Even een vraag aan de wat meer ervaringsdeskundigen. Ik slik nu een multivitamine voor zwangeren. Dagravit mamma. Inclusief foliumzuur enzo. Is ook net een nieuw doosje…
Maar nu moet ik van mijn vk meer vitamine D slikken. Er moet 10 op staan maar in mijn pil zit maar 7,5. Geen probleem, dacht koop dat er ff bij. Nou niet dus, kan alleen grotere hoeveelheden kopen van gelijk 10 en dan staat er juist dat je de dosering niet moet overschrijden.
Hoe doen jullie dat?
En ik moest visolie gaan slikken. Maar is dat dan omega 3 of 3,6 en 9? Op sommige verpakkingen staat dat je als je zwanger bent dit moet overleggen. Terwijl de vk zegt dat dit juist wel goed is als ik niet voldoende vis eet.
Maar welkemoet ik dan nemen?
Welke slikken jullie?
Ohja en nog een laatste vitmanie vraag :oops: Na een aantal weken hoef je toch geen foliumzuur meer te slikken? Hoe doen jullie dat dan met de multivitaminen voor zwangeren? Daar zit toch altijd foliumzuur in?
Hoop vragen, maar ik wil dit graag goed doen en ik kom er niet uit.
Heeft je verloskundige ook gezegd waarom je extra vit D moet naast je multivitamine? Daar moet dan een speciale reden voor zijn toch?
Het zit ook in margarine etc. niet alleen in vis.
Foiliumzuur mag je op een gegeven moment mee stoppen maar dat hoeft niet. Ik heb gewoon de hele tijd mijn multivitamine geslikt, dat kan geen kwaad.
Omega wist ik niet, even via google gezocht en ik las ergens dat je beter omega 3 kunt nemen, omdat in Westerse voeding teveel omega 6 zou zitten.
Persoonlijk vind ik het wat overdreven om naast je multivitamine nog meer te slikken, tenzij je daar een specifieke lichamelijke reden voor hebt?
Ze zei dat dat belangrijk was voor het kindje. Maar echt waarom ik meer moest niet. Wel dat ik aan de juiste hoeveelheid moet komen en anders moet bijslikken.
Ik ben steeds heel moe, misschien dat dat de reden is dat ik extra moet slikken.
Ik had gelezen dat het beter was om met de foliumzuur te stoppen. Heeft de vk niet gezegd hoor nog.
En Omega was belangrijk omdat ik te weinig vis binnen krijg. Maar bedankt voor de tip, ga ik alleen voor de 3 dus beter. In de multivitamine zit dit overigens niet.
Om de vitamine D zou ik me niet zo druk maken.
7,5 is niet ver verwijderd van 10.
Bovendien krijg je ook vitamine D binnen met margarine/halvarine en als je minimaal een kwartier per dag buiten bent, maakt je huid het zelf aan.
En visolie. Als je nooit vis eet, zou je het erbij kunnen slikken.
Er zijn ook zwangerschapsvitamines waar visolie aan is toegevoegd. Bijv: die van Etos en Davitamon. Maar bij die van de Etos kreeg ik oprispingen met een vissmaak. :sick: Dus die kan ik je niet aanbevelen.
Nog niet zo heel lang geleden is gebleken dat mensen in NL over het algemeen te weinig vit D binnen krijgen en dat heel veel babies ter wereld komen met een gebrek aan vitamine D, wat dan weer overmatig huilen en andere klachten ten gevolge kan hebben. Denk dat je vk het je daarom heeft aangeraden. Bij de drogist kun je vit D druppeltjes kopen (dezelfde als die je ook aan babies en jonge kinderen geeft), die kun je dus zelf doseren totdat je aan je aanbevolen hoeveelheid zit.
En visolie is voor iedereen gewoon heel gezond, niet alleen voor zwangere vrouwen.
@Jose oke dus ik kan gewoon die druppeltjes kopen waarop staat dat het voor kinderen is? Dat wist ik dus niet.
En visolie bedoel jij ook de omega3?
Hi! Ik ben vegetariër (geen vlees en vis) en heb allerlei voedselallergieën (handige combinatie, I know ;)). Van de VK moet ik ook meer vitamine D slikken en meer ijzer proberen binnen te krijgen. Uit de bloedtest die ik laatst had bleek dat alles goed was gelukkig qua B12, ijzer en foliumzuur.
Ik gebruikte eerst Davitamon plus visolie (hoewel visolie niet eens hoefde van de VK, maar toch…), maar die is op de een of andere manier nergens meer verkrijgbaar (zelfs niet online zag ik). Dus nu heb ik Davitamon voor tijdens de zwangerschap + van El Mare nog een pil met Omega 3. De vitamine D had ik eerst los, maar nu ik die combi gebruik doe ik dat niet meer apart.
Wat gek dat die davitamon niet meer verkrijgbaar is :think: Ik gebruik zelf gewone zwangerschapsvitamines met diezelfde pillen van el mare, geen vissmaak of rare oprispingen :thumbup:
@Charliee: omega 3 bedoel ik inderdaad
Extra D. is nu een standaard advies. 2 jaar geleden bij mijn vorige zws nog niet en nu wel.
Oh vit. d en huilbaby? dat is nieuw voor mij!
Ik neem de ene dag een multivitamine voor zwangeren met visolie er in en de andere dag een foliumzuurpil. Na 13 weken hoeft de foliumzuur niet meer, maar dat neem ik dan gewoon wel want het zit in de multi. In die multi zit wel meer wat ik niet per ce hoef omdat ik goed eet. Ik denk dat dat geen kwaad kan.
Ik heb wel die van davitamon met visolie trouwens. Ik had ze een tijdje geleden gekocht al. Zijn ze er niet meer? jammer!
Hier Gravitamon multivitamine… Alles in de juiste hoeveelheid in één pil. Vorige twee zw.sch. ook al gebruikt en nu weer.
Ben ook echt gegaan voor de dragees (dus tabletten met suikerlaag). Standaard tabletten kreeg ik niet / nauwelijks weg :sick: Alleen de geur al… :sick:
@Michelle321 wrote:
Ik gebruikte eerst Davitamon plus visolie (hoewel visolie niet eens hoefde van de VK, maar toch…), maar die is op de een of andere manier nergens meer verkrijgbaar (zelfs niet online zag ik)
Afgelopen vrijdag heb ik de Davitamon Compleet Mama met visolie gekocht. Bij de Etos zeiden ze dat hij een tijd niet leverbaar is geweest. Maar nu is hij er dus weer.
Jeej! Dat is fijn, dan koop ik die straks ook weer. Vind 2 pillen (eigenlijk 3, want de visolie moet je 2 keer per dag innemen) een beetje onhandig ;).
Zijn zwangerschapsvitamines uberhaupt noodzakelijk? :think:
Heb alleen de foliumzuurpillen geslikt, nu niks meer.
Gynaecoloog heeft het alleen over foliumzuur gehad en niet dat ik perse meer moest innemen. Je krijgt toch ook gewoon via je voedsel vitamines binnen, net zo als normaal als je niet zwanger bent…
@ Kittycat naast foliumzuur is vitamine D 10mcg extra, echt een advies. Zowel in de zwangerschap als in de evt. borstvoedingsperiode.
Visolie is een optie.
In principe is een multivitamine inderdaad niet nodig als je voldoende gevarieerd eet. Maar het kan ook geen kwaad om hem wel in te nemen. Om te voorkomen dat je daarmee te veel vitamine A binnenkrijgt, is het aan te raden om wel voor een zwangerschapsmultivitamine te gaan in plaats van een gewone.
Heb even gegoogled en kwam dit tegen. Vandaar dat ik het advies nooit gehad heb denk ik.
Het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad adviseren, onder andere op basis van recent Amerikaans onderzoek*, om vanaf de vierde maand van de zwangerschap extra vitamine D te slikken. Het Nederlands Huisartsen Genootschap, de Koninklijke Nederlandse Organisatie voor Verloskundigen en de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie, oftewel de vakverenigingen van huisartsen, gynaecologen en verloskundigen vinden dit niet nodig omdat zij de voordelen van extra vitamine D niet bewezen achten. Zij adviseren alleen een vitamine D supplement voor vrouwen met een donkere huidskleur of vrouwen die alleen gesluierd buiten komen.
Het innemen van extra vitamine D is echter niet schadelijk, dus met onderstaande informatie kan je zelf de keus maken of je wel of geen extra vitamine D slikt.
Bron:http://www.dievanmij.nl/zwangerschap/16-30-weken/vitamine-d.html
Overigens vind ik de vit D druppels van dochter erg smerig, die ga ik dus ook echt niet nemen 8) En de vorige zwangerschapsvitamines zijn over datum geraakt :oops: