Rond welke leeftijd kan een kind alleen buiten spelen? En dan bedoel ik niet in de tuin, maar echt op het pleintje, speeltuin enzo?
Wij wonen aan een boslaantje en als je die oversteekt (helemaal autovrij) kom je op een pleintje met een speeltuin waar veel buurkindjes spelen. De speeltuin is omringt door huizen.
Mijn zoon van 3.5 jaar wil graag nu al graag buiten spelen, zou dat dit voorjaar kunnen (wordt in augustus 4 jaar) of zou dat nog te vroeg zijn?
Wat is jullie ervaring?
Ik durf het nog niet aan.
Maar ik denk dat heel persoonlijk is; hoe makkelijk ben je?
En heel erg van je kind en de buurt afhangt.
Dus is het autovrij? Geen water? Veilig speelterein of allemaal naalden en andere zooi?
Luistert je kind, kun je afspraken maken?
Is dus voor iedereen anders denk ik.
Maaike haar schoolvriendinnetjes van 4 spelen allemaal nog niet alleen buiten.
Het is een heel kindvriendelijke buurt, autovrij (alleen op de pleintjes rijden soms auto’s omdat die van buurtbewoners zijn, maar die rijden heel langzaam) Geen water en veel toezicht (speeltuin dus omringt door huizen van gezinnen met ook kinderen die daar buiten spelen)
Dat klinkt allemaal erg goed .
Misschien zou ik het dan ook wel proberen.
Wij wonen nu aan een doorgaande weg de stad uit, waar ze dus tussen de 50 en de 80 rijden.
En geen kinderen op straat en geen toezicht.
Ook geen speeldingen trouwens .
Zet haar dus niet met haar fietsje buiten.
Maar begin eens met erbij zijn, even alleen laten enz.
Dan zie je wel hoe het gaat.
Als ze samen spelen met een vast clubje, vriendje vind ik het ook al weer anders trouwens. Dan letten ze tenminste op elkaar en kun je aanleren (hopenlijk) dat ze één van de ouders waarschuwen als er wat is.
Als je vanuit je raam zicht erop hebt en je kind vertrouwt dat hij in het speeltuintje/op de stoep blijft, dan zou ik 3,5 jaar oud genoeg vinden. Mijn dochter deed dat ook met 3,5 jaar met haar driewieler op de stoep, ze wist aan elke kant tot hoever.
Alleen als haar buurjongens van 4 buiten waren en naar de speeltuin gingen 1 straat verder en ging ze gewoon mee (want ze was toch bijna net zo oud vond ze) zonder mijn toestemming, dus het is ook afhankelijk van de omgeving. Dus dat hield ik in de gaten, kan die jongens niet de verantwoordelijk geven.
Mijn dochter wordt van de zomer 5 jaar, dan durf ik haar wel zonder dat ik haar zie in het speeltuintje 1 straat verder te laten spelen zonder dat ik haar kan zien.
Nee… Wessel zou dat niet mogen…
domweg omdat hij met jan en alleman mee zou gaan.
heb dat ook wel een keer getest met een collega…
Ik bestraf hem er niet om… waarschuw wel… maar ja… dit is de schaduwzijde van zijn openheid naar de hele wereld toe.
Betekent voor alleen buiten spelen dat dat er nu nog niet in zit.
Kan het absoluut niet beoordelen voor jouw kindje omdat het zo erg samenhangt met hoe hij/zij is.
JIJ kent als geen ander je kind… dus JIJ weet het het beste.
Het ligt heel erg aan het kind. Met onze oudste kan je heel goed afspraken maken, ze houdt zich er ook aan. Dus zij mocht op die leeftijd wel om het huis spelen, dus ook voor op de stoep (we wonen in een wij met weinig autoverkeer en een brede stoep).
De jongste kan deze verantwoordelijkheid niet aan en moet veel meer in de gaten gehouden worden.
Hallo,
Zoals jij het beschrijft zou ik hem wel alleen naar buiten laten gaan.
Mariano speelt ook al vanaf zijn 3e alleen hier achter.
Hij weet dat hij alleen achter mag blijven en de weg niet over mag.
Wij hebben als je de achtertuin uit loopt een pleintje met speelveld en glijbaan.Toen hij bijna 4 werd mocht hij ook voor het huis langs fietsen.
Maar zoals ik al zei hij weet dat hij niet de weg op mag en hij doet dit dus ook echt niet.
Maar in het begin zaten wij op een stoel voor onze tuinhek te kijken.
Hier mag het niet, en Robin word over een aantal weken al 6.
Ik denk dat je inderdaad zelf het beste de keuze kan maken.
Je kan het natuurlijk ook een keer proberen en dan van een afstandje kijken.
Kun je hem vanuit je huis zien als hij bij dat speeltuintje is?
Ik heb me 1 keer laten verleiden door een ouder klasgenootje die heel graag naar buiten wilde.
Maar ik heb echt 20 minuten angstig voor het raam gestaan.
Wij wonen in een hofje, maar het is wel een straat met bocht.
Dus auto’s hebben geen compleet zicht op de hele straat vanaf het moment dat ze er in rijden.
Waarschijnlijk zal Lucas eerder gaan (qua leeftijd), maar Robin is nu de eerste en we zien het nog niet zo zitten. Misschien straks in de zomer.
Hij vraagt er overigens ook niet om.
als wij woonden zoals mijn ouders… dan waren ze met 3 jaar al wel alleen buiten geweest… met afentoe een mama die even komt checken
Zij wonen aan een pleintje met veel kindjes, iedereen let heel erg op elkaars kinderen, er is eigenlijk altijd wel een ouder buiten en of je het wilt of niet… je let dan toch een beetje op, zelfs als je alleen met je eigen kindje(s) buiten bent.
Als wij daar zijn spelen onze jongens ook alleen buiten, ze weten dat ze niet van het pleintje/speeltuintje weg mogen en als ze willen voetballen op het veldje achter, dan komen ze eerst even vragen.
Maar bij ons zelf?
Onze oudste mocht vorig zomer (4 jaar) voor het eerst alleen buiten, maar ik vind het nog net niet heel erg fijn hoor. Wij wonen vrij dicht bij de straat en voor een speeltuin moet je oversteken…
Nu wonen er aan dezelfde stoep vrij veel kindjes van zijn leeftijd en van zijn school dus hadden we met de oudste onderling soort van afspraak… als er gespeeld werd bij iemand in de tuin/ achter het hek dan had die ouder soort van toezichtrol. Als de kids dan weg gingen buiten gehoor afstand kwamen ze alweer bij het volgende huis uit etc.
Denk dat hij deze zomer met goeie afspraken ook wel iets verder mag… te ver ook weer niet, dan zitten we met veel en diep water. Hoewel hij op zwemles zit en in principe kan zwemmen… hij heeft nog geen diploma’s. Denk dat ik dan sowieso weer makkelijker wordt… dan hoef ik in elk geval niet bang te zijn voor al dat water en als hij dan wel in 7 sloten tegelijk loopt… redt hij zichzelf wel en komt die vast wel thuis voor droge kleren :mrgreen:
Jij kent je kind en de situatie… probeer het eens uit als je het vertrouwt… dan kan je in eerste instantie na 5 minuutjes even gaan kijken ofzo… en als dat goed gaat na 10 minuutjes etc.