Hoi
luuk word 4 in juni. dan gaat hij naar school. spannend.
maar gisteren heb ik een weekje geboekt in centerparcs. 2 november.
mijn vraag is. het is nog niet verplicht he. pas bij 5 jaar toch?
had er even niet bij na gedacht. maar volgens mijn peuterleidsters. is het pas verplicht om naar school te gaan met 5 jaar.
leerplicht is pas vanaf 5 jaar, vanaf 4 mogen ze naar school, en bijna iedereen doet dat ook, maar je mag dan ( in overleg) nog gewoon een weekje met hem weg hoor!
@mamy wrote:
leerplicht is pas vanaf 5 jaar, vanaf 4 mogen ze naar school, en bijna iedereen doet dat ook, maar je mag dan ( in overleg) nog gewoon een weekje met hem weg hoor!
Ok ben wel blij nu. ik wist het eigenlijk wel. maar wilde het even zeker weten. ik wil er nu ook nog gebruik van maken. nog goedkoop weg.
luuk gata echt wel naar school dan. maar we gaan nog eventjes weg in november.
o huh… zo werkt het niet helemaal hoor op alle scholen, ik dacht ook dat dit gewoon zo kon maar…hier op school geldt de regel dat als je je kind inschrijft hij ook moet komen, wil je vrij dan gelden dezelfde regels als voor een 5 jarige , het gaat dan allemaal via de officiele weg, schoolcommisie , onderwijsinspecteur, directeur en pas als iedereen toestemming heeft gegeven mag je kind vrij…
dus het is even informeren hoe dit bij jullie school gaat, want het gaat dus niet altijd op dat als ze nog geen 5 zijn je ze zomaar thuis kunt houden
Bij de school waar ik werk, is het ook dat ze met 4 jaar mogen en met 5 jaar moeten.
Vanaf 5 jaar is een kind leerplichtig. Maar als je je kind met 4 jaar naar de basisschool laat gaan, dan zit er wel een soort verplichting aan vast. Je kunt niet ‘zo maar’ beslissen wanneer je kind wel en niet komt.
Ik ken Luuk natuurlijk niet, maar het is voor kinderen heel vermoeiend om aan school te wennen. Als ze er dan ineens een weekje tussenuit zijn, terwijl de rest wel gewoon door gaat, dan missen ze toch wel wat. Ze kunnen daarna moeite hebben zich opnieuw aan te passen.
Ik zou zeggen: overleg het even met de school/leerkracht waar Luuk heen gaat!
Oohhh tje. dat zou voor ieder hetzelfde moeten gelden. wettelijk met 5 jaar verplicht en met 4 jaar mag het nog. dat moet voor elke school hetzelfde zijn vind het belachelijk dat dat niet zo zou zijn.
en je kan het ook anders zien. luuk is nog zo klein . dat die verplichting nog te vroeg is.
hij gata naar een openbare school. de peuterklas heet dat. Ik ga morgen even vragen aan de leidsers. en anders bel ik die school zelf wel op. vind dat die verplichting met 4 jaar nog niet hoef. ze doen nog niet zoveel op die leeftijd hoor. hij word in juni 4. en laat hem pas naar die school gaan na de zomer vakantie. die vrije keus heb je ook.
en ik denk dat het voor luuk niet vermoeiend is. hij vind school of te wel peuterspeelzaal heel mooi.
het is pas vermoeiend als je je kindje gelijk hele dagen op school doet. dat valt vaak vies tegen voor de kinderen. en mag je ook kiezen eerst voor halve dagen. die keus heb je ook nog he. is dat dan ook niet vermoeiend en mkissen ze dan ook niks in die middagen?
ik zal het morgen over hebben. desnoods bel ik de school op waar luuk heen gaat.
mij is verteld door de peuterleidsters van luuk een paar maanden geleden. dat het met 4 jaar nog kan. maar met 5 jaar niet meer dan is het verplicht. wat verwarrend allemaal. het moet gewoon overal hetzelfde zijn vind ik.
@karin wrote:
mij is verteld door de peuterleidsters van luuk een paar maanden geleden. dat het met 4 jaar nog kan. maar met 5 jaar niet meer dan is het verplicht. wat verwarrend allemaal. het moet gewoon overal hetzelfde zijn vind ik.
de wet zegt; vanaf 5 jaar heeft een kind leerplicht.
veel scholen zeggen; als je je kind bij ons met 4 op school laat komen, is het wel de bedoeling dat het dagelijks komt.
maw niet zo maar thuis houden.
in overleg kan een weekje op vakantie vast wel.
scholen zeggen dit ook om te voorkomen dat er de ene dag 25 en de andere dag maar 2 kinderenn in de klas zijn.
Het is voor een leerkracht heel lastig om een kindje dan weer wel en dan weer niet te hebben. Nu ga jij 1 weekje weg, maar wie zegt dat je de volgende vakantie niet weer een weekje onder schooltijd pakt? En dan een keer op bezoek bij opa en oma op vrijdag. Ik noem maar iets.
Om te voorkomen dat school elke keer moet achterhalen welke kinderen er wel zijn en welke niet, hebben ze dit vaak opgenomen in de schoolgids. Die kun je natuurlijk ook even opvragen!
Het is toch zelfs zo dat je je kind met 5 jaar nog een aantal uren in de week thuis mag houden (natuurlijk in overleg met de leerkracht) zonder dat dit officieel hoeft worden aangevraagd. Heb er zelf nooit gebruik van gemaakt hoor. Maar in het algemene informatie boekje van de basisschool wat vanuit de overheid wordt uitgegeven staat dat. Ik weet dus zo uit mijn hoofd ook niet over hoeveel uur het gaat.
@hedwich wrote:
@karin wrote:mij is verteld door de peuterleidsters van luuk een paar maanden geleden. dat het met 4 jaar nog kan. maar met 5 jaar niet meer dan is het verplicht. wat verwarrend allemaal. het moet gewoon overal hetzelfde zijn vind ik.
de wet zegt; vanaf 5 jaar heeft een kind leerplicht.
veel scholen zeggen; als je je kind bij ons met 4 op school laat komen, is het wel de bedoeling dat het dagelijks komt.
maw niet zo maar thuis houden.
in overleg kan een weekje op vakantie vast wel.
scholen zeggen dit ook om te voorkomen dat er de ene dag 25 en de andere dag maar 2 kinderenn in de klas zijn.
dat snap ik natuurlijk wel . is ook wel logish. maar dan moeten ze het met 4 jaar maar verplicht stellen. want als de wet zegt dat het pas bij 5 jaar is. is de kans natuurlijk wel dat zoiets gebeurt. dan moeten ze het maar niet doen. en het doen al bij 4. dat vind ik dan.
en daarbij heb ik ook van ze kunnen nog zo lang naar school toe. bij 4 jaar moet dat niet zo verplicht. maar het zal wel loslopen ik overleg het vandaag.
alleen nou hoop ik dat ik de eerstek keus op vakantie mag 7 juli dan is er schoolvakantie. maar de tweede keus valt er wel buiten. ik had het zo al doorgegeven omdat ik dacht dat het nog niet verplicht was. ( ik moest het van mn werk al doorgeven( dan moeten ze maar een streep trekken hoor. ik heb altijd gedacht dat leerplichtig pas bij 5 jaar is. en dat je met 4 jaar nog weg mag gaan buiten de vakanties om.
Ik snap de school wel. maar ze kunnen het ook weten dat ouders het doen. omdat het poas bij 5 jaar verplicht is.
@karin wrote:
en daarbij heb ik ook van ze kunnen nog zo lang naar school toe. bij 4 jaar moet dat niet zo verplicht. maar het zal wel loslopen ik overleg het vandaag.
alleen nou hoop ik dat ik de eerstek keus op vakantie mag 7 juli dan is er schoolvakantie. maar de tweede keus valt er wel buiten. ik had het zo al doorgegeven omdat ik dacht dat het nog niet verplicht was. ( ik moest het van mn werk al doorgeven( dan moeten ze maar een streep trekken hoor. ik heb altijd gedacht dat leerplichtig pas bij 5 jaar is. en dat je met 4 jaar nog weg mag gaan buiten de vakanties om.
Ik snap de school wel. maar ze kunnen het ook weten dat ouders het doen. omdat het poas bij 5 jaar verplicht is.
als je nu al in de gaten hebt dat je veel weg zal zijn buiten de vakanties om , kun je hem beter dan gewoon nog niet opgeven voor een school?
ik las dat hij wel naar de speelzaal gaat , kan hij dan niet daar wat langer blijven?
(ik denk gewoon zo even mee hoor )
Ik heb net gevraagt. en alles komt wel goed. ik hoef nou nog niks te zeggen. luuk gata pas na de vakantie na school toe. hij word 16 juni 4.
en zelfs als mijn tweede keus in de nieuwe periode valt ben ik vrij om hem zelfs een paar weken later te laten beginnen.
ik hoef niks af te zeggen. en als luuk naar school toe gaat. hoef ik er aps wat over te zeggen. zoals hoeveel baaldagen heefd een kind. ( dat wist ik zelfs niet dat ze zukle dagen hebben.) en wanneer zijnze leerplichtig als ze zeggen pas bij5 jaar sta ik in mijn recht. en als ze dan nog moelijk doen. neem ik baaldagen op. en als zxe dan nog moeilijk doen. mels ik luuk ziek. ze heefd gezegt dat ze wel moeilijk kunnen doen omdat ze altijd kinderen elke dag naar school willen hebben. maar iik sta in mijn recht en ze kunnen niet moeilijk doen. ik moet het alleen zo handelen. wij zijnd eouders zei ze en wij bepalen nog hoe en wanneer tot 5 jaar.
ik heb het ook even uitegzocht:
Leerplicht
In Nederland kan elk kind naar school. Het belang van onderwijs voor het kind zelf en de samenleving is zo groot dat hiervoor de leerplicht is ingesteld. Iedereen tussen vijf en zeventien jaar is geheel of gedeeltelijk leerplichtig.
Nieuws
dus pas bij 5 jaar.
en ik maak er echt nu gebruik van om goedkoper op vakantie te kunnen gaan. zolang het nog kan. dan kan het jaren niet meer.
@jacsansil wrote:
@karin wrote:en daarbij heb ik ook van ze kunnen nog zo lang naar school toe. bij 4 jaar moet dat niet zo verplicht. maar het zal wel loslopen ik overleg het vandaag.
als je nu al in de gaten hebt dat je veel weg zal zijn buiten de vakanties om , kun je hem beter dan gewoon nog niet opgeven voor een school?
ik las dat hij wel naar de speelzaal gaat , kan hij dan niet daar wat langer blijven?
:-* dat mag hoor. maar ik mag hem zeker een paar weken later beginnen met school dat zeiden ze al wel.
maar als de eerste keus doorgaat. gaat hij gewoon gelijk na de vakantie naar school toe. dat gaan het alleen om die 2 november. en daar kunnen ze niet moeilijk over doen.
@karin wrote:
@jacsansil wrote:@karin wrote:en daarbij heb ik ook van ze kunnen nog zo lang naar school toe. bij 4 jaar moet dat niet zo verplicht. maar het zal wel loslopen ik overleg het vandaag.
:-* dat mag hoor. maar ik mag hem zeker een paar weken later beginnen met school dat zeiden ze al wel.
maar als de eerste keus doorgaat. gaat hij gewoon gelijk na de vakantie naar school toe. dat gaan het alleen om die 2 november. en daar kunnen ze niet moeilijk over doen.
ach nee vast niet , maar het is wel fijn om het even van te voren te vragen dan weet je direct over het hoe en wat, en wat de regels zijn op jullie school(dat verschilt echt megaveel namelijk)en dat… is altijd handig!
joehoeeeeeeeeeeeeeeeeee ze doen niet moeilijk heb net d eschool gebeld. en ze zeiden je gaat gewoon. ik schrok eerts wel want ik vroeg van wanneer zijn ze leerplichtig toen zij hij 4 jaa. maar ik zei dat is toch pas bij 5 jaar. dat klopt zegt hij mkaar met 4 jaar gaan ze naar school.
ik kon het gewoon pas over hebben als hij werkelijk naar school gaat. dan moet ik een briefje schrijfen naar de directeur. en er word geen melding gemaakt. als zede inpectie toch moeilijk gana doen. maken ze er verzachtende omstandigheden van. hij zei zo leuk van je boekt gewoon maar. gewoon boeken. ik zei van heb ik al gedaan. hij lachen. maar het komt in o0rde en mag egwoon weg. en mag hem ook later beginnen als de tweede keus doorgaat,
ben erg opgelucht.
Bij ons is het zo dat ze idd met 4 wel verplicht zijn,maar je mag ze nog thuis houden zovaak je wilt.Als het van te voren maar gemeld wordt bij de juf.Het beste is natuurlijk om ze gelijk iedere dag te laten gaan ,des te sneller zitten ze in het schoolritme.Maar er zijn bij ons ook genoeg kindjes die de eerste maanden bijv alleen maar de ochtenden naar school gaan,omdat het nog te zwaar is voor ze.
Met 5 moeten ze idd en dan mogen ze 5 uur in de week thuisblijven (ook wel even melden).Als ze 6 zijn moet alles officieel aangevraagd worden.
goh met 5 jaar mag je je kindje nog zoveel uur thuislaten. dat wist ik ook niet. maar ik hebg het geregeld nu. heerlijk.