Wennen

De school waar Nova heen gaat geeft de kinderen maar liefst 10 dagdelen de kans om te wennen. Het duurt nog even en ik weet dus ook nog niet in welke klas ze komt maar toch wil ik jullie mening even.

Nova gaat nu 2 dagdelen (di + vrij ochtend) naar psz wat ook op het terrein van de school is. Twee klassen zitten ernaast en nog een aantal in een ander gebouw. Ergens halvewege het jaar word er nog een extra klas gecreeerd als de klassen te groot dreigen te worden. het ene jaar is dit in maart al en dan pas in mei. Ligt net aan het aantal aanmeldingen. Of Nova in een tussenklas komt of gelijk in dr definitieve klas is dus nog niet te zeggen.

Nova word op 5 maart 4 jaar. De week voor haar verjaardag (ze is op een donderdag jarig) is het voorjaarsvakantie.

Inprincipe wilde ik sowieso de vrijdag voor deze vakantie haar laatste dag op psz laten zijn. Ze kan dan bv de maandag en de dinsdag na de vakantie nog een ochtend wennen en misschien zelfs de woensdag ook wel.

Hoe kan ik de overige 8 dagen het beste gebruiken? Juist een psz dag verlengen met een wenmiddag erbij zodat ze aan een lange dag kan wennen? Of juist op andere dagen een ochtend laten gaan?

Mijn werksituatie is op dit moment nog onzeker en ook mijn werkdagen tegen die tijd dus. Het kan voor gaan komen dat ze moet overblijven maar ik wil haar niet gelijk “aan haar lot overlaten”. Hoe hebben werkende moeders dit opgelost?

Hoi Esther,

Ik zou het ‘naar school toe gaan’ gewoon langzaam opbouwen! En het tempo ligt een beetje er aan of je dochter héél graag wil of dat ze een ‘schuw’ meisje is.

Misschien vóór de vakantie al eens een ochtend naar school; óf op een dag dat ze niet naar psz hoeft óf in plaats van de psz. Ik zou zelf niet na de psz s’middags haar nog naar school toe doen. Die omschakeling lijkt me te groot voor haar en dan is het meteen zo’n lange dag met teveel indrukken.

En dan de eerste week na de vakantie 3 ochtenden naar school, de tweede week 4 ochtenden, derde week 5 ochtenden en dan langzamerhand de middagen er aan toe gaan voegen. Zoiets?!

Bovendien kun je dan van je dochter laten afhangen hoe snel je opbouwt. Vaak is het afwachten hoe het gaat en kun je dat van tevoren amper bedenken.

Mijn zoon van bijna 6 is tijdens de psz (die óók in hetzelfde gebouw zat) ochtend een aantal keren samen met 1 of 2 andere kindjes een uurtje gaan wennen in groep 1/2. Dat vond hij heel leuk. Toen hij 4 werd is hij de eerste week meteen iedere ochtend gegaan omdat hij het zo leuk vond en het ook qua energie goed vol kon houden. En de tweede week ben ik de middagen er aan toe gaan voegen en dat werkte prima!!

Maar goed, dat is voor ieder kind wellicht anders!! En het moet met je werktijden ed ook nog allemaal goed uitkomen…

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

:-* Karin