Ik vraag me af wat voor werk en voor hoeveel uur moeders aan de slag zijn van wie 1 of meer kinderen op de lagere school zitten. Lotte gaat over 2 jaar pas naar de basisschool, maar die 2 jaar zijn zo om. Ik werk nu 24 uur, verdeeld over dinsdag, donderdag en vrijdag. Omdat ik nu een aardige reistijd heb, wil ik in mijn eigen woonplaats gaan werken. Ik ben nu secreterasse, maar wil ook die jaren van de basisschool wat anders doen eventueel. Ik vraag me alleen af, wat voor banen en voor hoeveel uur jullie hebben, er van uit gaande dat jullie man fulltime werkt, want dat is bij mij het geval. Ik vind het niet erg als Lotte straks ook naar de buitenschoolse opvang moet, maar niet iedere vakantie en iedere schooldag. M.a.w. ik wil dus zo veel mogelijk vrij zijn in de vakanties. Nu werk ik in de gezondheidszorg en ik ga al een sollicitatiebrief schrijven naar een onderwijsinstelling waar ze een secretaresse zoeken. Maar hoe doen jullie dat en hoeveel uren werken jullie en hoe zijn die uren verdeeld???
Groetjes,
Viratine
ik werk 30 uur…
maandag dinsdag en vrijdag de hele dag, donderdag tot 3 uur.
maandag opa en oma
dinsdag BSO
vrijdag papadag.
ik regel de boel bij een winkel
Hoi,
Ik werk 2 1/2 dag, maandag, dinsdag en woensdagochtend.
Ik doe invalwerk op een basisschool en dat loopt tot aan de grote vakantie. Ik ben (bijna!) gescheiden, dus geen man die meehelpt.
De vakanties heb ik niet altijd gelijk met mijn oudste, ik werk nl in een andere regio dan waar hij op school zit. We wonen net op een grens…
Op de dagen dat ik werk gaat hij met de overbuuf mee naar school. Aan het einde van de week neem ik haar oudste mee. 's Middags gaat hij naar de BSO. Behalve op de woensdag, dan eet hij met de overbuuf een boterhammetje mee en dan haal ik hem daar rond 13.30 op.
Mijn jongsten gaan op de dagen dat ik werk naar het kdv.
Als mijn zoon vrij heeft als ik moet werken, dan gaat hij meestal logeren bij mijn moeder (woont niet om de hoek, dus logeren is dan de leukste variant in oppas). Er is ook een mogelijkheid om hem op die dagen naar de BSO te doen, maar daar moet je apart voor betalen…
nog ffkes meis… en dan kom je toch weer hier in de regio wonen… al moet ik niet te hard roepen, want de vakanties hier in het dorp lopen niet eens gelijk met de stad een eindje verderop :wall:
:mrgreen:
Dan woont oma wel om de hoek!
Ik werk 30 uur per week. Elke dag 6 uur van 8 uur 's ochtends tot 14 uur 's middags.
Ik heb nu nog het geluk dat mijn man thuis is, maar als hij weer moet gaan werken zullen we proberen of hij rond een uur of 9 a half 10 kan beginnen zodat Lana alleen hoeft over te blijven. Verder ben ik 's middags thuis.
In de vakanties weet ik het nog niet hoe ik het moet gaan doen tijdens de vakanties.
Ik werk op maandag en vrijdag bij een autobedrijf.
De oudste zit al op school en gaat op maandag en vrijdag naar de voorschoolse en naschoolse opvang.
De jongste gaat op maandag naar het kdv en op vrijdag is hij bij mijn ouders. Die wonen in de plaats waar ik werk.
In de schoolvakanties gaat de oudste naar mijn ouders op de dagen dat hij normaal gesproken naar de voor en naschoolse opvang gaat, omdat mijn moeder op een school werkt en dus de schoolvakanties vrij heeft.
Ik zit een dik half uur van mijn werk af, maar vind het ook niet echt fijn. Ben ook aan het rondkijken voor iets in de buurt.
Ik werk voor 12 uren als onderwijsassistent op de basisschool bij ons in het dorp. Ik breng dus eerst de kinderen naar school en na schooltijd komen ze bij mij, zodat ik eerst mjin werk af kan ronden en dan kunnen we samen naar huis. Als de kinderen vrij zijn ben ik dus ook vrij. Alleen de jongste gaat nog niet op de basisschool. Op maandag- en donderdagochtend gaat hij naar de psz, waar ik hem zelf naar toe breng en ophaal. Donderdagmiddag past een buurvrouw op en op vrijdagochtend heb ik hulp in de huishouding die dan op hem past.
Hoi Tsjitske,
Heb je daar een bepaalde opleiding voor nodig om assistent te zijn? Of kan ik zo solliciteren bij de basisscholen (heb een secretaresse-opleiding).
Groetjes,
Viratine
Ik heb zelf de PABO gedaan, maar dat is niet een vereiste. Er zijn tegenwoordig opleidingen op MBO-niveau voor deze baan, maar het is vrij moeilijk om onderwijsassistenten te krijgen. Wat precies de “eisen” zijn voor zo’n baan weet ik niet eens precies, maar tochwel een opleiding op MBO-niveau, gericht op kinderen. Het zal misschien ook afhangen van de functie die je gaat vervullen, maar als je net zoals ik een kind met een rugzakje moet begeleiden heb je wel een pedagogische achtergrond nodig.
Ik werk 32 uur officieel, maar werk werkelijk iedere week 35 uur
Ik werk dus per week 3 uur extra en die uren spaar ik op voor de vakanties! Nu zijn bij ons de schoolvakanties ook nog geen issue maar over een tijdje wel.
Ik ben dan gewoon zo goed als alle vakanties vrij (carnaval-mei-zomer een week of 6 - herfst en kerst). Nu gebruik ik die extra dagen gewoon voor de ‘lekker’
Ik heb wel de mazzel dat ik die extra uren (die 3 dus) mag werken wanneer het mij uitkomt. Soms dus op mijn vrije dag op vrijdag maar soms ook als ‘overwerk’ of in het weekend. Ik heb wel de luxe dat ik veel thuis kan werken en zo die 3 uur kan invullen.
Misschien een idee als je naar een andere baan gaat zoeken?
Suc6!
gr
muts
@tsjitske wrote:
Ik heb zelf de PABO gedaan, maar dat is niet een vereiste. Er zijn tegenwoordig opleidingen op MBO-niveau voor deze baan, maar het is vrij moeilijk om onderwijsassistenten te krijgen. Wat precies de “eisen” zijn voor zo’n baan weet ik niet eens precies, maar tochwel een opleiding op MBO-niveau, gericht op kinderen. Het zal misschien ook afhangen van de functie die je gaat vervullen, maar als je net zoals ik een kind met een rugzakje moet begeleiden heb je wel een pedagogische achtergrond nodig.
Mbo-spw, richting onderwijsassistent. Wij raden leerlingen aan om een bredere spw-opleiding te kiezen, omdat de meeste scholen geen onderwijsassistenten aannemen maar vooral gebruik (niet te verwarren met misbruik) maken van stagiaires. Aan de andere kant zijn er steeds meer kinderen met de rugzakjes die Tjitske al noemde en de verwachting is wel dat er in de toekomst meer banen vrij komen.
Ik werk zelf op een mbo-opleiding als docent, drie dagen in de week. Zoals verwacht erg makkelijk te combineren met kind(eren), qua vakanties etc.