :think:
Ik bedoel dit weet je toch van te voren???
Is het echt zo erg ??
Ik heb er geen hekel aan hoor :lol:
tja melanie, daar kan ik heel makkelijk over zijn: toen ik voor de zorg koos was ik jong, vrijgezel en had ik geen kinderen.
sinds ik een vaste relatie kreeg, was het nog swel te doen, maar vond het wel ooit vervelend als ik dan moest werken aangezien hij toen alleen maar in de weekenden thuis was.
en met mijn meisje merkte ik dat ik steeds meer moeite kreeg met de feestdagen en weekenden omdat dat de weinige tijd was dat we als gezin compleet waren
Ja knipoogje, dat geldt ook voor mij. En daarbij: ik vind de doelgroep erg leuk om mee te werken, maar de werktijden vind ik minder. Je hoeft toch niet alles van een baan geweldig te vinden? Ik vond het eerder wel een voordeel hoor, toen mijn kids alletwee nog niet naar school gingen. Ik was lekker de hele dag bij ze en 's avonds werkte ik. Maar nu mijn oudste naar school gaat is het anders. Hij is er zelf overdag toch niet. Ik vind het dan vervelend om hem van school te halen en vervolgens moet ik weg om te werken. En inderdaad, lekker de weekenden en feestdagen samen met mijn gezin doorbrengen, erg fijn!
Ok, ja ik heb dat totaal niet eigenlijk!
Maar Jaden fijn dat je een keus hebt kunnen maken hoop voor jou dat het werkelijk is wat je zoekt /wil :thumbup:
@Jaden wrote:
Dank jullie voor de reacties!
Ik denk dat ik toch voor de dagbesteding ga.
Ik wil nl ook erg graag bij mijn kinderen zijn en op deze manier merkt mijn oudste er bijna niets van:
Ma: tussen de middag overblijven en oma haalt hem op. Ik ben dan om 16.15 uur thuis
Di: mama (ik dus) haalt en brengt en is er 's middags ook, ben er dus de hele dag voor ze.
Wo: mama brengt en haalt van school en is er 's middags ook (werk nl van 09.00-11.45 uur) Kan 's middags dus bij een vriendje spelen of vriendje bij ons en kan ook naar zwemles
Do: mama haalt en brengt en is 's middags ook, ben er dus de hele dag voor ze.
vrij: Tussen de middag haalt oma hem op en ook 's middags. (op vrije dag de hele dag bij oma) Ik ben er dan weer om 16.15 uur
Weekenden: papa en mama
Als ik voor het andere zou kiezen en ik dus 's avonds zou werken, dan zou ik mijn oudste ophalen van school en moet ik daarna meteen door naar mijn werk. Nu haalt op maandag en vrijdag de oma’s hem op en een uur later ben ik al weer thuis. Ik kan dus elke avond samen met mijn gezin eten, elke avond mijn kinderen naar bed brengen, ik vind dat wel veel waard!
Daarbij gaf mijn schoonma aan dat ze het leuk vind om lekker te “kottel’n” met haar kleinkind (de jongste) en dan kan ze 's middags (als zoonlief in bed ligt en de oudste nog op school zit) skypen met haar dochter die op Curacao woont.
Op woensdagochtend wil mijn vader wel een paar uurtjes oppassen op de jongste. Ik ben er dan weer om 12.15 uur en daarom kan mijn oudste dus gewoon bij een vriendje spelen of een vriendje bij ons op woensdagmiddag. Ik kan ook gewoon zonder problemen met hem naar zwemles op woensdagmiddag.
En op vrijdag wil mijn moeder de hele dag oppassen. De ene week is mijn oudste de hele dag vrij en de andere week moet hij de hele dag naar school. Mijn moeder is een type die met ze naar de kinderboerderij gaat, koekjes met ze bakt, spelletjes met ze doet etc. Als mijn oudste op school is, wil ze met de jongste gaan zwemmen. Al met al dus een hele leuke dag voor zowel oma als kleinzoons!
Alleen voor de jongste is het dus heel anders dan nu. Hij is op maandag bij oma, op dinsdagmiddag PSZ, woensdagochtend opa, donderdagochtend PSZ en vrijdag de hele dag oma. Maar daarin tegen ben ik er dus wel 's middags om 16.15 uur, dus als hij uit bed komt van middagslaapje, dan ben ik er (bijna)
Enige nadeel: wat als er iemand ziek wordt? Dan moet ik dus snel voor een andere oplossing zorgen…maar ook dan denk ik dat misschien wel op te kunnen lossen met een vriendin.
En qua mijn schoonmams: mocht het minder met haar gaan, of ze komt te overlijden, dan zou ik denk ik een gastouder zoeken voor de jongste. Maar misschien gaat hij dan inmiddels ook wel naar school. Mocht ik dan weer een baby’tje hebben, dan zou ik alleen voor de maandag een gastouder nodig hebben voor hem/haar, want mijn vader kan op maandag de jongens dan wel uit school halen en een uurtje opvangen.
Al met al dus erg fijn denk ik! :dance:
Weten jullie trouwens of je wat vergoed krijgt als je voor een gastouder gaat?
Je moet inderdaad je eigen afweging maken, maar vergeet de schoolvakanties niet. Hoe ga je dat opvangen?
Mijn man werkt in het onderwijs en is elke vakantie vrij! :dance:
Dus is dan ook opgelost!
@Jaden wrote:
Mijn man werkt in het onderwijs en is elke vakantie vrij! :dance:
Dus is dan ook opgelost!
Kijk, dat maakt het dan weer makkelijker.
Volgens mij ben je er al wel uit

ik werk nu ongeveer als optie 1 en wil dit nooit meer anders. Maar het is per persoon verschillend, denk dat je er toch zelf uit moet komen. Al denk ik dat je liever optie 2 kies…??
tjonge, is er geen middenweg?
Ik werk onregelmatig, 24 uur per week, maar heel wisselend, en vind dat meestal ideaal. De ene week werk ik geen avonden, maar alleen 2 dagen en bijv 1 weekenddag, dan gaat onze zoon dus 2 dagen naar het kdv. een andere week werk ik weer het hele weekend en maar 1 middag en avond in de week, en hoeft hij maar 1 middag naar het kdv. En weer een andere week werk ik 1 late en 2 vroege diensten ofzo. Dus 2,5 dagen kdv.
Zo is niet elke week hetzelfde, ben ik niet elke week 3 avonden weg (dat vind ik trouwens echt veel, wij zijn zonder mijn avonddiensten allebei al minimaal 2 avonden per week druk, mijn man heeft ook elke week 2 avonden van de politiek en ook nog avonden voor de kerk enzo, dan blijft er al zo weinig over).
En altijd overdag lijkt me een beetje saai.
Maargoed, misschien zou ik dan toch voor overdag kiezen, de avonden en weekenden lijken me wel lekker qua planning thuis om niet te werken.
Hoi Little wonder,
Dat lijkt mij juist vreselijk, die onregelmatigheid. Ik wil juist nu regelmaat, voor zowel mijzelf als mijn kinderen. Die onregelmatigheid moet ook bij je passen denk ik. Ik wordt daar niet gelukkig van.
Met die dagbesteding ben ik altijd om 16.15 uur thuis (de ma en vrij) en de woe om 12.00 uur en di, do en weekend vrij! Hoewel: ik ga dan op dinsdagavond wel met een aantal clienten nordic walken (van 18.30-20.00) en soms op donderdagochtend vergadering.
Van mij mag het best een beetje saai zijn, ik hoef geen heel afwisselende baan nu, zolang de kindjes nog klein zijn.
jaden: zit die dinsdagavond nordic walken is dat wekelijks? want dan ga je toch best wel meer uren maken of zie ik dat verkeerd?