werken en oppas (probleempje)

Ik heb een probleempje, en ik weet niet wat ik er nu mee moet dus vandaar ik hier even schrijf.

Ik ga binnenkort eind feb waarschijnlijk weer aan het werk (nieuwe baan), we hadden geregeld dat mijn schoonmoeder op mathijsje zou passen, nou helemaal goed toch, iedereen vond het goed en zij vond het leuk.

Maar nu… mijn schoonmoeder wil het niet meer, bang dat ze haar vrijheid kwijt raakt en ze ziet het niet zitten om op mathijsje te passen ze vind het te vaak en te lang nu ineens, de ene week werk ik 2 dagen en de andere week 3 dagen.

Ja nu moeten we dus wat anders regelen, een gastouder lijkt me niets, vind het een eng idee om mathijsje bij vreemde mensen achter te laten, die kennen mathijsje niet, weten niet wat het betekend als hij bepaalde huiltje doet of bepaalde geluidjes, ze kennen zijn dagritme niet, vind het een eng idee, mijn moeder wil wel heel erg graag oppassen maar die woont te ver weg, dus dat gaat helaas niet lukken.

Maar nu ga ik werken in een kinderopvang, zou het dan ook mogelijk zijn om mathijsje mee te nemen en hem daar in een groep te doen, ik heb wel op mijn sollicitatie gesprek gezegt dat mijn schoonmoeder op mathijsje past, maar ja ze wil niet meer daar kan ik toch ook niets aan doen, of zou de hoofd van de kinderopvang dat niet goed vinden.

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden en wat mischien een goede oplossing zou zijn.

hoi nette,

wat een vervelende situatie denk je alles goed geregeld te hebben en dan wil je s moeder niet meer oppassen :hug:

je kan vragen aan het kdv waar je gaat werken wat de mogelijkheden zijn en de situatie uit leggen.

en misschien wil je s moeder wel 1 dagje in de week oppassen zodat je de andere dagen naar het kdv waar jij werkt kan plaatsen.

ik zou het gewoon eens overleggen.

ik hoop dat je gauw een goede oplossing zult vinden.

sterkte :hug:

liefs monique

Allereerst zou ik Mathijs dan wel op een andere groep proberen te plaatsen dan waar jij komt te werken.

Het is heel moeilijk om jouw eigen kind te behandelen als een van de anderen uit de groep, voor hem ook moeilijk.

Verder vind ik de oplossing van 1 dag in de week oma, 1 dag kdv ook een goede oplossing. De andere week werk je 3 dagen, kan hij misschien die week 2 dagen naar oma?

Zou oma wel minder willen oppassen?

Je zou het zeker bij jouw werkgever kunnen aangeven. Of er plaats is is een 2e en je moet er rekening mee houden dat je hooguit een korting zult krijgen, dus de opvang is niet gratis. (tenminste meestal niet)

Succes!!

Het is een vervelende situatie voor je maar ik denk dat de oplossing vrij makkelijk is.

Op een kinderopvang hebben ze vaak meerdere groepen.

Zo werkt mijn zus in een kinderopvang en haar dochtertje van 2,5 gaat in het zelfde gebouw naar een andere groep. Je kind mag niet op de groep waar jij werkt. Althans zo doen ze dat daar.

Dus ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk is hoor!

Ik zou wel nu meteen naar die kinderopvang gaan bellen, soms duurt het een poos voor je kind op een groep terecht kan.

Succes er mee!!

Dat zou wel mooi zijn als je het zo kunt regelen. Dit mag echter niet op alle kdverblijven. Ik zou hier dus even informatie over inwinnen. Echt jammer dat je schoonmoeder niet meer wil, heeft ze er van tevoren dus niet echt goed bij nagedacht!

Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf, en Quillan zit ook op een kinderdagverblijf weliswaar niet op dezelfde locatie. Maar er waren ook collega’s van mij die wel hun kind op hun eigen locatie hadden, niet op dezelfde groep want dat werkt echt niet prettig maar het werkte wel.

En ik denk dat jouw nieuwe werk het helemaal niet erg vindt, maar dan moet er wel plek voor hem zijn. Dus ik zou maar eens gaan informeren of er uberhaupt plek is nog voor hem.

Groetjes Marielle :vlinder:

persoonlijk begrijp ik je verhaal niet… je wilt hem niet naar een gastouder brengen, want die kent mathhijs niet… maar wel naar een kdv(waar ze matthijs evenmin kennen?) Ik persoonlijk heb een sterke voorkeur naar een gastouder, daar verblijft hij toch in een wat huiselijker sfeer, de opvang is flexibeler en er is enigszins meer persoonlijke aandacht. (ik heb zelf op een kdv gewerkt, dus ik ken beide kanten). Daarnaast lijkt het me heel moeilijk om niet naar je eigen kind te gaan kijken als hij zo vlak bij is. Qua kosten maakt het niks uit denk ik, ik vermoed eerder dat een kdv duurder is, maar je krijgt ook een groot deel vergoed vanuit de bd.

Ik denk eerder dat je je ervan los moet maken dat anderen matthijs niet kennen zoals jij. Dat zal altijd zo blijven, immers niemand kent jouw kind zo als een moeder… Ik denk alleen eerder dat een gastouder makkelijker jouw ritme en opvoeding kan volgen dan een kdv(meer kindjes, beleid etc) Immers, als je gaat werken zul je de zorg van je kind moeten overdragen aan een ander, hoe moeilijk dat ook is…

Wel balen dat je schoonmoeder ineens niet meer wil(zou hier persoonlijk erg boos om worden, maar dat is een ander verhaal)

ik begrijp die keuze voor een kdv (ipv een gastouder) wel.

heb de keuze zelf ook gemaakt.

hoop dat ze plek voor hem hebben,

zou wel ideaal zijn zeg, je kindje op dezelfde plek als waar je werkt.

:thumbup:

Ik wil niet de gastouders promoten omdat ik zelf gastouder ben (met 12 jaar ervaring op kdv), maar als je dan toch de keus moet maken tussen kdv en gastouder zou ik absoluut voor gastouder kiezen. Je geeft aan dit niet te willen omdat zij Matthijsje niet kennen. Op een kdv kennen ze hem ook niet. En houd er rekening mee dat hij misschien niet eens op jouw kdv geplaatst mag worden of dat er misschien een erg lange wachtlijst is. Een gastouder leert hem écht wel snel kennen, zeker als hij 3 dagen in de week komt gaat dat wennen érg snel! Er zijn maar een paar kindjes waardoor er veel aandacht voor hem is en je goed zijn ritme kunt aanhouden.

Sterkte met je besluit en veel plezier met werken binnekort!

Iedereen erg bedankt voor de reactie’'s.

Marieke, op een kdv heb je opgeleide leidsters, dat geeft mij een “veilig” gevoel, ook heb je er inderdaad meer kindertjes maar dat lijkt me voor mathijsje juist wel leuk, kan hij leren om ook met andere kindjes te spelen.

En wat je zegt over een gastouder is mischien ook wel helemaal waar, maar mijn gevoel daar bij voelt niet goed, ik zie mathijsje dan liever in een kdv met meer kindjes om hem heen, en leidsters er bij dat voelt bij mij wel goed.

En over het boos worden, nou dat ben ik ook echt wel hoor, denk je alles goed geregeld te hebben, krijg je dit, ze scheept me lekker op met dit probleem, en op korte termijn een plekje voor mathijsje te vinden is erg moeilijk dat weet ik, er bestaan niet voor niets lange wachtlijsten.

En ik ben sinds afgelopen woensdag aangenomen, en heb op mijn sollicitatiegesprek gezegt dat mijn schoonmoeder op mathijsje zou passen, en nu zou ik moeten vragen of ik mischien mathijsje dan daar in de opvang zou kunnen krijgen, nou lekker dan, schaam me rot om dat te vragen :oops: :oops: ze zullen ook wel zeggen je schoonmoeder wou toch oppassen, uuhh ja maar nu niet meer :oops: :oops: nou zie me al staan, maar ja er zal toch een oplossing moeten komen.

En mischien is gastouder ook wel makkelijker, maar mijn gevoel voelt daar niet goed bij.

Ik zou het wel zo snel mogelijk vragen, en je kunt het ook zo zien elk klant is weer een betalende klant.

ivm snelle oplossing het overwegen waard…:

Een gastouder heeft vaak zelf ook kinderen, geen betere opleiding dan een ervarings-opleiding. Daarnaast worden ze gescreend door het Gastouderburo, en moeten ze, net als een kdv aan eisen voldoen. Bovendien zitten er bij een gastouder ook vaak meerdere kindjes, waardoor er ook voldaan wordt aan je ‘leuk voor mathijs’ -eis. Ik denk dat er bij een gastouder sneller een plek gevonden is dan bij een kdv, en wellicht kun je het als tussenoplossing doen, tot er plek is op het kdv waar je hem wil plaatsen(kan ook heel goed hoor).

succes met je probleem, ik denk persoonlijk dat het kdv er niet zo heel moeilijk over zal doen hoor, zulk soort dingen komen wel vaker voor…

Een van de leidsters van de opvang heeft haar baby in de babygroep zitten, terwijl zij in de peutergroep zit. En dat gaat prima.

Ik zou het gewoon vragen, en vragen wat het beleid daarin is.

Niet bij iedere opvang hebben de kinderen van de werknemers voorrang op andere kinderen op de wachtlijst, dus misschien moet je ook wel rekening houden met een wachtlijst???

Sja… Ik ben zelf dus ook gastouder en ik denk juist dat een gastouder jouw kind veeeel sneller leert kenen dan een leidster op het KDV. Ik heb verschillende baby’s bij mij in de opvang gehad die dadelijk 4 worden en in die 3,5 jaar heb ik elk nukje, hinkje, spurtje en nukje leren kennen. Ik ken ze van haver tot gort. Juist omdat je zo dicht op ze zit binnen de gastouder opvang. Door de kleinschaligheid is er veel meer tijd om een kind te leren kennen en het kind compleet zijn eigen ritme te laten aanhouden. En natuurlijk ken ik ze niet zo goed als de ouders, maar das idd op een KDV ook zo.

Kijk, de keuze voor een KDV of een Gastouder is persoonlijk, immers, de opvang op een KDV is ook uitstekende en hele leuke opvang. Ik denk alleen dat het gevoel tov een gastouder dat bij jou leeft niet helemaal terecht is…

In ieder geval wel een heel vervelende situatie zeg… Ik kan me voorstellen dat je ff met je handjes in het haar zit zeg! Succes met je beslissing, komt vast goed meid!!!

nette,

ik zou toch met je werk gaan bellen

en gewoon zeggen dat je schoonmoeder van mening is verandert

dat het haar toch te zwaar lijkt

ik zou hem niet op je eigen groep doen

bij veel kindercentra mag dat ook niet

( persoonlijk vind ik dat terecht)

succes !!

ik zou ook even bellen hoor

op je eigen groep zou niet mogen denk ik

en zou ik persoonlijk ook niet doen

verder ben ik ook voor een kdv ipv gastouder,