Welke vragen sollicitatie oppas?

Voor mijn oudste zoek ik een oppas aan huis. J.oël is 9 jaar en wil na schooltijd graag naar huis toe komen. Mijn jongste zal bij zijn gastouder zijn op die dag. Nu is er een gegadigde die gereageerd heeft op de advertentie, en ik heb met haar afgesproken dat ik haar bel. Maar…welke vragen kan ik het beste stellen? Het gaat er vooral om dat ze aanwezig is tot mijn man er is, ze hoeft Joël niet continu te vermaken, maar natuurlijk wel geïnteresseerd in hem zijn.

Als het telefonisch contact goed bevalt, dan nodig ik haar uit voor een gesprek hier thuis. Maar wat zou ik aan de telefoon allemaal kunnen vragen?

Jeee, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar als ik het op m ij projecteer, zou ik willen weten waarom ze wil oppassen ,heeft ze affiniteit met kinderen en laat haar dat uitleggen en onderbouwen (heb ene hekel aan antwoorden als: ik vind kinderen leuk)

Bedenk een aantal casussen en vraag wat zij in dat geval zou doen, hoe kijkt ze aan tegen straffen en belonen, hoe reageert ze als er zich een calamiteit voor doet. Is het iemad die dingen uitlegt of simperlweg zegt: omdat ik het zeg. Ik zou voornamelijk willen weten hoe zij pedagogisch zou handelen en als ik daar een goed gevoel bij zou hebben eerst een afspraak maken waar zij mijn kind ook ontmoet. De klik tussen hun beiden zal het meest belangrijkst zijn voor mij, ook moet mijn “gevoel” goed zijn bij haar.

Hoop je wat richtlijnen te hebben kunnen geven, succes!

ik zou haar vragen wat ze zelf voorstelt bij het oppassen op een 9 jarige.

Stel vooral open vragen waar ze meer dan ja en nee op moet antwoorden en volg vooral je gevoel.

succes.

natas

• referenties van vorige oppasadressen…
  • wat ze zich voorstelt van het oppassen op jouw kind
  • wat ze per uur wilt verdienen

Kijk, dat zijn al vragen waar ik wat mee kan! Heb haar net gebeld, en een afspraak voor donderdagmiddag gemaakt. Omdat ik echt een hekel heb aan bellen, heb ik aan de hand van haar stem en manier van praten (ja wat een reden hé…) besloten dat ik iig een gesprek wil aangaan met haar. En dan zien we weer verder. Maar de bovenstaande vragen neem ik zeker mee! Wat ik iig weet is dat ze veel ervaring met kinderen heeft, haar oudste is 21 en de jongste is 4. En ze heeft er nog een paar tussen :slight_smile: . Maar ja, dat zegt natuurlijk niets over de manier van opvoeden :mrgreen: . Mochten jullie nog meer ideeën hebben, spui ze!

Soleil, wat ikzelf en ook colle al aangaf, laat haar vertellen. Bij vragen stellen krijg je maar een heel eenzijdig beeld. Als je haar laat vertelen hoe een middag met jouw kind(eren) er uit zal zien dan heb je al een idee mbt tot de verschillen in normen en waarden.

Daar kun je dan op inspelen door een casus te bedenken dat jij belt dat je een half uurtje later thuis bent maar dat je andere kindje ook opgehaalt moet worden wat is haar reactie. Je kindje een vriendje mee wilt nemen of ze juist ruzie krijgen bij het afgesproken spelen etc. etc.

succes morgen!

@natas1 wrote:

Soleil, wat ikzelf en ook colle al aangaf, laat haar vertellen. Bij vragen stellen krijg je maar een heel eenzijdig beeld. Als je haar laat vertelen hoe een middag met jouw kind(eren) er uit zal zien dan heb je al een idee mbt tot de verschillen in normen en waarden.

Daar kun je dan op inspelen door een casus te bedenken dat jij belt dat je een half uurtje later thuis bent maar dat je andere kindje ook opgehaalt moet worden wat is haar reactie. Je kindje een vriendje mee wilt nemen of ze juist ruzie krijgen bij het afgesproken spelen etc. etc.

succes morgen!

hier heb ik ook zeker wat aan,thnx! :thumbup:

als haar jongste vier is… waar laat ze die dan?

misschien wilt ze die wel meenemen… :think:

is misschien ook wel iets wat je zou kunnen checken :wink:

wat doet ze als er bij haar thuis een noodgevalletje is…

of als er iets ( moge het niet gebeuren) met jouw kindje is ( armpje ofzo gebroken door een lelijke val…)

succes morgen

en hoe is het gesprek gegaan??

wat heb je uiteindelijk gevraagd? en is ze aangenomen??