Met welke leeftijd kunnen de meesten fietsen zonder zijwieltjes?
Ik heb al een paar kinderen van de psz naar de psz zien fietsen naast moeder zonder zijwieltjes ik stond echt zo :shock:
Is dat normaal of zijn die gewoon vlot?
ik krijg wel eens te horen dat mijn zoontje nu toch al wel zonder zijwielen moet kunnen fietsen (hij is 3 jaar en 4 maand) … dan denk ik … nou dat komt toch vanzelf nog wel… hij is nog jong!
Hoi, dit is per kind verschillend.
Onze dochter probeert nu afentoe zonder wieltjes te fietsen maar dat heeft zeker nog wat oefening nodig haha.
Een buurmeisje hier was 2,5 toen ze wegfietste zonder wieltjes…
En ik zie hier ook buurmeisjes van bijna 5 die het nog moeten leren maar die hebben het wel binnen 1 of 2 dagen onder de knie.
De een heeft het dus sneller door dan de ander.
dat zonder zijwieltjes fietsen verschilt enorm Vaak zie je op de basisschool nog kindjes genoeg met zijwieltjes aan de fiets. De een is er eerder aan toe dan de ander.
Ik stapte met twee jaar op de fiets van me broer, hij had die fiets op zijn verjaardag gekregen maar er zaten nog geen zijwieltjes op. Hij durfde er met geen mogelijkheid op. Dus me pa mij gepakt en erop gezet, van… zie je wel, het is niet eng, en ik fietste zo weg. Hij heeft nog tot zijn zesde levensjaar met zijwieltjes gefietst… maar fietst inmiddels wel zonder :mrgreen:
Wij willen over een maandje of 2 de wieltjes eraf halen. Nou, we… ik. Papa ziet zijn prinsesje het liefst tot haar 12e jaar met wieltjes rijden geloof ik, die is erg bezorgd dat ze kan vallen.
Maar goed, het moet er nog een keer van komen, dus dit voorjaar gaan we het proberen, en dan eens kijken of Laura het onder de knie krijgt.
Als ik zo in mijn omgeving kijk, gaan de meesten tussen de 3,5 en 4 jaar zonder zijwieltjes fietsen. Maar ik zou me er eerlijk gezegd ook niet druk om maken als het niet meteen lukt. We zien wel.
Op het moment vind ik het niet echt lekker weer om op straat te gaan oefenen, vandaar dat we het even uitstellen tot het voorjaar. Dan zijn er ook weer meer kinderen op straat die al zonder wieltjes fietsen, dus ik denk dat Laura het dan ook wel wil proberen.
Indy fietste met 4 jaar en 3 maanden zonder zijwieltjes, Kes met 3 jaar en 10 maanden. Maar hij heeft wel een jaar op zo’n houten loopfiets “gefietst”, dat heeft hem goed geholpen het evenwichtsgevoel te krijgen.
Thomas fiets nog niet zonder zijwieltjes.
Hij durft niet (en mama moet nog een helm voor hem kopen :oops: ).
Hij mocht/kon ook een hele tijd niet fietsen omdat hij geopereerd was aan zijn niet ingedaalde balletje.
Sarah Louise krijgt ook eerst zo’n loopfietsje, want dat schijnt erg goed te werken! :thumbup:
Lente loopt ook op zo’n loopfietsje (vanaf lente '08 ) en heeft ook een mooie fiets met wieltjes. Eind van de zomer wou ze ze er zelf al even af hebben, maar toen toch weer niet. Nu fietst ze nog af en toe om het huis met, maar ook wij gaan in het voorjaar maar eens een poging wagen zonder.
Maar wat ik om me heen zie is zonder zo’n beetje rond 4 jr.
Volgens mij is dit net als bij alle andere dingen: als ze er aan toe zijn?
Demi is echt niet zo stoer en geen durfal ofzo maar vorig jaar op de camping werd het een van de andere kindjes geleerd en toen wilde zij ook.
Nou drie dagen later kon ze het hoor!
volgens mij was ze wel wat vlot qua gemiddelde leeftijd (3 jr/4 maanden), ik was er uit mezelf in ieder geval nog niet aan begonnen, maar het is wel makkelijk zo!
Ik heb ook zo’n loopfiets zonder trappers.
Die staat al 2 jaar splinternieuw in de schuur.
Hij durft er gewoon niet op.
De fiets met zijwieltjes durft ie ook amper op. Ik moet hem nu met 3.5 jaar echt vasthouden.
Hij is echt heel bang voor alles, terwijl ie nooit gevallen is,
Nee, ik zie hem niet fietsen voor zn 7e. :?
Anne fietst nu een maand of 2 zonder zijwieltjes, ze is de enige van de psz. Als ze haar 12 inch nog had (die was kapot gegaan) was het misschien nog sneller gegaan. Maar voor op haar 16 inch vind ik het knap, dus ik sta niet op te kijken als kindjes van 4 nog met zijwielen fietsen. Ligt gewoon aan de durf en motoriek van het kind.
De oudste was bijna 5 toen ze zonder zijwieltjes fietste,
de jongste was 3,5 toen ze zonder zijwieltjes fietste dus het is echt afhankelijk van het kind.
esmay was net een week 4 toen we de zijwielen eraf mochten halen…
dit deden we op de camping zodat ze mooi op het gras kon fietsen!
zij zei zelf van als ik 4 ben moeten mijn zijwielen eraf…
@mama van anne wrote:
Ligt gewoon aan de durf en motoriek van het kind.
Bij Anouk is niks mis met haar moteriek en durf heeft ze ook genoeg van. Ze heeft er alleen geen zin in :roll: . Fietst het liefst nog op haar kleine driewieler rond :lol:
Kes had het zelf al een paar keer gezegd dat hij wilde fietsen zonder zijwieltjes. Toen ze er uiteindelijk af waren kon hij het ook in 10 minuten! Duidelijk zelf echt eraan toe.
hier is gidion 4 jaar en 3 maand maar fietsen ho maar geen durf en lef, t word em nog niet,maar in de zomer krijgt hij een andere fitets, groter kwa inch en dan gaan we alsnog oefenen , hij is erg bang aangelegd
Ilja is bijna 3, maar hij wil nog niet eens op een fietsje met zijwieltjes fietsen… :eh: Hij gaat er wel op zitten en loopt ermee, maar trappen ho maar… :roll:
Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze dat ‘horen’ te kunnen…(fietsen zonder zijwieltjes. Volgens mij was ik een jaar of 5 toen ik dat kon en vooral durfde…)
dat kon ik pas toen ik 6 was :lol: mijn motoriek is niet zo sterk en ik vond het eng :shifty:
ieder op z’n eigen leeftijd hoor, pushen werkte bij mij heeeel averechts :evil:
mijn dochter is 5 en kan nu 1 week zonder zijwieltjes fietsen
@Em wrote:
Ilja is bijna 3, maar hij wil nog niet eens op een fietsje met zijwieltjes fietsen… :eh: Hij gaat er wel op zitten en loopt ermee, maar trappen ho maar… :roll: )
Hahaha, hier exact hetzelfde verhaal :lol: