Welke school???

Hallo!



Dit onderwerp is er vast al eens geweest maar ik kon zo gauw niks vinden. Hoe hebben jullie een school geselecteerd? Wij vinden het echt heel moeilijk en twijfelen ontzettend tussen 2 scholen. We wonen net aan het randje van een ‘goede’ buurt en daarachter is een echte volksbuurt.



School 1 is een echte (volks)buurtschool die niet zo heel fantastisch staat aangeschreven maar wel gewoon goed is qua onderwijs. Hij is Katholiek, wat wij absoluut niet zijn. Deze school ligt 300 meter van ons vandaan.



School 2 is een openbare school en echt een hele goede, met betere resultaten. Hij ligt een kilometer bij ons vandaan.



Mijn keuze was oorspronkelijk school 2 maar het is voor een kind natuurlijk ook heel leuk om in de buurt naar school te gaan. Op de open dagen vond ik het op allebei de scholen heel leuk. Alleen ben ik niet zo kapot van veel kinderen die op school 1 zitten. Moeilijk om uit te leggen maar ze lopen/hangen vaak met groepen over straat en slaan taal uit waarvan ik niet wil dat Lente dat straks doet. Maar hoeveel invloed heeft zo’n school daarop?



Wat is nou het beste voor je kind? We zitten echt met een dilemma en moeten haar eigenlijk voor 31 maart inschrijven. Graag tips van ervaren mama’s!



Alvast heel erg bedankt…

Tja ik heb zelf geen kinderen, maar ben heel bewust er in betrokken bij de schoolkeuze van wendy.



gelet op,



schoonheid van school,lokalen,toiletten,

speelgelegenheid in de klassen en op plein, en ok de veiligheid hoe ziet het eruit.



wat vind je belangrijk als ouders



bidden

vloerbedekking tapijt laminaat oid,

wel koekjes mee mogen of niet wel fluoride of niet,

wel een geloof of niet,

afstand die je zelf belangrijk vindt kwa vervoer, wegen ed.



ik denk kwa taal dat je niet kunt kiezen , dat kan zo veranderen in de 8 a 9 jaar dat je kind het basisonderwijs ingaat, en de taal die ze oppikken klomtniet alleenvan school ook van buurtkinderen, spot, zwemmen, speelverenigingen, en jij als ouders let er zelf wel wat op wat jij waardig vindt en niet.Jij brengt je kind bij wat een kind wel enniet noet kunnen zeggen en hoe ie zich gedraagd, en het moet ook in een kind zijn karakter zitten om dat soort verkeerd gedrag te vertonen denk ik. Maar das beetje mening van mij.



Kwa afstand van 1 km wat je noemt bij school 2 is makkelijk te doen, een kind heeft dan echt wel kinderen om zich heen wonen van dezelfde school vermoedt ik, lijkt mij geen punt om dan te zeggen ik doe de school die dichterbij is.



En alsallerlaatste wat wij merkten is; Ga op je gevoel af. Watde een belangrijk vindt kun jij kolder vinden en andersom.



Nu ja succes met je keuze, sorry oor mijn lange verhaal, ms heb je er totaal niks aan. Groetjes bianca

ben het met bianca eens; ga op je gevoel af.

wat denk jij waar Lente goed op haar plek is.



de afstand maakt in jou geval niet zo veel uit, beide zijn dichtbij.

met 300 meter zou ze waarschijnlijk iets eerder zelf ( alleen dus ) naar school kunnen gaan.

maar goed, als er een drukke straat tussen zit is dat argument alweer weg .



mbt taalgebruik; jonge kinderen horen oudere kinderen praten en nemen dit over.

jan kwam toen hij net op school was (christelijke school) ook met woorden thuis dat ik stond van :shock: :evil:

even duidelijk aangegeven dat ik dat thuis niet wil horen, dat niet netjes is.

toen stopte het ook wel.

dat is deel van de opvoeding.



wij wonen in een dorp, dus maar 1 school hier in de buurt.

ik heb wel gezegd; staat het mij niet aan hoe het daar gaat, dan gaat hij naar een andere school.

dan maar verder fietsen.



en met speelafspraken; als ze nog zo jong zijn, breng en haal je ze toch op.

of je dan 1 km of 500 meter verderop moet zijn, maakt dan ookniet ( vind ik dan)

ga anders nog eens een keer kijken bij het schoolplein als de school uitkomt; blijft er een leerkracht op het plein ja of nee, veiligheid ( kunnen kids zo de weg oprennen ja of nee)

je kan ook kijken naar pestbeleid ( hebben ze dat ja of nee), eventueel overblijf mogelijkheid



succes !

wij kozen tussen drie scholen, twee in onze wijk en eentje net buiten de wijk. Een openbare, een christelijk en een katholieke. De katholieke school had kleinere klassen en stond goed bekend. Toch viel ie gauw af, je moet immers wel 4 keer per dag heen en terug naar school



De openbare in onze wijk viel ook af, staat minder goed bekend en er gingen minder bekenden van ons naar de school. Buiten dat heb ik nog steeds het idee dat een openbare school minder strikt is als een christelijke.



De christelijke school staat goed bekend. De kinderen van vriendinnen en kennissen en buren gaan er ook naar toe. Ook al zijn wij niet christelijk, ik vind het wel heel fijn als ze er aardig wat van leren.

Dus kozen we voor deze school. Geen enkele spijt tot nu toe!! Nou ja heel eventjes, in het eerste jaar, maar dat bleek toch echt de leerkracht te zijn. Ik denk er nog steeds het mijne van.

Wij konden kiezen tussen 2 scholen van dezelfde schoolvereniging en de ene ligt ook een kilometer verder, de ander bij ons om de hoek.

We hebben gekozen voor de meest verre. Vanwege de sfeer, vanwege de uitstroomcijfers, vanwege alles eigenlijk. Het kwam veel beter en positiever over. Dan maar een stukje verder fietsen 's morgens. En dat is ook wel lekker want dat is best gezond :wink:

En de wijk blijft de wijk, ze speelt bij kinderen uit haar klas, allemaal geen probleem.

de keuze was voor ons tussen een openbare en een christelijke in de wijk hiernaast, maar de school verhuist nog naar onze wijk tzt.

Bij de christelijke hadden ze een duidelijk verhaal en hadden we verder een goed gevoel bij. De openbare had een onduidelijk los vast verhaal waar we niets mee konden. Geen spijt gehad, emma vind het super!!

geen ervaren moeder, maar wel een ervaren juf:

  • je schrijft dat je niet Katholiek bent. In hoeverre past het katholieke onderwijs bij jullie denkwijze? Ik ken namelijk kinderen die naar een paar maanden op een andere (katholieke) school toch maar weer terugkwamen, omdat het onderwijs toch niet bij ze paste…
  • kent ze nu al kinderen in de buurt, zo ja, naar welke school gaan zij? Altijd leuk om samen naar een nieuwe school te gaan!
  • ik zat vroeger op een andere school dan vriendinnetjes uit mijn straat, toch speelden we elke dag samen :wink:

Oh meiden, ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! Fijn om jullie tips en ervaringen te lezen. En vooral fijn om te merken dat kinderen uit de buurt toch wel met elkaar spelen. En ik vind de tip om op je gevoel af te gaan ook heel goed. Het wordt denk ik toch de ‘verre’ school. Met het Katholieke hebben we helemaal niks allebei. Onze ouders zijn Protestants en wij helemaal niks, vandaar. En in de buurt kennen we alleen wat oudere kinderen die naar de buurtschool gaan. Van de PSZ gaan de kinderen alle kanten op, dus ook naar die ‘verre’ school. En ja, wat is ver? 1 kilometer is goed te doen toch? Ik kan het zelfs gewoon lopen. En inderdaad Lydia, zo krijg je ook nog de nodige beweging :wink:



Bijkomend voordeel: naast de ‘verre’ school is de NSO waar lente 2 keer naartoe moet en een kinderdagverblijf waar Hidde naartoe kan. Daar zijn we al gaan kijken. Volgens mij zijn we eruit!



Hartstikke bedankt nogmaals!