Mijn dochter is 2,5 en heeft kledingmaat 98/104. Is ook 98 cm lang. Nu wil ik een kinderfiets voor haar kopen, maar ik vind de maatvoering verwarrend. Ik vind het advies wat je bij de winkels krijgt ook verwarrend. De ene zegt 12 inch en de andere 16 inch. De 14 inch fietsjes zijn bijna nergens te krijgen.
We willen waarschijnlijk een fiets van Loekie kopen. Die adviseren een 12 inch fiets. Maar is ze daar niet zo uitgegroeid? Wat is jullie ervaring hierin?
Hmm Kaylee is 99 cm en bij haar 12 inch fietsje staat het zadel nu op de hoogste stand… :think: Kun je haar niet een keer in een fietswinkel op een 16 inch zetten en kijken hoe ze zit?
Laura is ook begonnen met een 12 inch fietsje toen ze twee was, maar daar is ze vrij snel uitgegroeid - ze is erg lang voor haar leeftijd en groeit hard.
Met net 3 jaar ging het nog net in de hoogste stand, maar toen we na de winter een half jaar later de fiets weer tevoorschijn haalden, sleepten haar knieën zowat over de grond. Ze is toen meteen overgegaan van 12 naar 20 inch.
Het kan hard gaan dus.
Ik zou zeker de 16 inch eens proberen, als dat net kan in de laagste stand, dan zou ik daarvoor kiezen.
Of anders eerst een goedkope 12 inch fiets via marktplaats om een beetje te oefenen, en dan over een half jaar een grotere?
Ik zou inderdaad met haar eens gaan passen. Nu ze nog met zijwieltjes fietst, is het niet belangrijk dat ze met de voetjes aan de grond kan.
Hier fietst onze dochter van 5 en (ca 1.10) nog altijd op een 12 inch van Loekie (in een hogere stand, maar wel nog met de voetjes aan de grond). 16 inch in de laagste stand kan ze ook, maar die heeft haar broer nog in gebruik. Broer heeft al een grotere staan, maar durft er nog niet op… En om nou nog een 16 inch te kopen vind ik weer wat ver gaan. Misschien durft meneer over een maandje wel ineens die grotere te pakken. Dat is dus weer ons dilemma.
We hebben het wel al gepast in de winkel. Bij de 16" kan ze nog niet (goed) met de voetjes op de grond, ze kwam wel al wat vooruit. Bij de 12" moest deze gelijk al bijna op de hoogste stand. Maar in de ene fietswinkel zeiden ze dus dat we de 12" moesten nemen en in de andere de 16".
Misschien is het idd een idee om nog een 12" te kopen op mp ofzo en dan over een half jaartje een 16". Die 12" zal ook niet weg zijn aangezien ons volgende kindje zich ook al bijna aandient.
@MB1976 wrote:
Bij de 16" kan ze nog niet (goed) met de voetjes op de grond, ze kwam wel al wat vooruit. Bij de 12" moest deze gelijk al bijna op de hoogste stand.
In dat geval zou ik zeker voor de 16" gaan. Waarschijnlijk wordt er toch het eerstkomende jaar nog met zijwieltjes gefietst, dus dan is het niet zo erg als je niet met de voeten bij de grond kunt.
Anne begon met 2 jaar op een 12 inch, Die ging stuk een paar maanden voor ze 3 werd. We hebben toen een 16 inch gekocht en binnen no time fietste ze zonder zijwieltjes. Anne is nu 112cm, het zadel staat al hoger en het stuur wordt binnenkort ook wat hoger gezet. Waarschijnlijk moet ze volgend jaar echt over op een andere maat en dat gaat dan weer zo groot mogelijk worden.
Dus ik zou voor een 16inch gaan en eventueel een 2e hands 12 inch erbij als ze wat angstig zou zijn.
Mijn zoontje van 2,5 jaar is 1m09 lang en die zit op de 16 inch fietsje en die komt wel met zijn voeten plat op de grond.
Nou is hij wel erg lang hoor(kledingmaat 116/122),dus dat scheelt wel.
Ik zou toch echt wel een 16 inch fietsje met zijwieltjes nemen,want van de 12 inch zijn ze echt snel gegroeit,
mijn zoontje zat ook op een 12 inch fietsje van iemand anders en kon niet eens trappen omdat zijn benen veelste lang waren lol.
Je hebt ook 16 inch fietsen voor meisjes met een lagere frame maar wel bandmaat 16 inch,gewoon vaker meenemen om te passen.
Heel veel suc6.
Ik zou zeker ook een 16 inch nemen. Mijn zoon is 99 cm en fietst prima op zijn 16 inch fiets.
Ryan is 96cm en heb afgelopen weekend een 12’’ fietsje gekocht voor hem. Voor 15euro op mp. Voor zolang hij hier nog op past en moet leren fietsen vind ik het prima. Tegen de tijd dat hij er echt te groot voor word koop ik wel een 16’’.
het wil ook nog uitmaken welk merk je kiest!
Sommige merken vallen gewoon net wat lager dan wel hoger uit als andere merken en daar kom je alleen achter door te passen.
Maar ik zou niet meer voor een 12 inch gaan als ik het zo lees… ze gaat eerst waarschijnlijk toch met zijwieltjes… tegen de tijd dat ze zonder zijwieltjes gaat leren fietsen kan ze waarschijnlijk wel bij de grond :thumbup:
Xander is een klein onderdeurtje met zijn 91cm dus die heeft net een 12 inch fietsje gekregen. Ik zie hem nog niet zo snel op een 16", omdat hij denk ik daar wat moeilijk op kan stappen.
Maar hij is een stuk kleiner. Dus zou zeker een 16"eens proberen in de winkel en anders een 14".
daar zijn wij mee begonnen bij Merijn.
Vorig jaar zaten we precies met hetzelfde dilemma. Alleen werd hij 3 jaar (met dezelfde maten).
Uiteindelijk hebben we gekozen voor 16 inch op zijn 3e verjaardag, maar achteraf hadden we hem liever wat eerder al een 12 inch gegeven.
Hij kan nu namelijk pas lekker fietsen op de 16 inch. Vorig jaar was het trappen nog zwaar, met name het ‘starten’ kostte moeite. Daar had hij nog te weinig kracht voor in zijn benen.
Terwijl wij dan andere kinderen zagen met een 12 inch en die gingen als een tierelier. En die leren daar volgens mij ook sneller mee zonder zijwieltjes fietsen.
Het is afhankelijk van merk, lichaamslengte maar ook van beenlengte! En 14 inch hebben ze bijna nergens meer. Hier zijn we gaan passen in de winkel en fietsje uit de buurt. Onze dochter is ook lang en ik wilde zeker weten wat 12 inch niet nog te klein was. Ze is net zo lang, bijna langer, als een vriendinnetje, maar past niet op haar loekie fiets! Dwz, ze kan niet bij de trappers. We hebben dus toch een 12 inch via mp van halfords, keileuk een kabouterfietsje. Ze past nu ook maar net bij de trappers en fietst ook nog niet omdat het net niet lekker gaat (ze kan wel fietsen, deed ze op driewieler ook) Als ze al op een 16 inch past zou ik toch dat doen denk ik, maar dan moet ie wel goed zitten of blokjes erop, of een goedkoop fietsje 12 inch via mp om het even goed te leren. Ze leren sneller los fietsen op een kleiner fietsje, dat geeft wat meer zekerheid en voeten aan de grond.
Ik heb verder hier zoiets van, groeit ze er snel af, dan hebben we nog een dame straks, dus dat is minder erg dan.
Ik vind het ook heel afhankelijk van de kwaliteit en de stand van de zijwieltjes. Sommige fietsjes kiepen heel gemakkelijk bij het nemen van een bocht.
Onze zoon is 3,5 en fietst nog op een een 12 inch fietsje en dat gaat nog helemaal prima! Hij is 1 meter. We hebben ook een 16 inch en dan kan hij geen been op de grond zetten mocht hij in de bocht omkiepen en dat lukt nu wel heel goed.
Mijn ervaring is dat een klein fietsje sneller vertrouwen geeft voor je kind. En dat ze sneller leren zelf op te stappen en te starten. En zichzelf op kunnen vangen bij een val. Hoe groter de fiets, hoe groter de kans op grotere blauwe plekken
En woon je in Drenthe, dan hebben wij nog wel een roze Loekie 12 inch voor je. 25 euro
Jinthe is op 3 jaar begonnen met een 14 inch, die vind je in belgië namelijk wel en nu heeft ze vorige week een 16 inch gekregen.
Ze is nu 1m16 en we twijfelden tussen 16 en 20 inch, maar de 20 was toch nog net te moeilijk, jinthe heeft een lang bovenlijf en normale benen en kon op de 20 inch amper aan de grond.
Kan je toch niet ergens een 14 inch zien te krijgen?? Daar kunnen ze dan langer mee dan een 12 en toch comfortabeler om te leren fietsen dan een 16.
Jinthe haar 14 inch en ook haar nieuwe nu komen van Decathlon, dacht dat die winkels ook in Nedrland te vinden waren?
Op Marktplaats staat nu een leuke 14 inch fiets (rose) in Hulst
Staat: zo goed als nieuw
Te groot fietst in iedergeval NIET zonder zijwieletjes.
Maar aangezien ze 2,5 is is dat denk ik nog niet aan de orde.
Hier een grote dame die op haar derde een 16 inch heeft gekregen.
Maar met 3,5 zonder zijwieletjes heeft geleerd op een 12 inch.
Ze kan nu met 4,5 pas goed met haar voeten bij de grond bij de 16 inch.
En daar kan ze dus ook nu pas op fietsen zonder zijwieletjes.
Ik ben dus blij dat wij nog wel even een 12inch hadden geleend (is misschien ook een optie ).
Er zijn trouwens wel sites die 14 inch fietsen hebben, ik heb toen internet afgezocht en gekeken naar prijzen enzo, daar zit namelijk een heel groot verschil in! Even googlen misschien?