Welke school?

Vast de zoveelste vraag maar wat zouden jullie doen.

De situatie is zo. In feb. moet onze oudste ingeschreven worden op school. We wonen in een dorpje wat zelf geen school heeft, dus we moeten altijd rijden. We zijn alle twee 5 dagen in de week weg en mijn vriend gaat hem naar school brengen en mijn moeder en schoonmoeder passen op en gaan hem dus op halen. Zij wonen op 15 min. rijden hiervandaan.Ik ben soms een dag vrij maar niet standaard, dus daar kunnen we niet op tellen. De jongste gaat naar de peuterspeelzaal, maar misschien verandert hij van psz afhankelijk van de school van de oudste

We hebben de keuze uit drie scholen, ik zal elke school even toelichten.

nummer 1 is een openbare school op vijf minuten afstand met de auto. Het is een grote school met 360 ll en 16 groepen. Het rooster is van half 9 tot kwart voor 12 en van 13.15 tot 15.30 en woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. Er is bso en tussen de middag de mogelijkheid tot overblijven. Mijn schoonouders en ouders moeten voor deze school 20 min rijden en de jongste moet 's morgens naar de oppas gebracht worden als hij niet naar de psz bij deze school kan.

nummer 2 is een openbare school bij de mijn ouders op het dorp. Dit is 20 min rijden 's morgens. Het is een middelgrote school met 8 groepen en 150 ll. Het rooster is van 8.30 tot kwart voor 12 en van half een tot kwart voor 3. Bijna alle kinderen blijven over maar mogen ook thuis eten. Deze school is voor mijn schoonouders 5 min. rijden. Hier is ook een psz in de buurt waar de jongste naar toe kan.

nummer 3 is een openbare jenaplan school in een dorp 15 min rijden voor ons en ook voor de oppas. Het is een school met ong 180 ll met 8 stamgroepen. Het rooster is van kwart voor 9 tot kwart over 2. De kinderen blijven over. Hier is ook een psz in de buurt maar dat gaat maar tot half 12. Naar een andere psz in de buurt van de oppas brengen kan bijna niet omdat het een kwartier rijden is naar die psz en dat 's morgens bijna niet te halen is.

Ik hoop dat jullie even jullie ideeën hierover willen spuien want ik vind het zelf nog al moeilijk. Het ziet er wel naar uit dat we gaan verhuizen, maar dat is pas als ik klaar ben met school over 2 jaar en we weten dan nog niet waarheen. Ik zit met hoe gaat het dan met vriendjes en rijden en alle ander voorkomende zaken. We zien wel hoe gaat lopen maar willen wel even van te voren er over nadenken. Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

De eerste vraag die bij me op komt is welke school spreekt je het meeste aan.

Practisch gezien is een beetje moeilijk in te schatten.

ik zou voor school 2 kiezen.

Zo kan hij 's middags makkelijker met vriendjes spelen bij je ouders/scchoonouders.

En het is normaal om over te blijven en hij is lekker vroeg uit :slight_smile: (geen lange overblijf dus). En je zit niet met de psz.

Ik ben er wel uit :mrgreen: .

@baukje wrote:

De eerste vraag die bij me op komt is welke school spreekt je het meeste aan.

Practisch gezien is een beetje moeilijk in te schatten.

das precies wat ik dacht; ik lees alleen maar praktische overwegingen. Ben je al op de scholen gaan kijken? Is er een school die je het meest aanspreekt? als je inhoudelijk een voorkeur hebt voor een van de scholen, lijken me die vijf minuten extra rijden (of juist niet) van een ondergeschikt belang.

We gaan binnenkort kijken op de scholen en eigenlijk valt de school dichtbij al af. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Jenaplan school en idd voor ons maakt 5 min rijden niet zoveel uit, maar voor mijn ouders en schoonouders misschien wel. Mijn moeder zei wel dat ze wel wilde rijden voor de Jenaplan. Dus ook maar even overleggen bij mij schoonouders.

Op dit soort momenten vind ik het wel tamelijk vervelend om in zo’n afgelegen gebied te wonen. Andere niet hoor! Als ik nu naar buiten kijk.

Ik denk dat je moet gaan kijken naar wat voor school jullie aan spreekt en wat jullie belangrijk vinden op een school.

mijn audste gaat naar speciaal onderwijs dus daar was weinig in te kiezen maar mijn dochter gaat na de kerst vakantie (dat duurd nog bijna een jaar :lol: ) naar een school die een kwartier fietsen hier vandaan is (als het niet langer is ) en de reden daarvan is om dat het een school is waar wij vierkant achter staan.

ik denk dat dat toch echt meeste is waar naar je kijken moet hoe is de school ??? is dit wat ik wil ??? hoe zijn de klassen ??? zal mijn kind hier kunnen passen ???

en dan zou ik niet echt naar de afstand kijken.