Welke naaimachine heb jij?

Hopelijk staat het hier goed:



De hele middag in de weer geweest met mijn naaimachine. Of de draai springt, of ik heb een bolletje met draad aan de onderkant of of of…

Al met al, frustratie hier!!! En ik heb alleen nog maar een paar steken op een proeflapje staan. Ik geef de moed nog niet op, maar misschien moet ik ook maar eens gaan nadenken over een nieuwe machine. Brengt mij op het volgende:



Welke naaimachine heb jij en ben je tevreden. Gebruik je alle opties die er op zitten? Welke optie zou je absoluut niet willen missen?

Ik zou graag een machine willen die onderkanten van rokjes kan afwerken zonder dat ik hoef om te zomen. Bestaat dat? Hoe doen jullie dat?



Ik zie op internet behoorlijke prijsverschillen. Is het in dit geval ook “hoe duurder hoe beter” of betaal je alleen voor een bekende naam of tig opties die je nooit gebruikt?

Voor het afwerken zonder zomen kun je een lockmachine gebruiken. Die snijdt de stof af en geeft er een mooi afgewerkte rand aan. Ik gebruik die, zeker voor meisjeskleren best wel vaak. Juist ene gekleurd rolzoompje onderaan een rokje staat erg leuk (vind ik).



Ik naai met een Bernina aurora 440. Ik ben enorm tevreden over deze machine.

Maar goed, ik ben dan ook halverwege mijn opleiding voor coupeuse, en naai veel en moet absoluut geen gedoe met mijn machine hebben.



Maar ja, al met al is dit een behoorlijk dure machine.



Ik zou, als ik jou was, richting een dealer stappen, en daar eens naar de goede 2e handse machines kijken. Daar zitten vaak echt wel mooie machines tussen.



Je zou ook eens kunnen neuzen op het forum van sancho (http://www.verenigingsancho.nl/forum). Hier staat een heel onderwerp waar je ervaringen over verschillende machines kunt vinden.



Succes met je keuze!



Niks is irritanter dan een naaimachine waar je niet lekker mee kunt doorwerken.

Ik vind trouwens een dubbeltransport heel fijn werken. Dan wordt de stof niet enkel aan de onderkant met tandwieltjes getransporteerd, maar ook aan de bovenkant, achter het voetje. Hierdoor blijven je lagen stof mooi op elkaar.



Ik heb daar een speciale voet voor bij m’n Bernina, en een aardig aantal modellen van Pfaff heeft dit standaard op de machine zitten.



Siersteken gebruik ik wel, zijn erg leuk om op rokjes te gebruiken (zal zo even een foto opzoeken waarbij ik dat gedaan heb).

Hier heb ik een sierstiksel op de achterzakken gemaakt. (weet niet of het echt duidelijk is, het zijn bloemetjes)



http://tamarascreaties.blogspot.com/2011/10/zucka.html

ik heb een redelijk goedkope toyota, is mijn beginners machine. Ben er tevreden over en doet het nog goed!

Hi Tamma,

Bedankt voor de tips. Ik was al bang dat je voor het afwerken zonder om te zomen inderdaad een lock machine nodig hebt.

Ik ga de buurvrouw (bedenk me net dat zij vroeger naaister was) een vragen of zij raad weet met mijn machine.

Als hij weer goed gaat lopen, kan ik er voor de dingen die ik nu wil doen nog wel even mee verder en begin ik misschien wel met een lockmachine kopen. De naaimachine komt dan later, want die leuke steekjes wil ik wel.

Leuke blog heb je. Ik heb die steekjes op de zak gezien. Erg leuk. Ik zag trouwens ook een Feliz in ruitjes stof op je blog. Daar ben ik nu ook mee bezig. Ruitje voor het bovenste jurkje en een bloemetjes stof voor het onderjurkje. Toevallig!

Oh wat leuk!



Onze Noortje was helemaal blij met haar Feliz toen, ik ga er binnenkort ook nog een keer één maken.



Ben heel benieuwd naar jouw versie!



'k Heb geen idee of je hier in de buurt woont, anders wil ik er ook best eens voor je naar kijken hoor. Maar een buurvrouw is ook wel heel makkelijk, kun je mooi even langswippen als je een probleempje hebt.

Ik heb een Elna naaimachine, zit alles op wat ik nodig heb, werkt super.

Zonder omzomen kun je het beste een lockmachine gebruiken, of zigzaggen. Ik vind het zelf meestal mooier om gewoon even om te zomen. Maar een lockmachine staat wel op mijn lijstje, al dat zigzaggen word ik knetter van soms :oops:

Hi Tamma, ik woon in Hilversum. Is niet heel dicht bij. Ik ga morgen eerst even de buuf lief aan kijken. Wellicht is het simpel op te lossen. Dat zou mooi zijn, dan kan ik in ieder geval mijn jurkje afmaken. Daar had ik nou echt zin in.

Leuk is de Feliz he. Ik vind die Eloise van jou trouwens ook heel schattig.

Leuke naam heb je trouwens bedacht voor je dochter :inlove:

@Cariska wrote:

ik heb een redelijk goedkope toyota, is mijn beginners machine. Ben er tevreden over en doet het nog goed!




Ik heb ook een beginnersmachine maar dan een singer.



Ben er tot nu toe ook tevreden over. Al was en is het nog steeds een gepiel met het onderdraadje, maar dat ligt meer aan mijzelf dan aan de machine :mrgreen:

Ik heb een brother. Een mazzeltje bij de aanschaf, want de eigenaren van die winkel gingen met pensioen. Anders had ik nog steeds met mijn beginners singer genaaid.



Ik heb ook een lockmachine. Ooit eens aangeschaft bij de Aldi, maar ik kan er nog geen wijs mee. Er zit zo’n sumiere gebruiksaanwijzing bij. In eerste instantie had ik de draden niet goed ingeregen en ik heb zo ztten pielen met de knopjes, dat nu de draad er wel goed inzit, de spanning niet goed te krijgen is.

Die vergt nog wat oefening, ben ik bang.



Ik heb laatst een tricotstofje aan een te kort tshirtje van Emma gezet en en zo een jurkje van gemaakt. Ik heb toen een steek gebruikt wat een combinatie is van zigzag en stik. Stof omgevouwen, dicht aan de kant genaaid en vervolgens aan de binnenkant het losse overgebleven stof weggeknipt.



Ik ben ook meer van het improviseren en al doende leert men. Zo’n coupeuse opleiding als Tamara doet, zou ik nooit kunnen volgens mij. Daarvoor rommel ik te veel :mrgreen:

@Elka wrote:



Ik ben ook meer van het improviseren en al doende leert men. Zo’n coupeuse opleiding als Tamara doet, zou ik nooit kunnen volgens mij. Daarvoor rommel ik te veel :mrgreen:




:mrgreen:

Ik ben idd een enorme perfectionist, soms ook wel té hoor, is ook erg irritant.

Ik zou wel wat van dat aanrommelen in me willen hebben, maakt de boel een stuk makkelijk. :wink:

Elke, zo’n mazzeltje moet je hebben :thumbup:



De hele dag weggeweest, dus de machine is nog niet nagekeken. Morgenochtend kan de buurvrouw misschien even komen kijken.



Zo’n lockmachine lijkt me inderdaad niet zo simpel werken met al die draden.



Tamma, wel gaaf dat je zo’n opleiding volgt. doe je het voor je plezier of voor je werk?



Iemand trouwens bekend met het merk Janome? Ik zag daar een 2de hands locker voor een redelijke prijs van voorbij komen.