ik ben op t moment bijna 9 weken zwanger maar savonds zo ontzettend moe
nu is mijn probleem ik werk ook 2 avonden vanaf 1300 tot 2200-2230 (zwaar lichamelijk werk) (zwemonderwijzeres met aquarobics)
heb gister bij mijn werkgever verteld dat ik dat dus niet meer ga volhouden (tijdelijk)
zijn reactie was: ik kan je niet ziek melden, want je hebt n gezonde ziekte dus moet je dan verlofuren opnemen.
ik kan ook geen ander rooster krijgen want ja ze hebben net mensen genoeg.
nu heb ik al gehoord t een en ander over het uwv maar hoe kom je met 9 weken aan n zwangersschapsverklaring??
hellup!!
Hoi,
Ik had vanaf 6 weken zwanger eerst 4 weken vakantie, maar toen ik daarna weer aan het werk ging, had ik ook last van extreme vermoeidheid. Eerst heb ik een paar keer verlofuren opgenomen, maar dat vond ik niet kunnen, ik ging toch niet voor mijn plezier eerder naar huis? Dus heb ik contact opgenomen met de bedrijfsarts en van hem mocht ik elke werkdag 2 uur eerder naar huis. Als je ziekgemeld wordt vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten, dan krijgt de werkgever dit voor 100% vergoedt, dus je werkgever heeft er geen last van.
Bij je verloskundige kun je trouwens een zwangerschapsverklaring regelen, ik weet niet of je daar binnenkort naartoe moet?
Ik zou in ieder geval geen verlofuren opnemen en eerst contact opnemen met de bedrijfsarts.
Groetjes Saskia
tnhx voor je reactie ga die eens bellen
Als jij je ziek meldt, dan heeft een werkgever toch geen enkele reden om daaraan te twijfelen? Dan moet hij je volgens mij gewoon ziekmelden hoor.
En dan krijg je na een paar dagen vanzelf een oproep voor de arboarts, en die mag pas beslissen of je ziek thuis mag blijven of niet. Volgens mij mag hij daar helemaal niets over zeggen.
In mijn 14e week ofzo van mijn zwangerschap was ik misselijk, en gaf toen ook over. Of het nou een normale ziekte is of niet, ik heb me gewoon ziekgemeld. Voor de dag erna heb ik toen samen met mijn leidinggevende afspraken gemaakt, dat ik ging proberen om gewoon pas om elf uur te beginnen. Maar al had ik dat niet gewild, dan kon zij er volgens mij nog niks over zeggen, me in ieder geval niet verplichten tot werken hoor!
Sterkte!
Wat een rare reactie van je werkgever zeg. Als door je zwangerschap je werk (tijdelijk) te zwaar wordt, zal je werkgever lijkt mij vervangende werkzaamheden en/of tijden moeten aanbieden. Het probleem dat er geen vervanging is, is zijn probleem en niet de jouwe!! Vrije uren daarvoor inleveren: NO WAY!! :naughty: Bovendien… hoe vult hij dan de uren op?? :think: Het kost je werkgever niet eens geld, want het UWV betaalt notabene 100% van je salaris als je vanwege je zwangerschap “ziek” wordt.
Als ik jou was zou ik sowieso contact op gaan nemen met de arbodienst van je werk en het probleem met hen gaan bespreken. Het lijkt mij dat je daarvoor geen zwangerschapsverklaring nodig hebt. Ik loop zelf ook in de ziektewet en in mijn geval van de WW. Ik heb bij de arboarts ook geen zwangerschapsverklaring hoeven overleggen 8) . Als je die wel nodig hebt, is dat snel genoeg geregeld lijkt mij.
Succes met je zwangerschap en je werk!!
allemaal bedankt, heb net de bedrijfsarts aan de telefoon gehad en die zei ook dat mijn werkgever me gewoon kan ziekmelden ook al ben ik zwanger.
hij moet nu contact opnemen met de bedrijfsarts.