Welke maat

Ik wil de babywas gaan doen en opbergen, maar welke maat leg je binnen handbereik (voor de eerste maand/2 maanden)?

Sowieso was ik maat 50/56, maar is het ook verstandig om maar 62/68 ook al te wassen en binnen handbereik te hebben?

En doe ik die grotere maat dan in plastic, of kan het gewoon gewassen de kast in?

Ook heb ik het spul voor wiegje al gewassen… Is het handig om dit (in plastic) al in het wiegje te leggen, zodat de kraamzorg niet hoeft te zoeken? En dus zo op kan maken?

Ik heb maatjes 50, 50-56, 56 en 62 schoon in de kast liggen, zonder plastic.

Wiegje had ik al opgemaakt klaar staan.

6 weken van te voren al het wiegje opgemaakt pé?

Trekt dat dan niet erg veel stof aan?

@ikke_w wrote:

6 weken van te voren al het wiegje opgemaakt pé?

Trekt dat dan niet erg veel stof aan?

6 weken?

Nee joh, twee weken voor geboorte denk ik.

Ik vond het gezellig om het wiegje al op te maken en had extra setje klaar liggen om eventueel te verschonen.

Maat 62 gaat nog wel even duren hoor, ligt natuurlijk een beetje aan je kindje. Maar Eva was een redelijk grote dame, met 40+5 geboren en die heeft echt wel twee maanden in 50/56 gezeten.

Dus binnen handbereik is niet nodig.

Maar je kunt wel gewoon alles wassen als je het toch in huis hebt.

Wiegje had ik niet maar wel een wagenbak in mijn slaapkamer, dat heb ik een paar weken van tevoren opgemaakt. Hydrofiel luier op het laatst erin, die legde ik onder het hoofdje voor eventueel spugen.

Beddegoed in plastic in het bedje, tja het kan, maar ik had de rest gewoon in de kast liggen. De kraamverzorgster gaat toch niet zelf zoeken, die vraagt het wel gewoon waar het ligt , is mijn ervaring :wink:

Ik heb 56 gewassen en gestreken en opgehangen in de kast.

Maatje 62 (en ook 62/68) ligt op stapeltjes erachter, ook gewassen en gestreken. Maar mijn meiden hadden al maat 62 aan in de kraamweek (noppies, valt klein, andere merken ‘pas’ na een week of 3/4).

Dus ja, ik zou het ook vast klaarleggen…

De wieg heb ik overigens nog niet klaarstaan nu… had ik bij de dames wel eerder. En ook al opgemaakt, een niet opgemaakt wiegje vind ik zo kaal. Tweede setje schoon in de kast klaarleggen, is het zo verschoond als het toch een beetje te lang heeft klaargestaan :wink:

Hier had ik bij de oudste alleen 56 en 62 gekocht en dat lag/hing dus ook schoon en gestreken klaar.

Met zijn dik 9 pond en 52 cm was hij al snel toe aan die 62. Dat heeft geen 2 maand geduurd.

En bij nummer 2 en 3 had ik dan ook 68 er maar direct bij gewassen en gestreken.

Bij nummer 3 was 56 na de kraamweek al te klein (hij was 4700 gram en 56 cm lang bij zijn geboorte) en was na 1 maand 62 ook al te klein… gelukkig lag het maar vast klaar.

Bij de jongste had ik zoiets: die is kleiner, dat voelde gewoon zo en dat was ook zo. En wederom alleen 56 en 62 klaar liggen.

Die heeft ook wel wat langer in 62 gepast.

mijn beide dames waren erg lang, dus maat 50 hebben ze nooit aangehad. Maat 56 respectievelijk 3 dagen en 3 weken. Wij hadden al gerekend op lange kinderen (wijzelf waren 62 en 58 cm bij geboorte), dus zoveel hadden we al niet in de kleine maatjes. De oudste hebben we in die 3 dagen zoveel mogelijk een nieuw (gekregen) setje aangegeven in maat 56 zodat ze die setjes iig had aangehad en ermee op de foto stond. :smiley:

Dat ligt dus heel erg aan hoe groot je baby geboren wordt. Hier ook 9 pond hebben beide niet zo heel lang in 56 gezeten. Heb nu dus alle 56 gewassen in de kast liggen en 62/68 binnen handbereik in een tas, maar nog niet gewassen. Op t moment dat alles een beetje strak/te kort wordt gooien we die tassen ff in de wasmachine en heb je een dag of wat later ook alles weer gewassen. Wiegje nog niet opgemaakt, denk dat ik dat van t weekend doe, zo’n 2 weken van te voren, geloof t dan wel wat er aan stof nog in komt te liggen, extra setje ligt in de kast dus als t op dat moment niet goed voelt, of de kraamverzorgster wil t zelf opnieuw doen kan ze dat pakken.

Heb nu alles uitgewassen, en maatje 50, 50/56 en 62 in de commode liggen, maatje 68 in de kast en de grotere maten in een plastic curvekrat met deksel.

daarmee moet je het toch wel ff redden hoor :slight_smile: Hier 3 aardig grote kids, maar ze hebben in de kraamweek alle 3 in maatje 50 gepast ( al was het bij de jongste wel proppen) daarna een week of 2-3 maatje 56 en daarna 62. Het ligt er ook aan wat je mooi vind, ik vind een mooi passend pakje mooier dan een wat ruimer pakje

@mlk1982 wrote:

daarmee moet je het toch wel ff redden hoor :slight_smile: Hier 3 aardig grote kids, maar ze hebben in de kraamweek alle 3 in maatje 50 gepast ( al was het bij de jongste wel proppen) daarna een week of 2-3 maatje 56 en daarna 62. Het ligt er ook aan wat je mooi vind, ik vind een mooi passend pakje mooier dan een wat ruimer pakje

Ik wil sowieso de eerste foto’s met een mooi passend pakje :wink:

En natuurlijk foto’s met de opa’s en oma’s ook :wink: (wie weet kan dat nog eens fungeren als cadeautje ;))

Voor huis, tuin en keukengebruik maakt het niet zo uit…

Hier het wiegje opgemaakt zonder poespas want mijn ervaring is dat de kraam het doodleuk opnieuw gaat doen…

kleertjes had ik bij Niek 50 en 56 in de kast liggen en daar heeft ze wel 10 weken mee gedaan met haar 7 pond en 49 cm… Maar mijn jongens kwamen ter wereld met 4460 gram en 57 cm lengte en 4200 rond en 57 cm en die hadden dus hun eerste pakje in 56 en dat pastte dan niet… hahahaha… dus enkel 62 aangehad als startmaat.

Zoals je het nu hebt lijkt me prima hoor… :thumbup:

Ik vind goed zittende pakjes ook mooier, maar in 50 heb ik ze toch echt nooit kunnen proppen hoor :wink:

Maar denk ook dat t zo prima is ikke, je zietvanzelf wat goed zit enbeter wat teveel kleding in de la dan te weinig!

hier maatje 50/56 in kast, 62 in doos boven

Ik heb eigenlijk nog niets in maat 62, wil wachten met kopen tot na de geboorte omdat we niet weten of het een jongen of meisje wordt. Dus heb in 50/56 neutrale pakjes en daarna wil ik wel echt jongens of meisjes kleding.

@Cell wrote:

Hier het wiegje opgemaakt zonder poespas want mijn ervaring is dat de kraam het doodleuk opnieuw gaat doen.

Bij de oudste wel… maar bij nummer 2 tm 4 hebben ze alleen even gekeken… prima en kind erin hoor.

Maar opmaken deed ik toch wel, ook als zij het er weer af hadden getrokken, want ik vond een opgemaakt wiegje dat klaarstond veel gezelliger staan :wink: .

Maatje 44 tm 62 gewassen en gevouwen in de kast :mrgreen:

We wisten dat Ranomi als dysmatuur geboren ging worden en had dus ook echt prematuur kleding nodig

Nu nog zwemt ze in maat 50/56 al heeft ze wel lange benen en paste zedus kwa been lengte goed in 56 maar kwa maar omvang vielen de broekjes van haar lijf af … Nu zit kwa rompertjes maat 44 goed passend maar gaat langzaam naar de 50/56 toe. Boven kleding gaat 50/56 nu goed zitten

Ti’s ook wel een klein purkie hoor met net aan 3 kilo :inlove:

Tygo was 3310 bij de geboorte en zo uit maat 50/56 gegroeid