Over niet al te lange tijd moet ik weer aan de slag (met werken dus ;)). Ik ga parttime werken en op de dagen dat ik werk gaat Jinthe naar het kdv of past mijn moeder op. Ik wil graag bv blijven geven. Op de dagen dat ik werk krijgt ze zoveel mogelijk afgekolfde melk, met daarna zo nodig nog wat kv.
Doe ik er verstandig aan haar op de dagen dat ik niet werk overdag ook de fles te geven ipv aan de borst te leggen? Is natuurlijk wel wat omslachtig, maar voor haar misschien wel duidelijker? Zeker in het begin? Hoe deden/doen jullie dat?
Heel eerlijk: NIET DOEN!
- is het zooo veel meer werk om eerst af te kolven en daarna te voeden
- is er niks lekkerders dan live voeden toch
- is live voeden veeeeeel beter voor je productie dus als je al aangeeft dat je niet overmatig veel bv kolft(aangezien je aanvult met kv), zou ik haar op dagen dat ik thuis ben juist vaak(er) aanleggen om de productie wat op te krikken en anders iig op pijl te houden
- maakt het voor je kindje volgens mij niet uit of het de ene dag (.) en de volgende dag de fles krijgt, tenzij ze een flesweigeraar is, dan is’t misschien wat verwarrend voor haar…
Maar ja, dat is mijn mening, misschien zie jij dat anders?
Mijn verhaal:
Ik heb het overigens zo gedaan als ik zei, maar ja ik had ook te maken met een flesweigeraar die dus op dagen dat ie wel thuis was de schade weer probeerde in te halen en soms wel 2x zo vaak dronk :roll: Het fijne was overigens wel dat toen hij 1/2 jaar was en dus duidelijk was dat hij afgekolfde bv niet lekker vind en kv wel uit een flesje drinkt hij op crechedagen gewoon kv kreeg en thuis (.)(.)… mijn borsten konden het toen zelfs aan dat ik op werkdagen niet eens hoefde te kolven :dance:
ik zou ook live blijven voeden…maar indd mits jinthe goed drinkt, hapt ed. kolven en daarna fles voeden lijkt mij indd ook meer werk.
wel super dat je nog steeds doorzet! :dance: elke slok telt toch?!!!
Ik zou ook live blijven voeden. Eventueel daarna je borsten nog leegkolven, kan je je vooraad ook blijven aanvullen. KV zou ik nog niet geven als het niet nodig is
Ze krijgt ook kv als aanvulling als ze live drinkt (al sinds haar geboorte - moest in het ziekenhuis ivm haar bloedsuiker en daarna is de bv nooit voldoende geweest/geworden). Wat dat betreft maakt het dus weinig uit. Het probleem is meer dat ze veel waarde lijkt te hechten aan ‘alles hetzelfde’. Als ze een keer extra alleen de fles krijgt, zet ze het na afloop op een gillen, omdat ze per se ook de borst wil (want na nog geen vijf minuten aan de borst is ze dan weer rustig). Misschien dat dat te voorkomen is als ze overdag alleen de fles gewend is? Als dat zo is, dan heb ik de extra tijd die in kolven en de fles geven gaat zitten er wel voor over.
eisblume: Ik heb wel een mening, maar ik vroeg me af hoe anderen het deden en er tegenaan keken, dus ik ben blij met jouw mening.
En ik ben het helemaal met je eens: er is niets lekkerder dan live voeden! Vond ik in het begin niet, maar nu inmiddels gelukkig wel.
Wellicht dat de tijd zal moeten uitwijzen hoe het gaat… Misschien in het begin alleen flesjes en dan kijken hoe ze reageert als ze weer eens overdag ook de borst krijgt? (Ik ben nu aan het opbouwen met flesjes overdag, zodat ze er langzaam aan kan wennen.)
Ook ik ga straks (september) 3 dagen werken. Over de woensdag en donderdag maak ik me niet druk, ik heb het geluk dat het kinderdagverblijf in hetzelfde gebouw zit als waarin ik werk, dus tussendemiddag kan ik even live BV geven.
Wel werk ik met gehandicapten en moeilijk verstaanbaar gedrag, dus even snel van de groep af om te kolven zal lastig worden, gelukkig denken ze op het werk mee, maar ben echt benieuwd hoe het gaan zal. En op Dinsdag is mijn man thuis om voor de kleine te zorgen, maar dan heb ik net 4 dagen vrij gehad dus tijd genoeg om te kolven.
Vraag me dan alleen af hoeveel een kind van dan 10 a11 weken drinkt dus hoeveel melk ik op voorraad moet hebben.
@mallivy wrote:
Vraag me dan alleen af hoeveel een kind van dan 10 a11 weken drinkt dus hoeveel melk ik op voorraad moet hebben.
Volgens het CB hier moet je het gewicht van je kind x 150cc doen, dit is een richtlijn voor kv, maar zij zeggen dat het ook voor bv geldt. Als je kindje nog honger heeft, zou ik ook de richtlijn van max. 180cc per kilo lichaamsgewicht aanhouden. (Bij kv zit er een max. aan van 1 liter aangemaakte voeding per dag.)
dank je nienke
het gewicht van je kind x 150 : het aantal voedingen dat je per dag geeft.
bv. kind 4 kilo, zes voedingen per dag dan 4x150=600:6=100 cc per voeding.
@mallivy wrote:
Ik zou buiten de minimumhoeveelheid om je kleintje mee te geven naar de creche, gewoon zorgen dat je zoveel mogelijk voorraad aanlegt (zeker nu je waarschijnlijk nog veel melk hebt). Ik merk nu ik echt aan het werk ben, dat het kolven toch iets minder goed gaat en Taco soms meer drinkt dan ik kolf (dan kolf ik 's avonds bij). Maar zoals van de week was ik blij dat ik nog een redelijke voorraad in de vriezer had, want door een ongelukje op het werk en noodzakelijke pijnstilling in het ziekenhuis, moest ik mijn kolfopbrengst van die dag weggooien, toen was ik toch erg blij met mijn voorraad.
Ik heb het precies gedaan zoals jij schrijft. Ik werk fulltime en ik kon het niet bij elkaar kolven op het werk, ik kolfde wel, maar redde het niet in hoeveelheid dus al snel besloten wij kv bij te geven ook op verzoek dus als beep bleef huilen een half flesje erbij, bleef hij huilen dan nog wat erbij we hebben het echt op gevoel gedaan.
Maar op de dagen dat ik vrij was zeker Live voeden
1 omdat het je productie weer op gang brengt
2 omdat het heel leuk en fijn is eigenlijk is dat 1
en ik geef nu nog steeds in de ochtend en soms in de avond dus het is allemaal goed gekomen, maar wel omdat ik het mezelf makkelijk heb gemaakt met de kv. Ik werd er bloed nerveus van. Op het werk elke ml bij elkaar sparen. Pff.