Welke schrijfwijze is juist?

Ik zeg: ik lust… :mrgreen:

(Ik zeg bv ook tand…arts ipv tan…darts…)

Maar ik zeg: ik hou van jou… :inlove: en ik schrijf: ik houd van jou…(dat is de enige uitzondering die ik nu kan bedenken…)

@Madre wrote:

Dus eigenlijk vraag ik mij ook af of jij: “ik lus” zegt :shifty:

In mijn ogen is dat dus hetzelfde als dat iemand zegt: “me kind/stoel/laptop”…

vind ik niet hetzelfde, het voorbeeld dat jij noemt is namelijk tegenwoordig een veel gemaakte fout, en dat neem je dan dus ook sneller over. Maar ik lus, en ik praa, dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :think:

@fiep klophout wrote:

@Madre wrote:

Dus eigenlijk vraag ik mij ook af of jij: “ik lus” zegt :shifty:

In mijn ogen is dat dus hetzelfde als dat iemand zegt: “me kind/stoel/laptop”…

vind ik niet hetzelfde, het voorbeeld dat jij noemt is namelijk tegenwoordig een veel gemaakte fout, en dat neem je dan dus ook sneller over. Maar ik lus, en ik praa, dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :think:

Ik zei ook: in mijn ogen…

Jammer dat TS niet antwoord…Ben ook gewoon erg benieuwd. Het is ook wat je meegekregen hebt.

Ik ken mensen die steevast TOEMAAT zeggen ipv TOMAAT.

OF Melnk ipv Melk.

Maar ik lus heb ik ook nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

Dat me een veel gemaakte fout is zegt natuurlijk niets. Ik begrijp niet dat als mensen twijfelen ze het niet gewoon opzoeken. Er zeggen (hopelijk meer) evenveel mensen me en mijn. Dan ga je die 2 dingen toch gewoon uitzoeken?

@Madre wrote:

Dat me een veel gemaakte fout is zegt natuurlijk niets. Ik begrijp niet dat als mensen twijfelen ze het niet gewoon opzoeken. Er zeggen (hopelijk meer) evenveel mensen me en mijn. Dan ga je die 2 dingen toch gewoon uitzoeken?

niet als je geen gevoel hebt voor taal. dan hoor je niet dat sommige mensen (de meerderheid) dingen anders zegen dan jij (als jou :wink: ) . Het woord me bestaat natuurlijk ook gewoon als wederkerig voornaam woord (uit mijnn hoofd, vergeef me als het toch anders heet), en als je dat verschil niet aanvoelt, gaan er ook geen alarmbellen rinkelen als de rest van de wereld MIJN trui zegt.

@Zonneschijn wrote:

:mrgreen: Ik moet opeens denken aan toen Rinse klein was (heb ik uiteraard gehoord, want toen kende ik hem natuurlijk nog niet)

Hij had het op een gegeven moment over een vark.

Vark? Ja 1 vark, 2 varken.

Hij had net geleerd dat er in het meervoud en achterkwam. En had zelf bedacht dat je er voor 1tje dan de en eraf moest halen. :smiley:

Lief hè :inlove: Vind het ook erg slim bedacht :thumbup:

Over lusten hoef ik het niet te hebben, daar heb je al het antwoord van :smiley:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Wat toevallig! Lotte zegt ook 1 vark en 2 varken… Heel logisch vind ik dat, maar wat leuk dat toevallig dat voorbeeld hier aangehaald wordt, want ik had dit voorbeeld nog nooit eerder gehoord…

Groetjes,

Viratine

@fiep klophout wrote:

Maar ik lus, en ik praa, dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :think:

“Ik lus” hoor ik hier in Drenthe nog wel eens in spreektaal terugkomen. Net zoiets als: ik hou van (in plaats van ik houd van). Je tweede voorbeeld ben ik inderdaad nog nooit tegengekomen :wink:

Ik ‘lus’ hier in Limburgs dialect ook… :mrgreen:

Of erger nog Lous… :mrgreen: hier zeggen we dus:

Ich lus gein toematen… :mrgreen:

Ik lust geen tomaten… :wink:

In Rotterdam ook volop ‘ik lus’ hoor.

Ik spreek vrij netjes ABN maar geloof toch echt dat ik zelf ook ‘ah nee bah ik lus geen lever’ zeg.

En bij het veelgebruikte ‘ik lust dat niet’ hoor je ook geen ‘t’ (door de opvolgende ‘d’).