wennen/oefenen

Ik zal waarschijnlijk wel binnenkort een brief/uitnodiging van school ontvangen, maar ik weet of daarin alles verteld staat…



Pete wordt 9 oktober 4 jaar :inlove: en volgens mij mag hij daarvoor dan 5 keer gaan oefenen verdeeld over maximaal 5 weken.



Krijg je vantevoren een kennismakingsgesprek met de juf van zijn klas?

Is het onhandig om Luc en Stan mee te nemen? Ik weet niet hoe lang je in de klas mag/moet blijven?

Is dat oefenen halve dagen of gelijk hele dagen?

Dat is denk ik verschillend per school.

Ik heb de brief van Marit haar nieuwe school net voor de zomervakantie ontvangen. Daar staat in omschreven wanneer ze mag wennen, in welke klas ze komt, welke juf ze krijgt en worden we uitgenodigd voor een informatie avond in de klas waar ze komt en met de 2 juffen.

Wennen mag ze 3x doen in de week dat ze jarig is.



Bij een andere school hier in de buurt mogen kindjes 10x wennen…HEt is dus overal anders…



Misschien zou je school kunnen bellen/mailen voor meer informatie?

Hier mocht Daniël idd ook 5x oefenen.

Hier waren dat 5 ochtenden.

Met het brengen had ik Nynke gewoon mee, het was ook niet de bedoeling dat ik er bij bleef, dus het brengen ging net als bij andere kinderen.

Toen we de wenafspraken maakten, konden we wel eventuele bijzonderheden aan de juf doorgeven, en met het ophalen hadden we even een kort gesprekje bij de deur.

Toen D een paar week naar school ging, kwam de juf op huisbezoek, dat was eigenlijk meer de kennismaking.

anna heeft hier 1 keer een ochtend gewend, hadden officieel twee ochtenden moeten zijn.



zelf vind ik wennen onzin geloof ik… Kind went toch vanzelf als het op school zit, en ook dan kan je je kind een middag thuishouden als het teveel blijkt te zijn, maar dat terzijde



het is niet de bedoeling dat je er als ouder bij blijft.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.



Ik hoop dat we vantevoren een gesprek krijgen met zijn juf/meester, want Pete is een kind met gebruiksaanwijzing :wink:

Hij is bekend met een pinda-allergie en nog wat andere allergieen.

Ook heeft hij wat autistische trekjes die ik wil doorpraten.



Ik wacht nog even de brief af, volgens mij moet deze voor september wel binnenkomen.

het is overal anders. Jongere broertjes en zusjes erbij is totaal neit handig. Al verschilt het wennen. Is het wennen even komen kijken, of een volle mrogen meedraaien? als je dan erbij mag blijven als moeder, zou ik zeker de broertjes niet mee nemen.



Zelf raad ik altijd af om andere kinderen mee te nemen. Hier zijn het vijf ochtenden, de eerste twee met mama, de rest alleen.

ALleen kinderen die in de zomervakantie vier worden, mogen maar 1 keer, omdat het al zo vol is op school.



Zelf belde ik de ouders persoonlijk om te zeggen dat er een uitnodiging aan zat te komen, de volgende week. hier gaat alleen een kaartje op de bus, in hoo pdat de post die goed overbrengt met daarop de eerste dat dat ze mogen komen kennis maken. De rest komt dan in overleg. Best lastig zo, omdat je dan niet goed met je werk kan plannen omdat het ook op korter termijn is.



Hier is alles nieuw op onze school, we hebben eeng ezaemlijke inschrijfavond voro drie scholen tegelijk, dus ik weet waar de deur zit, maar meer ook niet :?

We zijn al een keer op deze school gaan kijken, net na schooltijd.

Toen zat Pete op het kdv en had ik nog bevallingsverlof van Luc en Stan en waren mijn man en ik aan het wandelen.



Naar de officiele kijkochtenden en informatieavond zijn we niet gegaan, omdat ik alle kijkochtenden moest werken en mijn man flink ziek was toen de informatieavond gepland stond. Uitgebreide uitleg hebben we dus niet gehad helaas.



Het lijkt mij ook niet echt handig om Luc en Stan mee te nemen, maar ik heb niet even 1-2-3 iemand die kan oppassen.

Mijn schoonouders gaan vanaf eind augustus tot het weekend van Pete’s verjaardag in het buitenland kamperen. Mijn ouders wonen op anderhalf uur afstand en die komen niet even langs om een uur op Luc en Stan te passen.

Misschien kan mijn man wat met zijn werk regelen (later beginnen) of de vriendin van mijn zwager (heeft op dit moment geen werk) of anders neem ik ze gewoon mee…

Mijn dochter heeft 2 wenochtenden gehad. Ze begon in de instroomgroep die begon toen zij voor het eerst naar school ging en ze was dus niet de enige die ging wennen. Ruim een week voordat ze mocht wennen kreeg ze een uitnodiging. Op die uitnodiging stond dat de ouders tot kwart voor 9 in de klas mochten blijven. Wij hebben onze jongste beide keren gewoon meegenomen en wij waren niet de enige. Na de wenochtenden hadden we nog een informatie-avond.

Als je zoon een gebruiksaanwijzing heeft en je die graag aan de juffen dan zou ik gewoon een gesprek aanvragen.

Mijn zoon heeft geen wendagen gehad. Werd in de vakantie 4 jaar en is daarna direct begonnen.

Bij ons zijn de wendagen echter wel gewoon zonder ouders. Je brengt je kind een ochtend en komt het daarna weer ophalen. Het enige verschil is, is dat het nog niet hele dagen naar school gaat.



Een kennismakingsgesprek was hier na twee weken op school. Toen zonder jongste gedaan. Even rust :wink:

@sassie1980 wrote:

We zijn al een keer op deze school gaan kijken, net na schooltijd.

Toen zat Pete op het kdv en had ik nog bevallingsverlof van Luc en Stan en waren mijn man en ik aan het wandelen.



Naar de officiele kijkochtenden en informatieavond zijn we niet gegaan, omdat ik alle kijkochtenden moest werken en mijn man flink ziek was toen de informatieavond gepland stond. Uitgebreide uitleg hebben we dus niet gehad helaas.



Het lijkt mij ook niet echt handig om Luc en Stan mee te nemen, maar ik heb niet even 1-2-3 iemand die kan oppassen.

Mijn schoonouders gaan vanaf eind augustus tot het weekend van Pete’s verjaardag in het buitenland kamperen. Mijn ouders wonen op anderhalf uur afstand en die komen niet even langs om een uur op Luc en Stan te passen.

Misschien kan mijn man wat met zijn werk regelen (later beginnen) of de vriendin van mijn zwager (heeft op dit moment geen werk) of anders neem ik ze gewoon mee…




Dit geregel ga je blijven houden - zo ook met 10 minuten gesprekken - ook niet handig om de kleinere er bij te hebben of het kind zelf. Er zijn hier ouders die onderling dan op hun kinderen passen zodat ze beide naar het gesprek kunnen gaan. Voor ons ook elke keer weer een toer om te kunnen gaan en ook niemand in de buurt verder.

Toen Damian naar school ging 2 jaar geleden. mocht hij 4 dagdelen wennen!

En Anne mocht vanaf 15 augustus voor het eerst. EN kreeg geen wen dagen. Ik mocht zelf kijken wanneer ze wou en of ze gelijk hele dagen wou of eerst halve.

Ik probeer haar gelijk volledig te laten gaan. ALs ze niet te moe is dan he. Aangezien dat bij Damian ook beter wende dan af en toe !

onze oudste 2 hebben allebei niet gewend.

De oudste was op de eerste vakantiedag jarig en om dan eerst een ochtend te wennen en dan na 6 week pas te beginnen… mwah.



De 2e mocht op donderdagochtend komen wennen, was op vrijdag jarig en zou dan maandag mogen starten…



Tja dan wen je maar op maandagochtend :wink: .



Ik vind het hele wennen eigenlijk ook een beetje ‘raar’ en misschien wel meer voor de ouders als voor de kinderen.



Mijns inziens wen je idd ook gewoon als je start en je kan altijd je kind een middagje thuishouden als het nodig is.



Of je nu oppas of een vrije dag moet regelen voor de wendag(en) of voor een middagje thuis kunnen houden maakt in mijn ogen ook weinig uit (dan even voor de werkende ouders, hier is het sowieso niet aan de orde).



Nummer 3 en 4 gaan tzt ook niet wennen en gaan gewoon naar school als ze 4 zijn :thumbup: .

Pete wordt op zondag 4 jaar en zou dan op maandag zijn eerste schooldag hebben, dat is gelukkig een vaste vrije dag.

Op dinsdag moet ik werken en moet hij dan 1. naar vso en 2. overblijven en dat vind ik eigenlijk een beetje teveel allemaal voor een tweede schooldag. Vandaar dat ik die wendagen wel fijn vind, zodat alles een voor een geintroduceerd wordt.



Misschien dat ik mijn schoonmoeder vraag of zij hem dinsdag in die eerste schoolweek wil wegbrengen en of hij daar mag lunchen. Ik werk tot 13.00 uur en kan hem 's middags wel ophalen.

Donderdag zou hij naar de BSO moeten, maar misschien dat zij hem 's middags wel wil ophalen.

Op maandag en woensdag ben ik altijd vrij en man man op vrijdag, dus de rest van de week kunnen we het zelf doen.

Na die eerste schoolweek heeft hij herfstvakantie en kunnen we allemaal weer een beetje bijkomen.

als ik het ‘schema’ zo zie van die eerste week…

zou ik geloof idd proberen je schoonmoeder te vragen voor die 2 dagen dat jullie werken.



Als je schoonmoeder hem in de ochtend zou kunnen brengen zou je die dinsdag misschien wel kunnen later overblijven, is hij daar ook een keertje geweest en dan jij weer ophalen aan het eind van de dag.



Zeker met de vakantie er direct achteraan leent die eerste week zich eigenlijk heel mooi om te wennen.

Nena gaat na de meivakantie naar school maar wij gaan het de eerste weken ook opbouwen - niet gelijk de hele week en hele dagen en ook nog eens drie maal bso :hand:



Dus wij gaan ook dingen bedenken om haar de eerste weken wat te kunnen ontzien en het enigszins op te bouwen.

Hier ook geen wennen, deze school doet er niet aan. Zijn eerste schoolweek heb ik vakantie opgenomen, om langzaam op te kunnen starten voor hem. :slight_smile:

De school waar mijn dochter heen gaat, daar doen ze wel aan wennen.



Tenminste, mijn neefje is pas begonnen, en de week voordat hij naar school ging, heeft hij alleen de ochtenden meegedraaid. De week dat hij 4 werd is hij vol begonnen.



Mijn dochter begint pas na haar 4e verjaardag, ze is jarig in de week voor de vakantie, die week draaien ze bijna geen normaal rooster. En ik vind het onzin om eerst een week de ochtend te gaan wennen, 2weken vakantie en dan er vol tegen aan.

Zelf vind ik het wennen ook onzin, ze zijn pas 4 dus nog niet leerplichtig. Hier gingen ze de eerste week alleen de ochtend, en daarna helemaal tenzij ze moe waren, dan mogen ze de middag thuisblijven en ff slapen…



Bij de tweede mocht ik wel in de klas blijven, en ben in de kring even gebleven, verjaardag gevierd. Daarna gingen ze buitenspelen, maar hij deed het zo goed dat ik hem nog terug moest roepen voor een kus. haha

Hier doen ze niet aan wennen.

Wel aan een kennismakingsgesprekje/even kijken in de klas, vlak voordat ze 4 zijn. En ze hebben hier maar dagen tot 13 uur en op woensdag zijn de 4 jarigen nog vrij! :thumbup:

Hier wel 4 wenochtenden… en ik ben er wel blij mee. Niet omdat ik denk dat hij het nodig heeft maar omdat hij zooo graag naar school wil en het zo al een 2 weken eerder kan echter vd ochtend maar hij heet het gevoel ik ga naar school!